Triangelmärkt häst i verksamhet

Det är ju ett jättedåligt argument. Fakta för att det är baserat på en personlig upplevelse i din närhet? I min närhet är det 1 utav 7 som inte är anslutna som jag kan räkna rakt av, om vi ska ta det som fakta som gäller på alla platser utan att ta hänsyn till geografisk variation så ser du nog hur det inte håller med anekdotiskt bevis.
Det är fakta att det finns ridskolor som inte är med. Vi har ingen aning om den som nämns här är med eller inte.
 
Och det du skrev först var att många står utanför och att det är fakta. Vilket ingen av oss egentligen vet bevisligen.
Alltså ge dig, det finns många ridskolor som inte är med i ridsportförbundet, exakt hur många vet nog ingen. Det rör sig om små verksamheter som drivs av ägaren och kan kanske 150 western/Islands verksamheter + en del som drivs inom traditionell ridning men utanför SRF googla lite eller kolla med chatgpt så inser säkert även du att det knappast är ovanligt.

Sen var just denna ansluten till SRF enligt TS så det är utrett.
 
Alltså ge dig, det finns många ridskolor som inte är med i ridsportförbundet, exakt hur många vet nog ingen. Det rör sig om små verksamheter som drivs av ägaren och kan kanske 150 western/Islands verksamheter + en del som drivs inom traditionell ridning men utanför SRF googla lite eller kolla med chatgpt så inser säkert även du att det knappast är ovanligt.

Sen var just denna ansluten till SRF enligt TS så det är utrett.
Google gav mig inte svar heller och ridsportförbundet verkar inte hålla statistik över de som inte är anslutna tyvärr. Så det finns inget att utgå från mer än att det troligen finns flera utspritt i landet. Frågan var inte om det var ovanligt.
 
Google gav mig inte svar heller och ridsportförbundet verkar inte hålla statistik över de som inte är anslutna tyvärr. Så det finns inget att utgå från mer än att det troligen finns flera utspritt i landet. Frågan var inte om det var ovanligt.
Tja leta efter ridskolor för islandshäst och Western. Du lär hitta 100+ absoluta flertalet är inte med i srf. Eller så ta hjälp av chatgpt.

Självklart så har SRF dålig koll på ridskolor om inte är organiserade i SRF.
 
Jag tror att det sannolikt finns en hel del triangelmärkningar som efter några års rehab eller vila är "felaktiga" och det hade varit bra om man kunde häva en sådan men som det ser ut idag så går inte det och då är det mot regelverket och även om man inte vill agera polis så måste vi ju alla hålla nån slags lägstanivå på hur vi förhåller oss till regler så jag säger heja @Ninnurur .

Jag tycker inte heller att det ska vara någon slags godtycklig bedömning varken irl eller här huruvida hästen mår bra, den har befunnits ha en skada som gör att den inte håller för träning helt enkelt och ridskoleverksamhet är mer krävande än de flesta hobbyhästars liv.
Men om det finns en liten chans att hästen eventuellt kan bli bra om några år, då tycker jag att man låter bli att triangelmärka den. Vila kan man ge hästen även om den inte är triangelmärkt. Tyvärr är dom flesta så ivriga på att få ut försäkringspengarna att dom inte tänker så långt. Och då får man faktiskt acceptera vad som gäller. Jag hade en häst som jag kunde välja att få triangelmärkt men jag jag valde inte att göra det. 5 år senare var skadan helt utläkt och han tävlade lokaltävling i hoppning tills han var 25 år.
 
Tja leta efter ridskolor för islandshäst och Western. Du lär hitta 100+ absoluta flertalet är inte med i srf. Eller så ta hjälp av chatgpt.

Självklart så har SRF dålig koll på ridskolor om inte är organiserade i SRF.
Chatgpt är jättebra till mycket. Men den kan hitta på saker också. Så allt man "hittar" där måste dubbelkollas att det verkligen stämmer. Så det är lite vanskligt att bara rekommendera att fråga den. En kompis bad den om källor till vetenskapliga artiklar, inte en enda av dem fanns i verkligheten.
 
Men om det finns en liten chans att hästen eventuellt kan bli bra om några år, då tycker jag att man låter bli att triangelmärka den. Vila kan man ge hästen även om den inte är triangelmärkt. Tyvärr är dom flesta så ivriga på att få ut försäkringspengarna att dom inte tänker så långt. Och då får man faktiskt acceptera vad som gäller. Jag hade en häst som jag kunde välja att få triangelmärkt men jag jag valde inte att göra det. 5 år senare var skadan helt utläkt och han tävlade lokaltävling i hoppning tills han var 25 år.
Det är så tråkigt att triangelmärkhet fungerar på det sättet, att bara för att hästägarna vill ha pengar så dömer dom ut hästen som mycket väl bara hade behövt bra med vila och en riktig igångsättning. Giriga ägare bara, träffat på så många triangelmärkta hästar som fungerar utmärkt på lätta nivåer men som haft tävlingsmänniskor som ägare som bara velat ha ut försäkringspengarna för att köpa ny häst.

Dom måste ändra på det där systemet tycker jag, risken är väl då kanske att ägaren gör hästen sämre med mening för att få ut pengarna iofs och det är ju heller inte bra.
 
Chatgpt är jättebra till mycket. Men den kan hitta på saker också. Så allt man "hittar" där måste dubbelkollas att det verkligen stämmer. Så det är lite vanskligt att bara rekommendera att fråga den. En kompis bad den om källor till vetenskapliga artiklar, inte en enda av dem fanns i verkligheten.
Precis. Lite OT, men har testat chatGTP och ställde frågor som jag visste svaret på - programmet blandade ihop saker, även efter jag påpekat att det inte stämde. I slutändan måste man alltid dubbelkolla, och ha något att dubbelkolla emot.
 
Men om det finns en liten chans att hästen eventuellt kan bli bra om några år, då tycker jag att man låter bli att triangelmärka den. Vila kan man ge hästen även om den inte är triangelmärkt. Tyvärr är dom flesta så ivriga på att få ut försäkringspengarna att dom inte tänker så långt. Och då får man faktiskt acceptera vad som gäller. Jag hade en häst som jag kunde välja att få triangelmärkt men jag jag valde inte att göra det. 5 år senare var skadan helt utläkt och han tävlade lokaltävling i hoppning tills han var 25 år.
Ja, man kan inte behålla kakan och äta upp den. I det här fallet få ut pengar och sen behålla "värdet" på hästen. Tror det här systemet hade utnyttjats ännu mer om man inte fysiskt triangelmärker hästen som man gör så att det blir synligt.
 
Google gav mig inte svar heller och ridsportförbundet verkar inte hålla statistik över de som inte är anslutna tyvärr. Så det finns inget att utgå från mer än att det troligen finns flera utspritt i landet. Frågan var inte om det var ovanligt.
Det finns hundratals ridskolor inriktade på islandshäst i Sverige. Ingen av dem lär vara anslutna till SvRF, eftersom det finns ett separat förbund för islandshästsporten, SIF.
 
SIF använder HNSs certifieringssystem, oklart om det står något om just triangelmärkning där. Men det finns säkert en hel del turridningsverksamhet som inte är med i SIF också.

WRAS verkar inte ha någon form av organiserad reglering för ridskolor.
 
Det finns hundratals ridskolor inriktade på islandshäst i Sverige. Ingen av dem lär vara anslutna till SvRF, eftersom det finns ett separat förbund för islandshästsporten, SIF.
Får man använda triangelmärkta hästar inom verksamhet ansluten till SIF? Jag vet att man inte får tävla officiellt med triangelmärkt häst.

Någon som vet regler som gäller hos western-ridskolor?

Etiskt så tycker jag det borde finnas en regel kring användning av triangelmärkt häst i andra förbund också, om det inte redan finns det.
 
Får man använda triangelmärkta hästar inom verksamhet ansluten till SIF? Jag vet att man inte får tävla officiellt med triangelmärkt häst.

Någon som vet regler som gäller hos western-ridskolor?

Etiskt så tycker jag det borde finnas en regel kring användning av triangelmärkt häst i andra förbund också, om det inte redan finns det.
Det handlar inte om etik när det gäller att använda triangelmärkta hästar inom olika verksamheter utan om ekonomi och ett avtal med försäkringsbolaget.

Det är etiskt fel att använda hästar på ett vis som gör att de inte mår bra oavsett om det är en privatperson eller en verksamhet och oavsett om hästen är triangelmärkt eller inte. Jag ser inga etiska problem med att varken tävla eller använda hästar i verksamheter så länge de mår bra av det och trivs. Det kan däremot vara ett avtalsbrott gentemot försäkringsbolaget, jag antar de villkorar användningen i och med triangelmärkningen, det villkorande är i och för sig svårt att föra över till en köpare.

Vad jag vet är det tillåtet att använda triangelmärkta hästar i verksamheter rent lagligt och jag har heller inte sett något i SIFs stadgar förutom när det gäller tävling. Är det något som hittar något om motsatsen är jag beredd att ändra mig på den punkten, jag har inte varit aktiv i SIF de senaste åren. Det är i vart fall definitivt tillåtet att använda triangelmärkat hästar i verksamhet rent lagligt, så länge hästarna håller för det och sköts väl.
 
Det handlar inte om etik när det gäller att använda triangelmärkta hästar inom olika verksamheter utan om ekonomi och ett avtal med försäkringsbolaget.

Det är etiskt fel att använda hästar på ett vis som gör att de inte mår bra oavsett om det är en privatperson eller en verksamhet och oavsett om hästen är triangelmärkt eller inte. Jag ser inga etiska problem med att varken tävla eller använda hästar i verksamheter så länge de mår bra av det och trivs. Det kan däremot vara ett avtalsbrott gentemot försäkringsbolaget, jag antar de villkorar användningen i och med triangelmärkningen, det villkorande är i och för sig svårt att föra över till en köpare.

Vad jag vet är det tillåtet att använda triangelmärkta hästar i verksamheter rent lagligt och jag har heller inte sett något i SIFs stadgar förutom när det gäller tävling. Är det något som hittar något om motsatsen är jag beredd att ändra mig på den punkten, jag har inte varit aktiv i SIF de senaste åren. Det är i vart fall definitivt tillåtet att använda triangelmärkat hästar i verksamhet rent lagligt, så länge hästarna håller för det och sköts väl.
Nej vi pratar inte om lag, utan förbundets regler som man accepterar när man går med i ett förbund.

Jag håller inte med, jag tycker det även är en etisk fråga. För mig är det ekonomiska utnyttjande av triangelmärkta hästar fel och man kan visst ha med en etisk aspekt när man bestämmer förhållningsregler inom ett förbund.
 
Nej vi pratar inte om lag, utan förbundets regler som man accepterar när man går med i ett förbund.

Jag håller inte med, jag tycker det även är en etisk fråga. För mig är det ekonomiska utnyttjande av triangelmärkta hästar fel och man kan visst ha med en etisk aspekt när man bestämmer förhållningsregler inom ett förbund.
Var i ligger det oetiska mot den triangelmärkta hästen om den används i en verksamhet och mår minst lika bra som övriga hästar i verksamheten?

Eller i förhållande till vad anser du det är oetiskt?

Försäkringsbolaget kan jag köpa att det är oetiskt mot, det kan vara ett avtalsbrott och det i sig är oetiskt. Dock gäller det främst om man äger hästen och därmed har ett avtal.
 
Min förra häst blev utdömd efter en skada, såldes som avelssto, dom fick till skadan och hästen blev friskförklarad. Den hästen skulle absolut i dagsläget kunna gå lektioner/tävla igen. Men de. Får såklart inte det, men hästen hade inte farit illa av det. Reglerna ska självklart respekteras.
Då låter det ju som att veterinärerna gjorde en felbedömning.
 
Men om det finns en liten chans att hästen eventuellt kan bli bra om några år, då tycker jag att man låter bli att triangelmärka den. Vila kan man ge hästen även om den inte är triangelmärkt. Tyvärr är dom flesta så ivriga på att få ut försäkringspengarna att dom inte tänker så långt. Och då får man faktiskt acceptera vad som gäller. Jag hade en häst som jag kunde välja att få triangelmärkt men jag jag valde inte att göra det. 5 år senare var skadan helt utläkt och han tävlade lokaltävling i hoppning tills han var 25 år.
Javisst det kan man ju tycka men jag tror kanske inte att det alltid går att förutse?
Och glöm inte att det inte är djurägarens val utan det krävs att en veterinär dömer ut och att försäkringsbolaget godkänner.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 305
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 847
Senast: Trissa
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 168
Senast: Fiador
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 684
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp