Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Släpp fram mer är min stora tanke. Om det går för snabbt gör inte så mycket, men uppmuntra honom att släppa fram både huvudet och rörelserna, och rid på lite längre tyglar än nu. Och börja jobba därifrån senare när han är starkare och stabilare.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Jag rider ju själv inte AR. Men jag har svårt att tänka mig att Bent skulle jobba hästen så. Det där handlar nog om tränarens okunskap. Ser heller inte ur som ren AR.

TS: du är inte sämre ryttare än alla andra Svenssons. Men du behöver som alla andra kompetent hjälp av en bra tränare med ordentligt med erfarenhet och kunskap.
Nu kräver ni mer än din häst kan. Den blir stressad och förvirrad.
Först och främst måste den lära sig att slappna av och bjuda fram.
Den måste lära sig att släppa ut halsen och söka fram och nedåt.
Det är helt prio ett. När det kommit kan man försöka börja med det ni gör nu.
Man kan inte hoppa över ett par steg tyvärr.
Hade jag varit du hade jag börjat om med hästen.

Det är inte ditt fel att det är så här. Du har gjort som tränaren vill.
Hade du fått rätt hjälp hade problemet inte uppstått.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Om jag drar honom i munnen beror det på att jag tappar balansen eller pga att han istället för att trava rent börjar studsa på stället. Inte för att håklla tillbaka honom. Möjligtvis när jag känner att han bryter av till pass eöller tölt att jag håller in honom igen. Men han stannar ganska bra själv efter ett par steg.

Jag vill inte be honom trava på stället eller trava långsamt, men bara vanlig trav. Det är jättesvårt. Och när han håller på att slänga av mig pga sitt steg tappar jag balansen. Därför rider jag inte - som jag sagt - trav längre när jag nu inte kan ha stigbyglar och rida lätt. Utan jag försöker hitta framåtdrivningen i FW, skritt och galopp, vilket funkar bättre.

Jag förstår precis vad ni menar men känner att ni missförstår mig, och att jag inte klarar av att få det rätt. När vi får trav och han håller den, vilket går, så är han så ur balans att jag inte har en möjlighet att själv hålla min balans utan vi blir bägge spända som fiolsträngar och det stärker ingen.

Att du inte förstår vad vi försöker få ut av träningen eller att det inte blir perfekt, betyder ju inte att det är fel väg..
Jag har ju märkt att det har gått åt rätt håll en aning bara på dessa veckorna.
Du får ursäkta mig nu men jag förstår inte alls vad det är ni försöker få ut av det ni gör på träningen.

Nu rider ju jag "vanlig" engelsk dressyr så det är kanske där våra skolor går åt olika håll.

Men nu till det jag ser efter att lite snabbt ha kollat på filmsnutten.
Det ser ut som om du kräver mycket mer samling än vad hästen klarar av vilket resulterar i en häst som börjar trampa luft med bakbenen men som även höjer baken och spänner sig.
Så fort du ber hästen om trav så tar den ett steg trav och sen hindrar du den genom att dra den i munnen vilket skapar en ännu mer stressad häst som inte förstår vad du vill.

Jag förstår din tanke om att du vill ha en ren takt där han inte rusar iväg men eftersom han inte har styrkan att klara av den takten som du vill ha/klarar av så måste du våga rida på framåt.l Det kommer att skumpa och vara otrevligt men det är att börja i rätt ände. För att underlätta kan du tänka på att inte spänna upp axlarna när du börjar trava tex.

Nu verkar det iofs inte som om du håller med i vad jag säger men jag kan inte låta bli att säga något:D Så jag ordet förespråkar fortfarande framåt!

Nominus skrev det bra :)
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Jag hade ö h t inte bett denna häst göra det ni försöker, under ryttare. Hästen är superstressad, förstår inte vad ni menar, tränare går i en drivande position och du håller igen (med sits och händer).

Om detta är de givna förutsättningarna hade jag hellre tagit allt i töm. Klargjort vad jag önskar och sedan försökt hitta det jag eftersträvar och berömma - inlärning.

