Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

(halkade in av en händelse bara)

Vill säga att jag blir glad! att se en person med ambitioner för en fd travare (om jag får utrycka det så) Många fler av denna ras som ej tävlas mer, skulle behöva en som Dig! En som vill och förstår deras behov av att vara aktiva och förstår att dom har massor att ge! Om det är inom wester, dressyr eller gångartsträning, va f*n spelar det för roll? Du har gjort ett fantastiskt arbete med att bygga upp hästens överlinje och vad jag kan se gör Ni framsteg. Jag är islandshästryttare och ej kunnig inom de andra gångarterna Du nämner, men blir helt lyrisk över att det finns, skulle gärna vilja lära mig mer om de där gångarterna och andra raser som kan annat än de 3 gångarter som kommer i standardförpackningen :D

Bara fortsätt Du vara ambitiös och ge Din häst all uppmärksamhet.

Tölten är en lateral rörelse som innefattar en viss mängd spänning/stelhet. Att hitta tillräcklig/minst spänning slåss alla vi islandsryttare med, merparten av isisarna går med på tok för mkt spänningar hela livet, ingen har hängt dessa ägare för det.

Att man ska enbart inrikta sig på de 3 standard gångarter kan jag inte hålla med om. Om en häst är mer diagonal i sitt rörelsemönster för fri hand vill man inte förstärka det till 100% då det bara blir svårare o svårare att plocka fram den laterala rörelsen sen i ridningen. MEN här är åter kruxet att göra allt med måtta. Att rida en isis i tölt som ung bara för att behålla laterala rörelsen är inte ett alternativ det heller. Det är svårt att ha med fler gångarter att göra, därför är det intressant, ingen häst är den andra lik.

Det är inte heller så att skritt, trav, galopp kommer först.. o sen tölt o pass.. Åter beror det på det diagonala/laterala rörelsemönstret i individen, var gångarterna ligger. Ja detta går att skriva en hel roman om så jag väljer att avsluta.

Vill sluta med att säga att vi var på High Chaparall för något år sen o kolla in western ridning.. Dom var 2 st som skulle fösa kalvar i en viss ordning från en corall till en annan (vet inte vad grenen hette) Den hästen som var bäst på att valla och fösa dessa kalvar, var iaf en fd travhäst, ursnabb och skitcool kille:bow:
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Tack så mycket för all pepping :)

Angående de andra gångarterna vet jag ett par stycken i amerika som har sina islandshästar i flatwalk och tölt. Där borta verkar flatwalken anses som grund till tölt/gait.. åtminstonde av de jag chattat med. Lite som att den används stället för trav för att hålla hästen mjuk.. eftersom flatwalk är exakt samma rörelsemönster som skritt, bara mer undertramp och fart. Som jag uppfattat det.. Men poängen var att islandshästar säkert också kan tränas i flatwalk om man vill.

Idag fick vi en fin flatwalk, hade lite hjälp av högt gräs, hemväg oh ojämn mark :P Men det känns så härligt när vi lyckas med det. Om tölten är vibrerande så är flatwalken helt flytande...
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Eftersom flatwalk inte raknas som en gangart hos islandshast ar det inget man tranar eller ens kallar gangart.

Man kan hos islandshasten beskriva det som forstadiet till tolt, en ej fullandad tolt.
Nar man toltsatter sa kan man avanda "flatwalk" for att lara hasten hitta fyrtakten i snabbare tempo.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

I Sverige och kanske på island, ja.

I USA räknas det som gångart hos alla hästar som utför den. För mig är det tydligt en egen gångart, utseendet, känslan osv skiljer sig tydligt från både skritt och tölt, det känns när han kommer in i flatwalk, inte bara att ''skritten blir snabb''. Oavsett vad man kallar det är det bra träning.

Däremot har jag svårare att räkna stepping pace och foxtrot som egna, rena gångarter, de känns mer som oren tölt. Men flatwalk är speciellt, kalla det vad du vill.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Fast rasstandarden for islandshastar ar densamma i USA.
Sedan kan man kalla det for slowgait, rack, singlefoot eller vad man onskar med hos rasen ar detta tolt eller tolt med taktfel om det aviker fran normalen.

Jag tycker inte heller att flatwalk ar sarskilt bra for islandshasten for att starka tolten da hasten blir for lang i kroppen och islandshastar tenderar att sakna glidet och nickningarna sa det blir inte fullandat.

Men att rida denna langsamma skritt-tolt ar ett satt att hitta fyrtakten i hogre tempo.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Antar att det är en amerikansk travare?? Har själv en som töltar super bra!! Så ni kan tro folk skrattar när dottern rider honom 165 cm hög o jag rider min lilla islänning 130 cm hög i tölt genom byn!!! Travaren töltar bättre än islänningen!! Har hört att det blivit stort i tyskland med töltande travare!! har fått ett bud på vår travare som var otroligt!! Men han ska aldrig säljas!! Lycka till med tölten!!:D

Jag veet att tråden inte är sprillans ny, men efter att ha sett det här inlägget ville jag lägga in mer om töltridning i Tyskland. Om jag minns rätt avlade de väl fram Aurbergern? Nu verkar de dessutom hålla på med en "ny" ras, Frieser och något annat korsas, resultatet töltar.

Googlar ni töltende traber kommer det upp en hel del intressant, dags att plocka fram tyska ordboken ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 678
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp