Sv: Tömjobb!

Hann inte skriva något i går..
han har problem med att behålla balansen i galoppen och sladdar iväg efter ett par språng och tappar framåtdrivet. Måste hitta rätt på utsidan och kanske ha kvar tömmen om utsidan för att inte han ska falla in i något slags halvpiruett och översamla sig så det blir för tufft o allt faller. Svårt!

Får hela tiden fånga upp utsidan då han med långkroppen sladdar iväg utåt om jag går med tömmen bara åt insidan. Mkt steg i sluta och bakdelsvändningar så får vi koll på alla bakben o långryggen.

Ska lägga ut några av dom sämsta oxå... men är rätt nöjd med avslappningen emellan galoppförsöken. Han har extrem underhals då det blir spänt annars!

Jisses människa är du inte rädd att dö?! :eek:

Antingen längre tömmar = längre ifrån eller placering vid ena bakbenet (bredvid).

Jag skulle aldrig ens tänka på att jobba såhär på en häst som någon gång visat tendenser till att slå mot folk. Den här kan studsa på en del då det tar emot med vet vart jag är och slår inte bakåt. (peppar peppar..)

253.jpg

251.jpg

Han har energi ut genom öronen och det kan bli lite peppat men jag känner mig trygg med honom ändå. Han triggas av hållningen och samlar sig då jag "samlar mig" och studsar bara till om kroppen tar emot. Som att han försöker komma igenom själv.

Jag tycker man kan läsa av desas inställning till arbetet rätt lätt och känner om de är neggo och kan vilja försvara sig och gå emot med risk för sparkar och hot.
Såna dagar på såna hästar skulle jag inte pressa dem på ett sånt här sätt o riskera en spark!

Oss har du ju sett live - men ville ändå ta chansen att få visa upp den fina lille adelsmannen :D

Han hade vana att alltid ställa utåt vid longering, helst i vänstervarv. Även vid ridning ställde han helst utåt om han fick välja. Den sista tiden red jag honom inte mer utan jobbade mest töm. Han var en fantastisk arbetskamrat, känslig och rolig att jobba med - han lärde mig mycket om ömsesidig respekt = Det är inte att bara kräva - man måste leva upp till vad man kräver oxå :devil:.

Här ett prov på hans utåtställning.
Nasse2.jpg

Här en ganska fin bild som jag själv tycker han visar upp sig på sin finaste sida. När han så hittade hit i vänster varv var det som att en magnet sakta drog ut hans huvud igen steg för steg tillslut verkade tycka det var irriterande för han kasta/nicka in det igen för att hamna rätt. Något i kroppen som inte stämde. Men fin när han hittat rätt som här:
Nasse3.jpg

Och här en bild på oss i töm - så som han gillade att jobba mest. Lyhörd och kvick...
Nasse.jpg

Ojj vilken fin häst! vad är det för ras?:love:

*kl*

Här kommer bilder på min nyputsade däckel, som utlovat.
Det är alltså en ombyggd travsele, där d-ringar fästs i remmen för QH -fästet.
Man ser också extraringen från Sprenger, som jag brukar dra tömmen genom, om jag använder någon av d-ringarna, för att inte rikera att tömmen kläms fast.

alfasec039.jpg

alfasec035.jpg

vad fint!
Ska kanske våga bygga om sambons travsele oxå. Måste blinga till ett underlägg som passar till ändamålet oxå!! Tänker vitt o silver.. Fast det kanske är väl opraktiskt.. smutsmässigt alltså
-Men det platsar väl mer under andra tråden att spåna om!:)

jag jobbar mina hästar jättemycket på lång tygel och även i tömmar. Numera föredrar jag att arbeta på lång tygel utan gjord då det ger direktkontakt med munnen. Jag tycker det är jättebra sätt att se hur hästen rör sig och att man själv blir så känslig i handen att man kan göra öppnor, slutor, piruetter osv utan att hästen tappar form och ställning. Jättesvårt men nyttigt och jätteroligt!!
tomk080522.jpg

Här är Princess, mitt cobsto som är 21 år. Den höga hande beror på att jag just håller på att byta sida för att göra en diagonalsluta.

tmk3.jpg

Här är Lillebror, lipizzaner, 5 år.

vad fina!
jag har oxå jobbat bara med tömmen utan gjord, det var lite joxigt att hålla koll så tömmen inte kom för lågt och hakade upp sig här o där bara o störde då det var dags att byta läge. krävs lite koll.. så det var då enklare med gjord även om det nog är nyttigt att jobba in sig utan och få koll på grejorna.

vad fina hästarna ser ut!:bow:

Tackar.
Jo, det är joxigare men det blir så mycket bättre utan gjord när man väl kommit in i det. Man kan lättare nyansera tömtagen. Och det är så roligt!!

Kanske lite OT, men...
Såg i en engelsk bok en tränare som inte kvajlade tömmarna, utan lät dem vara på marken, släpandes efter.
Är det helt förkastligt eller?
Provade detta med mina längsta tömmar och tyckte det kändes bättre än att försöka hålla allt i händerna.

Håller man bara koll på att man inte trampar på dem så...varför inte. Man ska ju inte heller vara så rädd om dem om man släpar dem i gruset.

Det beror på.

Om man inte har tillräckligt livlig fantasi för att kunna föreställa sig vad som händer om man fastnar med foten i den där tömänden och hästen sticker iväg, så kan man låta tömänden släpa.

Annars är det bättre att lära sig hålla rätt på tömänden.

Det beror på.

Om man inte har tillräckligt livlig fantasi för att kunna föreställa sig vad som händer om man fastnar med foten i den där tömänden och hästen sticker iväg, så kan man låta tömänden släpa.

Annars är det bättre att lära sig hålla rätt på tömänden.

:bow::bow::bow: :rofl::rofl:

Tack för dagens skönaste skratt svea!

Normalt sett så har man inte satt ihop tömmarna där bak utan man har två tömmar så man kan inte fastna om man inte lindar in tömmen runt en fot.

Nja, det är nog vanligare att man arbetar med tömmar som sitter ihop, så en varning är på sin plats.

Nja, det är nog vanligare att man arbetar med tömmar som sitter ihop, så en varning är på sin plats.

Det håller jag inte med om alls. 99% av de jag känner och känt genom åren har ej hopkopplade tömmar när de arbetar sina hästar.

KL

Alltså, jag menade inte att det var svårt att hålla ihop o ordning på tömändarna, utan att tömmen tex kan haka fast nedanför höftbenet/om magen och inte få över baken snabbt vid positionsbyte så man får hålla på och joxa med att lyfta ut tömmen och samtidigt hindra lite impulsiv häst från att hitta på hyss och börja äta eller nått. Vilket är ännu besvärligare då man har tömmar utan gjord.. tömmarna kommer ju så nära frambenen då de lyckat sänka huvudet..:eek:

Det är ju lättare då de hålls upp i ringar så man inte stör i munnen så mycket om man rättar till tömmarna med en "släng" eller att de halkar ner för långt på sidorna.

vid ett tillfälle kom en stor vit plastbit flygande i vinden bakom oss ute på åkern och hästen drog en kort med lixtsnabb repa och hade jag haft tömmen minsta ihoprullad i handen då så.. Hejdå hand! Då känner man hur nära farligt det är med hästar!! Så jag håller antingen längst ut o jobbar längre bakom eller går så nära att det är en rejäl "loop" i ena handen så jag skulle hinna reagera o släppa helt med den handen om det hände nått så det blir enhandsgrepp utan ögla i andra handen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Derivata
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd