Topphästarnas trav

Sv: Topphästarnas trav

Jag skrev om båda men temposkillnader såklart i tölt.

Sista inlägget menade jag hur det hela brukar se ut på tävlingar, då blandade jag in tölt för att skriva hur själva summeringen av allt kan se ut, en häst med dålig trav kommer bra placerad för att den däremot har snabbast tölt även om den inte har några tydliga temposkillnader utan far omkring som ett jehu på banan.

nej, det är speciellt synd för de tävlingsryttare som faktiskt satsar på att arbeta hästarna rätt & kunna visa att de går i bra form.Det bedöms inte lika högt.

Jag har aldrig fattat varför domarna alltid bländas av farten. Varför kan det inte vara välridning som gäller först och främst?
Jag har tom hört landslagsryttare klaga över detta. Det är väl inte racerbilar vi sitter och tittar på?

Är det inte? Man undrar ibland:crazy:

OA

Är det inte? Man undrar ibland:crazy:

OA

Går man hos en dressyrtränare, kan de inte förstå varför man börjar öka farten i träningsmomenten inför en förestående tävling. Tränaren står ganska oförstående inför fenomenet. Men man är ju så illa tvungen.
Är det hästens litenhet, som gör att man måste kompensera med ett rasande tempo för att göra intryck nog?

Knapplån.
Jag är relativt ny i denna verklighet, så jag undrar om det finns olika "skolor" inom islandsvärlden?
Som vill premiera olika saker, ungefär som i dressyrvärlden?
Jag blir förfärad i bägge, över hur det rids på sådana sätt som väl måste vara skadliga för hästarna i långa loppet, men som ändå premieras...

Sista inlägget menade jag hur det hela brukar se ut på tävlingar, då blandade jag in tölt för att skriva hur själva summeringen av allt kan se ut, en häst med dålig trav kommer bra placerad för att den däremot har snabbast tölt även om den inte har några tydliga temposkillnader utan far omkring som ett jehu på banan.

Det finns ju gott om hästar som har olika kvalite på gångarterna, de hästar som har väldigt bra gångarter rakt igenom är ofta hästar på elitnivå även om man kan återfinna en och annan som ändå får låga poäng i enstaka gångarter även här.

Nu finns det ju ingen gren där traven är inblandad med temposkillnader i tölt, så jag vet inte riktigt vad du menar.

Men det är ju det jag skriver, men en häst som från början har haft en fyrtaktig trav kan aldrig hur mycket du än tränar få detta enorma steg och sväv som är förunnat vissa hästar. Du kan mjukgöra aldrig så mycket, men dit kommer man aldrig att nå med en häst som från början haft en svag fyrtaktig trav i flack gång med små rörelser.

Jamen nu såg jag vad du skrivit. Jag läste slarvigt, förlåt mig :bow: :bow:

Nej men i V1 tex, får en häst som töltar väldigt snabbt men har väldigt dålig trav bra poäng ändå.
Nu blandade jag ihop grenarna lite men bara hästen har en snabb tölt verkar det vara så att den inte behöver ha ngn trav att tala om, medan jag tycker allt ska väga in lika mkt.Nu kollade jag på länken som finns här, med en massa isländska filmer på bra islandshästar men måste säga att det inte fanns ngn som motsvarade mina trav krav, då är det illa.Tja, förutom möjligen Sudri då, men jag såg inte riktigt hovregionen på honom så jag kunde inte döma till 100%.

Nej men i V1 tex, får en häst som töltar väldigt snabbt men har väldigt dålig trav bra poäng ändå.

Ja men man måste döma varje gångart var för sig, det är inte ok att döma ner en häst i tölten bara för att den skulle ha en dålig trav. Sen är väl V1 inte den mest utmärkande ur det perspektiv du nu tänker på, jag skulle snarare säga F1 eftersom koefficienten är dubbel på tölt och pass.
Det är ju i slutändan totalpoängen som gör vem som vinner, så räcker det inte med att ha en bra tölt utan det krävs lite mer än så. Vi kan göra en lite provräkning.

Häst 1. i V1

Tölt 9,0
Trav 6,0
Skritt 6,0
Galopp 6,0
Ökad tölt 9,0

Total 7,2

Häst 2. i V1

Tölt 6,0
Trav 8,5
Skritt 8,5
Galopp 8,5
Ökad tölt 6,0

Total 7,5

Detta är nu endast en enkel räkning, och FIPO poäng.

Man måste göra skillnad på de poäng som ges i geadingatävlingar, FIPO och avelspoäng. Dessa skiljer sig vida mot varann och kan inte jämställas på något sätt. Detta skrev Ninni i ett tidigare inlägg, så när ni tar fram Sudris travpoäng under en avelsvisning är det inte samma poäng som kan förväntas under tävling. Visserligen speglar avelspoängen en specifik kvalité på häst och gångarter, men den räknas på ett helt annat sätt än FIPO poäng under en avelsvisning.

Nej det är inte så jag menar heller.Men jag tycker att en häst som har för dålig trav helt enkelt får för bra poäng.En häst som kanske bara skulle ha 2,0 för trav pga att den får in tölt, den är flack & dessutom 4taktig trav, & inte alls minsta 2 takt, får 5,5-6,0.Nu var det ett exempel.Sån trav ska inte ens vara godkänd då minsta kravet borde vara en REN trav.Där ska inte frambensaktionen ha ngn betydelse & inte heller farten.

Sedan har jag på många tävlingar märkt att vissa ryttare favoriseras av domarna, får de högst till en lång eller kortsida med trav så får de ändå full poäng på själva traven, som är av dålig kvalité.
Medan en annan ryttare klarar att hålla sin häst i de bestämda gångarterna, med bestämda tempot(läs kontrollerat tempo), exakta varv i REN trav men får sämre poäng för att domarna tycker det är tråkigt att hästen inte har vinkelhöga benlyft & slängtrav.Sånt måste diskuteras & omvärderas.

Med full poäng menar jag inte 10 utan att det inte blir poängavdrag.

En häst som kanske bara skulle ha 2,0 för trav pga att den får in tölt, den är flack & dessutom 4taktig trav, & inte alls minsta 2 takt, får 5,5-6,0.Nu var det ett exempel.Sån trav ska inte ens vara godkänd då minsta kravet borde vara en REN trav.Där ska inte frambensaktionen ha ngn betydelse & inte heller farten.

Jag har väldigt svårt att tro att 5 domare skulle ge dessa poäng på det du beskriver, att en eller två skulle göra så kan jag begripa men inte att alla gör det. Då får man börja fundera på vad man själv har missat.

Sedan har jag på många tävlingar märkt att vissa ryttare favoriseras av domarna, får de högst till en lång eller kortsida med trav så får de ändå full poäng på själva traven, som är av dålig kvalité.

Detta har jag själv trott en gång i tiden, fast idag vet jag grunden till det som jag trodde var ett favoriserande. Man tittar på kvaliten i grunden, utifrån den dras poängen. Av naturliga skäl blir poängen lägre för den häst som i grunden har sämre kvalite på den gångart det gäller, har du då utgångspunkt poäng 8,5 respektive 6,0 med samma avdrag så är det ju naturligt att det blir skillnader i poängen.

Men det är ju det som är grejen!de hästar som fick bättre poäng på trav hade sämre kvalité i traven, de hade inte allt ren trav, de 4 taktade.Det domarna anser är bra gångarter är ju frambensaktionen för då ser rörelsen flottare ut, men det har ju inget med gångartens renhet att göra.Det vet jag själv för jag har tävlat både islandshäst samt dressyr.
kan ge exempel på mina egna hästar då, men jag vill inte ha påhopp från andra, utan Bojs sakliga argument.

Sto, nu 15 år, inga frambenslyft att tala om, men helt ren trav, har alltid minst 65-70% av dressyrprogram.Det skulle hon inte få om hon inte hade mkt ren trav där just den gångarten dominerar i de klasser vi ridit.Alltid riden med samling & i form(då det är just denna häst som är överbyggd å inte skulle tåla slarvridning pga att hon då får gallor på fram)
Kan inte slängtrava utan tappar då balansen, däremot kan hon gå ökad trav , i dressyrens mening med bra kritik.
4 poäng på trav på islandshästtävling.

Valack, nu 7 år, vinkelhöga lyft,stora rörelser.Lika ren trav som förra hästen, men gick varken samlad eller ens sökte sig neråt/framåt när vi tävlade.6or på trav, 6or på galopp, 6or på skritt.Utan att gå i form.Denna häst är enligt domarutlåtande minst en 6,5 poängs häst.
Nu är jag inte otacksam för att domarna ger bra omdömen men de skulle egentligen ge stoet bättre omdömen än valacken.

En dressyrdomare(+jag då) hade dömt till stoets fördel.

Ja fast utgå ifrån TR och jämföra med FIPO, är som att jämföra apelsiner med bananer. Kriterierna är helt olika, och går inte att jämföras med varann.

Sto, nu 15 år, inga frambenslyft att tala om, men helt ren trav, har alltid minst 65-70% av dressyrprogram.

Ja därför att detta är vad man vill se enligt TR dressyr, domarna skulle få spader om det kom in en häst med mycket volym i gången samtidigt som traven är klockren. Detta skulle inte ses med blida ögon i ett dressyrprogram, omvänt vill man ha precis detta i en FIPO tävling en gång med mycket rörelser och volym samtidigt taktren.

& det är just det som är så synd, att det inte går att ens få godkända poäng på islandstävling med en häst som har mkt bra rena gångarter, inga taktfel osv.

Så tror jag inte alls att det är, det finns hästar som går med aktion som får bra dressyrpoäng, frieserhästar har tex mkt aktion.
Min valack skulle inte få dåliga poäng på en dressyrtävling för att han har frambenslyft, utan för att han inte går samlad.Men eftersom han knappt är tränad så kan allt inte komma med en gång.Nästa år är dock målet att ställa upp i L:B med honom är det tänkt.

www.youtube.com där finns det flera filmer på honom. Välj en film som heter "Brokk"(trav) och är filmad i ett ridhus. )

Otroligt vacker trav, grymt väv och vacker aktion, vad ryttaren gör, tänker jag verkligen inte kommentera!

Tycker vi har en häst här i sverige med mycket trav, Soldan frá Hvintanesi (ursäkta stavning) en han har också en otrolig ökad trav med vackert sväv! vet dock ej hans poäng men härlig!

Jag håller inte med dig, har ju själv ett lysande exempel på det i vår gammelman. Ingen jätte aktion endast ok, men takten takten ack så ren i samtliga gångarter. Detta får han betalt för, han är absolut ingen flott häst men har taktrena gångarter och det får han som sagt betalt för. Jag har ju själv tävlat honom innan dottern tog över, så vid det här laget vet jag vad han kan och inte kan sas.
Och han har all rätt i världen till den poäng han får, det är nästan inte möjligt att störa takten för honom. Ge honom lång tygel så kommer han att bibehålla takten, visserligen i en längre form ochi en liten obalans men takten är kvar. Och det är först och främst takten som ska bedömas, den är grunden i alla gångrter.

Det kvittar faktiskt om hästen har frambensaktion, när den ändå inte kan göra något med den.

Tycker vi har en häst här i sverige med mycket trav, Soldan frá Hvintanesi (ursäkta stavning) en han har också en otrolig ökad trav med vackert sväv! vet dock ej hans poäng men härlig!

Vi får väl för all del inte glömma bort Taktur om vi snackar häftig trav på svenska hingstar!

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Ridning Tänkte mest höra om fler har detta problemet med sina travare (eller andra hästar för all del). Min häst är jätteduktig på att arbeta...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 532
Senast: zabby
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 298
Senast: Lella
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar