Sv: Tömjobb!

Jag menar såklart inte att jag tror att man drar i hästen i "vanlig tömkörning" Men kontrasten är ganska stor mellan att ha konstant kontakt och tex sista sekvensen i Piets film, där han ändå har ganska hög samling och arbete i lippizanern. Där hänger innertömmen och han verkar jobba mkt med position och lite "fladder" i tömmen.

och, visst gjorde han en öppna med ponnyn. Det kan väl ha en poäng att kunna jobba en sån liten häst i övningar på lång töm sådär? Även om traven inte såg så lysande ut. men det är väl inte linförarens fel.

Men innertömmen ska ofta vara eftergiven vid vanlig tömkörning också, den ska inte vara tvärsträckt i varje läge :confused: det där anpassar man ju efter vad man gör och hur hästen svarar.

jo jag såg att den gjorde ngn lite halvhjärtad öppna, ser fortfarande att det direkt skulle ge ngt särskilt, annat än att träna in lite kommandon. :D

Jag menar vid arbete på långa tyglar :) Så som de gör vid SRS.

Men på kurs för AE en gång i tiden fick jag prova tömkörning med gjord med olika inspänning och då bland annat med tömmen bakom bakbenen. Så han använder det, även om det var på väldigt få hästar (jag tog då upp problematiken du nämner, men kommer inte ihåg hans svar).

Jag menar vid arbete på långa tyglar :) Så som de gör vid SRS.

Men på kurs för AE en gång i tiden fick jag prova tömkörning med gjord med olika inspänning och då bland annat med tömmen bakom bakbenen. Så han använder det, även om det var på väldigt få hästar (jag tog då upp problematiken du nämner, men kommer inte ihåg hans svar).

OK då är jag med!
Vad jag har sett av AE så varierar han tömmen, lägger den bakom rumpan vid tillfällen han tycker det passar, men även över ryggen. Det är ju det han är duktig på som du säger, att variera tömsättning efter hur hästen funkar på töm, och vad som då lämpar sig bäst.
I vilket fall är jag som sagt överrens med dig ang. att jag inte tycker bakom rumpan är ngn vidare höjdare.

Såg någon mer film där man tömkörde på volt med tömmen kring rumpan. Det såg mindre bra ut som sagt. utåtställd häst och spänning. Men var sak har väl sin tid och ibland kanske det har en positiv verkan.

Jag vill oxå ha tömmen över ryggen o inte kring rumpan, problemet kan bli i växlingen från öppna/böjd rakt fram till sluta tex, då jag vill få över tömmarna snabbt till utsidan. Då kan den fastna i pälsen eller kring höftbenet och tjorva sig så den där sekundtajmingen går förlorad.:mad: Träning träning..

men hästen verkar gilla friheten ändå, att ha slak töm då han gör rätt och han svarar som du säger på lite uppkortad töm, även om det inte blir några speciella gram i munnen. Rörelsen i tömmen eller uppkortningen verkar räcka som signal då de är i balans.

att han gärna drar en bakom sig i stadie av obalans och motstånd, är väl en annan femma... Från mjukast till hårdast på rekordtid. Roligast är såklart att få uppleva tvärt om, från stenhård till dansant mjuk på nolltid då kroppen hittar rätt!

delvis knapplån

Fast jag måste säga att jag inte har så tydlig kontakt nu när pålle har börjat kunna svikta mer och sätta sig ordentligt. Till en början behövde han den hjälpen som en sträckt ytter tygel innebar i piaffen och galoppen, men nu behöver jag inte alls hjälpa honom på det viset, utan det blir mest en förhållning då och då.

Jo, jag håller nog med dig.
Jag har inte heller en ständig kontakt (iaf inte så kraftig som den ser ut på srs filmerna), men jag försöker undvika att släppa tömmen helt så som man ser att piet gör i videon. Kanske mer för min egen skull - för att inte tappa för mycket..:o
Blir ju lite samma princip som när man rider - när hästen är med behöver man inte rama in lika mycket.

det är där du måste befästa via din egen position. han ska inte dra dig bakom sig, gör han det är det för att du inte håller din position och är stadig i den positionen vilket visar honom tydligt vart du är och förhåller dig. som jag nämnde tidigare ska du inte röra dig så fort efter hästen öh.t, utan innanför hästen, så tar du jämnt med mark utan att själv behöva röra dig så mycket eftersom du då är på innerspåret, även om hästen egentligen rör sig fortare än du.

Tyvärr kan jag inte se din bild (trots att jag har bilddagboken öppen, skulle det inte funka då??)

Skulle också tillägga att du ju kommit en bra bit till om man jämför mig mig & Zanz - så det är kanske något jag har att se fram emot längre fram - att kunna länga ut tömmen igen :idea: (om jag sätter igång och tränar vill säga...just nu är det så roligt att rida)

Piet är en kanonbra tränare, och hästarna har jättekul!
Men jag kan faktiskt tycka att kvalitén på det han visar i videon lämnar mycket i övrigt att önska. Jag tycker inte att hingsten i slutet visar upp spec hög samlingsgrad...

Men jag föredrar ändå Piet framför det tryck som visas i lippizanervideorna. Det ser på tok för spänt ut, för min smak. (och hästen i första videon slog emot bettet ett antal gånger...)

/migo

Apropå detta har väl BB en egen variant på long raining!?
Något som finns på film kanske??

Vore kul att se och kunna jämföra! :idea:

Vilken av hingstarna menar du? Piets eller Ellens?

Nobila är ju lite speciell (även i kroppen), men vilket muskelpaket :eek: Han är kul att jobba med :)

fast, enl psychogirl o morvan så ska de börja med att lära sig hålla en trav som är bekväm att promenera efter. Där har vi olika grund kanske. Min blir lyhörd då jag bestämmer takten och sedan släpper efter rejält då han gör rätt. Vill inte behöva "longertömköra" på mindre spår för att hålla hans fart. han ska lära sig bära och arbeta i alla tempon, och har nu gjort det. Kan trava länge i bekvämt tempo utan hackighet och försök till att dra iväg.

Det där med att dra mig efter sig var lite mer bildlig överdrift än ett exempel på hur vi tränar. För att betona hur hårt tryck hästen tycks vara bekväm med att ha i sin mun utan att röra ett öra. Kunde hända första passen vid tappad balans och svårt att hitta tekniken itraven/skritten även.
Så, för att helt bryta mot gamla mönster från travet (då tömkörning lixom liknar körning) så passar det oss att jobba med stora kontraster mellan tygeltag o eftergift.

nu efter att ha sett lite fler prov på det som grundutbildning för hästen så är jag trygg med att det är ok.

Väldigt fin häst men varför har du honom inspänd?? Ser väldigt obekvämt ut. Kanske därför han hellre vill till stallet??

dels för att han inte jobbar annars, springer bara och ska titta på allt annat, och drar mkt mer mot stallet utan inspänning också,
inspänningen sitter på det lösaste, den är bara till för att han inte ska springa med huvudet bland molnen

fast, enl psychogirl o morvan så ska de börja med att lära sig hålla en trav som är bekväm att promenera efter. Där har vi olika grund kanske. Min blir lyhörd då jag bestämmer takten och sedan släpper efter rejält då han gör rätt. Vill inte behöva "longertömköra" på mindre spår för att hålla hans fart. han ska lära sig bära och arbeta i alla tempon, och har nu gjort det. Kan trava länge i bekvämt tempo utan hackighet och försök till att dra iväg.

.

vad svamlar du om? Ja precis. jag pratar om samma som både psychogirl och morvan, vi är överrens. dessutom vet jag inte vart du får longertömköra på mindre spår ifrån? vem har skrivit om det? att röra sig på inre spåret har inget som helst att göra med att tömköra på liten volt, eller volt ö.h.t!

Kul att följa tråden litegrann.
Jag har ju en liten islandsponny som behöver mycket arbete från marken och eftersom han är extremt frihetsälskande så har arbetet på långa tyglar fallit sej naturligt, det är ungefär så mycket inverkan - den sortens inverkan - som han kan köpa.

Men eftersom jag jobbat tidigare på det viset med en välutbildad häst så förstår jag det här med att det är lämpligare att arbeta den välutbildade hästen på långa tyglar.... Shit vad mycket svårare det är med en som inte har någon ridutbildning alls i grunden.
Men KUL!

Blev inspirerad när jag lånade Psychogirls Piet-film också, men är rädd att typ andra övningen som han refererar till - den där hästen ska hitta en trav som är i en "bekväm" gåtakt, får vi liksom hoppa över ;). Någon trav finns liksom inte i registret, alls... Det är lite tråkigt, vet inte var jag ska börja. Galoppen är lite svår och blir ofta lite explosiva fattningar, på lina, så det är liksom inte riktigt lönt att börja med i position för långa tyglar, han är en väldigt känslig liten kille som har svårt att ta "drivning" på ett bra sätt... (ALL sorts drivning, även rent kroppsspråksmässigt)
Så vi jobbar mest på i skritten med att förändra steglängd och form och böjning (svårt, mycket jobb med tyngdpunkten), lite skänkelvikning ("samsidiga sidförande" :p ) och skolor - framförallt öppnor och förvända slutor. Lite flytt av framdel på små fyrkanter pysslar vi med också. Allt sker på en extremt basal nivå men samtidigt är han rolig och givande och rätt "duktig", bara helt annorlunda motför allt jag jobbat med innan...

Angående placering så är ju min otroligt känslig för min kroppshållning, positionering - ja hela kroppsspråket plus otroligt känslig för all slags inverkan. Underbar egenskap men det har också gjort att jag till exempel inte kunnat gå vid sidan av honom med yttertömmen över ryggen, för det är enligt honom en klockren signal på att "vända in ytterbog". Men detta har vi "övat bort" efter inspiration från Piet-filmen och håller helt och fullt med om att det är grymt mycket mer bekvämt att kunna ha det som grundposition, det är också ur denna position som jag jobbat med övergångar mellan öppnor och förvänd sluta.

Nåväl, nog svamlat....Ska försöka få lite bilder eller någon film någon dag så ska ni få se på något...helt annorlunda ;) - långt ifrån någon sorts ideal men jag saknar liiite input ibland på vad jag egentligen kan hitta på.

nej, men du verkar ju ha jättesvårt att läsa in vad jag försöker säga. Ska ta om det.

jag har förstått det som att Piet börjar med att lära hästen att anpassa sin trav till linföraren, så man slipper kuta bakom ELLER gå på ett MINDRE spår än hästen. Jag menar inte att köra på små volter (sa jag det??) utan att jag VILL att hästen ska lära sig anpassa sina steg så jag kan gå snabbt bakom, oavsett vilka spår vi travar på.

Tycker att friesern var fint framåt men då min har samma energi ser jag gärna att han lär sig att tagga ner och hellre smygtrava i början för att inte få de där studsiga övergångarna utan saktare kan kliva fram i övergångar och övningar.
Den var lite ihopdragen då den ville ladda på tycker jag, är livrädd att få min att korta ihop sin hals utan måste fokusera på att behålla så lång hals som möjligt för att då komma åt ryggen.
Asnnars kunde han lätt lära sig att svikta runt med sänkt rygg och indragen nos, tror att hamnar man där är det skitsvårt att ta sig ur det!
är glad över den här grundformen i smygtrav för att sedan öka på energin till mer bärighet.
140.jpg

265.jpg

Den här galoppen var riktigt långsam och det är dit jag vill komma på den här hästen, att komma åt ryggen i långsamma steg för att inte koppla på för hög energi.

Hellre ha lätt att snabbt stanna och vila och tagga ner i energi, än att det blir ett pass med högre tempo och mer motionsbetonat än arbete genom hela kroppen med vila i steget och långsamma övergångar.
Motionen tar vi på annan plats lixom!

nej, men du verkar ju ha jättesvårt att läsa in vad jag försöker säga. Ska ta om det.

jag har förstått det som att Piet börjar med att lära hästen att anpassa sin trav till linföraren, så man slipper kuta bakom ELLER gå på ett MINDRE spår än hästen. Jag menar inte att köra på små volter (sa jag det??) utan att jag VILL att hästen ska lära sig anpassa sina steg så jag kan gå snabbt bakom, oavsett vilka spår vi travar på.

jag fattar inget. det vill väl alla, att hästen ska anpassa sig efter föraren? vad menar du är unikt i detta sätt att tömma? Du började prata om longertömkörning - då antar jag att du menar volter eller böjda spår, varför annars använda termen longer? Jag förstår heller inte vad du menar med att man SLIPPER gå på ett mindre spår än hästen? du SKA gå snett vid sidan, rakt bakom går man om man ska ut och köra vagn.

Tycker att friesern var fint framåt men då min har samma energi ser jag gärna att han lär sig att tagga ner och hellre smygtrava i början för att inte få de där studsiga övergångarna utan saktare kan kliva fram i övergångar och övningar.
Den var lite ihopdragen då den ville ladda på tycker jag, är livrädd att få min att korta ihop sin hals utan måste fokusera på att behålla så lång hals som möjligt för att då komma åt ryggen.
Asnnars kunde han lätt lära sig att svikta runt med sänkt rygg och indragen nos, tror att hamnar man där är det skitsvårt att ta sig ur det!
är glad över den här grundformen i smygtrav för att sedan öka på energin till mer bärighet.
140.jpg

265.jpg

Den här galoppen var riktigt långsam och det är dit jag vill komma på den här hästen, att komma åt ryggen i långsamma steg för att inte koppla på för hög energi.

Jag ser ingen lång och avslappnad hals här, han drar ihop nacken och är rätt spänd skottar bakifrån.

Hellre ha lätt att snabbt stanna och vila och tagga ner i energi, än att det blir ett pass med högre tempo och mer motionsbetonat än arbete genom hela kroppen med vila i steget och långsamma övergångar.
Motionen tar vi på annan plats lixom!

tror ingen tömmar för motionens skull?

se svar ovan. Jag har jättesvårt att förstå när du skriver, det stämmer. Ibland vet jag inte om du helt enkelt resonerar med dig själv, eller om du svarar på saker som skrivits i tråden, det är där förvirringen och mina frågetecken uppstår.

Måste väl finnas andra sätt att få honom motiverad så att han vill jobba så du slipper DRA ner huvudet på honom?? Hur tror du han går sedan när du tar bort inspänningen? Tror du då att han "har lärt sig" att gå med huvudet lågt? Det tror inte jag.

Phew.. ja jag måste säga att man tvingas tänka till iaf då man millimeterfars i sina inlägg som med dig!:bow: det är ju bra!
Synd bara att det är så jäkla svårt att exakt framställa sina tankar utan missförstånd, särskillt om mottagaren kanske är lite ovilligt inställd till att släppa igenom saker som förmodat missförstånd utan ska nagelfara allt tills ett medhåll kommer!? är kanske lite väl mkt resonerande med mig själv. Buke är ett bra tidsfördriv som kan dra iväg ibland i kåserier och filosofiska urballningar. men kan andra låta bli att uppröras av sånt som inte blir precist enligt den egna regelboken så kan man ju behålla en trevlig ton i trådarna ändå. ilska är ju trist!:laugh: Man kan inte bättra andra vettu, låt mig ta min tid att utvecklas!;)

jag håller med om att hästen inte har en optimal galopp på bilden, helt klart, men det går sakta iaf. och det är på pluskontot.
För att sluta skotta på får man samla så det blir för jobbigt, så det där får duga för nu.
253.jpg

195.jpg

Förresten så vore det jättekul med mer bildmaterial från dig! För att få mer att inspireras av! Du tömkör väl mkt och kan väl snälla ta ut en fotograf?:idea:

evis, vill gärna se prov på svartvits arbete!! Du får ställa ut någon på position med kameran!!

fast jag ber dig bara förklara vad du menar, det finns inget istadigt runt det faktiskt, bara ett krav på att du förklarar hur du menar : )

jag väntar fortfarande på senaste filmen som jag har, som sitter på ett ej ännu färdiginspelat band i videokameran. När jag har den kan jag överväga att lägga ut den. Har inte fotat ngt sen förra månaden då senaste bilderna togs, så SÅ länge sen färska bilder kom är det inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Derivata
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar