Sv: Tömjobb!
Men innertömmen ska ofta vara eftergiven vid vanlig tömkörning också, den ska inte vara tvärsträckt i varje läge det där anpassar man ju efter vad man gör och hur hästen svarar.
jo jag såg att den gjorde ngn lite halvhjärtad öppna, ser fortfarande att det direkt skulle ge ngt särskilt, annat än att träna in lite kommandon.
Jag menar såklart inte att jag tror att man drar i hästen i "vanlig tömkörning" Men kontrasten är ganska stor mellan att ha konstant kontakt och tex sista sekvensen i Piets film, där han ändå har ganska hög samling och arbete i lippizanern. Där hänger innertömmen och han verkar jobba mkt med position och lite "fladder" i tömmen.
och, visst gjorde han en öppna med ponnyn. Det kan väl ha en poäng att kunna jobba en sån liten häst i övningar på lång töm sådär? Även om traven inte såg så lysande ut. men det är väl inte linförarens fel.
Men innertömmen ska ofta vara eftergiven vid vanlig tömkörning också, den ska inte vara tvärsträckt i varje läge det där anpassar man ju efter vad man gör och hur hästen svarar.
jo jag såg att den gjorde ngn lite halvhjärtad öppna, ser fortfarande att det direkt skulle ge ngt särskilt, annat än att träna in lite kommandon.