Triangelmärkt häst i verksamhet

Ninnurur

Trådstartare
En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är det inte tillåtet med triangelmärkt häst i något vinstdrivande arrangemang. Men, frågan är vem man kontaktar om detta? Länsstyrelsen? Försäkringsbolaget? Ridsportförbundet?

Att prata med ridskolan eller hästägaren är tyvärr inte ett alternativ, de kommer inte att lyssna.

Är dom anslutna till ridsportförbundet så kan du kontakta dom för det är inte tillåtet att ha triangelmärkt häst i deras verksamheter.

Är dom inte ansluta så är det nog bara försäkringsbolaget som försäkrat ut hästen som eventuellt kan bry sig
Tack!

Hur mår hästen idag? Rent krasst vet jag flera hästar som är triangelmärkta och lätt skulle må bra av lite ridlektioner. Några som inte höll för tävling på hög nivå och några som var trasiga för många år sedan men det har läkt ur.

Hur mår hästen idag? Rent krasst vet jag flera hästar som är triangelmärkta och lätt skulle må bra av lite ridlektioner. Några som inte höll för tävling på hög nivå och några som var trasiga för många år sedan men det har läkt ur.
Det handlar ju inte om det egentligen, utan att försäkringsbolaget har betalat ut ersättning då hästen inte bedöms kunna användas på det sättet. Hästens aktuella status är alltså inte relevant.

När jag var liten och red på ridskola minns jag att det var ett helt gäng hästar som var triangelmärkta. Hoppas att det inte är lika vanligt idag..

Det handlar ju inte om det egentligen, utan att försäkringsbolaget har betalat ut ersättning då hästen inte bedöms kunna användas på det sättet. Hästens aktuella status är alltså inte relevant.
Om hästen inte bedöms kunna tävla på hög nivå. Borde enkel verksamhet kunna kvala in som lättare användning?
Jag vet att ridsportförbundet inte godkänner det. Men alla är ju inte medlemmar.

Mår hästen bra kunde jag inte bry mig mindre…..

Om hästen inte bedöms kunna tävla på hög nivå. Borde enkel verksamhet kunna kvala in som lättare användning?
Jag vet att ridsportförbundet inte godkänner det. Men alla är ju inte medlemmar.

Mår hästen bra kunde jag inte bry mig mindre…..
I ridskola används ju hästen i ett företag = någon tjänar pengar på den. Det går inte ihop med att försäkringsbolaget har betalat ut pengar för att hästen saknar användbarhet.
Hästen får förövrigt inte tävla alls, inte heller träna för tävling, om den är triangelmärkt. Så det handlar inte om "hög nivå".

Sen går trots allt ridskolehästar hårdare än många privathästar iom flera lektioner per dag. Det rimmar inte heller med triangelmärkning.

Antingen har ju hästen triangelmärkts "i onödan" om den nu klarar ridskoleverksamhet utan problem, eller så arbetar hästen mer än den egentligen mår bra av.

Den mår bra, men det är irrelevant i frågan.

För mig hade det varit högst relevant hur hästen mår för om jag hade valt att anmäla eller inte. Om hästen mår bra och fungerar i sitt jobb hade jag låtit det vara, hade hästen däremot visat tecken på att inte må bra så hade jag försökt gå till botten med det hela. Jag är inte hela världens polis, liksom.

I ridskola används ju hästen i ett företag = någon tjänar pengar på den. Det går inte ihop med att försäkringsbolaget har betalat ut pengar för att hästen saknar användbarhet.
Hästen får förövrigt inte tävla alls, inte heller träna för tävling, om den är triangelmärkt. Så det handlar inte om "hög nivå".

Sen går trots allt ridskolehästar hårdare än många privathästar iom flera lektioner per dag. Det rimmar inte heller med triangelmärkning.

Antingen har ju hästen triangelmärkts "i onödan" om den nu klarar ridskoleverksamhet utan problem, eller så arbetar hästen mer än den egentligen mår bra av.

Men nu vet vi ju inte om hästen är tänkt att gå 100% eller bara enstaka lektioner med duktiga elever som klarar av att rida den på ett hållbart sätt. Eller om den bara är tänkt att gå med små nybörjarbarn i skritt.

Men oavsett så får dem inte gå i verksamhet.

Jag vet också en som var triangelmärkt och gick på ridskola. Men bara enstaka lektioner med duktiga elever. Det sas att den triangelmärkts för att den inte klarade att tävla i höga klasser i dressyr. Den klarade inte den höga ihopknycklade formen. Men påstods klara av att ridas i en lägre form. Men det är ju ändå fel! Även här gissar jag att ägaren fick iaf rabatt på stallkostnaden.

Anledningen till att man triangelmärkt är för att hästen inte bedöms vara fullt brukbar, ofta är ju det pga. skada eller diffusa återkommande problem som gör att den inte fungerar som tänkt helt enkelt. Då får man ju också oftast en utbetalning av försäkringsbolaget. Och det är ju det som är det viktiga - villkoret för utbetalning är att hästen triangelmärks och allt vad det innebär. Att sedan sätta den i verksamhet där det tjänas pengar på den indirekt, i utbyte mot uppstallning... ja, sorry, men det låter inte som att man värnar om hästen i första tag, utan sin ekonomi. Jag hade precis som övriga kollat om verksamheten är medlem i ridsportsförbundet, och vilket försäkringsbolag som betalat, om möjligt.

Jag tror att det sannolikt finns en hel del triangelmärkningar som efter några års rehab eller vila är "felaktiga" och det hade varit bra om man kunde häva en sådan men som det ser ut idag så går inte det och då är det mot regelverket och även om man inte vill agera polis så måste vi ju alla hålla nån slags lägstanivå på hur vi förhåller oss till regler så jag säger heja @Ninnurur .

Jag tycker inte heller att det ska vara någon slags godtycklig bedömning varken irl eller här huruvida hästen mår bra, den har befunnits ha en skada som gör att den inte håller för träning helt enkelt och ridskoleverksamhet är mer krävande än de flesta hobbyhästars liv.

Spelar ju ingen roll. Det är inte tillåtet. Punkt.
Enligt ridsportförbundet stämmer det. När jag läst villkor så är det inte alls så svart vitt. Visa gärna om det är så svart vitt!

JAG hade inte brytt mig om en triangellänkar häst som inte mår dåligt av det arbetar lite i en verksamhet.

För mig hade det varit högst relevant hur hästen mår för om jag hade valt att anmäla eller inte. Om hästen mår bra och fungerar i sitt jobb hade jag låtit det vara, hade hästen däremot visat tecken på att inte må bra så hade jag försökt gå till botten med det hela. Jag är inte hela världens polis, liksom.
Precis så!

Enligt ridsportförbundet stämmer det. När jag läst villkor så är det inte alls så svart vitt. Visa gärna om det är så svart vitt!

JAG hade inte brytt mig om en tr iangellänkar häst som inte mår dåligt av det arbetar lite i en verksamhet.
Fast om det blir upp till vem som helst att avgöra så är risken galet stor att det blir fel. Regeln finns av en anledning och den är till för att skydda hästarna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 198
Senast: lizzie
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 037
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 546
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 907
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar