Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Vi har bara jobbat på det 3 korta lektioner OCH som jag sagt tidigare har den mesta av den korta tiden varit att se vart vi är innan vi börjar ändra grejjer.

JAG har inte utbildat andra teravare och JAG har förstört en himla massa, det vet jag. Men min tränare är mer erfaren, hon har dock inte haft så mycket tid på sig att fixa alla mina misstag än.
 
Senast ändrad:
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Tack.

Jag vill behålla tölten och flatwalken, men när vi ''dressyrar'' är det trav, skritt och galopp jag vill ha.
Vi har en signal för trav och en för tölt och han kan skillnaden, men det händer förståss att det blir fel ändå ibland.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Jag vill också säga att jag inte är arg på er, jag tycker inte att ni är idioter eller något annat och jag lämnar inte tråden för att jag är sur.
Jag känner bara att jag inte kommer någonvart, och jag är lite ledsen, trött och frustrerad. Men jag säger inte att det är ert fel.

Just nu orkar jag bara inte mer kritik på saker jag redan försökt förklara att vi jobbar på.

Det blir nog bra till slut.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Min ryggskada ställer nog också till det, kanske inte så konstigt att han blir stel i ryggen när jag är det..
Borde väl inte rida alls med min dåliga kropp och oskicklighet, men jag kan inte låta bli :3

Inser att detta låter mest som ursäkter.. det är det inte. Bara det att jag vet att jag är urdålig och inte behöver ''tas ner på marken'' om ni förstår vad jag menar.. men naturligtvis måste jag fortsätta kämpa för att inte bli en onödigt tung last för min häst att bära.

Nej Zab, du är inte dålig. Han vill göra så mycket och ni har ju perioder där det faktiskt går bra. Nu har ni dessutom börjat träna för tränare igen. Tittade på videon "bit or bitless" och där ser han avslappnad ut på vissa kort. Dessutom såg jag att jag var med på några kort (om någon ser videon så är det jag på den lilla runda ponnyn och det var första gången hon gick i form och dessutom åkt iväg till en clinic)

Kom hit någon dag och rid. Bella bus och du fungerar ju bra ihop. Så får du mer självförtroende och öva lite. ;)
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Med filmen ville jag visa att hästen kan ta det lugnare och inte alls så stressat som i inläggen hon visat. Utan mer fram än uppåt. Det finns bilder som är tagna från samma tränare innan uppehållet och på de bilderna har hon en mer avslappnad häst.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Pssst! Man måste inte sitta på hästen för att träna traven! ;)

Longera i stället, så kan han hitta sin takt i lugn och ro och du kan se vad han gör från marken. Då kan han få kliva på i traven, och det blir lättare för honom att komma upp med ryggen. Sen är han stark och fin lagom till att dina knän har blivit bättre!

Han verkar ju ha lätt för att gå i en stor härlig skritt som du även kan jobba med på lina, försök att med rösten och ditt kroppspråk få honom att hitta ett lugn i steget utan att för den skull tappa energin och storleken på stegen, om du förstår vad jag menar. När han hittar rätt tempo kommer han förmodligen även att börja sträcka fram halsen mer.

Normalt sett brukar jag undvika inspänning när jag longerar. Din häst är lite obekväm med bettet, så det kanske kunde vara nyttigt med en inspänning i traven och ett mjukt lätt bett, kanske syntet. Vanliga inspänningstyglar, inte för mjuk resår. Idén är inte att tvinga in honom i en form, utan att få honom att våga lita på att gränserna för ramen alltid är på samma ställe och att inget kommer att hända om han möter bettet. Sätt linan i kapson så den inte stör.

Sen ett tips för dina knän är att testa distansstigbyglar om du inte har gjort det än. Många ryttare med knäproblem har mindre besvär när de rider med såna, för de har en skön bred fotplatta och fjädrar behagligt.

Flatwalk hade jag inte hört talas om förrän i den här tråden, nu har jag kollat en massa filmer på Youtube och jag kan förstå att det är trevligt och skönt för ryttaren att åka omkring i den snabba skritten, men hästarna i filmerna använder inte lederna i bakbenen särskilt bra, de ser strakbenta och obekväma ut. Om du i stället behåller de stora kliven men drar ner tempot lite så att hästen hinner kliva på genom hela kroppen så får du en skritt som är så många gånger mer gymnastiskt nyttig. Det är ur den skritten du sedan kommer att kunna utveckla samlingen och hitta trevlig, balanserad och bärig piaff och passage. Och den är också skön att rida på uteritterna!
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Tack Myz, dig kan man lita på :)
Fast Bella är ju inte Crow, hon är ju grundutbildad och stabil... Men söt är hon.

Svea: Tack för tipsen.
Ang. Fatwalken så skiljer vi på skritt och flatwalk, på samma sätt som vi skiljer på skritt och tölt. Just nu klarar han inte en stor snabb skritt utan att blanda i de fel du noterat från flatwalkfilmerna plus lite andra, men vi använder naturligtvis vanlig skritt mycket ändå och då en normal skritt. Han tar kanske inte ut stegen som i FW men går ändå på utan att spänna sig. Han går som en häst helt enkelt. (skritten finns inte med i filmen). Så vi jobbar dels i skritt, och sen använder vi flatwalken en del när vi är ute, för att vi bägge ska få sträcka ut mer och han ska komma framåt. Gör en del övergångar mellan skritt och FW också. Han rör sig bättre i FW än i ''sin egen'' skritt, men rör sig bättre i skritten när jag rider med aktivt än han gör i FW. FW har fördelen att vi bägge tycker att det är kul och att jag kan vila mig lite och samla tankarna så att jag orkar vara mer stöd än börda vid nästa moment när vi är ute. Men jag rider inte hela rundor i FW.

Jag önskar att jag hade bättre longeringsmöjligheter. Trava kan han, trava med mig på ryggen som ställer till det, och på bana och med bett är en annan sak.. men han är ju inte missbildad. Lös travar han fint och väljer traven om inte galoppen. Det hade förståss varit bra om han kunnat lära sig lita på bettet, men min hand hade nog förstört det ganska snabbt.. när vi travade ute sökte han sig dock mer till handen. Men det är ju en helt annan framåtbjudning ute än på bana, speciellt när man inte har tillgång till bana mer än varannan vecka och sällan ridit där. Jag har förresten ett rakt tränsbett, han trivs inte med två eller tre ledade. Har i min dumhet använt stång tidigare då han faktiskt verkade trivas med det och slappna av.. försökte rida på längre tygel då..men som alla kan se blev det fel. Har även ridit i kapson och grimma nyligen, funkar väl lika bra/dåligt som nåt annat. Problemet är ju skit i sadeln.

Ska kolla upp stigbyglarna.

Tack för tipsen.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Mycket klokt är redan sagt, och då tänker jag på själva grejen - får man problem backar man tillbaka till grunderna. Det borde inte vara något konstigt med det, det får ju alla göra med jämna mellanrum och det är ju det som gör att man kommer framåt på sikt! :)


Rent spontant så avlastar pållen och den har ju hittat ett rätt fiffigt sätt att göra det på. Jag skulle t ex öva mycket travövergångar mellan kort skritt med nosen framme och travövergångar där man även där är noga med att nosen är framme. Sen är det "bara" att öva på som ni gjort tidigare för att komma dit ni var, dvs öva basics, men hellre med för högt huvud och "ur form" så länge näsan är väl framme. Lossa fram skulle jag tänka i den bemärkelsen att hellre "ur form" eller kanske för lång för att inte låsa fram, men sen tänka jobba bak snarare än tänka att det är frammen som ska upp.
Ibland tror jag ju nämligen att det är man själv som råkar hamna i övre bilden för att man tappar bak men fortsätter vilja ha samma resultat fram! :p Eller att man själv råkar hamna bromsande/i framåtlut och därför hamnar i den fällan.
Är ju ganska förståeligt om du känner att hästen blivit svårare/hetare att rida och dessutom inte kan rida med stigbyglar. Kanske bättre att göra något mer kravlöst tills man kan satsa på det ordentligt? Och då kunna hjärntvätta sig själv till att kunna släppna av och ge lika många eftergifter även om hästen är pepp, och kunna avlasta i stigbyglarna vid behov.



Men - en liten parentes. Din häst verkar överlag ha lätt för att få "raka" bakben. Tror man får tänka extra mycket då på att det inte är hur långt fram bakbenen hamnar i förhållande till framdelen som räknas utan nästan tänka tvärtom. Vinklade bakben i samling tar korta steg. Och då kanske backa tillbaka lite till kvalitén i samlingen snarare än samlingsgraden, att den har med bakknäna t ex. Nyttigt med någon från backen som kan säga till eller att man får filmat, tills man befäst känslan.
Jag tycker ju skolskritt är kanon, om det är något ni pysslar med! :) Och övergångar skolskritt - trav.
 
Senast ändrad:
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Släpp fram mer är min stora tanke. Om det går för snabbt gör inte så mycket, men uppmuntra honom att släppa fram både huvudet och rörelserna, och rid på lite längre tyglar än nu. Och börja jobba därifrån senare när han är starkare och stabilare.

Min också.

Ang stigbyglar, har du testat ledade? Det gör jättestor skillnad för mina knän!

Tills dess att du kan trava och rida lätt, du har inte möjlighet/lust att tömköra för tränare? För det ser ut som att det stora problemet är att din häst inte vågar gå fram till handen (speciellt på bana kanske låter det som på dina svar).

Övergångar och korrekt teknik i all ära men om hästen inte vågar gå framåt till bettet med hela kroppen så kommer man liksom ingen vart. Min har också lätt att slå knut på sig ffa i skritten och då är det riktigt jäkla apsvårt att själv sitta tillräckligt stilla så man inte stör. Dvs jag travar istället framåt och skiter i hur övergången blir, rider honom lugn i traven och gör sedan ett nytt försök. En ritkigt skicklig ryttare hade säkert kunna sitta kvar och vara mjuk men ändå tydlig på rätt sätt.

Ang tränarens position (någon i tråden tog upp det oxå tror jag?) så hade mitt djur blivit enormt stressad om tränaren gick så nära när det var något han inte förstod. Du tror inte det kan hjälpa om tränaren lämnar lite mer space?

Ang FW. Vill man inte ofta minska på de långa kliven med bakbenen hos travare? Iaf så vill man det hos ridhästar som kliver på mycket och liksom "älgar" iväg i skritten. Det kanske inte är så produktivt att rida mycket i FW? På vilket vis är din hästs skritt så dålig att du föredrar FW?

Jag tycker en bra skritt är ovärdelig och den kan uppnås på lite olika sätt beroende på hur hästen är. Men definitivt avsuttet. Min häst som är lite lat (spec i skritt) funkar bäst på lång töm rakt fram på fast underlag. Man får nästan jaga honom i början (utan att stressa, spänd häst vill man ju inte ha) men när han väl börjar kliva på så undrar jag om det finns något mer lösgjörande än 2 h rask skritt genom kroppen.

Är hästen spänd handlar det fortfarande om att få hästen att hitta klivet genom kroppen men man får tajma sin drivning lite mer och ffa hitta lugnet i stegen, vilket ger lugn i hästen. Och en taktfast energiskt skritt upplever jag precic lika motiverande för min lite latare som det är rogivande för den lite hetare. Jag älskar avsutten skritt :love:

Såg någon film från ett fält med lite trav i början. Tycker du han går helt galet där? Jag tycker det ser ut som en bra grund! Att våga rida framåt lite mer och mjukt stämma av på ytterhjälperna när hästen börjar älga iväg är starten för alla unghästar. Att bryta av när de trillar iväg tycker jag lätt gör dem lite rädda för bettet,(precis som jag tycker korta travsträckor och mycket övergångar gör innan de stadigt suger tag i bettet genom hela övergången) jag har varit väldigt enveten med min som ung (och är fortf) med att fortsätta rida och skapa lite mer insida bara för att få lite broms. Rösten har hjälpt mig mycket mycket, han har irpincip själ lärt sig ett kommando för "halvhalt"/vänta lite. Problemet med min är just att han så lätt växlar mellan att bli stark och att helt dra sig undan bettet (du kan hala in tyglarna hur mycekt som helst utan att hitta bromsen). Därför försöker jag rida fram till bettet oavsett vad han gör.

Ang dina bilder och din ursprungsfråga. Jag har MASSOR med sådana lutande tornet i Pisa-bilder både inåt och framåt. Där min häst har frambenen typ lika mycket under sig som din (ingen här just nu men jag känner väl igen). Det är som McD säger "No big deal" :D iafi nte för mig. De är tagna under tidpunkter där hästen helt enkelt inte är i jämvikt. Och anledningen till att han inte är i jämvikt är att han inte är framme för skänkeln och inte vågar gå fram till bettet. Därför är jag övertygad om att det är en stor del i ditt problem :)
 
Senast ändrad:
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Förresten (ursäkta om jag missat något svar), varför travar ni inte vidare på filmerna? För jag tycker det ser ut som att han gör jättemånga fina försök :)
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Tänkte lägga till en kommentar för jag hade inte ens kollat på klippet innan jag svarade :angel: - jag tror stigbyglar skulle kunna hjälpa dig massor, och att du avlastar ordentligt (kanske t o m står upp, fast rakt upp så det inte blir framåtlut) i övergången. Har ju själv töltat lite med travare och i det läget låser dom rygg/höfter, gäller att vara övertydlig med att man vill att ryggen ska svinga istället, genom korta korta skrittsteg (för att inte hamna i stolpandet med raka ben) och tänka tydlig travtakt i övergången (sätta takten i fötter, händerna -bara impulser- och kroppen) men samtidigt göra traven till en avlastning från den korta (lite jobbiga förmodligen) skritten, att traven blir som en avlastning/belöning. Helt ok att tänka framåt och släpp tygeln så den får hamna fram/ner i traven, upprepa själva övergångarna några gånger så man inte bryr sig om ifall det blir några längre sträckor, bara så hästen hinner få komma igång i traven.

I nuläget tror jag hästen tycker du belastar den för mycket i sitsen och det lär ju bli mycket värre när man försöker klämma sig fast barbacka på en häst med stötig trav. Därav så överambitiös häst. Kanske lite i kombination med att ni ju ofta tränar med en helt annan teknik, då blir det ännu noggrannare att skilja på det och kunna ställa om.

Positivt är ju att din häst är väldigt ambitiös, när du väl hittar rätt väg som passar er kommer det blir jättebra! :)
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Ok, kommer inte besvara alla nya svar individuellt (för jag orkar inte, speciellt som jag redan sagt samma sak så många gånger) men lite snabbt: Jag har INGET EMOT att gå tillbaka till basics, tvärtom är det det vi gör - eller försöker. Om ni har ett problem - gör hästen alltid det ni vill den ska göra? Eller är problemet att ni inte får till det? ;) Jag vill att han bara ska gå normalt utan krav, men han försöker ofta göra för mycket.

Totala; det du skrev är faktiskt det vi jobbat på, men det är det ingen här som tror på.

Jag rider inte i FW istället för skritt, jag rider i FW och i skritt, men är tydligare med att skilja på dem.

Tack för alla tips, råd och synpunkter. Jag uppskattar den mer positiva tonen i de nyare inläggen :) Jag är medveten om att jag inte får allt rätt, det är ju därför jag skriver, men jag vet ju också vad jag gör och försöker göra, så det är ju inte säkert att jag känner att precis alla tips är rätt för oss nu. Men visst är här mycket matnyttigt.