Just nu förstår inte ens jag (som är något mer insatt än hästen) vad det är ni försöker göra och hur ni lagt upp vägen dit. Ni begär trav, när hästen travar får han en hård hand och duns i ryggen (obehag). Tillbaka till spänd skritt/pass, därefter ny begäran (om vad han tror är trav). När han travar, tillbaka igen och obehag. Därefter försöker hästen lösa uppgiften genom ökad pass, inte det heller vad ni begär.

Börja avsuttet och lär hästen vad ni vill att den ska göra. Det arbete som filmen visar är nog snarare en försvårande procedur än någon hjälp i omskolningen.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Nej, det är inte den sortens nästan piaff jag talar om och ja, det är klart att alla hästar kan den också. Men jag talar faktiskt om en där han inte stressar upp sig.

Nej, det är inte alls onödigt. Kräver jag för mycket av min häst när jag vill kunna sitta stabilt och använda min kropp rätt? :confused: Hur fick du ihop det?
Det enda jag ber honom om är att skritta och trava som en helt normal häst. Inte samlat, inte på stället etc etc.
Har du sett hans ''avslappnade skritt? Den när han går och sover samtidigt som han snubblar fram och slänger benen åt alla håll? Den kan jag förvisso sitta i, men den är inte bra. Vi jobbar på en högst normal skritt. Enda fokus är att han har normal koll på sina ben. Och det kan han om jag skärper mig.

Jag är fullt medveten om att han stressar upp sig, men jag ber faktiskt inte om mycket.

Först kommer jag att låta hård - men den sortens "nästan-piaff" du talar om är "steppa på stället" och det kan alla hästar göra, oavsett ras.
Men när du skriver:
Men jag behöver ju också tid på mig för att stärka mina muskler och lära mig..
då tycker jag att du dels kräver för mycket av din häst just nu och dels krånglar till onödigt mycket för er båda. Ta det lugnt!
Du behöver en tränare som kan hjälpa dig att hitta sitsen och balansen.
En tränare som kan hjälpa er att hitta den avslappnade skritten, där du SEN kan börja skola in hjälper och bygga en grundutbildning.
Som det ser ut nu så är din häst inte mottaglig för det du försöker förmedla utan bara stressar upp sig.
Ni behöver hitta eran "connection", erat samtal, hitta känslan av att bli "ett" och det tar TID - låt det ta TID....

AR är inte en bra utbildningsväg för stressade travare - tyvärr... :crazy:
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Tack för tipset.

Nej, han är stressad av mig.

Det blir samma sak med lång tygel.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

xbxcb.jpg

Förlåt. Jag ger mig.
Fast jag är fortfarande oförmögen att göra det ni ber om.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Nej, det är inte alls onödigt. Kräver jag för mycket av min häst när jag vill kunna sitta stabilt och använda min kropp rätt? :confused: Hur fick du ihop det?

Ja, du kräver för mycket av din häst just nu eftersom du inte kan sitta stabilt och använda din kropp.
Först måste du lära dig det - sen kan du utbilda en häst...

eller...

utbilda er båda samtidigt - men då krävs ett helt annat fokus...
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Jag är fullt medveten om att han stressar upp sig, men jag ber faktiskt inte om mycket.

Nej det gör du nog inte, men du ber inte om att han ska lugna ner sig....
När han börjar stressa så kan du inte be om mer, utan du måste varva ner han och börja om igen. Bygga bit för bit.

Jag försöker inte vara taskig här, men jag förstår inte vad du vill ha ut av träningen och om du får ut det du vill?
Om du inte får ut det du vill så byt tränare, om du får ut det du vill så är det bra - men jag förstår inte poängen... för mig är grundutbildning verkligen A och O på alla hästar och där ser jag klara brister i det du säger och det du visar.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Äh, alla gör vi fel ibland!
Skaffa en vettig tränare och en sadel som hjälper dig sitta. Så får du väldigt mycket lättare för både dig och häst.
Just nu kan och bör inte han trava så det blir bekvämt för dig. För han orkar inte det. Och ni har missat massor i utbildningen att nå dit.
Den avslappning folk pratar om är egentligen inte den avslappning du tror, tror jag.

Han måste släppa spändheten i den muskulatur som inte ska spänna till vid ridning. Och aktivera rätt muskler. De snubblar och slafsar han inte. Den avslappningen ligger i en betydligt lägre form!
Inte ens med hästar som har lätt för sig börjar man med det din tränare vill.
Jättemärkligt tänk! Hoppas du förstår det!

Jag jobbar som dressyrtränare och har jobbat en hel del med travhästar. Jag har sett det där din häst gör måååånga gånger. Det går att rätta till ganska enkelt. Men ni har börjat i fel ände.

Jag säger inte det här för att vara elak eller hacka på dig. Men jag ser en stressad häst och en ryttare som matas med felaktig info. Det gör mig ledsen. För det får dig att tro att du eller din häst är extrema åt det negativa hållet. Det är ni inte. Ni behöver bara guidning!
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Kl

Jag skulle också börja om. Ja, hästen drar säkert iväg i ett högre tempo än vad du önskar om du låter honom (?) trava på lång tygel. So what?

Jag hade skrittat mycket på lång tygel, koncentrerat mig på sitsen. Trava utan att bromsa med tyglarna.

Som det ser ut nu kommer ni inte att komma nån vart. Byt tränare!
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

delvis KL
För det första säger ni att ni inte förstår vad vi gör eller vad vi vill. Ändå vet ni att det är helt fel. Ni har sett en kort film (utan att läsa texten verkar det som eftersom ni hävdar att det är tränaren som ber om för mycket) - ni har inte sett hur det såg ut före, eller efter... men ni vet att det går åt fel håll.

Jag har haft denna tränaren förr och känner henne. Hon är bra och har hjälpt oss. Sen har jag haft ett par års uppehåll utan tränare och lyckats förstöra en väldig massa. Filmsnutten är från den andra lektionen vi haft. Sammanlagt har jag haft 3 lektioner efter uppehållet. Jag känner att det går åt rätt håll, och jag vet vilken avspänning ''folk'' menar - det är den vi jobbar mot även om inte ni ser det på 2 minuters film.

Vilken sadel jag än använder kommer jag inte kunna sitta i hans trav. Och mina knän klarar inte stigbyglar i nuläget, kanske om några månader när de läkt. Därför jobbar vi inte ens i trav. Vi jobbar främst i skritt. Och FW på videon är inte heller skritt och det var jag som ville visa tränaren hur han rörde sig för att veta om jag kunde fortsätta med den gångarten ute i skogen eller om den förstärkte för mycket dåligt. Det är en av gångarterna där han jobbar på bra utan att slänga upp huvudet eller stressa upp sig - förhållandevis, men jag förstår att ni tycker att den ser märklig ut. Den är inte heller avspänd, men den är inte så stressad som det ser ut heller, han rör sig som de ska i den gångarten i stora drag. I allmänhet är han mer spänd på bana än i skogen eftersom vi inte är vana vid bana, vilket jag också berättat.

Tack för era tips. Ni skriver i stort det vi redan jobbar på, men ni vägrar inse att jag faktiskt förstår vad ni menar. Eftersom ni inte tycker att det ser ut som om det är det vi jobbar på, trots att ni inte förstår vad vi gör.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Eftersom jag har ganska stor erfarenhet av att träna ridtravare så ska jag försöka komma med några tips... Flera har innan varit inne på det men här kommer det igen!

Först på utbildningsskalan (för mig oavsett hästsort och inriktning) kommer TAKT. Din häst har problem både i skritt och trav, ligger i ett mellanting av grisepass/tölt, vilket är väldigt vanligt på just denna hästsort. Dessutom är den överaktiv/stressad/pigg. Jag skulle se till att "rasta" av den och då helt utan krav på form eller annat. Endast knapparna "gas" och "broms" är viktiga. Det är så svårt att kommunicera med en stressad häst, och inlärningen blir oftast inte alls den man tänkt. Efter nedvarvning i skritt på lång tygel börjar själva arbetet.

Din häst skulle jag fokusera på arbete i skritt (utan form-krav) och all ridning på halvlång tygel. Målet är att den avspänt ska skritta långsamt (inte samlat!) och i fyrtakt. Hästen måste lära sig att behärska sina kroppsdelar (ben) och bli medveten om dem - och det handlar om att be den "vänta", göra halt ofta, och vara avslappnad, gå "steg för steg". Absolut inte samla/korta steget utan helst med lång hals! Kanske använda bommar att skritta över? Du måste alltså backa tillbaka i utbildningen rejält, för ni är inte på väg åt rätt håll...

Grundproblemet som jag ser det i trav är faktiskt påskjutet - den har missuppfattat ert samlingsarbete och försvarar sig med en "mittemellangångart". Den har alltså tappat det naturliga påskjutet! Min erfarenhet är att varmblodet måste få gå i ett högre travtempo till en början, kanske enbart på raka spår och hitta en riktig takt. Tar man ned tempot för tidigt blir resultatet just detta (och du är inte ensam om det!). Det här över du bäst ute på vägarna - trava gärna flera kilometer i sträck tills hästen hittar "sin" takt och är lugn och balanserad. Lätt sits eller i alla fall lättridning. När detta är befäst tar du med dig det in på ridbanan och börjar rida stora ovaler där takten är viktigast. Var inte rädd för att den "breddar bak" till en början - det är helt naturligt för dessa hästar och försvinner med styrka och bättre balans. Fortfarande får inte formen vara viktig, men de flesta hästar brukar börja söka sig nedåt framåt av sig själv vid det här laget!

Strunta i vinklar, samling och allt vad det heter och fokusera på TAKT (kanske i ett halvår). Lycka till!
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Nej det gör du nog inte, men du ber inte om att han ska lugna ner sig....

Jo. Det gör jag med tränarens hjälp. Och om ni kunnat vara där och sett hela lektionen, så hade ni också sett att han är lugnare mot slutet än i början, och att det går åt rätt håll. Han ger omedelbar respons när jag gör rätt - om jag får ihop min kropp blir han omedelbart stabilare - det har jag berättat. Nu pratar jag om skritt. Som jag också berättat handlade den lektionen mycket om att se efter var någonstans vi var, vad jag gjorde, hur han svarar osv, och det är mycket det som är med på den lilla filmsnutten.
När han är stabilare blir han också lugnare. Naturligtvis blir han inte en western pleasure häst på två sekunder, men jag känner hur han börjar tänka efter istället för att stressa, och hur han sänker halsen något.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Eftersom jag har ganska stor erfarenhet av att träna ridtravare så ska jag försöka komma med några tips... Flera har innan varit inne på det men här kommer det igen!

Först på utbildningsskalan (för mig oavsett hästsort och inriktning) kommer TAKT. Din häst har problem både i skritt och trav, ligger i ett mellanting av grisepass/tölt, vilket är väldigt vanligt på just denna hästsort. Dessutom är den överaktiv/stressad/pigg. Jag skulle se till att "rasta" av den och då helt utan krav på form eller annat. Endast knapparna "gas" och "broms" är viktiga. Det är så svårt att kommunicera med en stressad häst, och inlärningen blir oftast inte alls den man tänkt. Efter nedvarvning i skritt på lång tygel börjar själva arbetet.

Det finns ingen vanlig skritt i filmen utan flatwalk, som inte är grisepass. för övrigt har du rätt, och det är även det vi jobbar på vilket jag sagt för jag vet inte hur många gånger....


Din häst skulle jag fokusera på arbete i skritt (utan form-krav) och all ridning på halvlång tygel. Målet är att den avspänt ska skritta långsamt (inte samlat!) och i fyrtakt. Hästen måste lära sig att behärska sina kroppsdelar (ben) och bli medveten om dem - och det handlar om att be den "vänta", göra halt ofta, och vara avslappnad, gå "steg för steg". Absolut inte samla/korta steget utan helst med lång hals! Kanske använda bommar att skritta över? Du måste alltså backa tillbaka i utbildningen rejält, för ni är inte på väg åt rätt håll...

Det är precis det vi gör i skritten (inte flatwalken). Inte bommar d¨å jag inte har tillgång till det, men hålla koll på kroppen i normal skritt. Vi är på väg åt rätt håll nu men har varit på väg käpprätt åt H-e väldigt länge. Därför går det baklänges.


Grundproblemet som jag ser det i trav är faktiskt påskjutet - den har missuppfattat ert samlingsarbete och försvarar sig med en "mittemellangångart". Den har alltså tappat det naturliga påskjutet! Min erfarenhet är att varmblodet måste få gå i ett högre travtempo till en början, kanske enbart på raka spår och hitta en riktig takt. Tar man ned tempot för tidigt blir resultatet just detta (och du är inte ensam om det!). Det här över du bäst ute på vägarna - trava gärna flera kilometer i sträck tills hästen hittar "sin" takt och är lugn och balanserad. Lätt sits eller i alla fall lättridning. När detta är befäst tar du med dig det in på ridbanan och börjar rida stora ovaler där takten är viktigast. Var inte rädd för att den "breddar bak" till en början - det är helt naturligt för dessa hästar och försvinner med styrka och bättre balans. Fortfarande får inte formen vara viktig, men de flesta hästar brukar börja söka sig nedåt framåt av sig själv vid det här laget!

Jag håller helt med dig och han har en bra takt i traven utan att bredda när vi kan rida på - dvs innan mina knän pajjade så att jag inte kan rida lätt. Därför har vi lagt traven på hyllan ett tag och jobbar med skritt och galopp där jag kan låta honom jobba rätt. (lugn i skritten och hitta takt i galoppen). Han är tränad att tölta (i ren fyrtakt) men även det ligger på hyllan eftersom jag inte kan kompensera med trav.

Strunta i vinklar, samling och allt vad det heter och fokusera på TAKT (kanske i ett halvår). Lycka till!

Tack. Vinklarna har ju lite med takten att göra, lägger han under sig frambenen blir takten fel. För övrigt är det precis vad vi gör, även om ingen här tror mig.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Såg fler filmer du lagt upp på YT! Är det samma häst på åkern? Där är det ju rätt ;) ! Sedan undrar jag om det är så att du vill rida fram tölten och passen? Då är ju frågan en helt annan...
Jag håller dock fast vid att du bör träna takt och befästa varje gångart för sig innan du börjar samla!
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Jag förstår vad ni vill. Jag har sett det förr.
Men om hästen börjar studsa rider man fram. Alt flyttar den sidvärts om det är så att den KAN och förstår eg och bara är uppspelt.

Hur ska en häst som inte fattar göra rätt när den inte vet vad rätt är och heller inte har styrkan till det?
Hade ni jobbat på det iaf jag skriver och på rätt sätt hade problemet varit borta. Om ens det funnits. Och ni hade gett hästen andra signaler på videon.

Har du utbildat många ridtravare? Till vilken nivå?
Har man gjort det många, många gånger. Och utbildat hästar till högre nivå förstår man biomekanik och hästars psyke på ett annat sätt. Man har större referensramar.
Du behöver inte bli sur och gå i försvar. Folk vill ju bara hjälpa er.


Jag tänker inte kommentera din tränare vidare. Det blir bara elakt.
 
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Jag tror nog att "vi tror" dig, men det blev ju nåt helt annat när det visar sig att du tränar för "gångartsridning". De flesta här praktiserar ju vanlig dressyr/AR eller liknande och då tycker man ju att det hästen visar upp är "fel"!

"Som man frågar får man svar" brukar det heta - och här missförstod nog flerparten av oss vad du ville ha hjälp med (även om svaren i mångt och mycket ändå är korrekta).

Nu när man fått lite mera kött på benen tror jag att du är på rätt väg! :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Har fler detta problem? Sätter under sig frambenen?

Tack för era tips, och hejdå.
Nu låter jag kinkig, men ni visar tydligt att ni A) inte förstår mig eller B) inte litar på mig.
Oavsett vilket kommer vi ingenstans. Återigen, tack för era råd och oavsett om ni tror mig eller inte så jobbar jag faktiskt åt det håll ni pratar om. Även om inte ni ser det på videosnutten och inte förstår något av det vi gjorde på videosnutten. Jag kan dock inte förklara det mer.

Nu känner jag mig bara trängd, missförstådd och eländig, så jag slutar skriva här. Vi får väl se vart jag hamnat med min lilla pålle om ett halvår, och om allt jag gör som ni inte förstår (enligt er själva) var så fel och annorlunda mot det ni föreslagit mig.

Ha det gott och tack för er input. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 120
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 347
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 207
Senast: Grazing
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 577
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp