Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

_Viva_; Ja, det får du gärna göra, fast jag är mest på GHS.

Ok, är det saddlebreds du tlöltar med nu? De är väl också indelade i vissa som töltar och vissa som 'bara' travar? Eller räknas traven som tölt, har för mig att någon ville räkna den (traven, inte tölten) som tölt pga benlyften men att det blev lite knorr i leden då. Fast jag kan ha fått det om bakfoten. WC?

Jag har praktiserat på islandsturridningar och ridit lite islandshästar privat, men aldrig fått lektioner eller tränat eller så. Men jag gillade tölten, fast tycker att islänningar är lite dyra :P Och så kunde jag ju inte så mycket. När vi köpte Crom var det som sällskapshädst til pappas nyinförskaffade pålle, men så blev det att jag började rida in honom. Hade hört talas om travare med tölt och hoppades väl litegrann, men trodde ju inte att jag skulle hitta en. Sen när jag började rida så fick vi ingen trav utan bara tölt... och så småningom hittade jag lite amerikanska sajter osv och började läsa.

Vi hade ett mindre genombrott idag :) Inte i tölten men i galoppen. Han har aldrig velat söka sig neråt i galoppen, han har galopperat lugnt och ökat och minskat lätt osv, men aldrig insett att man kan galoppera utan att ha nosen och halsen helt utsträckt framåt. Mina fåfänga försök at be honom sänka sig har lett till fyrtakt. Men så idag kände jag hur han kom upp i ryggen och så tog han ner nosen jättefint när jag ändrade min sits för att sakta av lite (övade på att öka och minska galoppen). På lös tygel :) Så det var verkligen roligt.

Ellyne: Tack :)
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Ja, de delas upp i klasser för 3-gaited och 5-gaited.

Den höga traven räknas inte som tölt men man kallar den för Park Trot.
Fast det är en vanlig tvåtaktig trav bara att hästen lyfter högt på benen.

Över lag tycker jag de krånglar till det så mycket Amerikanerna.
Samma gångart heter olika beroende på ras och hastighet. :D

Enklare att bara säga tölt.
Sedan Specificerar man vilket temp och om det är rent, passtaktigt eller travtaktigt. :idea:

WC = World Champion

Vart i Sverige håller du till förresten?
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

*Kl

Har ingenting med den egentliga traden att gora men jag tanker helt frackt stjala en knapp och slanga in stanadrdbreds i "flygande pass (for nog katten flyger de alltid)

Major Hottie
http://www.standardbredcanada.ca/news/5-29-10/major-hottie-sets-world-record-mohawk.html

Astronomical
astronomical.jpg


Somebeachsomewhere
i1222571424.jpg


Den sista har hopples men han ar ju anda bra haftig.

(Sorry for rejalt tradkap men hoppas ngn tycker det verkar skoj iaf.)
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Ja men visst är de häftiga!
Det är verkligen flygande pass.

Rätta mig om jag har fel men ger inte pass aningens snabbare tider än trav?
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Det ar betydligt snabbare. Kan inte varldsrekorden i huvudet (pinsamt) men det ar atskilliga sekunder.
Dessutom anses de sakrare i sin gangart (inte lika mkt galopper) och stabilare i sitt temperament an travare.
Kommer man ur Laag linjen finns adr ocksa mkt gratt. Ett par,tre hingstar lamnar fux och pa Nya zeeland / Australien finns det en breeder som foder upp skackar. Alla dessa ra uppfodda for att springa fort sa fargen ar bara en (extra rolig) bonus.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Ja, de delas upp i klasser för 3-gaited och 5-gaited.

Den höga traven räknas inte som tölt men man kallar den för Park Trot.
Fast det är en vanlig tvåtaktig trav bara att hästen lyfter högt på benen.

Över lag tycker jag de krånglar till det så mycket Amerikanerna.
Samma gångart heter olika beroende på ras och hastighet. :D

Enklare att bara säga tölt.
Sedan Specificerar man vilket temp och om det är rent, passtaktigt eller travtaktigt. :idea:

WC = World Champion

Vart i Sverige håller du till förresten?

Jo, de krånglar till det :P Fas det blir ju mer precist på det viset.

Nere i Skåne :)
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Den passen är ganska rolig att rida :P Har råkat få den några gånger i början när han skulle lära sig galopp. Väldigt snabb, och väldigt rolig, men inget jag tränar på. Än i varje fall.. kanke i framtiden när allt annat känns bra.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Oj Skane var langt bort.
Jag ar om mest soderut i sthlm, annars hade det vart kul att se din hast.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Då får du ta en extra tur :P Finns alltid sovplats om det hjälper.

Tänkte lägga in en före-efter bild på pållen.. det 'r ganska stor skillnad. Men hinner inte nu.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Jag tycker i alla fal att han blivit lite grövre så något måste jag ha gjort rätt.... fast det saknas ju fortfarande rumpa och nacke..

Vänsterspalten är i början av ridningen, högerspalten är nu, äldsta fotot där är några veckor gammalt. Den ''nya'' töltbilden har jag för korta läder, provar en ny sadel och vi är bägge lite spända.. den var obekväm innan man vant sig. Men har inte fler nyare töltbilder utom de som är tagna från videon...

Rider där på ett hackamore gjort av en islands stång.. det tar inte riktigt effekt innan det ligger 80-90° i vinkel mot nosen. Hade precis tagit bort två vargtänder och ville ha något lite skarpare än den fodrade ridkapsionen när vi skulle testa sadel. I efterhand hade den kanske varit mer lämplig.

Crom68.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Stor skillnad!
Ser att du rider i en Chezz ju, jag har en sadan med.
Vad tycker du om dem som gangartssadel?
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Tack :)

När jag suttit in den och fått rätt stigläder längd så känns den bra. Men jag har paddat upp den framtill genom att skära ut extra paneler av kilpad som jag fäst med velcro mellan sadel och vanliga paneler, för att den ska vara fri över manken. Men jag ska nog padda upp den baktil också, den blev lite obalanserad. Det är svårt att inte glida bakåt när han töltar och sätter under sig ordentligt. Men annars käns den bra, jag gillar att jag kan röra mig i den och inte känner mig låst.

Nu har jag ingen erfarenhet av ''riktiga'' gångartssadlar. Red i en espaniola innan, och innan dess har det vait vanliga sadlar och icke-töltande hästar. De gånger jag ridit isandshäst har det varit islandssadel, men jag kan inte säga att jag känner någon skillnad. Kan bara kobstatera att jag gillar den 'spanska' typen av sadel mycket bättre än den engelska. Åtminstonde de bomlösa varianterna.

För övrigt ser jag tölten som vilken annan gångart som helst, ställer samma krav på utrustning och strävar efter samma sits. Strävar efter samma form på hästen också, men det är mer ett mål än en verklighet. De flesta hävdar ju att hästen inte kan samla sig i tölt osv.. efter vad jag känt när jag ridit har jag svårt att köpa den teorin. Oavsett vilket siktar jag mot de där ögonblicken när allt känts perfekt.. och dit har jag oftast lyckats nå när jag skärpt mig och ridit som om det var trav eller nåt, inte när jag suttit i stolsits eller försökt något annat-.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Samling i tolt ar intressant.

Jag skulle saga att det gar att samla lika bra i tolt som i skritt vilket ar rimligt da det ar samma takt.

Men en av punkterna som definerar samling ar att barkraften skall vara storre an skjutkraften.

Detta gor att en samlad tolt behover vara langsam.

En annan punkt ar langning av overlinjen.
Vi behover rata ut halskotpelaren och speciellt omradet framfor manken for att lyfta framre delen av ryggen. Stoppar vi sedan under bakbenen sa far vi tippningen av backenet med.

Detta innebar att vi kommer for stunden kommer tappa alla stora flashiga rorelser om vi var intresserade av sadana. I gengald starker vi hasten vilket vi har igen sedan nar vi val rider fram dem pa "vanligt" vis igen.

Sa jag haller med dig.
Langsam tolt med langd overlinje och bakbenen pa plats ar teoretiskt mojligt. Sen att jag aldrig sett det ar en annan sak :)

Tack for infon om Chezz.
Jag ar aterforsaljare och har fatt fragan om hur de ar att tolta i vilket jag inte har ngn aning om. (Jag har den endast pa en Frieser och ett fullblod.)
Den later lite som Espaniolan da, den akte jag bak i nar jag toltade.
Akte inte bak i BB Epona vilken ocksa har laderbom. Men den ar ju iof 4 ggr sa dyr. :idea:

Jag haller med, man maste sitta i balans for att tolten ska bli optimal.
Att sitta i balans i stolsits kan jag inte. :D
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Fast tölt är ju inte riktigt samma takt som i skritt. I tölt lyfts ju benen mer i passtakt.. tölt helt i skritt takt blir ju flatwalk eller running walk, och hästen nickar med huvudet i takt med bakbenen etc... men tycker ändå att det borde vara möjligt även i tölt..

Hur är det med samlad trav då? :P Ökad trav anses ju ha samling i sig i dressyren, men den är då inte långsam? (sen att den inte är lika samlad som piaffen är ett sidospår..) då borde väl snabb töt också kunna vara samlad, även om det inte blir ''piaff'' samling? :)

Hur viktiga är flashiga/höga rörelser egentligen? Om man bortser från tävlingar och bedömningar, och ser till hästens hälsa och ryttarens komfort?

Jag åkte inte bak i espaniolan, men så har jag ju höjt Chezzen framtill också :) (mankfriheten var inte helt 100)

:P

Hade förresten en jättehärlig busgalopp idag :P
galloppkolhjkhjk.jpg

-------------------------------
KL
Nya frågor:

Hm. Jag har funderat lite. Min häst har ofta tre ben i marken även i snabbare tölt (dvs när ett framben är högst i sin position och andra frambenet är rakt under honom och motsatta bakben landar är fortfarande det andra bakbenet i marken ett ögonblick till. På bilder ser jag hur hästar i tölt har bägge bakben i luften strax över marken när frambenen äer i den positionen, åtminstonde i ökad tölt) . För övrigt verkar takten ren, han är mjuk att sitta på, hovslagen låter jämnt och på de bilder jag har, vad jag kan se, är tölten ren.. Är det något jag borde bry mig om och hur ska jag ta mig an ''problemet'' om jag ska göra något åt det? Rider ju bara i skogen men vil att han ska arbeta så hälsosamt som möjligt.Han blir lätt passtaktig om jag pressar på honom mer. Fast ''bär'' sig vettigt i passtakt (om man nu kan säga så.. söker sig frivilligt fram-ner och känns/ser inte ut som en hängmatta i ryggen) med och är mjuk att sitta på.. men vill som sagt ha honom så bra det går för hans egen skull.

Sedan undrar jag hur ni gör för att få hästarna att lätta mera framtill och få lite mer benlyft? Det har med samling att göra giissar jag men kanske finns någon metod eller hjälp jag inte känner till för att få till det :)

Min träning hittils består av sidvärtesrörelser och öppnor, framförallt. Blir han passtaktig brukar en öppna hjälpa. Även ökningar och avsaktningar i tölt och trav, både inom vardera gångarten och mellan dem och skritt eller galopp.. Rider mest i skogen, utnyttjar ''oländig'' mark när jag kan (rider bredvid stigen till exempel), böjer runt träd och klättrar mycket i backar. Naturligtvis händer det att vi bara busar också ;)

Skrittar en hel del både fort och långsamt.

Han är ganska markbunden i traven också om han inte måste lyfta. Som sagt utnyttjar jag terrängen (inklusive snö, högt gräs sand när det finns) men egentligen bryr jag mig mer om att han ska kännas mjuk i handen och ''hög'' i ryggen än att han lyfter benen högt.. Vill gärna få upp framdelen (bogen och manken, typ) mer i tölten däremot..

Vad kan jag göra och vad ska jag träna mer på för att förbättra? Och ska jag bry mig om de tre benen i marken?

Tack på förhand för trevliga, informativa svar :)

Han är snabbare än vad det ser ut som på bilden...
tolthdgncbnc.jpg


Traven..också låga benlyft. Känns framåt och pigg, inte slö eller dragig.. vi övar mycket på avsaktningar nu eftersom han gärna springer lite fort.
trotncvncn.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Hinner inte skriva mkt nu.

Men ren tolt ar helt fyrtaktig.
Det far inte finnas pass eller travtakt da ar den inte korrekt.
:)
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

De sätter ner benen i fyrtakt, men de lyfter dem i mer passtakt än i skritt. Annars blir det runwalk av det.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Det haller jag inte med om tyvarr.
Eftersom det ar lika langt emellan hovisattningarna behover det vara lika langt emellan lyften. Annars blir det ett taktfel som fortplantar sig till nedsattningen och sa har vi strax en passtaktig tolt.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Jag tänker inte försöka överbevisa dig. :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 678
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp