Sv: Topphästarnas trav
Rättelse, Sudri har 9 för trav med omdömet: Bra takt, Stora rörelser, Bra sväv. (Enligt Worldfengur) För att bilda sig en egen uppfattning så kan ni söka på tex.
www.youtube.com där finns det flera filmer på honom. Välj en film som heter "Brokk"(trav) och är filmad i ett ridhus. Jag får väl inte länka direkt till någon annas film antar jag? Fullständiga namnet och stavningen är: Suðri frá Holtsmúla. Helt fantastisk trav skulle jag vilja säga. Visas både i raketfart och lite långsammare på den filmen. Dock ingen riktigt kort trav i Briar-stil.
Vad gäller trav på tävling så håller jag med om att det är synd att man kan få höga poäng när hästen i princip slängtravar, men det går inte att få full pott. Du får
också höga poäng om du visar din häst med mycket god hållning och riktigt bra bakbensaktivitet. För att få 9 till 10p i traven så skall man visa följande enligt fjolårets FIPO:
Very powerful and high action with very long strides, on the bit, swinging, energetic yet effortless, perfectly ridden, "wow factor". (Översatt efter bästa förmåga; Mycket kraftfull och hög aktion med mycket långa steg, på bettet, livlig, energisk men obesvärad, perfekt riden, "wow faktor". )
Det blir sällan så mycket "wow factor" i kort trav, och till stor del så handlar ju ovalbanegrenarna om att visa upp hästar med härlig utstrålning och mycket men kontrollerbar energi. Men det skall gå att få mycket höga poäng ändå, även utan stor frambensaktion. Om jag tolkar reglerna rätt så borde man få 8-8,5p för följande:
"Very good smooth trot, on the bit, harmonisously ridden, but no "wow factor". (övers: Mycket bra jämn trav, på bettet, harmoniskt riden, men utan "wow faktor".)
Varför man inte ser så mycket kort trav och kort galopp "på dressyrtävlingsvis" på tävlingar är väl antagligen för att det är så svårt att få till det riktigt snyggt och uttrycksfullt, de flesta islandshästar tror jag är lättare att visa upp på ett snyggt sätt i ett något snabbare tempo. Men som redan påpekats så tränar de flesta tävlingsryttare mycket på samling och bärighet på hemmaplan efter hästens och ryttarens förmåga. Tävling är mycket "show" fortfarande inom islandshästvärlden tycker jag och mindre dressyr. Ävenom grunden till att kunna visa sin häst fullt ut på ett showigt sätt är just dressyr.