Sv: Tömjobb!

du tar i ytter och skålar hästen med inner och genom att rikta pisken samt positionera dig själv. inte svårare än uppsuttet : )

*host* ja det lät enkelt!

Jag hade ju egentligen tänkt försöka skola om från "vanlig" tömkörning till long reining för att inte få så mycket i handen (kusen är van vid tömkörning sen tidigare, inte jag..) och insåg till min fasa att så snart jag går bredvid rumpan eller pyttelite åt sidan jämfört med rakt bakom så sneddar den inåt.
Från marken räcker det knappt att ta i yttertygeln/tömmen eftersom man i princip skulle behöva DRA tillbaka hästen i det läget. (samma fenomen vid ridning om kusen blir förböjd eller tar för mycket vikt på innerfram, otippat? :angel: )
Men kanske hålla hästen ytterställd med huvudet mot väggen redan från början och bara lära den gå kvar vid väggen till en början.?

*host* ja det lät enkelt!

Jag hade ju egentligen tänkt försöka skola om från "vanlig" tömkörning till long reining för att inte få så mycket i handen (kusen är van vid tömkörning sen tidigare, inte jag..) och insåg till min fasa att så snart jag går bredvid rumpan eller pyttelite åt sidan jämfört med rakt bakom så sneddar den inåt.
Från marken räcker det knappt att ta i yttertygeln/tömmen eftersom man i princip skulle behöva DRA tillbaka hästen i det läget. (samma fenomen vid ridning om kusen blir förböjd eller tar för mycket vikt på innerfram, otippat? :angel: )
Men kanske hålla hästen ytterställd med huvudet mot väggen redan från början och bara lära den gå kvar vid väggen till en början.?

Helt seriöst så ÄR det rätt enkelt. betydligt lättare än vid ridning om du frågar mig, då man inte på samma sätt genererar sina egna ev. obalanser eller spänningar på hästen på alls samma sätt utan den får arbeta "ifred" från sånt.

varför ska du ha mycket i handen vid vanlig tömkörning? är precis som vanlig ridning, du ska inte ha ngt i handen. är en lydnads och en träningssak.
från marken handlar allt om DIG. din position, din förmåga att positionera och parera hästen. om den ställer sig utåt för yttertömen är det för att du inte har koll på bakdelen , din hjälpgivning från marken, och din egen position :D

jag skulle inte tycka att utåtställd är en bra metod, då får du inte en rakriktad häst som arbetar liksidigt. rätta frammen efter baken - precis som vid ridningen isåfall. och se till att den svarar för flyttande/sidförande på töm så får du bukt med det.

phew, och du tycker fortfarande det är ENKELT! :rofl:
Nåja, allt man kan är lätt sägs det ju!

Det jag tänkte på med tömkörning vs. long reining är snarare att om man försöker göra det lite annorlunda mot vad hästen är van vid sen tidigare ( = tömkörning i det här fallet) så känns risken mindre att hästen reagerar utifrån gamla vanor ( = snedda vid vändningar och bli "tung i handen"). Inte att jag tror att tömkörningen i sig kräver mycket häst i handen - det har jag redan blivit motbevisad t ex när en kompis tömkörde förra varmblodet och han gick grymt fint trots lätt hand! :)

Ska testa det du beskriver och se om jag får till det eller om det är bättre att vänta tills man kan få tränarhjälp i området. Känns riskabelt när man har (nåja, ganska korta för att vara tömmar) långa tömmar utan gjord och vändningen går så snabbt att innertömmen hamnar på backen. Vill inte tjyvhålla i yttertömmen för att förebygga det heller.

din morot är att det ÄR lätt men det krävs träning!

ja prova och öva och ge inte upp! Jag håller helt med dig ang. lösa tömar - livsfarligt i det stadiet när man inte själv är så van heller. dessutom tycker jag, om hästen vinglar och far åt alla håll är gjord ytterligare en bra ide för du får en stadigare töm om än du har lätt hand, och mer stabilitiet i hjälperna dvs de blir tydligare och lugnare för hästen. Oavsett om du har fri eller gjordad töm ska yttertömen ALLTID vara sträckt , lugn och stabil - precis som vid ridning : )

träla på lite till! :D

Senast ändrad:

I början stegade min iväg inåt helt obrydd om fina signaler. Lutade sig och "välte" inåt utan styrning.
jag tog sonika helt stopp varje gång han gick emot, och gav signal med innertömmen mot magen/bakdelen tills han klev utåt mot väggen, då beröm och eftergift framåt i längd form. Då jag befäst att förhållning på båda tömmarna och sänkt innertöm mot bakdelen betyder "flytta ut" blev han stabil längs spåret och vi kunde börja jobba inanför och han tog styrning utan att gå emot.

Får påminna om det är lite stelt och stanna upp rejält och flytta ut bogarna med jämn förhållning på båda tömmarna (lägger inte pisk på och han bryr sig föga om synintryck av pisk..) tar i stället och slänger lite med innertömmen mot rumpan, trycker med den, om han inte går undan för bara lätt kontakt.

Kanske jättefel på en känslig häst då det inverkar i munnen. Min gillar inte spö och tolkar det helt fel, går emot och lyfter inner bak.. *arg* att få igenom det kräver nog något som gränsar till kadaverdisciplin.. han ser spö som jättekrav sedan han jobbades av en tränare med spö kraftigt på inner bak för att samla sig i traven trots sina spänningar.. hade visst slagit bakut en hel långsida och sedan dess... något irriterad på spön!

Så för oss funkar det med töminverkan. Men hästar som har respekt men lugn inför spö kan det väl räcka att visa det på insidan.

*kl*

Jag är ingen superfantast på tömkörning och har tidigare bara tömkört mitt äldre sto på volt med enkel tömfattning (bett - ring - hand). Nu har jag hennes son på 3½ år som jag börjat tömköra för några dagar sedan. Han är inriden och kan fattningar och har tömkörts i inridningsarb. men inte utav mig, så han fattar litegrann iaf :) En vän till mig tömkörde honom med inspänd fattning på tömmarna och i skritt/trav. Han protesterade väldigt med höga stegringar och från den dagen bestämde jag att vi ska göra allt från början. Första passet (~ 20 min) tömkörde jag enbart i skritt och mitt enda krav var att han inte skulle börja protestera - det gick jättebra! Andra gången (igår) gjorde vi samma procedur (enbart skritt) och jag vände igenom en volt och kom ut i andra varvet, som en 8. Jag har aldrig ridit honom för att försöka få någon form och han har inte haft krav på sig att göra annat än att gå framåt. Nu försökte jag ge mer stöd i ytterhanden och han tog det nästan direkt :love: Vi höll på ungefär ½-timme och jag sken som en sol när vi var klara!

Det jag övar är också att hålla koll på all utrustning *phew!* och än så länge har jag skippat pisken då jag inte kan hålla den än samtidigt som jag har koll på tömmarna. Jag använder rösten istället, som han lyssnar bra på efter alla ledarskapsövningar. Vi har inövade ljud för framåt (smack), stanna (wooow) och öka (pussljud).

Ni som har mer erfarenhet av tömjobb får gärna ge råd om bra övningar på ganska grön häst.

Här är den utvalde (dock 100kg lättare än vad han är nu):
n691301614_1049246_9919.jpg

Tagit sig fint av betet:
n691301614_1049335_1849.jpg

Vilken ståtlig herre du har!
Spännande med en unghäst och få till det rätt från början. Törs inte tömjobba min lilla dam (ännu) då hon är hyfsat lätt i baken och kan vobbla runt som en liten rund orm... svårt! Lättare med lite stela hästar..

Jag är ännu mera sugen på att se träningsbilder från er andra! Eller länkar till filmer på "pro´s"

jag har en film och en bild från när jag longerade häromveckan,
när Manne travar i filmen så drar han gärna utåt, bortåt mot stallet och det var lite svårt att göra något åt det när jag höll i kamera och spö i händerna :P

här tyckte han det var jobbigt :P
23355813.jpg

filmen..
http://www.youtube.com/watch?v=bc4WqhOxpok

Väldigt fin häst men varför har du honom inspänd?? Ser väldigt obekvämt ut. Kanske därför han hellre vill till stallet??

Hittade den här filmen, har inte sett den förr.

http://www.youtube.com/watch?v=mvjw6zcMVGk&feature=related

om man jämför inställning till stabilitet, så tycker jag ändå att det ser lätt, lekfullt och roligt ut att jobba som han gör på filmen. har hållt på så med kallblodet men tog på gjorden då vi inte kom runt problemet med att tömmarna halkade omkring då hästen blixtsnabbt försökte beta osv. (dumt att träna på gräs.. ja..)

En del verkar vilja ha konstant kontakt och stabilitet, vad sägs om det här jobbet där hästarna får signaler men lämnas att själva lösa problematiken sas!?

inga problem kan döljas, men ska de döljas? blir lite skitzo av att höra från vissa håll att det är stabilitet som är A o O och så se att det finns annat arbete som verkar fungera utmärkt. även om det ser lite annorlunda ut med mer gissningslek o tålamodsprövning tills hästen kommit på hur den ska använda kroppen. rätt eller fel?
Ska leta mer filmer.

http://www.youtube.com/watch?v=S5XzIMk7dyE&feature=related

typ såhär är målet nu att kunna galoppjobba och byta volt och på sikt byta galopp och befästa ombalanseringen.
Så då är ju gjord ganska skönt.. Då man håller uppe tempot och gasar på lite mer som här.

Kan känna att en variation mellan ökat jobb med mer fart o fläkt passar ibland, och så jobba nära ibland med mer finlir och samling utan gjord för mer variation i hjälperna.
Kul att se hur mannen ger signal via kroppspråket och "studsar" lite mer då han vill ha passage.
hm, känner igen enegin i dom där svarta sakerna..

Jag uppskattar också Piets fokus på "frihet" under arbetet med long raining. Det är svårt till en början att inte ha den där kontakten hela tiden men man lär sig. Vad jag däremot har märkt, är att när man kommer lite vidare (jag å pålle har varit på 3 kurser för piet nu), så återupptas kontakten igen och hästen blir lite tydligare inramad. Nödvändigt då man jobbar mot en högre samling.
Originalet från srs har ju en ganska tydlig kontakt, ett exempel:

http://ca.youtube.com/watch?v=9NsrU_A9aX8&feature=related

(hoppas länken funkar ;))

om man jämför inställning till stabilitet, så tycker jag ändå att det ser lätt, lekfullt och roligt ut att jobba som han gör på filmen.
En del verkar vilja ha konstant kontakt och stabilitet, vad sägs om det här jobbet där hästarna får signaler men lämnas att själva lösa problematiken sas!?

inga problem kan döljas, men ska de döljas? blir lite skitzo av att höra från vissa håll att det är stabilitet som är A o O och så se att det finns annat arbete som verkar fungera utmärkt. även om det ser lite annorlunda ut med mer gissningslek o tålamodsprövning tills hästen kommit på hur den ska använda kroppen. rätt eller fel?
Ska leta mer filmer.

alltså jag ser det som två skilda saker, det du visar på första filmen och "arbets tömkörning". Den första filmen är mer i kontakt och leksyfte som jag ser det, utifrån vad som görs på filmerna. visst, du kan lära in kommandon osv, men det kan du ju på vanlig töm också. Jag ser inte att de jobbar särskilt mkt, den lilla ponnyn ser jag inte vad syftet är ö.h.t, och inte den spända trippiga araben heller.

Däremot frieser filmen är en annan typ av longreining där hästen faktiskt kommer till lite arbete även om det hela är rätt svajigt och vingligt. Jag tror du fått om bakfoten att "vanlig" tömkörning med gjord ska handla om en stram kontakt, även där handlar det ju om att hästen ska vara fri inom ramen och lätt och fin och röra sig fritt och lätt.

som Morvan Morr säger handlar det även om lite olika nivåer. som visas på hennes filmer så hamnar du tillbaks i mera ram och kontakt lite högre upp i utbildningen.

alltså jag ser det som två skilda saker, det du visar på första filmen och "arbets tömkörning". Den första filmen är mer i kontakt och leksyfte som jag ser det, utifrån vad som görs på filmerna. visst, du kan lära in kommandon osv, men det kan du ju på vanlig töm också. Jag ser inte att de jobbar särskilt mkt, den lilla ponnyn ser jag inte vad syftet är ö.h.t, och inte den spända trippiga araben heller.

som Morvan Morr säger handlar det även om lite olika nivåer. som visas på hennes filmer så hamnar du tillbaks i mera ram och kontakt lite högre upp i utbildningen.

Ja, precis - i början handlar det enbart om att hästen ska förstå ens olika positioner och att man själv ska lära sig att ge rätt hjälp vid rätt tidpunkt, kunna byta varv utan att störa hästen och få den att trava i lagom "promenadtempo"...

Jag menar såklart inte att jag tror att man drar i hästen i "vanlig tömkörning" Men kontrasten är ganska stor mellan att ha konstant kontakt och tex sista sekvensen i Piets film, där han ändå har ganska hög samling och arbete i lippizanern. Där hänger innertömmen och han verkar jobba mkt med position och lite "fladder" i tömmen.

och, visst gjorde han en öppna med ponnyn. Det kan väl ha en poäng att kunna jobba en sån liten häst i övningar på lång töm sådär? Även om traven inte såg så lysande ut. men det är väl inte linförarens fel.

delvis knapplån

Fast jag måste säga att jag inte har så tydlig kontakt nu när pålle har börjat kunna svikta mer och sätta sig ordentligt. Till en början behövde han den hjälpen som en sträckt ytter tygel innebar i piaffen och galoppen, men nu behöver jag inte alls hjälpa honom på det viset, utan det blir mest en förhållning då och då.

Jag upplever också att när man går bakom hästen och ytter töm inte går över ryggen så blir påverkan i munnen/nosryggen större, det är svårare att "låta hästen vara", utan tömmen påverkas mer av bakdelens rörelser och man är nästan tvungen att ha relativt sträckt tygel hela tiden för att hästen inte ska trampa i eller tygeln ska hamna för lågt. Jag hade också problem med att ytter tygel drogs neråt av hästens hårrem på magen och bakdelen.

Jag tycker ändå att man har väldigt mycket kontakt fastän tygeln hänger. Pålle svarar bra på några centimeters längning av tex ytter tygel, och svarar lika bra på kortning av tygel, fastän den inte blir sträckt.

Piet visar mig här något runt piaffen (på sin hingst Nobila). Jag kommer inte exakt ihåg vad han visade, men jag tror det var att ta en förhållning och "hålla kvar" hästen på samma plats, men inte ta så mycket att den tar ett steg bakåt med bakbenen, alltså ge eftergift precis innan hästen gör just det (det är rejält finlir det handlar om!). Syns iaf tydligt att han har kontakt, fastän att tygeln är hängande (tycker åtminstone jag ;) ).
82468_1199215468.jpg

Man ska inte ha tömmen bakom rumpan på hästen vid tömkörning med gjord. tömen ska löpa över ryggen precis som på lång töm. du drar i hästen och rumpan hamnar snett annars och stör hela rörelsen och det blir svårt att kommunicera.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Derivata
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar