Sv: Tömjobb!

Det är också skitintressant att jobba galoppiruetter på töm och faktiskt få se problemen från marken. Jag är lite rädd att den uppsuttna piruetträningen innebär en liten risk för förslitning eller skador så länge han inte gör riktigt bra piruetter - kanske bättre att mest jobba dem från marken tills han gör dem riktigt bra.

Svea, jag skulle gättegärna vilja se lite bilder på ditt arbete om du har några, låter som du är en bit på väg och skulle vara kanon att få ta del av.

ang. piruetter och piruett träning så säger min tränare ang. dessa samma som hon säger om bakdelsvändningar : ):

"Hitta trampet och "tanken", vänd halvvägs och avbryt sen och rid rakt ut. Vända helt, kan man göra till jul och midsommar" : )

sanning med modifikation naturligtivs, men kontentan av det hela är att det sliter för mkt rent allmänt att sitta och vända på rutin till vardags.

Jag jobbar mitt sto mycket på lång tygel :) Vi jobbar på, långsamt men säkert. Ingen av oss har gjort detta tidigare och Moa är inte utbildad från ryggen heller. Så det tar tid för oss men vi kämpar på.
18514086.jpg

18514582.jpg

18514725.jpg

Det där med bilder får vänta lite till, när arbetet har blivit lite mer etablerat så kanske möjligen vi kan bjuda på en liten filmsnutt eller så.

Vill man se innan dess så får man titta live! :D

Äh, vad är det för dumheter. :D alla vi övriga har ju visat våra långt ifrån kompletta bilder, och du verkar ligga ljusår före oss, så ; )

En liten uppföljning kan jag bjuda på i alla fall! I dag har jag ridit, och det verkar som om tömjobbet har fått en eller annan pusselbit att trillar rätt, för idag gick det att korta och länga galoppen mycket bättre än någonsin förut, och piruetterna i svåra varvet började likna något.

Jag rider mest kvartspiruetter med mål att det ska bli prydliga små fyrkanter, men även t ex diagonalsluta - vändning - diagonalsluta, och några övningar som jag har fått av min tränare.

Det blir nog mer tömjobb framöver! :bump:

Tack för dina tips!

ang.inspänning: Man kan säkert jobba hästen minst lika bra med annan inspänning (tex den jag provade på ena bilden). Men att det gick så dåligt beror nog mycket på brist på framåtbjudning som du säger (den hästen hade svårt med det, gick ofta med spända korta steg). Men också pga att jag är så ganska oerfaren inom tömkörning.

Travaren min syrra tömkör blev också lätt spänd.
Det är just det där med bjudning som är det knepiga. Utan att pressa fram det.

Ja tömkörningen stärker och utbildar väldigt väldigt effektivt, om man väl får kläm på det. Jag kan inte nog tjata om hur guld värt det är att kunna nyttja sig av arbete på töm.

fram med filmer/bilder nu :cool: :rofl:

Tack för dina tips!

ang.inspänning: Man kan säkert jobba hästen minst lika bra med annan inspänning (tex den jag provade på ena bilden). Men att det gick så dåligt beror nog mycket på brist på framåtbjudning som du säger (den hästen hade svårt med det, gick ofta med spända korta steg). Men också pga att jag är så ganska oerfaren inom tömkörning.

Travaren min syrra tömkör blev också lätt spänd.
Det är just det där med bjudning som är det knepiga. Utan att pressa fram det.

Nu vet jag inte hur mkt tömkörda hästarna är som du visar, men det är också lite av en invänjnings period som jag skrev i mitt första eller kanske andra inlägg till Lusidor, dels innan man själv är på bana och känner att man har full koll, och innan hästen förstår poängen och vad som önskas av den. Det största fällan jag ser folk hamna i , är att de nöjer sig även när de är vana att tömköra, med att hästen böjer på nacken och går och såsar i en för den mkt oengagerad och bekväm takt - (oftast trav eller skritt som man ser). Min egen som är väldigt van vid tömmandet, och tycker det är väldigt roligt, behöver tillochmed han engageras mkt konstruktivt hela passet igenom, för att inte bli för bekväm. För att hitta bjudningen, så fort du själv känner dig hemma med tömmandet, gör mycket övergångar och se till att det hela tiden händer ngt i passet. Kräv att hästen svarar på övergångarna snabbt och omedelbart - precis som när du rider. Sen kan jag inte nog understryka hur mkt värt det är att gå en tömkörningskurs för ngn som behärskar det hela rejält - det har man igen tusenfalt sen.

jag är säker på att du hittar det du letar efter med lite övning, mina tips är bara avsedda som tips verkligen, för dig att ha med dig i bakhuvudet. Hoppas att du tar det som sådana, dvs som positivt menade kommentarer och tips!

Apropå att använda travsele till tömkörning:
Jag har en omgjord quick hitch. qh kopplingen på ena sidan gick sönder. Då plockade jag bort båda, och lät min sadelmakare sy fast D- ringar längs sidan. Jag använder sedan på rutin Sprengers extraringar, som jag trär tömmen genom. Det gör att tömmen löper lättare, som genom lösa tömnycklar, plus att jag men en knäppning kan variera tömhöjden. Mycket smidigt!
Jag kan lägga ut en bild på gjorden sedan, måste nog putsa den först bara....:p

Alltså jag måste bara säga! Jag såg en så himla duktig töm dressör på en uppvisning här nere i Spanien förra månaden. Hästen gjorde alla skolor på tömmen utan att vara spänd.. Detta inklusive galoppombyten i varje steg, helt otroligt! Jag tror detta är det bästa jag någonsin sett... Hästen måste ha varit en gammal skolmästare för sån precision har jag aldrig sett innan.

Åke Henriksson tömkörde Pajazzo, på den tiden det begav sig. Han bytte i varje i grimma. Det var en upplevelse när vi på stallchefsutblidningen fick öva med Pajazzo. Underbar häst.
Även Indus, utblidad av Göran Lindstrand, arbetade i töm på mycket hög nivå.
På båda dessa ekipage borde det gå att hitta bilder och film, från gamla Flyingedagar.

Kl

Har änteligen några bilder på travaren.

Här kanske femte-sjätte gången på töm. Första gången med gjord, annars har vi kört med fladdrande tömmar med fara för livet...

Travselen blev kanon!

262.jpg

277.jpg

222.jpg

220.jpg

330.jpg

313.jpg

230.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Derivata
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd