Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Nu kanske jag kommer och låter som en grinig tant, men vill delge mina tankar lite... No offence, alla gör vi som vi vill. :)
Jag skulle inte uppmuntra tölten på en varmblodstravare, eftersom det inte är en framavlad gångart hos dem. I mina ögon är det mest ett tecken på spändhet eller stress eller svaghet i att hålla en ren takt, så det blir en blandning skritt-trav, ofta med sänkt rygg och oengagerade bakben. Har ridit travare som lätt faller in i tölt/töltliknande gångart och för mig symboliserar det som sagt en spänd häst och jag försöker alltid undvika det och istället satsa på en ren gångart (i det fallet traven som jag bad om då). För när jag rider (alla typer av hästar!) vill jag först och främst eftersträva TRE bra gångarter; skritt, trav och galopp. När de sitter kan man ev. fundera på att jobba vidare med en ev. tölt. Jag vill få dessa tre gångarter så rena som möjligt och det gör jag bäst genom att inte blanda in tölt. Tölt kräver mycket av hästen (om man nu har som mål att rida den självbärig i form i tölten också, och det har jag) och det tar år av styrka att bygga upp.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Så bra att du sa det, nu ska jag genast sluta tölta min häst. Han ska bara få dra sulky på banan. Nej just det, han är bakskygg, bäst att vi gör korv av honom. Han är ju inte avlad för ridning heller, så det är ju skönt att människor som du kan upplysa oss mindre begåvade som inte inser att hästarna vi sitter på är spända och håller på att bryta ryggen för att de tvingas göra saker de inte är avlade för!

Tur att alla islänningar är avlade för tölt och aldrig töltar för att de är spända eller töltar i fel takt.

Lite lustigt att en ras som inte ''är avlad'' för tölt ändå är stamfader till en hel drös yngre töltraser. Men självklart duger han inte till tölt heller. Korv, som sagt. Eller hundmat.

Att han skrittar, travar och galopperar rent räcker förståss inte det heller, vi har ju fortfarande lite svårt med signalerna för trav. Min instruktör har iofs kallat den ''passage liknande'' och han håller den lätt, ökar, minskar steget osv när han vä fattat den, vilket vi också blir bättre på. Kollar man på travsnutten i filmen så är inte traven dålig, han breddar tex inte, även om formen är lite slapp. Och det har blivit mycket bättre sedan dess.

DSC_0096.jpg


DSC_0129.jpg


DSC_0061.jpg


Han blir passtaktig emellanåt i tölten, sällan travtaktig. Något vi jobbar på och från början var det mycket mer pass, om jag inte lät honom springa med huvudet i vädret och sänkt rygg, då. Nu töltar han i varje fall någorlunda men vi jobbar fortfarande på det. Jag förstår att alla islandshästar klarar det perfekt och helt utan taktfel från start?

DSC_0071.jpg


Du får ursäkta, men det är väldigt tråkigt att hela tiden få höra vad ens häst inte kan och inte får göra för att den inte är ''avlad'' för det. Och det får man ofta med en töltande travare, både för att de är avlade för trav, och för att de inte är islandsponnys. Eller varför inte den vanliga, lite ursäktande ''men du rider ju bara i skogen så då håller han nog''.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Jag vet att jag låter irriterad i förra meddelandet, ni får faktiskt ursäkta. Visst, man får gärna delge sina tankar och jag ser på sättet du skrivit att du inte bara säger det för att vara elak, men tänk gärna en gång extra. Varför tror ni jag ber om råd om inte för att kunna bygga upp en så stark tölt som möjligt? Tror ni inte jag märker om min häst töltar (griepassar, trav-töltar) för att han är stressad, spänd eller inte orkar annat? Vi arbetar mycket på styrka, framförallt i skritten har han arbetats i flera månader innan vi travade eller töltade. Han ville inte fatta trav i början, förstod inte att det var något vi ville ha. Och just då var jag ganska nöjd med tölten och bestäde mig för att jobba på den istället, för att stärka den. Mycket backar, mycket skritt. När jag senare bestämde mig för att trav kunde vara bra att ha, var det lätt att plocka fram den. Och han travar bra när han travar. Först kunde vi bara få trav på volt på ridbanan, (och då fungerade inte tölten där) men nu har han börjat förstå skillnaden mellan trav och tölt signal, och kan travas ute också. Och töltas på ridbanan.
Att hans trav är så pass bra som den är, (på fotona ovan -om de syns- har han bara fått trava under ryttare ca 4-5 gånger i korta pass), beror knappast på att han fått tölta åt helseskotta fel och varit spänd och använt fel muskler och blivit skadad av tölten under de år han ridits innan trav. Töten är ännu inte perfekt, och ja det är en massa jobb att lägga ner för att få den helt bra, men det är jobb som jag är i fullt sjå med att lägga ner. Och det är därför jag ber om råd, inte för att han ska grisepassa resten av livet.

För att göra det hela roligare har jag en del drag av tvångssyndrom som främst visar sig genom att jag är övernitisk med min ridning. Mitt känsloliv är helt övertygat om att min häst kommer dö om jag gör det minsta fel, och mitt självförtroende säger att jag inte duger. Det är en förklaring till att jag tar det så hårt när någon antyder att jag skadar min häst genom min ridsning, trots att jag sjäv vet att han mår bra. Plus att jag har en djup depression som jag och min teraput jobbar med. Detta kan du naturigtvis inte känna till, därför skriver jag det, det är varken påhopp mot dig eller en ursäkt för mig.

Men faktum är att det du skrev ovan gjorde mig väldigt upprörd. Inte för att du tycker att han inte ska tölta, utan för att du antyder att jag skadar honom och inte kan läsa av honom, och att han är svag och stressad. (Och att den enda anledningen är att han inte är avlad för det.. dvs ingen logisk förklaring eller antydan att något du sett i det jag skrivit eller på bilder att han faktiskt mår dåligt)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Jag håller med dig, det var ett onödigt inlägg utan vettig grund.
Att inte tölta på en ras bara för den inte är avlad för det är ett helt tomt argument... Clydesdale-hästen är väl bara avlad för körning, så då borde man ju inte rida dem alls? Och ändå finns det de som rider dem med stor finess och skicklighet.
Travhästen är ju heller inte avlad för ridning alls, så dem ska man då heller inte kunna rida?

Du är engagerad och intresserad av att utveckla och stärka din häst, du verkar ha bättre koll på tölten än mig, och då är jag ändå isisägare sen många år :o

Visst, i en ideal värld skulle jag nog valt att jobba i de tre grundgångarterna och stärka hästen där innan jag började med tölt. Men det kan som sagt finnas olika orsaker till att man inte gör så, och gör man på rätt sätt och är noga med avslappning och styrka så lär det inte vara några problem.

Tricket är väl att kunna skilja på den spända tölten och den avslappnade, hittills har min unghäst bara töltat(utan ryttare) pga spänning, och det var en otrolig skillnad när min tränare fick honom att samla sig i avspänning(utan ryttare) och se tölten . Skulle tro att det är lätt hänt att man i okunskap filar vidare på den spända tölten, vilket såklart inte är bra.

På buke kommer man alltid att få konstiga svar i sina trådar, man får inse det och hoppa över de enstaka inlägg som folk skriver bara för att de vill vara kärringen mot strömmen. Varför man går in i en "hjälp mig med tölten-tråd" om man inte vill hjälpa kan an undra.

Jag tycker din häst ser fin ut, jobba på du, och som sagt, den islandstränaren du råkade ut för är nog lite "ute" i sina metoder. Jag tror du skulle få mycket bra hjälp med din gångartshäst om du hittade en vettig gångartstränare, men det är alltid svårt att hitta en tränare som passar en, så jag förstår ditt motstånd att leta vidare.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Jag tror du ursäkta inlägg som det ovan.

Töltande travare är inte så vanligt i sverige eftersom vår tradition med gångartshästar inte går så långt tillbaka som den i Amerika så är vår kunskap inom ämnet lite begränsad.

Om man tänker efter så är det ju faktiskt först nu de senaste 20 åren som det blivit populärt med gångartshästar i Sverige och då främst Islandshästar.

I Amerika har dessa hästar - och däribland Standardbreds - en betydligt längre historik, ja faktiskt ända sedan slutet av 1400-talet har det avlats, ridits och tävlats med gångartshästar.

Arviden du säger att Standardbred är anfader till andra töltande raser som Tennessee walker, Foxtrotter, gaited Morgan, racking horse.

Detta är inte korrekt.
Däremot har de samma ursprung.

Om vi börjar från början dvs slutet av 1400-talet då Christoffer Columbus tar med sig de första hästarna till Amerika.
Hästarna var Spanska hästar, främst av den numera utdöda rasen Spansk Jennet. Denna typ av häst var liten, ofta med häftig färg (Tigrerad, skäck, mkt vita tecken osv) dess främsta egenskap som skiljde dem frånandra hästar var deras tölt.
Jenneten var populär över hela Europa och användes flitigt som stridshäst och barocken älskade sina ”färgade hästar”
Se bara Wrangels porträtt av Galant och Försten.

http://www.lsh.se/skokloster/ridkonst/images/tavlor/t11262.jpg
http://www.lsh.se/skokloster/ridkonst/images/tavlor/t11271.jpg

Det är ju inte helt osannolikt att Islandshästen är ättlingar från Spanska hästen / Jenneten med tanke på färgrikedomen och gångarterna.

Hästar fortsatte importeras till Amerika och under 1600-talet importerades många hästar från England.
Allehanda korsningar med Libyiskt och spanskt ursprung och inte minst Irish Hobby – små snabba gångartshästar.
Dessa hästar korsades med de redan existerande hästarna och vi fick vad som kom att kallas Narragansett pacer, den nu utdöda rasen som lagt grunden till de Amerikanska gångartshästar som finns idag.

Hoppar vi till 1700 - 1800-talet så har nu gångartshästarna börjat separeras från varandra och man börjar avla fram specifika egenskaper.

I Kentucky avlar man fram The American Horse, den är början till vad som senare skulle bli American Saddlebred. Så tidigt som 1817 hålls den första tävlingen för Saddlebredhästar i Lexington, KY något som fortsatt fram tills dagens datum. (World championships hålls i Lexington varje år)
Dock är detta fortfarande en Typ av häst. Det finns inget register utan det kommer först 1891. Trots detta går de flesta Saddlebreds att spåra till början av 1700-talet. Längst bak är det mest fullblod men sedan dyker det upp Morgans, pacers och väldigt många hästar utan specificerad ras.

Lite roligt är att kollar man igenom stamtavlor så kan det vara så att fullblod + saddlebred ger en morgan som korsat med fullblod ger en Saddlebred. Som sagt, typen var viktigast.

Körning var populärt i Amerika och att tävla emot varandra var ett stort nöje.
De snabbaste hästarna korsades med varandra (Betänk att detta är fortfarande 1700-tal, dagens raser finns ännu inte i organiserat format utan det är främst typer av hästar vi avlar fram. Narragansett pacer och Canadian Pacers korsas med importerade Norfolktravare och andra snabba hästar bland annat Morgans.

Fullblodet Messenger som importeras från England är snabb och populär i aveln, så populär att han och hans sonson Hambletonian idag ligger bakom alla Standardbreds.

Själva benämningen Standardbred kom 1879 då The Standardbred Stud Book kom till. Hästar som registrerades behövde kunna springa (Trav eller Pass) en mile snabbare än 2 minuter och 30 sekunder.

Även om rasen avlats för körning så är den en populär ridhäst och gärna då som gångartshäst och Standardbreds är inte sällan framgångsrika i Speed Racking, en tävlingsform där det går ut på att tölta så fort som möjligt.
I sverige där vi tävlar i trav är kunskapen om dessa extra gångarter liten vilket är lite synd då de blir fin fina som gångartshästar.

Morganhästar är en ras som kan vara gångartshästar men det är långt ifrån vanligt. Rasen är oerhört gammal, det är mer än 200 år sedan Figure föddes och lade grunden för rasen. Ursprunget är snartlikt de andra rasernas men en större andel arabblod hittas. Morgans har inte avlats för sina gångarter såsom de andra utan de fåtal som har tölt har snarare behållit det av en slump.
Jag är egentligen inte världens bästa på Morganhistoria även fast jag har en själv. :o Kan mina Saddlebreds och Standardbreds och Islänningar bättre. ;)
Finns en tjej här på Buke som har en gångartsmorgan dock, hon kanske ser detta och kan komplettera.

I Tennessee utvecklades hästarna till att bli bekväma men eleganta hästar för de rika nybyggarna.
TWH utvecklades lite senare än Saddlebreden och Saddlebreds, särskilt en hingst vid namn Giovanni hade stort inflytande.
1935 bildades startades en förening för rasen.

Missouri Fox Trotter är en ännu lite nyare ras och har som namnet antyder Fox Trot. Det var en typ av häst som avlades fram av de redan etablerade gångartsraserna men man fokuserade på att få fram den typiska gången snarare än att minimera genpolen till endast registrerade hästar. Det är inte mer än 30 år sedan stamboken stängde. Här har vi en ras som faktiskt påverkats en del av Standardbreds.

Racking horse är en riktigt ny ras (70-talet) och är väl egentligen en Tennessee Walking horse i grunden. Rasen skapades av en ”utbrytargrupp” som fått nog av det fuffens (Ingen har väl missat att just TWH är en i vissa sammanhang ganska ”konstlad” ras med en del, visserligen förbjudna, men hemska ”träningsmeoder”) Skaparna av rasen vill bevara den ursprungliga typen av häst, en naturlig och sund häst.

En annan Amerikans ras som jag inte har koll på själv är Rocky Mountain horse mer än att de liksom islandshästar har tölt och kan vara silversvarta.

Tänkte skriva lite om gångarterna med med det får vänta.

Hursomhelst är det superkul att du töltar din fina häst!!!
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Jag tycker du har gjort ett kanonjobb! Har nåt minne av att jag sett bilder och videor mer från i "början" av eran töltträning, när det var lite sådär med både tölten och traven. Det är ju inget som märks längre alls, det verkar ju sitta riktigt bra! :) Och spänd är väl det sista han är i den videon...

Kan även tillägga lite allmänt att jag också en gång i tiden var av åsikten att man inte borde tölta travare, att de inte hade "riktig" tölt osv, för det var det jag hade lärt mig och upplevt, spända travare som tog till tölten vid stress, och då var det väl mer av nån snabb, taktande skritt. För mig är ju tölt den mjuka, avslappnade varianten, och det var alltså inget jag upplevt på travare. Men så insåg jag ju sen att det här handlade ju om otränade travare. Travare som var spända och stressade (bara där blir det ju fel, för det ska de ju inte vara oavsett gångart) och det är ju stor skillnad om man tränar upp tölten så den kommer på kommando och avslappnat.

Hittills har jag dock bara sett Arviden göra det riktigt bra, så det var du som fick upp mina ögon för det kan jag säga. :) Fortsätt med det kanonjobb du gör, så kan du klä ut hästen till islänning och vara med och tävla nästa år! ;)
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Tack för allt stöd! Det käns bra att få lite medhåll. Jag kan ju se att Ellyne inte skrev på något elakt vis men ag tar ändå illa vid mig vid sådana svar och argument.. att han är av ''fel'' ras kan ju inte jag göra något åt. Hade det varit något annat fel kan jag ju jobba på det..

_Viva: : Tack för historielektionen! Den var intressant. De jag har pratat med på amerikanska forum, och jag vet att det står i ett hästras upplagsverk.. Bonniers kanske? Minns det som ett grönt med en vit/grå häst på.. att standardbred varit med och grundat de flesta andra tölt-raserna.. iofs vet jag inte om det stod exakt vilka, kanske bara menade foxtrot och racking horse?

Gångarterna har jag nog börjat få rätt bra koll på nu, i alla fall teoretiskt.
Flatwalk (flat foot walk) och running walk är egentligen olika hastigheter på samma. Det är en snabb skritt med stort övertramp och hästens huvud och hals nickar i takt med bakbenen. Man ser tydligast när hästen går över i flatwalk från skritt på att ryttaren plötsligt sitter stilla. De gånger jag fått till det med min häst har det känts som att flyta fram på en stock i en stilla flod eer någonting, bara bålen och axlarna har ''vibrerat'' lite. Fast vi är inte så bra på det än så det kommer inte varje gång.

Stepping pace är en bruten pass, ljudet från hovarna blir 1-2--3-4. Den kan vara mjuk och bekväm, men är ingen önskvärd gångart utan snarare något man får om hästen är otränad eller trött. Crom hade nästan fyrtaktig stepping pace länge innan vi fick det till rack, men nu har jag hittat ''knappen'' att rätta till honom när det blir fel. I stepping pace svingar huvud och rygg från sida till sida, mer ju pastaktigare det är.

Rack är i stort sett tölt. Benen sätts ner i ren fyrtakt men lyfts i något passtakt, til skillnad från flatwalk. Huvudet är ''fixerat'' (av hästen, inte tygeln) och nickar inte eller skakar inte. Kan iofs vibrera pga bogrörelserna. Ryggen är i stort sett stilla (men jag uppever den som mer vibrerande än flatwalken. Om flatwalk är som att sitta på en stilla flytande stock, så är rack som att sitta på en centrifugerande tvättmaskin :P Trav är väl som att cykla i trappor då kanske.x)
Saddlerack är en långsammare form av rack, med mindre undertramp men samma takt. Tror att tre ben i marken är mer ok i saddlerack än i rack. Eller att gränsen går där. Speed rack är en snabbare form som ofta är men inte ska vara mer passtaktig. Där är undertrampet enormt (googla på reverand homer så får ni fram en travare som töltar snabbt). Rack och speedrack kallas också singlefoot. Vet inte om det gäller saddlerack.

Foxtrot är i princip långsam fyrtaktig trav där frambenet landar för det diagonala bakbenet. Den kan bli mer eller mindre fyrtaktig, så pass att huvudet börjar nicka som i flatwalk och running walk. Men det ska fortfarande vara de diagionala benparen som följer varandra. Har jag fått det förklarat iaf, har aldrig lyckats se skillnaden på de videor de visat :P Foxtrot är lite stötig, men mjukare än riktig trav. Har fått känslan beskriven som att ''sadlen åker upp och slår mig i rumpan'' av de som ridit foxtrot.

---

Jag är en del inne på ett amerikanskt gångartsforum, och de har hjälpt mig en hel del. Men de är åt andra hållet - man ska inte trava en häst man töltar. När jag bestämde mig för att ta fram traven i Crom fick jag mycket mothugg där, men jag gjorde det ändå. Efter att ha sett deras hästar på bild och film och insett att hästarna faktiskt håller och arbetar i en avspänd form (oftast) så ifrågasätter jag faktiskt hur nödvändigt det är att trava hästen. Det är ett bra sätt att motverka passtakt ch att mjuka upp hästen, men det finns andra saker man kan göra för att få det resultatet. Nu travar jag ändå för att jag tycker att det är roligt att arbeta med traven, mest på banan där det finns mer möjlighet till volter och så. Kan även ta trav ute i skogen om han börjar bli trött eftersom det är enklare för honom, eller om tölten inte känns helt bra. Då kan trav och gärna lite galopp mjuka upp och få framåtbjudning och då brukar jag känna hur han ''sätter'' sig i tölten efteråt. Förra ridturen sänkte han bakdelen så mycket att jag gled bak i sadeln, var tvungen att vända mig om och kola så att han inte bara sänkt ryggen något extremt (då tippar ju bakdelen av sadeln ner) men nejdå, rumpan var närmre marken. Dessutomgick han ju ''i form'' på lång tygel..
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Tack så hemskt mycket! Vad glad jag blir!
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Jag ber om ursäkt om jag lät irriterad eller fördömande. Det var inte alls min mening. Jag har inte skrivit nånstans att det just DU gör är fel eller skadligt, det verkar som att du har väldigt bra koll på vad du gör och varför, och att du verkligen är mån om att din häst ska må bra. :) Det är jättehärligt att höra och han ser väldigt trevlig ut på bilderna!

Det är förstås helt upp till dig om du vill tölta din häst eller inte. Jag kanske har fördomar men de töltande travare jag sett har bara töltat pga spänning och har dessutom inte varit ren eller haft styrka att bära sig i övriga gångarter. Det är väl därför jag reagerade, många har så bråttom med sina hästar och om hästen skulle visa en spänd gångart rider man vidare på den istället för att stärka hästen i övrigt. Detsamma gäller islänningar! Det är också därför jag skriver detta, eftersom det här är ett islandshästforum. Jag vet inte hur många islänningar jag sett som töltar i full fart, med underhalsen glänsande i vädret, totalt tappad rygg och noll bärighet och glädje. Det är sånt jag kan bli irriterad på! Och dessutom islänningar med den tölten vars övriga gångarter är bara skit (enligt mig), orena och markbundna, som ÄNDÅ får höga poäng på tävlingar! För mig är det helt ofattbart. Men det är kanske en annan diskussion.

Det jag blir lite irriterad över är att mitt inlägg inte alls var menat som ett påhopp och därför förväntar jag mig att inte bli påhoppad själv. Jag har ju också rätt att uttrycka min åsikt i den här frågan. Och jag står kvar vid den. Jag kan förstå din frustration, jag vet hur mycket fördomar man får höra ang. ridtravare och det är inte lätt alla gånger att tackla dem. Men tro inte att jag är en av dem!! Jag har själv haft vbl travare och ridit flera och tycker de är underbara hästar som förtjänar ägare med mycket tid, tålamod och kunskap, och förstås kärlek. :love: Precis som vilken häst som helst. Jag vill helst inte ens skilja på ridtravare och ridhästar och det var därför jag skrev "gäller alla typer av hästar" i mitt inlägg.

Peace?
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Jag är en del inne på ett amerikanskt gångartsforum, och de har hjälpt mig en hel del. Men de är åt andra hållet - man ska inte trava en häst man töltar. När jag bestämde mig för att ta fram traven i Crom fick jag mycket mothugg där, men jag gjorde det ändå.

Vilket forum ar det?
Jag finns pa manga och har aldrig hort nagot liknande.

Men det ar klart, har man en hast utan trav (Manga TWH och racking horses travar inte) och som inte behover trava pa tavlingsbanan sa ger man sakert sadana svar. De har inte fel, de ser bara saken ur sin synvinkel, lite som att du har av vissa far veta att du "inte bor tolta".

Leta dig till forum for Saddlebreds istallet.
Eller forum for Islandshastar precis som du gjort nu. :)
Traning av Islanningar, Saddlebreds och Standardbreds ar densamma. Standardbreds har precis som dessa tva Skritt, trav, Galopp, Slow Gait och Rack + alla vissa Islanningar och Standardbreds har Flygande Pass.

Traven ar viktig for hastar som besitter den. I traven ligger till stor del nyckeln till losgjordhet och manga har nog mark att problem i tolten forsvinner nar de rider hasten korrekt i trav.

Sarskilt pa en hast som har passtakt ar det viktigt att starka traven och det diagonala rorelsemonstret.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

De jag har pratat med på amerikanska forum, och jag vet att det står i ett hästras upplagsverk.. Bonniers kanske? Minns det som ett grönt med en vit/grå häst på.. att standardbred varit med och grundat de flesta andra tölt-raserna.. iofs vet jag inte om det stod exakt vilka, kanske bara menade foxtrot och racking horse?

Internet ar lurigt och fullt med faktafel. Samma sak med uppslagsbocker.
Studera stamtavlor istallet!
Jag har suttit lange och forskat i mina hastar (Morgans, Saddlebreds och Standardbreds) och funnit att de alla ar slakt langt bak men darefter utvecklats och tagit den karaktar de har idag.
Men ingen av dem har skapat den andre mer utan istallet harstammar de fran samma Europeiska, framst da spanska och engelska hastar.
Morgans har paverkat mest, sedan saddlebred och sist standardbred skulle jag saga. Standardbreden var aven den sista att bli en ras pa riktigt.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Forresten, nu vet jag vem du ar ju.!
Du hette nagot annat forut har pa buke och hasten kallades inte Crom.

Jag har sett era olika videos pa youtube och jag har sett dig pa utlandska forum sa nu vet jag vilka du menar.
Ni har ju utvecklas fint maste jag saga.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Jag ber om ursäkt om jag lät irriterad eller fördömande. Det var inte alls min mening. Jag har inte skrivit nånstans att det just DU gör är fel eller skadligt, det verkar som att du har väldigt bra koll på vad du gör och varför, och att du verkligen är mån om att din häst ska må bra. :) Det är jättehärligt att höra och han ser väldigt trevlig ut på bilderna!

Det är förstås helt upp till dig om du vill tölta din häst eller inte. Jag kanske har fördomar men de töltande travare jag sett har bara töltat pga spänning och har dessutom inte varit ren eller haft styrka att bära sig i övriga gångarter. Det är väl därför jag reagerade, många har så bråttom med sina hästar och om hästen skulle visa en spänd gångart rider man vidare på den istället för att stärka hästen i övrigt. Detsamma gäller islänningar! Det är också därför jag skriver detta, eftersom det här är ett islandshästforum. Jag vet inte hur många islänningar jag sett som töltar i full fart, med underhalsen glänsande i vädret, totalt tappad rygg och noll bärighet och glädje. Det är sånt jag kan bli irriterad på! Och dessutom islänningar med den tölten vars övriga gångarter är bara skit (enligt mig), orena och markbundna, som ÄNDÅ får höga poäng på tävlingar! För mig är det helt ofattbart. Men det är kanske en annan diskussion.

Det jag blir lite irriterad över är att mitt inlägg inte alls var menat som ett påhopp och därför förväntar jag mig att inte bli påhoppad själv. Jag har ju också rätt att uttrycka min åsikt i den här frågan. Och jag står kvar vid den. Jag kan förstå din frustration, jag vet hur mycket fördomar man får höra ang. ridtravare och det är inte lätt alla gånger att tackla dem. Men tro inte att jag är en av dem!! Jag har själv haft vbl travare och ridit flera och tycker de är underbara hästar som förtjänar ägare med mycket tid, tålamod och kunskap, och förstås kärlek. :love: Precis som vilken häst som helst. Jag vill helst inte ens skilja på ridtravare och ridhästar och det var därför jag skrev "gäller alla typer av hästar" i mitt inlägg.

Peace?

Jo jag tog illa vid mig och överreagerade. Vill inte ha bråk. Ber om ursäkt.

Men har de travare du ridit fått en ärlig chans att utveckla en bra tölt? Eller har de, som du skrev, "töltar i full fart, med underhalsen glänsande i vädret, totalt tappad rygg och noll bärighet och glädje" ? Jag tror inte att det är pga att det är travare som tölten inte varit bra, utan pga att de inte blivit rätt tränade. Det kan ju också falla sig så att de haft mindre töltanlag än min häst, kanske utblandat eller så har de varit mer avlade för trav (istället för pass), och därför bara kunnat tölta när de stressat?

Jag är ingen duktig ryttare, men jag försöker och jag arbetar mot spänningar i all min ridning. Och jag har väldigt svårt att se varför min häst inte skulle kunna tölta bra pga rasen, när han har så lätt att välja tölten utan att vara stressad. Han kan tölta utan ryttare också, när man leder honom till exempel, men brukar föredra trav. Han gör öppnor och slutar bra i skritt, har inte övat så mycket i tölt eftersom min signal för trav - för tilfället - är att böja hononm och skänkla med inner ben. När han fattat trav släpper jag fram honom och använder sitsen för att öka och minska. Men öppna i tölt/trav hde nog blivit förvirrande för honom just nu. Däremot travar han fint på volten och flyttar sig in och ut med bogen osv. Så problem med tölt och trav beror snarare på mina begränsningar i kunnande än på hans anlag.

Visserligen såg inte Hedinn spänningar i videon, däremot vet jag att de finns där. De beror til största delen på att jahg blir nervös av kameran, jag vill så gärna få bra bilder och filmer att få bedömda. Sen känner jag mig stressad och ''hinner'' inte värma upp ordentligt. Ute på turerna är han mindre spänd.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

_Viva_: Ja, jag hade ett annat nick när innan. Blev trött på buke och stack, och senare kunde jag inte komma på lösenordet eller vilken mail jag använt. Tog chansen att skapa nytt nick istället. Har en känsla av att mitt gamla hade ganska dåligt rykte, tänkte väl lite försöka komma ifrån det och börja om. Men det ser inte ut att ta så lång tid för mig att ställa till det igen.

Jag har fått mycket hjäp på det forumet (gaited horse sense) även om en del till en början var emot traven, tycker att den är onaturlig för en ''gaited'' häst, så blev det aldrig dålig stämning. Sen vande de sig väl. ;) Men mycket goda råd, pepping osv.. saker jag faktiskt saknat på alla de svenska forum jag varit på, och många andra. Kanske det är lättare för mig att uttrycka mig mindre klumpigt på engelska.

Som jag själv skrev så anser jag att traven är en god hjälp och nyttig, men jag anser inte att den är nödvändig för att få en frisk häst. Poängen att jag nämnde det var snarare just att alla skriver olika och tycker olika utifrån deras erfarenheter och världsbild. Jag är inte förtjust i trav, det är roligt att träna den på banan och se hur mycket jag kan jobba med den, men mest rider jag i skogen och där föredrar jag tölten. Den är lika rolig att arbeta med, öka, minska, böja... försöka samla. Jag kan trava i skogen och tölta på banan, men jag föredrar att göra tvärtom. Om jag travar i skogen är det nästan atid för att det är enklaste sätet att mjuka upp honom om tölten inte fungerat just då. :)

Tack, det är roigt att det syns förbättring.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Visserligen såg inte Hedinn spänningar i videon, däremot vet jag att de finns där. De beror til största delen på att jahg blir nervös av kameran, jag vill så gärna få bra bilder och filmer att få bedömda. Sen känner jag mig stressad och ''hinner'' inte värma upp ordentligt. Ute på turerna är han mindre spänd.

Spänningar går väl nästan alltid att hitta om man vill, nu satt inte jag och letade fel, då jag tycker det vore totalt onödigt när allt såg så mjukt och fint ut överlag. Som sagt, stor förbättring från det jag sett tidigare! Då är småspänningar inget att bry sig om i mina ögon, för fortsätter du samma träning kommer ju inte de finnas där sen heller. :)
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Asch, buke ar buke men mest ar det positivt har tycker jag. :idea:

Jag hoppas att du fortsatter skriva, det ar roligt att ha nagon annan att diskutera med som toltar pa nagot annat an islandshast aven i Sverige.

Har du provat tolta honom framfor vagn?
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Jag red inte aktivt tölt på hästen för att den skulle utveckla den, det hade den säkert kunna göra. Men han ville komma in i det ibland ur skritten-upp till trav pga spänning, och han hade inte nån bra tölt (då). Och därför jobbade jag inte med den, utan satsade på att få traven ren. Och det fick jag efter en viss tids arbete. Men detta var inte min egen häst, utan en jag red till under en period. Mitt egen vbl hade tre ok gångarter och inga tölt/passtendenser whatsoever, så där hade jag ingen tanke på att plocka fram det eftersom vi hade så mkt allmän styrka att arbeta på.
:)
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Jo, det stämmer väl :) Själv letar jag ju alltid fel när jag rider för att lösa dem (fast det går förståss inte alltid) är lite övernitisk i min egen ridning. Och jag hade så gärna velat visa det bästa när jag lägger upp en film.. inte det där halvbra.. men så är det ju.. :3

_Viva_; Det är inte säkert att jag stannar så länge. Brukar inte klara av buke några längre perioder tyvärr. Som du märkte tar jag så väldigt ila vid mig av kritik och just ''gör du fel så skadar du hästen'' (antagligen för att jag själv är övertygad om det och om att jag aldrig kan göra något ens halvbra) och sånt brukar det finnas ganska gott om på buke, i värre former än i denna tråden också. Så vi får se. Men det fins ju alltid msn.. :P Var i landet bor du, btw?

Det var en gaited morgan du hade? Jag red på en morgan i när jag hälsade på min brevvän, men den hade inte tölt i sig. Väldigt mysig trav minns jag däremot :)

Nej.. han..ähum.. bör inte köras, nervvraket. Provade att dra linor efter honom en gång när jag tagit ner islänningen efter inkörning. Skulle ta upp Crom och hängde selen på honom, tänkte att han kunde ta med den upp. Han är ju ändå van vid en hel del utrustning och så. Men han fick panik bara av en lina så jag fick lägga upp den på ryggen opå honom så gick det bra. Även om han skulle kunna vänjas vid vagn så vill jag nog aldrig sitta bakom honom. Hans reaktioner när han blir skrämd ärhelt fel och aldeldes för explosiva. Min islänning har grisepassat framför vagn däremot.. har nyss blivit inkörd (2 år gammal) och körd en handfull gånger med lätt sulky. Han behöver något att tänka lite på och lite muskler innan han får vikt på ryggen om något år är ju bra. Men den hästen travar inte. Förhoppningsvis kan jag plocka fram det när det är dags att rida, från marken vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Just nu är han i en växtperiod så han får vila.

Ellyne: Jag skulle gissa att deras tölt var dålig pga att den inte blivit framtränad utan bara kom av att han var spänd eller inte riktigt visste hur du menade. Och inte pga att det är en dålig töltras.. Jag visste inte att min häst kunde tölta, han var oinriden. Men när han nu gjorde det och jag är skogsmulle så tyckte jag att det var toppen. Däremot avskyr jag när hästar spänner sig, så det kunde jag inte acceptera. Var dessutom med om en olycka under inridningen och blev rädd (det har släppt helt nu) så under det första året var det väldigt viktigt att han inte började stressa eller rusa något, då fick jag panik. Red bara i skritt i flera månader i början för att ta bort det där ''lägga sig på bogen och stövla på'' eftersom jag blev så rädd... till slut blev han skickad till inridning hos en instruktör jag litar på. Hon kan inte tölt men tränade den enligt samma modell hon tränar alla andra gångarter; samling och lösgjordhet. Jag bad henhe att inte bry sig om traven just då eftersom jag hellre hade bara tölt än trav-tölt blandning. Sen blev den nog lite sämre när jag fick hem honom eftersom inte jag kan rida ordentligt, och det är det jag försökt jobba med. Att rida ok och ha roligt med min häst, inte bara på honom :)
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

_Viva_; Det är inte säkert att jag stannar så länge. Brukar inte klara av buke några längre perioder tyvärr. Som du märkte tar jag så väldigt ila vid mig av kritik och just ''gör du fel så skadar du hästen'' (antagligen för att jag själv är övertygad om det och om att jag aldrig kan göra något ens halvbra) och sånt brukar det finnas ganska gott om på buke, i värre former än i denna tråden också. Så vi får se. Men det fins ju alltid msn.. :P Var i landet bor du, btw?

Det var en gaited morgan du hade? Jag red på en morgan i när jag hälsade på min brevvän, men den hade inte tölt i sig. Väldigt mysig trav minns jag däremot

Jag hoppas du stannar. Annars far jag presentera mig pa andra forum sa far halla kontakten dar kanske?

Jag har en vanlig tregangs Morgan men jag har och har haft Saddlebreds. (och har haft islandshastar och standardbreds)

Hade verksamhet i sverige tidigare men jag bor i England nu, flyttade hit for 5 ar sedan for att jobba med just Saddlebreds och Morganhastar for en internationell tranare och ryttare.
Nu flyttar verksamheten till USA annars hade du vart valkommen hit sa hade vi kunnat aka dit och kika, de har superfina hastar. Manga WC.

Hur vart du intresserad av gangartshastar?
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Det är spännande att höra om er utveckling. Och jag önskar dig all lycka med din häst!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 678
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp