Tankar kring alkohol och amning

Sv: Tankar kring alkohol och amning

Slutade amma för nån månad sen men under tiden han ammade hade jag faktiskt inte en tanke på att dricka nån form av alkohol. Känns som jag gärna avstår det för min sons skull.

På vilket sätt kände du att det gagnade honom att du var absolutist?

Jag säger som Vindvissla och Brandgul, jag dricker bara så mycket alkohol att jag känner mig helt säker i hanteringen av bebis och vad gäller mjölken så vet jag också hur man räknar på procent och promille. Dedär ett-två glasen vin som nämnts tidigare tycker jag är en bra riktlinje, det märker jag knappt av.

Spinner vidare lite på detta, om det är ok.

Vi har börjat planera nyår och i vanlig ordning är det kvinnorna i föräldrapar som inte hittar barnvakt som väljer att vara nyktra.
Kan inte minnas att det någonsin varit männen som tagit den rollen.

Så nu undrar jag: är det just min bekantskapskrets?

Jag och maken kör varannan gång. En kör och passar ungar om det är en mer städad tillställning. PÅ fylleslag skall det inte finnas barn även om jag varit på riktiga svinfester där det varit ungar som sprungit vind för våg. Men av min bekanta så är det nästan alltid kvinnorna som är nyktra. De heter ofta att de inte tycker det är så viktigt att få dricka och det går ofta prestige i att tycka alkohol är äckligt, onödigt och barnsligt. Jag tror dock bara det är en fasad.Jämställdheten ligger LÅÅÅÅNGT efter här.

Sen om vi inte hittar barnvakt stannar vi nästan alltid båda hemma faktist;)

Det finns väl andra gifter i alkohol som vi inte har pratat om här? Jag och säkert alla andra här är medvetna om att det är mer eller mindre omöjligt att få alkoholhaltig bröstmjölk, men om man vill ge sitt barn giftfri mat låter det väl logiskt att inte dricka alkohol så länge man ammar?

Hur menar du nu? I alkohol (dvs etanol) finns det bara etanol. Om man ska vara så giftfri som möjligt är det nog bättre att dricka ett KRAV märkt vin än att äta icke KRAV odlade grönsaker.

Jag är inte helt säker, men jag gissar att det ska vara väldiga mängder. Är inte så väldigt insatt i ämnet, jag vet bara att de ingår bland de beroendeframkallande ämnen som finns.

Jag vet att jag hört det på någon föreläsning från en i mitt tycke säker källa, men de två första sidorna med träffar som kom upp när jag googlade igår kom inte från några sidor som är vettiga som källor. Plus att det kom upp en hel del recept också. ;)

Fast socker är också beroendeframkallande, ska man inte äta det heller när man ammar? :crazy:;)

Ja, det bör ju också räknas som gift, inte sant? Och då blir det ju bäst att minimera även detta intag för att skydda barnet?

Ja, det bör ju också räknas som gift, inte sant? Och då blir det ju bäst att minimera även detta intag för att skydda barnet?

Minimera; Nja, det beror på vad man menar. Socker är livsnödvändigt. Men inte i stora mängder. Konsekvent undvika, Nej.

Det är halten som avgör om något är gift eller inte.

Spinner vidare lite på detta, om det är ok.

Vi har börjat planera nyår och i vanlig ordning är det kvinnorna i föräldrapar som inte hittar barnvakt som väljer att vara nyktra.
Kan inte minnas att det någonsin varit männen som tagit den rollen.

Så nu undrar jag: är det just min bekantskapskrets?

I min bekantskapskrets tycker jag det mest hänger på vem som jobbar dagen efter eller vem som "vill" köra bil hem.

Vad finns det för gift i vitlök?

För övrigt kan jag inte svara på din fråga eftersom jag själv inte praktiserar en giftfri kost, jag spann bara vidare på nevins tankesätt.

Thiosulfat men det krävs hemskt stora mängder för att människor ska bli dåliga av det. Hundar och katter kan dock ganska lätt bli förgiftade (kanske främst hundar eftersom de äter nästan vad som helst;) ).

Fast socker är också beroendeframkallande, ska man inte äta det heller när man ammar? :crazy:;)

Det är väl inte helt fastställt vetenskapligt? Jag vet att forskare i Lund har försökt få igång ett försök för att utreda om socker verkligen är beroendeframkallande, men de har inte fått igenom försöket hos den etiska nämnden än. De anser (ansåg iaf, något kan ha hänt de senaste åren) att det är för inhumant att frånhålla människor socker (även fast det sker på frivillig basis från försöksobjekten).:grin:

Minimera; Nja, det beror på vad man menar. Socker är livsnödvändigt. Men inte i stora mängder. Konsekvent undvika, Nej.

Det är halten som avgör om något är gift eller inte.

Varför är socker livsnödvändigt? Det har jag helt missat, var finns information om detta? :)

Hur överlevde folk innan socker kunde framställas då vi levde innan vi började odla socker samt innan vi började äta spannmål? Det socker som finns i frukt och bär lagras väl inte i kroppen under hela vintern?

Såhär står det i Wikipedia; "Socker är ett samlingsnamn för ett stort antal organiska ämnen (så kallade sockerarter) av typen kolhydrat. Socker är sött och energirikt och utgör det huvudsakliga bränslet i livsprocesserna."

Som jag har fattat det är socker livsnödvändigt. Men inte det raffinerade socker som vi köper på påse, utan det som finns i våra naturliga livsmedel. Det raffinerade sockert kan man undivika, därav minimerar man sockerintaget.

Okej. För som jag förstått det är de livsmedel som innehåller socker (eller kolhydrater som omvandlas till socker i oss) spannmål. Här har jag räknat bort det raffinerade sockret. Spannmål har människan inte levt på i mer än 9000 år, vilket är för kort tid för att det ska kunna räknas som livsnödvändigt. Processen i vår kropp har ju inte ändrats på så (relativt sett) kort tid. Eller tänker jag fel nu? Finns det annat socker än genom spannmål och det raffinerade sockret som vi måste få i oss? Socker finns ju inte i stora mängder i alla grönsaker, frukter och bär heller.

Det här är alltså som jag lärt mig, det behöver inte vara rätt då jag inte alls är någon expert. Det är därför jag frågar. :)

Kolhydrater behövs i alla fall. I någon form som vi kan ta till oss. Men inte så mycket som vi äter idag!

Okej. Har du källa på det? Jag har hört saker som säger motsatsen, därav undrar jag. Men som sagt är jag inte någon expert, så jag läser gärna på om ämnet.

I vad finns kolhydrater som vi fick i oss innan vi började odla spannmål? :)

Jag är alls ingen expert jag heller. Kolhydrater, som bryts ned till socker, behövs för livsprocesserna, där glykolysen är det sista steget, där glukos bryts ned och bildar ATP som används i energikrävande processer i cellerna.
Socker som i raffinerat socker behövs inte, men någon sorts kolhydrater (som Brandgul påpekade) behövs för att bilda glukos.

Var urtidsmänniskan fick socker, eller kolydrater ifrån vet jag inte. Frukt och grönt misstänker jag. Honung så fort man kom åt. Vintertid åts väl torkade varianter. För enbart kött levde de väl inte på?

Fast när jag har läst runt lite har jag förstått att glukos bildas även av proteiner? Samt att hjärnan arbetar på även ketoner, inte bara glukos? Även övriga celler än hjärnan kan arbeta på till största del ketoner istället för glykolys enligt vad jag läst.

Fast det är också flera som skriver precis det ni säger, så det verkar råda till stor del delade meningar om frågan.

*KL*

Nu när jag är gravid är det absolut nolltolerans för mig vad det gäller alkohol, och annat som kan vara farligt för bebisen där inne! För mig spelar det ingen roll att det finns de som säger att man kan ta ett glas vin nån gång ibland, det är inte värt att chansa och det är inte bevisat säkert. När bebisen kommit ut kan jag tänka mig att dricka ett glas vin till maten, eftersom jag tycker det är gott, och eftersom det är bevisat ofarligt.
Men det är ju så jag väljer att göra.

Vad jag inte för mitt liv kan förstå är varför de som väljer att avstå helt ska behöva argumentera för det, kan man inte bara nöja sig med att man väljer olika? I alla fall så länge det inte skadar barnen, och det gör det väll knappast att man inte dricker?

Om vi som vill dricka lite medan vi ammar får göra det, så kan väl de som inte vill slippa utan att behöva försvara sig?

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
758
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 493
Gravid - 1år Hittade enbart en gammal tråd om detta och där verkade det vara grönt ljus att dricka när man ammar. Från vad jag minns av en tråd för...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 318
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 565
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV