Sv: Tömjobb!

Ja, töm genom en gjord ger en jämnare och stadigare ram, samt minskar olycksrisken så som du beskriver i fråga om att hästen får ett ben över tömen eller på annat sätt trasslar in sig.

jag tycker dina bilder är hyggligt trevliga med tanke på att ni inte har så mkt rutin varken du eller hästen. De visar dock en del ostadighet från din sida som tömförare i fråga om hur du positionerar dig och hur du rör dig och hur du hanterar tömen. när du blir stadigare och säkrare i din position kommer det även att reflekteras i en stadigare och mer balanserad häst.

OK. Jag har inte hållit på så mycket med vare sig körning, tömkörning eller arbete på långa tyglar, så jag har säkert fel.

Tärnsjö säljer dock sina tömkörningstömmar med hopsättning på mitten, och de flesta körtömmar säljs så, för att inte tala om billigare textiltömmar som nästan alltid är i ett enda stycke (och dessutom trasslar sig väldigt lätt).

Så jag tror nog att jag står fast vid min lilla varning, om ni kan leva med det.

Då vill jag passa på att fråga mer precist hur jag borde ändra tömförandet, för att få mer klar syn på vad som är ostadigt och stör hästen! (För att lära inte för att ifrågasätta!)

Som det är nu höjer jag innerhanden kraftigt för att signalera galopp och vara övertydlig då han som sagt inte är riktigt inkörd i hjälperna så jag kan finlira med övergångarna. Just för att jag gjort så på lina oxå och hästen svarar direkt då han på nått underligt vis tycks ha ögon i nacken...

och så brukar jag lyfta innertömmen högt och "släppa in" bakdelen vid sluta och sänka tömmen och inverka på utsidan låret för att aktivera mer vid tex diagonalsluta eller skänkelvikning. Så det är medvetna stora variationer i tömförandet om det är det som ser ostadigt ut.
Då han är mer inrotad i övningarna och inte tolkar saker till egna övningar eller missförstår finare signaler kommer nog mina händer vifta runt mindre.:o

han kortar sin överlinje ofta och det är lite av hans aber, extremt överrörlig och kan blixtsnabbt förändra kroppshållning från extremt kort till jättelång. och risk för mycket stabilitet i tömmen är inte nått jag ännu medvetet velat ha, då det är en stenhård häst som är van vid FÖR stabilt tömförande i vagnen av stumhänta kuskar. Så att låta det glappa vid rätt läge har faktiskt varit inte ett mål, men ok, för att förtydliga att häng i handen inte är eftersträvat utana tat det blir helt fritt då han själv mjuknar.

På sikt då han har mer styrka och bär sig själv är mitt mål att aldrig glappa utan behålla den fina kontakten hela tiden.
jag vet att man alltid bör sträva efter kontakt, men det är verkligen en stenhård häst som gärna drar en på hälarna efter sig om han får med form därefter... (skillnad mot araben som behöver lätt kontakt och mjukhet för att bli trygg, behöver den här stora kontraster för att lyda och rätta in sig utan att ledsna och tycka det är otydligt)

Tar min egen knapp.

Apropå delade tömmar eller inte:
Jag har lärt mig både på Flyinge och körinstruktörsutbildning, att delade tömmar har man på unga/gröna hästar de första gångerna man tömkör, om hästen plötsligt skulle fara iväg, trassla in sig osv.
Sedan har man tömmarna hopkopplade.
Att jag själv sedan börjar ytterligare ett snäpp tidigare, och använder bara en töm (=longerlina) till att börja med, är en annan och längre historia. :)

Låter logiskt. Att man minimerar risken att de får tömmen kring bakbenen om man tappar hästen. men opraktiskt för föraren att ha släpande tömmar bakom sig.

Jag provade första gången för några år sedan.
Hästen var redan väldigt välskolad men hade ej arbetats på långa tömmar innan. Arbetade honom utan gjord och det var underbart roligt.
Öppnor, slutor, diagonalslutor i skritt trav och galopp bara genom att ändra min placering gentemot hästens och lägga tömmen mot hästens kropp. Dock var inte hästen så väldans stor - can 140 mkh.

När jag sedan arbetat mindre välskolade hästar som vart betydligt större har det vart lite svårare. Men lika kul.

En fördel med att ha tömänden i handen och hopsatta tömmar är för övrigt att OM hästen får fnatt så kan man ganska snabbt släppa ut en eller ett par meter töm utan att riskera att tappa hästen.

Sen så ska man så klart ha någon form av säkerhetsanordning mellan tömmarna. Mina långa lädertömmar satt ihop helt från början, dem har jag helt brutalt klippt av, tagit hål med håltång, och knutit ihop med en lädersnodd som förhoppningsvis går av innan jag gör det om jag skulle fastna. På mina tunna tömmar är spännet väldigt litet och lädret alltså ganska smalt vid spännet = går också lätt av.

Ursäkta min frågvishet; har du en kvajl i vardera hand då, eller allt i ena handen?
Var på en uppvisning för ngt år sedan, och han som var förare använde longerlinor, utan att reglera längden under passet. Han släppte ut hästen på maxlängd direkt och jobbade därifrån. Jag vill kunna variera längden utan alltför mkt stök, men tycker det är svårt att hålla reda på tömmarna i en hand.
Normalt så släpar jag inte tömmarna efter mig, och jag har ett enkelt knäppe mellan dem så de sitter ihop.

OK. Jag har inte hållit på så mycket med vare sig körning, tömkörning eller arbete på långa tyglar, så jag har säkert fel.

Tärnsjö säljer dock sina tömkörningstömmar med hopsättning på mitten, och de flesta körtömmar säljs så, för att inte tala om billigare textiltömmar som nästan alltid är i ett enda stycke (och dessutom trasslar sig väldigt lätt).

Så jag tror nog att jag står fast vid min lilla varning, om ni kan leva med det.

Fast tärnsjö är ju i orginal ett genuint körutrustnings märke. det är lite skillnad på körning för vagn och tömkörning i dressyrarbete : )

aldrig sett textil tömar som sitter ihop utan att ha ett knäppe.

Jag tycker dels dina kroppsrörelser på bilderna visar att du rör dig väldigt mkt, och om du dessutom använder stora yviga tömrörelser där du höjer och sänker händerna väldigt mkt, så blir det ytterligare ostadighet där. Jag tänker i tömkörning samma som under uppsuttet arbete - händerna och tygeltagen skall inte vara de primära, de ska vara små och mjuka, och rörelsen ska ske via hästens kropp inte via tygeltaget. en galopp fattning tex. skall utföras som en uppsutten galoppfattning, dvs en liten upptagning för ytter töm/halvhalt och sen galopp. som exempel.

tänk även på om du ändå tömkör med en gjord med ringar, att tömen faktiskt stabiliseras av ringen, det blir kontraproduktivt att använda yviga rörelser när du har stoppet i ringen.

Själv såg jag odelade textiltömmar på Granngården senast i dag, och det var inte första gången.

Vad gäller Tärnsjös tömkörningsgrejer så är de designade av Anders Eriksson och K-G Svensson. De är ganska flitigt anlitade för dressyrtömkörning och respekterade för sina kunskaper i detta.

Jag håller all överbliven töm i vänster hand, och pisken i höger. Med lite träning går det lätt att korta och länga tömmarna.

och jag vidhåller att de flesta tömkörare av dressyrarbete på töm har delade tömar.

var du ironisk när du påstod att du inte hade så mkt erfarenhet av arbete på töm?

Näe, det är klart. De håller ju inte på med AR, så det är grova hädelsepoäng på att veta vilka de är! :rofl:

Ingen mer som har bilder på tömjobb/markarbete? Vill se mera.

haha, hittade en vedervärdig bild (från förra sommaren, överladdad pga sommarbetet) på min så som han helst rör sig om man inte är en bitch och ber om annat. Tyvärr uppsuttet, men samma form dyker upp i allt arbete då det är spänt eller okoncentrerat..

Snyggt va!? Vad sägs om bärigheten där?:laugh: Mitt ansiktsuttryck visar hur kul det känns såna gånger..
016-1.jpg

och så lite pondus o ljud så dras långkroppen ihop lite.. ..men skumpar som s-tan!
043.jpg

och så slappnar man av.. så blir det såhär igen..:o Whee
007-1.jpg

Skönare roligare pass numera..
253.jpg

Lite mindre energi o spänning.
313.jpg

222.jpg

*kl*

En fundering (sån där grej som gör att jag drar mig från att jobba på lång tyglar/töm för att jag inte vet hur jag ska hantera): om hästen sneddar inåt, provocerat eller oprovocerat, hur korrigerar ni det? Eller ännu bättre - hur lär ni bort det?

Tänker att om man helt enkelt tar i yttertömmen så ställer sig ju hästen utåt och man tappar ganska mycket. Fast det kanske man får ta?

*kl*

En fundering (sån där grej som gör att jag drar mig från att jobba på lång tyglar/töm för att jag inte vet hur jag ska hantera): om hästen sneddar inåt, provocerat eller oprovocerat, hur korrigerar ni det? Eller ännu bättre - hur lär ni bort det?

Tänker att om man helt enkelt tar i yttertömmen så ställer sig ju hästen utåt och man tappar ganska mycket. Fast det kanske man får ta?

du tar i ytter och skålar hästen med inner och genom att rikta pisken samt positionera dig själv. inte svårare än uppsuttet : )

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Derivata
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar