C
chrysler
Sv: Topphästarnas trav
Jag skrev om båda men temposkillnader såklart i tölt.
Jag skrev om båda men temposkillnader såklart i tölt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har aldrig fattat varför domarna alltid bländas av farten. Varför kan det inte vara välridning som gäller först och främst?
Jag har tom hört landslagsryttare klaga över detta. Det är väl inte racerbilar vi sitter och tittar på?
Är det inte? Man undrar ibland
OA
Sista inlägget menade jag hur det hela brukar se ut på tävlingar, då blandade jag in tölt för att skriva hur själva summeringen av allt kan se ut, en häst med dålig trav kommer bra placerad för att den däremot har snabbast tölt även om den inte har några tydliga temposkillnader utan far omkring som ett jehu på banan.
Men det är ju det jag skriver, men en häst som från början har haft en fyrtaktig trav kan aldrig hur mycket du än tränar få detta enorma steg och sväv som är förunnat vissa hästar. Du kan mjukgöra aldrig så mycket, men dit kommer man aldrig att nå med en häst som från början haft en svag fyrtaktig trav i flack gång med små rörelser.
Nej men i V1 tex, får en häst som töltar väldigt snabbt men har väldigt dålig trav bra poäng ändå.
En häst som kanske bara skulle ha 2,0 för trav pga att den får in tölt, den är flack & dessutom 4taktig trav, & inte alls minsta 2 takt, får 5,5-6,0.Nu var det ett exempel.Sån trav ska inte ens vara godkänd då minsta kravet borde vara en REN trav.Där ska inte frambensaktionen ha ngn betydelse & inte heller farten.
Sedan har jag på många tävlingar märkt att vissa ryttare favoriseras av domarna, får de högst till en lång eller kortsida med trav så får de ändå full poäng på själva traven, som är av dålig kvalité.
Sto, nu 15 år, inga frambenslyft att tala om, men helt ren trav, har alltid minst 65-70% av dressyrprogram.
www.youtube.com där finns det flera filmer på honom. Välj en film som heter "Brokk"(trav) och är filmad i ett ridhus. )
Tycker vi har en häst här i sverige med mycket trav, Soldan frá Hvintanesi (ursäkta stavning) en han har också en otrolig ökad trav med vackert sväv! vet dock ej hans poäng men härlig!