Topphästarnas trav

Sv: Topphästarnas trav

För mej är takt samma sak som renhet, men det är väl det du menar.Du behöver inte hålla med mej men du hade behövt se när det andra stoet tävlats så du hade sett att hon har rena gångarter & takt.Med henne är det likadant, man kan sätta henne på lång tygel & hon rusar inte eller försöker öka, man behöver inte ha tygel på henne & göra förhållningar för att hon ska gå rätt.Men men, nu tävlas hon inte mer, kanske ngn klubbis /år sådär.Vet inte hur hästen som du beskriver går så det är lite svårt att bedöma & tvärtom för dig såklart.

Hejsan,

1. Ok jag ger mig! ;) I verkligheten så är det nog ofta så, men på papperet skall även en häst med mindre aktion men som i övrigt arbetas korrekt kunna få höga poäng. Vad jag hållit med om hela tiden dock är att det är illa att man även kan få höga poäng på en häst där fram och bakdel "inte sitter ihop". Många bensprattlare med megaaktion finns det som springer runt i 100 knyck på tävlingsbanorna och får fina poäng trots att ryttaren hänger i tyglarna eller hästen mer eller mindre sticker.

Du får gärna PM:a mig vilka exempel på hästar som du anser får höga poäng trots dålig bakbensaktivitet - kul att höra någon annans åsikt! :)

3. Jag har nog bara haft tur och hamnat i gott sällskap. :) Jag är medveten om att det fortfarande finns många instruktörer och tränare som inte lär ut så mycket om samling& bärighet utan fortfarande är på stadiet "nu skall era hästar tölta". Men jag tycker att det blivit mycket bättre på den fronten, och att fler och fler människor jag möter som håller på med islandshästar har vett nog att försöka rida dem bakifrån och fram.

Samma sak här, du får gärna maila mig vilka tränare du anser lär ut "fel" samling och bärighet, så att man kan undvika dessa. Visst har jag mina föraningar, men det är trevligt att få någon annan åsikt än den man redan har. Detta speciellt eftersom jag tycker att du är en av dem som verkligen strävar efter att arbeta korrekt i sin ridning :)

// Anna

Desto mer samling desto mer styrka och desto mer möjlighet för hästen att utveckla sin trav! Nej men det är ju så genomgående, islänningarna har toksvårt för samling i korta tempon i alla gångarter, rörelserna går inte igenom kroppen, alltså blir de flacka i aktionen, men rider man i högt tempo så klarar de att hålla aktionen.. slängtrav ;-)
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=93625
På denna länk kan mer verkligen snacka bakbenspower.
Men i senaste Eidfaxi tar man upp problemet med ovanstående.

Tyvärr är största problemet att de enda som "tjänar" något på detta är veterinärer och kiropraktorer osv, de blir stenrika, försäkringsbolagen blir fattiga.
Kotledsinflammationer, nackmuskelinflammationer, osv osv!

När du skriver att islänningarna har toksvårt för samling så håller jag inte med. Jag tycker de har lättare för samling! Men det beror på om du syftar på folket eller hästarna förståss! :D :angel: Hästrasen har lättare för samling men islänningarna har i generationer föredragit att rida friskt framåt! Sedan är det väldigt olika från häst till häst. En naturtöltare, sk 4½-gångare, har lättast för samling medan 4-gångaren med stark trav och 5-gångaren med mycket pass har mer påskjut. Och där kan jag hålla med om att flera av dem, särskilt 5-gångarna, blir flacka om man inte rider dem med fart! Och det är som du säger att det är de som sysslar med rehabilitering som tjänar på det! Kotledsinflammationer är inte ovanligt på islandshästar och man kan ringa försäkringsbolag och höra om man inte kan få statistik. Du glömde en annan sak, som kommer när man pressar en häst för tidigt i samling/tölt, benpålagringar i bakknäna! Tom vanligare än spatt vid utdömning! Sedan är det nog för mycket ensidigt plant underlag och paddockridning också som orsakar problem. Det ger statisk utmattning av muskulaturen vilket leder till mjölksyra i vissa muskler och att hästen hänger i sener och leder. Islänningarna har rätt när de säger ut och rid i naturen i kuperad terräng! Det gör inte bara hästen glad, det ger en mer varierad träning och minskar risken för förslitningar och inflammationer!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Ridning Tänkte mest höra om fler har detta problemet med sina travare (eller andra hästar för all del). Min häst är jätteduktig på att arbeta...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 532
Senast: zabby
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 298
Senast: Lella
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar