Topphästarnas trav

Sv: Topphästarnas trav

Det tråkiga med forum är att ibland är det som om saker och ting "måste" misstolkas!
Huruvida hänga ut hit eller dit, det var inte avsikten med tråden och man måste inte ta åt sig. Vi diskuterade ett stort problem inte enskilda individer.. från början!
Det som träffat Olil, jag har gjort det... vet hur fantastisk ryttare hon är, storhästryttare i grunden och rider Sudri som en gudinna!

Men om vi ska lägga lite tanke på följande saker istället
1. Gå på en vanling islandshästtävling, idag får hästen med noll bakbenspower, fälld nacken och höga framben, tokhägre poäng än hästen som har bra takt/sväv men ngt friare form, bra bakbenstryck.

2. Vi ska inte blanda ihop Fipo-gaedingakeppni-avelsdom tre vilt skilda saker!

3. Håller absolut inte med om att många (sa inte alla nu) tränare ser till att kraften kommer bakifrån och inte heller kunskap om hur du får hästen i korrekt form grundgångarterna!

Ett annat problem vi har i idag är ju tölten problemet kommer även här starkar och starkare.... ngn som har en scanner och kan visa bilderna från förra Eidfaxi!

Jag vet att saker på forum kan missuppfattas men användaren som skrev detta gör allt för att göra personliga påhopp på mej i övrigt & vill verkligen ställa mej i dålig dager, därför blir jag irriterad när denne skriver att jag hängt ut en häst , fast jag bara meddelat att jag inte kunde hitta en video på denna, det tycker knappast ngn med lite vett är att hänga ut.Nu åter till ämnet.

Precis, poängen var ju att diskutera ett faktiskt problem, inte hänga ut olika hästar! Tycker ätt detta är en toppentråd

Jag vet att saker på forum kan missuppfattas men användaren som skrev detta gör allt för att göra personliga påhopp på mej i övrigt & vill verkligen ställa mej i dålig dager, därför blir jag irriterad när denne skriver att jag hängt ut en häst , fast jag bara meddelat att jag inte kunde hitta en video på denna, det tycker knappast ngn med lite vett är att hänga ut.Nu åter till ämnet.

Jag menade absolut aldrig att hoppa på dig...
Så här måste jag nog säga att du missuppfattat mig.
Framställa dig i dålig dager kanske inträffade ja, men enda anledningen till det är att du vägrade lyssna på mig om min häst exteriör som inte ens har något med tråden att göra.

Du skrev Sudri och ditt inlägg var närmast, alltså blev det ditt inlägg jag svarade på, och det var alltså ett inlägg riktat till diskussionen som jag uppfattade som negativ mot just Sudri eftersom han nämndes tidigt i tråden.

Att jag svarar dig på andra saker beror väl på att det är du som också skriver i tråden och du har saker jag vill svara på eller ifrågasätta? Klarar man inte av det så förstår jag inte varför man skall vara i ett forum och diskutera.

Tråden tycker jag är väldigt intressant, en bra tråd, men generalisering som är såpass grov där det står "varför jobbar man inte med bakdelen på visningar" tycker jag är fel eftersom jag träffar såpass många som tränar sina hästar för visningar och annat..
Undviker man generaliseringar så blir det lättare och folk behöver inte brusa upp och ta illa vid sig. Jag tar inte illa vid mig för egen räkning utan jag tar illa vid mig för alla de som verkligen arbetar sina visningshästar på ett korrekt sätt...

Läs mellan raderna nästa gång så kanske du ser helheten i mina inlägg och inser att jag inte hoppar på dig.

Hejsan,

1. Ok jag ger mig! ;) I verkligheten så är det nog ofta så, men på papperet skall även en häst med mindre aktion men som i övrigt arbetas korrekt kunna få höga poäng. Vad jag hållit med om hela tiden dock är att det är illa att man även kan få höga poäng på en häst där fram och bakdel "inte sitter ihop". Många bensprattlare med megaaktion finns det som springer runt i 100 knyck på tävlingsbanorna och får fina poäng trots att ryttaren hänger i tyglarna eller hästen mer eller mindre sticker.

2. Nej, det blir ju lite rörigt då det ju bedöms så olika. Nu diskuterar iallafall jag FIPO bedömningar. :)

3. Jag har nog bara haft tur och hamnat i gott sällskap. :) Jag är medveten om att det fortfarande finns många instruktörer och tränare som inte lär ut så mycket om samling& bärighet utan fortfarande är på stadiet "nu skall era hästar tölta". Men jag tycker att det blivit mycket bättre på den fronten, och att fler och fler människor jag möter som håller på med islandshästar har vett nog att försöka rida dem bakifrån och fram.

De sista raderna förstod jag inte riktigt, men du kanske kan förklara, kommer problemet med riktigt dålig form mer och mer i tölten också, eller vad syftade du på? Där om någonstans har det gått framåt tycker jag, men jag är inte ute på så mycket tävlingar/ år.

Måste bara ha avklarat att jag inte har skrivit att jag inte tror din häst är överbyggd, jag KAN ha skrivit(har säkert gjort det) att jag inte tyckte den var så extremt överbyggd.Som sagt så har de flesta islandshästar jag träffat varit överbyggda & många ryttare föredrar att hästen är överbyggd om det är en 5 gångshäst som ska gå i pass.Så då var den saken ur världen.Anledningen till att Sudri nämndes var ju att en användare tyckte om hans trav väldigt mkt, det är väl bara en fördel att det skrivs bra saker om hästen kan jag tycka.
jag tror visst att du träffar många tränare som faktiskt jobbar sina hästar ordentligt, men det finns många som inte gör det.Det som kan diskuteras är varför kriterierna på tävling tex, gör att en mkt välriden häst, utan tex höga benlyft får så himla låga poäng, medan det bara är power & uttryck som ger poäng.
Alla hästar har ju tyvärr inte vinkelhög frambensaktion, men de är inte mindre bra som ridhästar för det, många skulle jag säga, istället är mer välutbildade.

Har bara en stilla undran...om vanliga islandshästtävlingar visar hästar i full slängtrav, för höga farter & skengalopper & man i gaedinga keppni rider mer med "känsla & mindre ramar"(eller hur jag nu ska uttrycka mej), hur ser det inte ut på gaedingakeppni då kan man fråga sig.
Personligen tycker jag att vanliga "inom ramarna" islandstävlingar visar lite för mkt häng & släng ridning med farter så fort benen orkar bära.

Det positiva är att du iaf kan välja tränare;)
De flesta tränare jag ridit för har det bara inneburit tölt arbete, från början till slut.Medan jag tycker att man ska jobba alla gångarter, man kan inte bara koncentrera sig på tölten.
Visst, jag har tävlat en del dressyr(vanlig häst samt mina egna isisar) & klarar att fixa dressyrarbetet på hemmaplan men jag vill ändå att en tränare ska ta sig tid att kolla på min övriga ridning för där finns oxå saker som man behöver hjälp med, det är ju inte bara tölten som gäller.
En tränare tyckte att "trava kan ni ju redan", så vi fick inte trava på hela träningshelgen:eek: , sånt sliter ju mkt på hästen så jag travade av lite när träningen var slut när alla skrittade ist.

Precis, poängen var ju att diskutera ett faktiskt problem, inte hänga ut olika hästar! Tycker ätt detta är en toppentråd

Tycker också att det är en toppentråd, blir glad av den! :bow: :bow:

Och jag tror, som sagt att det skett en förbättring även ute på tävligar men kanske inte tillräckligt. Har också varit med om tränare där tölt i vilken form det än vara månde, får företräde framför det som kanske ger oss en friskare häst.

OA

Personligen tycker jag att vanliga "inom ramarna" islandstävlingar visar lite för mkt häng & släng ridning med farter så fort benen orkar bära.

Takt och tempo är grunden för en bedömning i alla gångarter, sist kommer aktion och form.
Sen har olika hästar olika frekvenser på benen, en häst travar med stora vägvinnade steg med andra pinnar på i symaskinstempo. Fortfarande kan takt och tempo var ok, trots att hästarna rör sig så olika och att en kan uppfattas som pinnar på så fort benen bär.
MEN nu måste man ta hänsyn till den övriga individen, alla ryttare har inte den förmågan och speciellt inte på de tävlingar som du vistats på i lättare klasser. Men som ryttare letar man den bästa takten, och i vilket tempo den ligger kan vara oerhört varierande.

Ofta är det ju tyvärr så att symaskins gång blir lite mera flack, man kan förbättre gången genom att stärka hästen och träna bärigheten. Men förmågan till rörelser är och förblir medfödd, inget man kan träna upp. Resultatet blir således att en del hästart kommer att ha en mycket bra trav med ett stort vägvinnade steg och mycket sväv, medan andra inte har det.

Nu kollar jag inte bara lätta klasser, utan FIPO klasser där ryttarena kan få upp till 7,0, vilket kan anses som hyffsat i mina ögon;)
Självklart har alla ryttare olika kapacitet, MEN de gör ju uppenbarligen inga fel enligt domarna fast de slängtravar där det står arbets -mellantempo & skrapar ihop en 6,5 på trav, vilket oxå kan anses som godkänt poäng.Det är det jag förundras över.
Nu kollar jag även på mkt dressyrtävlingar & en ökad trav där , är till tempot som kort & uttryckslös trav på islandstävlingar.Men där finns oxå skillnaden i att en dressyrhäst går samlad ökad trav & inte slängtravar, för det är ju ordentlig skillnad mellan de 2.

Jepp, jag vet poängkriterierna=)sitter som domarsekreterare då & då.

Det var det jag ville ha fram !alla föds inte med bra trav.:bow:

Jepp, jag vet poängkriterierna=)sitter som domarsekreterare då & då.

Bra, prata med nästa domare. Se gärna till att få sitta med någon som har en högre utbildning än loklaklubbsdomare, de brukar kunna redogöra jättebra för skillnader mellan olika individer trots att takten är helt ok medan gången skiljer sig avsevärt.

Ofta är det ju tyvärr så att symaskins gång blir lite mera flack, man kan förbättre gången genom att stärka hästen och träna bärigheten. Men förmågan till rörelser är och förblir medfödd, inget man kan träna upp. Resultatet blir således att en del hästart kommer att ha en mycket bra trav med ett stort vägvinnade steg och mycket sväv, medan andra inte har det.

Håller inte alls med. Visst har hästar en medfödd talang för de olika gångarterna, men det går alltid att träna upp en förbättrad gångart med sväv. Mycket extra kommer med styrka och mjukhet, och genom att hästen helt enkelt lär sig att hantera sin kropp på ett bra sätt, trots en ryttare på ryggen. Ur en medioker fyrtaktig trav kan det komma fram en tvåtaktig bärig gångart med mycket vila på steget och sväv. Likaså har så klart ryttarens förmåga en stor betydelse, och även ryttaren kan träna upp sin skicklighet.

OA

Men det är ju det jag skriver, men en häst som från början har haft en fyrtaktig trav kan aldrig hur mycket du än tränar få detta enorma steg och sväv som är förunnat vissa hästar. Du kan mjukgöra aldrig så mycket, men dit kommer man aldrig att nå med en häst som från början haft en svag fyrtaktig trav i flack gång med små rörelser.

Jadå , jag har suttit m regionala domare oxå, en domare jag satt med hade gemensamma åsikter med mej, vi tyckte båda att ekipaget som kom sist borde ha kommit först för att denna var den enda som hade bra takt & tempo programmet igenom, tyvärr bländades de andra domarna nog lite för mkt av de andra ekipagens farter, för de hade inte alls lika tydliga tempoväxlingar osv som ekipaget som kom sist.

Saken är att jag vet hur de dömer, jag vet hur de tänker, när jag gick domarsekreterarkurs & man skulle skoj bedöma olika ekipage var jag alltid den som dömde poängen närmast kursledaren(alltså den som undervisade).Det är bara det att jag inte håller med om i vilken ordning kriterierna borde bedömas, men för den delen kan jag ju inte döma efter eget bevåg fast det bara var på skoj, man håller sig till de bestämda kriterierna.Hoppas du förstod vad jag menade.

För att fortsätta på ditt inlägg om hur du beskrev flack & fyrkantig trav så ville jag tillägga att jag menar att jag ser väldigt många hästar gå med den typen av trav men får ändå mer poäng än en häst med rejäl, luftig, REN trav, men inte lika mkt aktion, ökad tölt men ändå bra temposkillnader.

Jag har aldrig fattat varför domarna alltid bländas av farten. Varför kan det inte vara välridning som gäller först och främst?
Jag har tom hört landslagsryttare klaga över detta. Det är väl inte racerbilar vi sitter och tittar på?

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Ridning Tänkte mest höra om fler har detta problemet med sina travare (eller andra hästar för all del). Min häst är jätteduktig på att arbeta...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 532
Senast: zabby
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 298
Senast: Lella
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V