Triangelmärkt häst i verksamhet

Fast om det blir upp till vem som helst att avgöra så är risken galet stor att det blir fel. Regeln finns av en anledning och den är till för att skydda hästarna.
Det är ju upp till var och en om man vill anmäla eller ej, det finns ingen skyldighet för privatpersoner att anmäla sådant utan det är ett personligt ställningstagande. I det ställningstagandet hade det varit jätteviktigt för mig hur hästen mår, jag hade inte anmält bara på grund av en regel. På samma sätt som jag inte hade anmält någon som har för lågt i tak eller för smala dörrar i sitt stall om hästarna i övrigt ser ut att ha det bra.
 
Min förra häst blev utdömd efter en skada, såldes som avelssto, dom fick till skadan och hästen blev friskförklarad. Den hästen skulle absolut i dagsläget kunna gå lektioner/tävla igen. Men de. Får såklart inte det, men hästen hade inte farit illa av det. Reglerna ska självklart respekteras.
 
Skitsnack. Klart det är fakta att det finns många ridskolor som inte är anslutna till ridsportförbundet!
Det är ju ett jättedåligt argument. Fakta för att det är baserat på en personlig upplevelse i din närhet? I min närhet är det 1 utav 7 som inte är anslutna som jag kan räkna rakt av, om vi ska ta det som fakta som gäller på alla platser utan att ta hänsyn till geografisk variation så ser du nog hur det inte håller med anekdotiskt bevis.
 
Det är ju ett jättedåligt argument. Fakta för att det är baserat på en personlig upplevelse i din närhet? I min närhet är det 1 utav 7 som inte är anslutna som jag kan räkna rakt av, om vi ska ta det som fakta som gäller på alla platser utan att ta hänsyn till geografisk variation så ser du nog hur det inte håller med anekdotiskt bevis.
Islandshästriskolorna är väl inte med fortfarande i alla fall?
Samma med westernridskolorna kanske men de är ju inte lika många?
Sedan finns det säkert olika många som inte är knutna till klubb i olika regioner.

Nu har informationen nått hästägaren som har ändrat sig om hästens användande. Det är iaf vad jag hört ryktesvägen. Hoppas att det stämmer!
Om hästen inte bedöms kunna tävla på hög nivå. Borde enkel verksamhet kunna kvala in som lättare användning?
Jag vet att ridsportförbundet inte godkänner det. Men alla är ju inte medlemmar.

Mår hästen bra kunde jag inte bry mig mindre…..

Låter som det är bra att inte denna häst inte ska gå i verksamhet i mitt tycke. Dels på grund av reglerna men också eftersom den som jag tolkar det inte varit med i verksamheten än utan skulle börja (?)
Kan vi då veta innan hur verksamheten skulle påverka skadan?
Det kan ju vara en sak att fungera med en ryttare som känner hästen och har ridit den på ett visst sätt.
Men olika elever torde ju rida olika och en ridskola kanske inte kommer följa det eventuella (medvetna eller omedvetna) upplägg för att matcha hästen bra som ägaren haft?

Hästar är ganska bra på att dölja smärta länge så risken för visst lidande finns ju?
 
Islandshästriskolorna är väl inte med fortfarande i alla fall?
Samma med westernridskolorna kanske men de är ju inte lika många?
Sedan finns det säkert olika många som inte är knutna till klubb i olika regioner.
Så kan det vara, och det går ju att gissa, men det förändrar inte resonemanget att basera "många" på tre ridskolor i ens närhet. Det är ett väldigt litet stickprov att utgå från.
 
Jag tycker också att det är problematiskt att låta triangelmärkta hästar gå i en verksamhet. Försäkringen är väl begränsad så då tolkar jag det som att det finns risk att hästen inte behandlas om den blir dålig eller att man krasst har tänkt från början ”håller den inte tar vi bort den”. Tanken med triangelmärkning är väl att hästar ska kunna få fortsätta att leva som typ skogsmullehäst eller ev används i avel om det är lämpligt.
 
Jag tycker också att det är problematiskt att låta triangelmärkta hästar gå i en verksamhet. Försäkringen är väl begränsad så då tolkar jag det som att det finns risk att hästen inte behandlas om den blir dålig eller att man krasst har tänkt från början ”håller den inte tar vi bort den”. Tanken med triangelmärkning är väl att hästar ska kunna få fortsätta att leva som typ skogsmullehäst eller ev används i avel om det är lämpligt.
Jag köpte min häst från ridskola, den var "bara" A2 försäkrad.
 
Tycker också det är bra att reglerna blivit hårdare. På min ponnytid fick triangelmärkta tävlas lokalt och gå i verksamhet. Min fantastiska första tävlingsponny var en sådan som blivit triangelmärkt när han inte höll att tävla fälttävlan på landslagsnivå. Han gick på läger på somrarna och var min foderponny resten av året och gick sedan på en liten ponnyridskola. Känns som att han var en av dem som blev utdömda för lätt (i samband med försäljning på den nivån) och jag tycker båda alternativen är fel. Att kunna döma ut lätt för att hästen inte presterar en viss nivå och att sedan kunna använda utdömda hästar. Är inte så insatt hur det funkar numera mer än att jag tycker de hårdare reglerna är bättre nu.
 
Tycker också det är bra att reglerna blivit hårdare. På min ponnytid fick triangelmärkta tävlas lokalt och gå i verksamhet. Min fantastiska första tävlingsponny var en sådan som blivit triangelmärkt när han inte höll att tävla fälttävlan på landslagsnivå. Han gick på läger på somrarna och var min foderponny resten av året och gick sedan på en liten ponnyridskola. Känns som att han var en av dem som blev utdömda för lätt (i samband med försäljning på den nivån) och jag tycker båda alternativen är fel. Att kunna döma ut lätt för att hästen inte presterar en viss nivå och att sedan kunna använda utdömda hästar. Är inte så insatt hur det funkar numera mer än att jag tycker de hårdare reglerna är bättre nu.

Ja, med tanke på hur enorm skillnad det är i vad som är "användbar" så borde det finnas olika nivåer kanske? En ponny som inte håller för höga klasser hoppning kan mycket väl må bättre av att bära runt på barn i verksamhet än av att vara hagprydnad.

De ridskolor jag varit involverad i har definitivt haft ett par hästar vars jobb varit att vara lotsa barn i mestadels skritt och lite trav 1-2 h 5 dagar i veckan. De har ibland varit äldre och behövt lite mer omvårdnad än en del andra, men varit värda sin vikt i guld om det är "den" hästen som tar hand om en osäker ryttare på bästa sätt.

Själv har jag haft en där försäkringsbolaget godkänt triangelmärkning men dåvarande ägare valde att lägga 1,5 år på rehab. Hon gick sen lättare klasser i hoppning ett par år efter det och hade inte en halt dag upp till tjugoårsåldern.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 305
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 847
Senast: Trissa
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 168
Senast: Fiador
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 684
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp