Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Nu har inte jag läst hela tråden och alla tips med har allafall tittat på filmen och reflekterade över lite som jag tror kan hjälpa dig. Har själv en häst som är lite stressad och fokuserar på saker som händer runt omkring i början av passet.


Vad jag kan se så verkar ditt största problem vara din balans och att du blir lätt passivt och stum i handen.

En sadel kan hjälpa dig att lättare hitta balansen, då det tyvärr ofta ser ut som att det är din balans som stör hästen. Balansen har du när du sitter på dina 2 sittben, du ska varken låta dig framåt eller bakåt utan sitta rakt och vara helt avslappnad. Detta kan kräva en längre tids träning och är enklast att träna på i skritt och med någon som hjälper till och håller i hästen så du inte behöver använda tyglarna, alt rider någon annans häst som är mer välutbildad och ger dig kvitto på när du gör rätt. När du hittat din naturliga balans så kommer du automatiskt hitta en mer avslappnad position och din häst kommer också förhoppningsvis blir mer avslappnad. Detta kan ta lång tid att bygga upp men är väl värt det när det väl funkar. Känns idag som är ni är inne i en ond spänningscirkel. Med spänningar så kommer man tyvärr ingenstans utan de måste bort och ni måste återfå förtroendet för varandra. förtroendet kan du även jobba på från marken och när du borstar osv.

Var noga med hur du sitter och använder dina hjälper, såg att du på endel ställen, när du ska börja trava, tappar balansen och då klämmer åt med knäna och lutar dig framåt för att sedan klämma åt med hälarna och säga framåt. Först så säger du trav med din skänkel, men glömmer nog tyvärr att sträcka upp dig lite och vinkla ditt bäcken bakåt och lätta på handen. Klämmande knän och att luta sig lite framåt betyder halt, inte så konstigt att hästen blir förvirrad. Varför inte utnyttja och förstärka detta och träna på att göra halt. Gå 10-20 steg i lugn skritt (helst på halvlånga-långa tyglar) och gör halt genom att sluta om med knäna och vinkla ditt bäcken framåt, beröm hästen med klapp och kanske en godbit, upprepa detta under hela framskrittningen. Våga länga tygeln och låt hästen själv söka sig framåt och går då hästen iväg från dig så gör en ny halt med hjälp av knä/skänkel och säte i framåt tippad läge och så lite hand som möjligt. Försök även tänka på att tån ska peka nästan rakt framåt för att få bästa omslut med benen samt att du hittar rätt balans i stigbyglarna så att inte onödig spänningar skapas där.

Min sista fundering, på den första filmen du la ut i tråden, vad rider du på för bett? Hästen känns inte tillfreds med bettet/din hand. Kanske kan vara en idé att prova något annat bett som hästen vågar och vill söka stöd på, kan göra jätteskillnad (det gjorde det på min). Är hästen frisk, är tänder kollade, visar den ömhet någonstans tex bogar, rygg höfter eller knän?

Önskar dig lycka till och hoppas att något utav mina tips kan komma till användning.
 
Senast ändrad:
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Tack för svar och tips. :)
Läs gärna mitt senare längre inlägg, vi har plötsligt tagit ett skutt framåt i allting, han har börjat ta kontakt med bettet, hittat en trav jag kan sitta i m.m. En fantastisk och oväntad förändring.

Ang. bettet är det ett rakt tränsbett och han är kollad i munnen. Han har alltid haft lätt att undandra sig tygeln, även på bettlöst, grimma etc. Men nu har vi som sagt tagit ett stort kliv framåt och han har börjat länga överlinjen framtill :)

Att vi varit inne på fel spår vet jag, (även om det blir mycket mer uppenbart när man plötsligt kommer på bana, i skogen flyter det ju på i gamla hjulspår liksom) och det var därför jag tog hjälp av min gamla tränare igen. Som jag sagt var bilderna från 2-3 lektionen och vi hade naturligtvis inte hunnit rätta till allt. Vädret gjorde sitt till för att försvåra också. Men som sagt, det verkar ha gjort nytta. :)

Red idag igen, red ut. Åskan kom plötsligt och hindrade oss efter en knapp km, men vi hade ändå kontakt på tygeln och han sökte sig framåt igen, försiktigt och mjukt men ändock positivt och en klar förbättring. Vi har mycket kvar, men nu känns det som om vi kommit över en vändpunkt. :)
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Antar att det är mig du menar. Och jag förstår fortfarande inte meningen med er träning när ni gjorde hästen så stressad. I min lilla värld så börjar man på ett nytt spår när hästen blir så obekväm. Sen att du tycker att det är lustigt tycker jag är konstigt. Men jag är glad för din skull att det har gått framåt :)

Det du inte verkar förstå är att vi var på ett nytt spår. Men man kan ju faktiskt ge hästen 2 minuter på sig att lugna sig när han blir uppstressad lätt. Eftersom du inte förstod vad vi gjorde och inte heller varför hästen var uppstressad eller hur de andra 18 minuterna av 20 minuters lektionen såg ut, så är det ganska hårt att veta att allt är fel. Han blev lugnare av det vi gjorde än han var innan det, men det kunde du inte se eftersom det inte var på filmen. Sen vet jag att jag tappade balansen och störde i munnen, och då jag inte lyckats rätta till det på några försök slutade vi också med just den övningen.
Men om man inte förstår vad som görs kan man ju inte veta att det är fel. Om man inte vet varför någon gör något kan man ju inte fördöma det.

Hursomhelst har det gått framåt. Fast jag tror inte att jag tänker visa någon mer film eller bild oavsett, när det blir någon, eftersom det alltid är någon som hittar något fel att klaga på, och oftast utan hänsyn till förbättringarna. Ingen anklagelse till dig specifikt, men forum verkar oftast fungera så.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

En klassiker. Man har kämpat med något jättelänge och så vilar hästen sig i form själv! :p

Angående att driva fram så skulle jag personligen nog inte gjort det, utan bara släppt tygeln och väntat ut, men fortsatt be om det jag vill igen så snart hästen slutar backa, oftast är det ju att dom demonstrerar att det blir för stor press, men såpass ambitiösa hästar brukar kunna behöva den luckan att kunna ta sig ur alltför stor press, (även om det är dom själva ibland som trissar upp det) och brukar inte göra det till en ovana så länge man själv fortsätter fokusera på det man ville.
Om hästen inte förstår är ju det ett stressmoment i sig, vilket man ibland får ta när man faktiskt vill få den förstå, vad den ska använda för teknik för att få ihop det t ex det är ju något som hästen själv behöver prova sig fram till, eller prova vilket svar man är ute efter.
Men ibland tror jag man råkar lägga extra mycket press i onödan genom att sitta belastande (vilket är svårt att undvika om man sitter barbacka) och/eller råka spänna sig själv, och/eller har kvar trycket, kan ju vara omedvetet att man råkar fastna i handen när hästen börjar greja alldeles för mycket! :p
Vet inte hur det är för dig, men det är sånt jag själv känner igen!

:) Jo, jag vet att jag lätt spänner mig och blir hård i handen och sitsen.
Jag inser naturligtvis också att det är jag som lärt honom att dra sig undan bettet till att börja med, därför är det extra kul att han plötsligt och så snabbt började våga lita på bettet och min hand igen. Jag hade varit nöjd om han visat en tiondel av den tilliten, för jag vet att jag egentligen inte förtjänat det :)
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

alltså....inte helt konstigt att hästen är förvirrad och det "kokar över" för är det inte så att du provat alla gångarter på denna häst?

Han kan ju inte sortera ut vad som krävs när hur och var....

Jag hade själv renodlat till basic(skritt, trav och galopp) gångarter ett tag och sållat bort de ovanliga för att ge honom en chans att hitta balans och styrka.



Sen så slår jag ett slag för massör/kiro på honom då flertalet travare oftast(och även andra hästar) har otroliga spänningar i hela bakpartiet/länden. Och det kanske skulle hjälpa en del att få bort dem samtidigt som att ni lägger om träningen.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Fast om det ska vara på det viset så försökte jag visst förklara vad det va jag såg som jag ansåg fel. Sen att du har hakat upp dig på att jag skrev att jag inte förstod syftet mer er träning är väl en annan sak.

Och självklart kan jag inte veta vad som händer de minuter du inte visar utan jag bedömmer ju det jag ser. Det jag reagerade på var att jag såg att hästen försökte göra som du sa och då stoppade du den och den blev stressad. Det tycker jag är helt fel och det står jag för. Därför tyckte jag att ni började i fel ände av utbildningen och det står jag också för. Det jag inte förstår är varför ni började i den änden och därför tycker jag det är fel. Jag kanske förklarade det dåligt och det ber jag om ursäkt för!
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

"Det jag reagerade på var att jag såg att hästen försökte göra som du sa och då stoppade du den och den blev stressad." Ja visst, jag gjorde fel där av misstag, då jag tappade min balans. Det vet jag och har ''erkänt'' i brist på bättre ord. Det är även anledningen till att vi avbröt träningen med trav, vilket jag också berättat.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Ok, lycka till med din träning iaf! Och jag hoppas att jag inte trampat dig för mycket på tårna!
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Tack :)
Och tack för ursäkten, förstår att det inte var meningen att såra.
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 120
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 347
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 207
Senast: Grazing
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 577
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp