Topphästarnas trav

Sv: Topphästarnas trav

Annars kan man ju försöka träna hästen ordentligt hemma å sedan "poängrida" på tävlingar/uppvisningar:smirk:
Tror nog att många gör så, annars tvivlar jag på att hästarna håller för ridning tills de blir riktigt gamla.

Vilken häst är det du vill jag ska kolla på?

Hittade inte videon på hästen, den hette väl Sudri?fanns inga videor m det namnet...

Saken är ju att en samlad häst inte sänker ryggen, då är det inte samling.En häst som söker sig framåt/neråt är ett tecken på att den börjar bli mer avslappnad/tillfreds.

Jo tack jag vet ;) Ursäkta min dåliga formulering.
Min häst söker sig jättebra framåt, och neråt, när hon söker sig neråt så hamnar hon på framdelen vilket gör att risken för kotledsinflamationer och annat är större än när jag låter henne springa på i rask takt och arbeta bakifrån och FRAM istället för framåt och neråt, för neråt är inte bra.

Man måste se helheten i träningen hos hästarna, varje häst är unik och har sina egna behov i ridning och träning. Min tant kan inte rida på klassiskt sätt, tyvärr. För min dressyrsida har det inneburit en enorm omställning som är positiv till viss del och negativ till en annan del.

Hittade inte videon på hästen, den hette väl Sudri?fanns inga videor m det namnet...

Tycker det är fel att hänga ut Sudri så här dessutom.
Sudri har en enorm trav, och han orkar trava på just detta sätt varv efter varv efter varv, många andra hästar med den traven hade förmodligen drabbats av mjölksyra eller tappat aktionen. Sudri går bara på.

Hans trav är väl inte heller helt uppskattad på island och därför har han inga direkt höga poäng på den, (8.5?) vilket också visar att Holtsmula och ryttaren inte rider honom så för att det ger högre poäng, utan för att det är så hans trav är.

Men den här tråden handlade väl just om hur något UPPFATTAS just GENERELLT? har alltså ingenting med att göra att det finns de som är måna om att hästarna ska arbeta rätt, det är väl självklart att det finns det?!

Ja, och jag skriver och reflekterar över hur jag tar kritiken i tråden.

Vilket sliter mest på hästen; samlad trav eller slängtrav?
Är bedömningskriterierna grundade för mycket på sådant som sliter på hästarna - i onödan?
I så fall är det mycket tråkigt, tycker jag.
Hoppsan, nu upptäckte jag att det fanns en sida till i denna tråd...

Senast ändrad:

Jo tack jag vet ;) Ursäkta min dåliga formulering.
Min häst söker sig jättebra framåt, och neråt, när hon söker sig neråt så hamnar hon på framdelen vilket gör att risken för kotledsinflamationer och annat är större än när jag låter henne springa på i rask takt och arbeta bakifrån och FRAM istället för framåt och neråt, för neråt är inte bra.

Måste quota mig själv, min häst är alltså oerhört överbyggd. Hon är på framdelen i samtliga gångarter om man inte rider hela tiden.

Alltså inte lite överbyggd, utan massa överbyggd.

Men snälla nån....jag vill veta var jag hängt ut Sudri???Jag meddelade en användare som rekommenderat en video med honom att jag inte kunde hitta videon.

Senast ändrad av en moderator:

Rättelse, Sudri har 9 för trav med omdömet: Bra takt, Stora rörelser, Bra sväv. (Enligt Worldfengur) För att bilda sig en egen uppfattning så kan ni söka på tex. www.youtube.com där finns det flera filmer på honom. Välj en film som heter "Brokk"(trav) och är filmad i ett ridhus. Jag får väl inte länka direkt till någon annas film antar jag? Fullständiga namnet och stavningen är: Suðri frá Holtsmúla. Helt fantastisk trav skulle jag vilja säga. Visas både i raketfart och lite långsammare på den filmen. Dock ingen riktigt kort trav i Briar-stil.

Vad gäller trav på tävling så håller jag med om att det är synd att man kan få höga poäng när hästen i princip slängtravar, men det går inte att få full pott. Du får också höga poäng om du visar din häst med mycket god hållning och riktigt bra bakbensaktivitet. För att få 9 till 10p i traven så skall man visa följande enligt fjolårets FIPO: Very powerful and high action with very long strides, on the bit, swinging, energetic yet effortless, perfectly ridden, "wow factor". (Översatt efter bästa förmåga; Mycket kraftfull och hög aktion med mycket långa steg, på bettet, livlig, energisk men obesvärad, perfekt riden, "wow faktor". )

Det blir sällan så mycket "wow factor" i kort trav, och till stor del så handlar ju ovalbanegrenarna om att visa upp hästar med härlig utstrålning och mycket men kontrollerbar energi. Men det skall gå att få mycket höga poäng ändå, även utan stor frambensaktion. Om jag tolkar reglerna rätt så borde man få 8-8,5p för följande: "Very good smooth trot, on the bit, harmonisously ridden, but no "wow factor". (övers: Mycket bra jämn trav, på bettet, harmoniskt riden, men utan "wow faktor".)

Varför man inte ser så mycket kort trav och kort galopp "på dressyrtävlingsvis" på tävlingar är väl antagligen för att det är så svårt att få till det riktigt snyggt och uttrycksfullt, de flesta islandshästar tror jag är lättare att visa upp på ett snyggt sätt i ett något snabbare tempo. Men som redan påpekats så tränar de flesta tävlingsryttare mycket på samling och bärighet på hemmaplan efter hästens och ryttarens förmåga. Tävling är mycket "show" fortfarande inom islandshästvärlden tycker jag och mindre dressyr. Ävenom grunden till att kunna visa sin häst fullt ut på ett showigt sätt är just dressyr. ;)

En häst behöver inte ha en stor trav för att ha en bra trav, den behöver inte ha ngn frambensaktion & inte heller behöver den jobba under sig.Om en häst har kvalité på traven syns det utan en ryttare som sitter på å drar & skänklar.
Det jag är emot är sättet att dölja en dålig trav med hjälp av slängtrav & för högt tempo.

Hans trav är väl inte heller helt uppskattad på island och därför har han inga direkt höga poäng på den, (8.5?) vilket också visar att Holtsmula och ryttaren inte rider honom så för att det ger högre poäng, utan för att det är så hans trav är.

Han har 9.0 eller 9.5 för trav, vilket jag tycker är höga poäng!!

Alfasteinn och hans bror (Alfur var det, va?) Har oxå enorma trav(ar?)

Haha svenskan här asså:p

Jag håller däremot inte med om att man får bra poäng på tävling om man har bra bakbensaktivitet & hållning.Ser exempel på detta hela tiden

En häst behöver inte ha en stor trav för att ha en bra trav, den behöver inte ha ngn frambensaktion & inte heller behöver den jobba under sig.Om en häst har kvalité på traven syns det utan en ryttare som sitter på å drar & skänklar.
Det jag är emot är sättet att dölja en dålig trav med hjälp av slängtrav & för högt tempo.

precis det jag tycker är viktigt i denna fråga!
Jag uppfattade att TS menade (topp-)islandshästars trav i grunden, att den inte alltid är så bra, dvs. av hög kvalité. Inte om hur de rids, men det har ju klart med varandra att göra...

Men diskussionen har ju förflyttat sig lite...jag tyckte det var intressant att diskutera huruvida det finns många islandshästar som i grunden har en dålig kvalité på traven (rent generellt, man behöver inte ge exempel på hästar för att diskutera det). Sedan är det klart att olika typer av träning och ridning kan förändra en gångart, men en häst har ju alltid sitt eget steg att utgå från så att säga

?
Blev nästan trådkapning nu, men :crazy:

Han har 9.0 eller 9.5 för trav, vilket jag tycker är höga poäng!!

Jo, jag såg det. kasst av mig :o
Men det är nuvarande poäng, vad har han fått på sina tidigare bedömningar? För han är ju bedömd fler gånger än en?

F.ö så träffar jag en helsyster till Sudri varje dag, jag ser hennes utvecklig och hur dom tränar för att få hennes (samma som Sudri) trav stark och bärande, hur mycket tid och energi dom lägger på det, för det skall inte flängas och slängas in i traven. Sudris helbror Saeli har väl inte samma starka trav som Sudri men har istället en mycket starkare tölt än Sudri?

Att jag reagerar på att Sudri hängs ut är för att det var honom det skrevs om högre upp i tråden, personligen avgudar jag denna hästen och kommer så alltid att göra.

Förresten, jag har aldrig ridit en sådan stor trav som Sudri har, men ja, jag har ju sett vilket sjå det kan vara för dom som tränar hans syster eftersom hon inte vill störa henne så hon tappar takt eller balans, själv säger dom att det krävs otroliga muskler och massa kondition att ens orka åka häst i den traven. Då funderar jag själv lite på hur det verkligen är, så ni som har ridit en häst med en sådanhär trav, är det så enkelt som Olil kan få det att se ut som eller är det verkligen verkligen tufft?

En artikel om Sudri på isländska.
Länkat från Holtsmulas hemsida.
http://notendur.centrum.is/~holtsmul/images/Hestar2.JPG

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Ridning Tänkte mest höra om fler har detta problemet med sina travare (eller andra hästar för all del). Min häst är jätteduktig på att arbeta...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 532
Senast: zabby
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 298
Senast: Lella
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar