TS, utan att ha sett dig&ponnyn live tycker jag mig ändå få en liten bild av er situation. Jag har sett mååånga andra ekipage i liknande sits, och jag gissar att ert problem är det vanliga: en klipsk och bekväm ponnyhäst, och en ryttare som är lite för ovan.
Varför jag gissar på detta är för att ni överhuvudtaget hamnar i situationen. De flesta hästar kan utnyttja ryttares ovana, och att inte gå fram är en klassisk grej som är svår att lyckas med med en rutinerad ryttare, men som går att komma långt med med någon som är ovan.
Det finns ingen quick fix att presentera, utan du behöver hjälp från en tränare eller annan duktig person som kan lära dig sitta, följa och rida. När du kan sitta ordentligt och vara följsam blir det trevligt för ponnyn att gå framåt och du kommer också kunna påverka den på rätt sätt.
Det blir lätt att man vill gunga i sadeln, banka med skänkeln, tjata och smacka när ponnyn inte vill gå, och det enda det leder till är att ponnyn blir uttråkad och ännu mer ovillig.
Tills vidare, alltså till du har hittat nån som kan hjälpa dig att utveckla din sits&ridning från marken, tycker jag att du bara ska göra sånt som funkar. Rida ut kanske går bättre? Gärna med sällskap av andra hästar så du får draghjälp, annars kanske pappa får duga så länge.
Det som är bra med den här sortens ponnys är att du har chansen att lära dig att faktiskt rida, och du kommer direkt få bekräftelse på när det blir rätt
.