I vilket fall så kom jag in för att uppdatera hur det har gått. Trots att vi har samma tränare fortfarande och säkert gör saker som en del inte alls förstår vad vi gör men som de vet är på fel håll ;) (som ett tidigare svar i tråden, vilket jag fortfarande finner ganska lustigt)
Hur som helst. Lektionen idag var underbar. Jag tror att någon bytt ut min häst mot en annan. Min instruktör kände att vi kommit så pass långt med hans rörelsestörningar (vad de är, varför han gör så och hur vi korrigerar dem) att det var dags att försöka oss på det här med att länga sig till bettet. Vi har försökt tidigare utan större resultat, antagligen pga att så mycket annat inte funkat. Och ni har ju alla sett hur han reagerar på tygeln.. Men resultatet idag var högt över förväntan. Det tog ett litet tag, men han började faktiskt acceptera ett lätt stöd i tygeln och följa med ner utan att krulla ihop sig eller korta halsen. Inte så att det var perfekt, det vill jag inte påstå, men så pass att han sökte sig på rätt håll. Jag fick fokusera 100% på att bara hålla ett lätt, jämnt stöd oavsett vad han gjorde, använde sitsen när han skrittade för konstigt bara. Först provade han att krulla ihop sig, dra upp huvudet etc för att komma undan, men efter hand vågade han lägga några gram i handen och jag kunde oändligt långsamt släppa ut honom utan att han drog upp huvudet eller släppte kontakten. När jag säger några gram så är det verkligen bara några gram, det var fortfarande så att tygeln glappade i början. Mot slutet av lektionen var det som att hålla en tom kaffekopp i varje hand - viktmässigt- och det var inget glapp. (vanligtvis har jag aldrig något i handen utom när han rusar och jag tar för att jag blir nervös) I början rullade han ihop sig, men mot slutet hade han längt överlinjen och tagit fram nosen. Samtidigt blev skritten som på en vanlig häst.
När jag först kom till ridbanan vågade jag mig på att försöka trava lite (fortfarande har jag inga stigläder), det var innan instruktören kom. Till min förvåning travade han som en normal häst och det var inte alls svårt att sitta på honom. Inget studs, sidhoppande eller några av hans vanliga konstigheter alls utan en ugn, långsam, normal trav, möjligtvs lutade vi lite inåt på volten men det kommer tids nog.. Efter att vi jobbat med att söka sig till bettet i skritt, testade vi att trava igen (med lite tvekan från instruktören som inte ville göra för mycket, men tyckte att vi kunde kolla på traven och sen avsluta med skritt igen) och han sökte sig banne mig till handen även i traven, och travade så normalt att jag fick en chans att tänka på min sits och sitta rätt. (vilket innebär att använda precis de musklerna i min svank som gör mest ont på mig, men vad tusan det var värt det). Jag var riktigt rädd för att rycka till i munnen och förstöra hans nyvunna tillit till bettet, så när jag råkade tappa balansen efter några steg blev det istället en halvt avramling och mantag som räddning, men jag drog inte i bettet iaf..
Efter framgångarna med traven vart jag ju tvungen att testa galoppen.. och han galopperade faktiskt också utan att korta hop sig och stressa, men ändå en långsam, mjuk galopp. Det blev väl 3 språng i vart varv (även om vi inte lärt oss rätt vs fel galopp än, för 3 veckor sedan kunde vi inte ens få galopp på ren fattning) sen avslutade vi med lite mer skritt.
Efter lektionen som varade ca 20 minuter, stod han kolugnt som aldrig den.

Jag vet inte riktigt vad som hänt med honom, men något har helt enkelt lossnat. Jag hoppas att det håller i sig, nu är han ju nästan som en vanlig häst..

Tills nästa lektion kommer jag mest skritta och försöka befästa kontakten till handen, om traven håller i sig som han hade idag blir det korta travintervaller. Eventuellt lite galopp om den också funkar.
Som jag sagt tidigare är det grunderna jag vill få in, för jag vet att vi missat mycket innan. Nu börjar vi äntligen komma så långt att vi kan jobba på grunden.. åtminstone om dagens framgångar håller i sig och jag inte drömt allting.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Nu tänker jag inte kommentera ridningen eftersom du ändå inte verkar bry dig, men det jag undrar är hur tränaren tänker när den går bakom (=driver på) en stressad häst?

Det är ju bra om man ska träna hästen på att vänja sig vid sånt, men för en häst som redan är stressad och outbildad känns det både elakt och orättvist.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Kul att det går framåt! :)
Om man kommit åt "skallen" och har hästen med sig på ett annat sätt så brukar det kunna bli sådär. En helt annan häst helt plötsligt! Det är ju skallen oftast som är svårast att jobba med och kan kännas som ett evighetsjobb, och som styr hur man kommer lyckas få hästen använda kropp i slutändan. Så jag skulle kunna tänka mig att det är något mentalt som lossnat för er del!
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Nu tänker jag inte kommentera ridningen eftersom du ändå inte verkar bry dig, men det jag undrar är hur tränaren tänker när den går bakom (=driver på) en stressad häst?

Det är ju bra om man ska träna hästen på att vänja sig vid sånt, men för en häst som redan är stressad och outbildad känns det både elakt och orättvist.

Han blir inte stressad av hennes position och bryr sig inte mycket (han är uppstissad av andra grejjer). Däremot driver hon på lite om han börjar backa istället för att gå fram, speciellt när han gärna gör det trots att jag helt släpper tyglarna. Flera här skriver ju att han måste gå fram först och främst. är det då så hemskt att jag får hjälp med drivning? Speciellt om han mest backar för eventuellt spö och skänkel även med helt lång tygel, och stressar upp mer för att han inte förstår? Om hon då behöver driva i sin position och hjälper honom förstå så är han faktiskt lugnare.
 
Senast ändrad:
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Kul att det går framåt! :)
Om man kommit åt "skallen" och har hästen med sig på ett annat sätt så brukar det kunna bli sådär. En helt annan häst helt plötsligt! Det är ju skallen oftast som är svårast att jobba med och kan kännas som ett evighetsjobb, och som styr hur man kommer lyckas få hästen använda kropp i slutändan. Så jag skulle kunna tänka mig att det är något mentalt som lossnat för er del!

Jo, det är säkert mentalt, speciellt med tanke på att jag knappt ridit alls sen förra lektionen. Så trots att allt vi gjorde var helt fel oavsett vad det nu var så har det fått honom att förstå nånting i alla fall, som han nu gått och klurat över under vilan ;)

Det är inte helt ovanligt med honom att han får lite tänketid och så sitter det vi försökte förmedla för nån vecka sen helt plötsligt utan vidare.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Antar att det är mig du menar. Och jag förstår fortfarande inte meningen med er träning när ni gjorde hästen så stressad. I min lilla värld så börjar man på ett nytt spår när hästen blir så obekväm. Sen att du tycker att det är lustigt tycker jag är konstigt. Men jag är glad för din skull att det har gått framåt :)
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

En klassiker. Man har kämpat med något jättelänge och så vilar hästen sig i form själv! :p

Angående att driva fram så skulle jag personligen nog inte gjort det, utan bara släppt tygeln och väntat ut, men fortsatt be om det jag vill igen så snart hästen slutar backa, oftast är det ju att dom demonstrerar att det blir för stor press, men såpass ambitiösa hästar brukar kunna behöva den luckan att kunna ta sig ur alltför stor press, (även om det är dom själva ibland som trissar upp det) och brukar inte göra det till en ovana så länge man själv fortsätter fokusera på det man ville.
Om hästen inte förstår är ju det ett stressmoment i sig, vilket man ibland får ta när man faktiskt vill få den förstå, vad den ska använda för teknik för att få ihop det t ex det är ju något som hästen själv behöver prova sig fram till, eller prova vilket svar man är ute efter.
Men ibland tror jag man råkar lägga extra mycket press i onödan genom att sitta belastande (vilket är svårt att undvika om man sitter barbacka) och/eller råka spänna sig själv, och/eller har kvar trycket, kan ju vara omedvetet att man råkar fastna i handen när hästen börjar greja alldeles för mycket! :p
Vet inte hur det är för dig, men det är sånt jag själv känner igen!
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 120
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 347
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 207
Senast: Grazing
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 577
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp