Topphästarnas trav

Sv: Topphästarnas trav

Det går inte att träna alla hästar till en bra trav, vissa har kvalitén & andra inte.
Jag skulle personligen avla på en häst som har bra gångarter naturligt & inte såna som behöver tränas fram.Det jag såg av Sudri kan jag inte riktigt bedöma då det var mörkare filmat i ett ridhus, kan inte se exakta var hovarna är, men det jag såg, såg bra ut.Enda jag inte gillar är att de använder boots på honom, en häst med bra trav ska inte behöva boots för att tynga ner.

Beror på vad man menar med neråt.Ofta ser jag hästar som fattat att bara de sänker halsen lite slipper de ryttarens krav & tillslut börjar de dra i bettet & fuska för att slippa undan arbetet.Bakbenen ska oxå vara med när hästen söker sig fram/ner, annars hamnar den på bogarna, likaså när den smiter undan ryttaren.
Hästen du rider på hemsidan(om det är du & din häst) såg inte så överbyggd ut, mitt förra sto var en enda kana från rumpan till manken(hade ingen manke) & henne var man tvungen att rida samlad så det inte skulle slita på hennes framdel.

Det går inte att träna alla hästar till en bra trav, vissa har kvalitén & andra inte.

Det handlar inte om att träna fram en bra trav, det handlar om att träna hästen att orka bära fram sin trav.

Hästen du rider på hemsidan(om det är du & din häst) såg inte så överbyggd ut, mitt förra sto var en enda kana från rumpan till manken(hade ingen manke) & henne var man tvungen att rida samlad så det inte skulle slita på hennes framdel.

Ja det är mitt sto och nej hon ser inte vidare överbyggd ut på ridbilder, detta för att vi kommit till den där punkten då hon arbetar så gott hon kan med bakdelen och det faktiskt går bra. Kollar du på exteriörbilderna så ser du däremot att hon är överbyggd och väldigt felbyggd också för den delen.

Jag såg en bild på en klippt häst iaf, men fortfarande inte mer överbyggd än 3 av de hästar jag haft, därför är det ju viktigt att arbeta så att de får baken inunder sig & inte trillar på bogarna.Mitt sto fick gallor direkt ngn inte ridit henne rätt..

Som sagt, min häst är överbyggd, den bilden du tänker på är förmodligen den "nyare" bilden som är tagen lite snett bakifrån och alltså inte helt visar sanningen. Kika in på bloggen istället så ser du en bättre exteriörbild som visar sanningen..

Själv är jag inget proffs på exteriör överhuvudtaget. Snarare urkass, men jag har oerhört kunnigt folk runtomkring mig som lär ut och visar vad som är rätt och vad som är fel. Vägrar du tro på hur min häst ser ut i exteriören så är det ditt bekymmer inte mitt, jag bara ser och rider henne dagligen, så vad vet jag och alla de andra som träffar/träffat henne?

http://blogg.simlir.se/images/1168527161.jpeg
http://blogg.simlir.se/images/1168527275.jpeg

Och det var förmodligen denna bilden du menade i ditt tidigare inlägg
http://blogg.simlir.se/images/1168527426.jpeg

Senast ändrad:

Åjadu, kom nu inte och skryt med en överbyggd häst:angel: Hur hög är hon fram resp. bak? så farlig ser hon faktiskt inte ut.

Chrysler: Har du någon bild på din "kana"??

OBS jag föreställer mig stup :rofl:

Jag skrev inte att jag inte tror att hon är överbydds, det är väldigt vanligt bland islandshästar att vara överbyggda.Så nu har jag sett bilderna iaf & hon är överbyggs, därför än viktigare att hjälpa henne att få bort tyngd från framdelen, många överbyggda har oxå problem att trampa under sig pga längre bakben.Du skulle sett min förra valack, det var ingen skönhet exteriört & alla vet att det är viktigt att hästar trampar under sig i tölten & att överbyggda hästar har svårare för att trampa under sig många gånger men han var en supertöltare.Hur han bar sig åt vet jag inte:bump:

Jag måste scanna en vanlig bild i såna fall & har ingen scanner men jag har en bild på en annan av mina hästar däremot, inte fullt så överbyggd som hästen jag skrev om.Ska kolla om jag har den på den här datorn bara.

Annars kan man ju försöka träna hästen ordentligt hemma å sedan "poängrida" på tävlingar/uppvisningar:smirk:
Tror nog att många gör så, annars tvivlar jag på att hästarna håller för ridning tills de blir riktigt gamla.

Jo, så är det antagligen, det har du säkert rätt i. Men varför premieras inte den samlande och uppbyggande traven på tävling, det är väl en fråga att fundera över. Varför väljer man att premiera den snabba traven med mycket skjutkraft? Det är där jag funderar över om det är transporttraven man premierar, det vore ju inte konstigt. Medan mycket av dressyren kommer från en bakgrund där man behövde ha en mjuk, böjlig och hanterlig häst som var lättvänd och kunde samla sig.

OA

Ang Sudris travpoäng: 2000 fick han 8.5, 2001 8.0 och 2005 9.0 så nu kan vi kanske lämna poängen. ;)

Chrysler-> Bootsen på Sudris hovar kan även ha varit lätta skyddsboots, det är bra att ha någon form av skydd när de rör sig så kraftfullt. Struntsamma om det var vikt eller bara skydd då det inte hör till diskussionen. Om allt annat stämmer borde man få bra poäng för en korrekt riden trav med bra bakbensaktion, men det är ju en del annat som skall stämma också som kan ge avdrag på i övrigt fin trav. Nu går jag bara efter vad som står i FIPO/ FIRO, på papperet finns möjligheten iallafall. De travar som du sett som borde fått bättre kan jag inte uttala mig om.

ps. Kan ni ta snacket om hur överbyggda eller inte era hästar är någonannanstans så kanske diskussionen inte rinner ut i sanden? (PM :idea: )

Jag hoppas det var boots , annars tappar jag respekten för hästen;) :angel:

Där tänker vi kanske lite olika, du tänker att man bedömer efter var som alltid varit viktiga bruksegenskapet hos islandshästarna, vad som varit viktigt i deras "jobb".
Medan jag tycker man ska bedöma alla gångarter efter hur välriden hästen visas upp, då samlingen är så viktig för ridningen.
Men i det hela är vi överens om att det som visas är show, skulle man alltid rida som på uppvisningar tvivlar jag på att hästarna skulle må så bra i långa loppet.

Om man går efter dessa stillbilder föredrar jag nog Thegills trav. Men det är ju såklart svårt att bedöma genom en stillbild. Jag hittade Sudri och måste säga att jag tycker att han har en mycket flott trav, han VERKLIGEN bär sig.

OA

Där tänker vi kanske lite olika, du tänker att man bedömer efter var som alltid varit viktiga bruksegenskapet hos islandshästarna, vad som varit viktigt i deras "jobb".
Medan jag tycker man ska bedöma alla gångarter efter hur välriden hästen visas upp, då samlingen är så viktig för ridningen.
Men i det hela är vi överens om att det som visas är show, skulle man alltid rida som på uppvisningar tvivlar jag på att hästarna skulle må så bra i långa loppet.

Nix, jag tror inte att vi tänker så olika, jag tycker nämligen också att det är samlingen och hur välriden den är som ska visas upp. Jag förstår inte riktigt premieringsgrunden på ovalbanetävlingar, men för att förklara för mig själv har jag tänkt att kanske bruksegenskapen är anledningen. Måste faktiskt erkänna att jag inte alltid förstår skritten heller där man också ser mer skjutkraft än bärighet enligt mitt sätt att se. Men jag är nog kanske lite för smittad från storhästvärlden. Och så tycker jag att det blir bättre på islandstävlingar, man ser fler och fler välridna hästar, speciellt på de högre nivåerna. Ibland, i vart fall.

OA

Det HAR blivit bättre på islandshästtävlingar som du skriver, nu ser man ju hästar som söker sig fram/ner & inte går med mulen i himlen tex.
Där tror jag att dressyren haft mkt inverkan på islandshästridningen.Det som är bra med islänningarna är att de inte är rädda för att inspireras av andra ridstilar & de är öppna för nya metoder & tränare.Det måste jag berömma dem för.
det med skjutkraften tror jag , återigen, beror på att domarna tycker att en häst med mer fart , får mer utstrålning.jag hävdar fortfarande att utstrålning & fart förväxlas;)

Tror också att Hólar gör en del för att det blir bättre ridning. Där tas ju många bra influenser hand om och lärs ut.
Håller med dig om att utstrålning och fart förväxlas ganska ofta.

Men vad tror ni, kommer vi att få se en utveckling mot mer samling även på tävling (alltså inte att hästen käckt böjer på nacken, utan en korrekt samling), och mindre fokus på skjutkraft och fart, eller kommer bedömningsgrunden att vara densamma som nu?

OA

Olle Atlas-> Jag tror att det som jag tidigare nämnde har mycket att göra med att ovalbanegrenarna fortfarande är mer "show" än dressyr. (Min åsikt) En riktigt kort riktigt samlad trav ser oftast inte så flashigt ut på en islandshäst (Wow factor..). Jag tolkar bedömnigskriterierna som att både en mer samlad trav och en friare trav kan ge höga poäng så länge hästen är uttrycksfull och har schwung och sväv.

Jag tror att det i framtiden förändras något, så det blir tydligare gränser mellan ridningen i V1 T1 osv med mer krav på samling, bärighet och lydighet, och att friare tempo och ridning hör till Gaedingakeppni. Om man kollar tillbaka i tiden kanske 15 år på gamla foton så såg det ju väldigt annorlunda ut på SM och NM tex mot vad det gör idag, tävlingarnas utformning och bedömningsgrunderna utvecklas och moderniseras, men det tar ju tid.

Nu såg jag att ni redan hunnit diskutera just detta medan jag filade på svar! Men hursomhelst så håller jag med i mycket som ni skriver. Det har VERKLIGEN blivit bättre, och jag tycker att trenden går mot att "folk" blir bättre på att rida och att det också lönar sig på tävlingsbanan. Jag tycker också att det borde tävlas framförallt i välridenhet och lydighet, men jag tycker att det verkar gå mot det också och jag tror tat det vartefter ridningen utvecklas kommer att gå mer mot dressyr om ni förstår hur jag menar.

Angående att rida hästarna till vardags i tävlingsform så tror jag att de flesta jobbar med annat på hemmaplan än vad som visas på banan.

Numera finns det väl tävlingsgrenar även för vuxna där sits och inverkan får en egen bedömning? Det är en höjdare, tycker jag. För visst är det många av ungdomarna som rider riktigt snyggt, där man slipper se vattenskidåkare som nästan sitter bakom sadeln?

Lånade en film om islandshästen, där var det med en del snuttar från tävlingar på island från förr. Jisses, en del slog ju nästan ihop hälarna framför bogen på hästen.

Äsch, jag överdriver en del, så klart, men :angel:

Näe, dax för slafen!

OA

Mja...inte så länge det anses viktigare med fart i showen än med samling.Men som sagt har det blivit bättre.
Personligen tycker jag det är mkt trevligare att vara på dressyrtävlingar & få se alla harmoniska ekipage, så jag förstår inte varför det anses så illa av domarna att rida en häst i samlad trav i arbetstempo.Det märkligaste är att det står tex "ett varv trav arbets till mellantempo", men oftast resulterar det i slängtrav istället, då borde de ju få poängavdrag istället, för det ska man ju få vid tempofel?
Tyvärr har jag å domarna lite olika åsikter om tempo, om hästarna går arbets-mellantrav så fort benen bara bär, så undrar jag hur de skulle behaga klara en ökad trav:devil:

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Ridning Tänkte mest höra om fler har detta problemet med sina travare (eller andra hästar för all del). Min häst är jätteduktig på att arbeta...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 532
Senast: zabby
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 298
Senast: Lella
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar