Tankar kring alkohol och amning

Sv: Tankar kring alkohol och amning

*KL*

Ni som av moraliska skäl inte dricker när ni ammar, hur gör era män? Är de också nyktra av moraliska skäl?

Vad innebär moraliska skäl? Bör man inte dricka inärheten av bebis/barn, eller gäller det just amningen? Varför isåfall?

I vårt hus finns det ingen alkohol så länge det bor barn här. Jag blev nykterist sen jag fick barn (iofs inget större beslut, drack kanske 2 glas vin per år), och min man dricker måttligt på fester och liknande. Det var ett helt självklart beslut för mig, då barn löper mindre risk att bli alkoholister när de växer upp i alkoholfria hem och eftersom det finns missbruk på båda sidor av släkten så har vårt barn större risk genetiskt att bli misbrukare. I förebyggande syfte helt enkelt! Jag vill inte heller delta på tillställningar på t ex jul där vuxna dricker, om än måttligt, med mitt barn. Inser att jag inte kan förbjuda släktingar att inte dricka så då kommer vi inte att delta helt enkelt. Men om folk ammar och dricker ett glas vin har jag inga synpunkter på, de får göra som de vill.
Min nykterhet tycker jag det kan tjatas om, nu senast på en 40-årsfest då var jag en tråkmåns som inte hällde i mig fri sprit från baren. Men sånt var det länge sen jag brydde mig om. Ofta kommenterar ofta de människor som själva har problem, är min erfarenhet.

Jag fattar inte hur hon kunde tycka att det är okej? Eller hur andra människor kan tycka det är okej.

Med en sådan bakgrund, tror jag också att det är både lätt hänt och dessutom bra att man blir väldigt restriktiv med alkohol. Vad gäller din mamma har jag ju ingen aning om vad hon tyckte och tänkte, men jag tycker att det är trösterikt att andra människor uppenbarligen inte tyckte att det var okej. Din bror blev ju omhändertagen, det visar väl att det inte var okej?

Jag tycker verkligen inte att det är okej att bli så full att man tappar barn i golvet!

Själv blir jag mest lite orolig i efterhand för att även du och din syster for illa av er mammas drickande.

Det finns väl andra gifter i alkohol som vi inte har pratat om här? Jag och säkert alla andra här är medvetna om att det är mer eller mindre omöjligt att få alkoholhaltig bröstmjölk, men om man vill ge sitt barn giftfri mat låter det väl logiskt att inte dricka alkohol så länge man ammar?

Vi har ju fortfarande bebis på insidan, men har ändå pratat en hel del om just alkohol. Både jag och sambon har en rätt liberal syn på alkohol, men anser ändå att alkohol och barn inte hör samman. Ett glas vin, någon öl osv till helgen är acceptabelt - men inte mer. Vårat barn ska inte behöva se, uppleva eller hanteras av berusade personer helt enkelt.
Jag kommer alldeles säkert ta ett glas vin då jag ammar, och ser inget som helst fel med det. Att smutta på ett glas vin under en kväll gör mig inte på något sätt berusad. Det är ju dock vad vi känner idag, när vi väl har Räkan på utsida så kanske vi känner helt annorlunda och håller en nolltolerans.

snr sista knappen....

jag dricker lite, några klunkar vin till maten eller nån dl öl, men knappast några jättemängder.
andreas blir förpassad till soffan vid 2 öl eller mer, han har inget i sängen med mig och matilda att göra om han är påverkad av akolhl.

I vårt hus finns det ingen alkohol så länge det bor barn här. Jag blev nykterist sen jag fick barn (iofs inget större beslut, drack kanske 2 glas vin per år), och min man dricker måttligt på fester och liknande. .

Spinner vidare lite på detta, om det är ok.

Vi har börjat planera nyår och i vanlig ordning är det kvinnorna i föräldrapar som inte hittar barnvakt som väljer att vara nyktra.
Kan inte minnas att det någonsin varit männen som tagit den rollen.

Så nu undrar jag: är det just min bekantskapskrets?

Det är nog vanligt förekommande, beroende på bekantskapskrets.

Jag och min sambo delar, tar ungefär varannan tillställning, fast i och med att vi inte dricker mer än 1 max 2 glas vin så brukar vi ofta båda två dricka vin om det är festligheter ( till middagen eller så ) :)

Med en sådan bakgrund, tror jag också att det är både lätt hänt och dessutom bra att man blir väldigt restriktiv med alkohol. Vad gäller din mamma har jag ju ingen aning om vad hon tyckte och tänkte, men jag tycker att det är trösterikt att andra människor uppenbarligen inte tyckte att det var okej. Din bror blev ju omhändertagen, det visar väl att det inte var okej?

Jag tycker verkligen inte att det är okej att bli så full att man tappar barn i golvet!

Själv blir jag mest lite orolig i efterhand för att även du och din syster for illa av er mammas drickande.

Med mig och min syster har jag inte märkt något att det är någon fara, men jag tror aldrig att vi någonsin skulle kunna göra något likadant efter att vi har fått uppleva. Vi är 8 och 10 år äldre än brorsan, så vi var i runt den åldern då.

Min mamma lärde sig uppenbarligen inte sig av läxan. Hon fortsatte ju dricka. Har idag ingen kontakt med henne då hon stack när jag var 19, brorsan 11 och syrran 21. Och vi är nöjda med att inte ha kontakt med henne, vi vill helt enkelt inte ha med henne att göra. Vi är i dagsläget 6 år äldre än så.

Både jag och syrran njuter av lite alkohol, men vi dricker ju inte varje helg (hon har inga barn) och vi har inga problem med. Jag festar när jag får tillfälle, det gör syrran med. Jag har helt enkelt inte råd till att dricka, så det blir sällan. (plus att jag har ett barn på 2 år att ta hand om, är ensam)

Om morsan drack under graviditeten/graviditeterna har jag ingen aning om. Men det skulle inte förvåna mig faktiskt.:cool:

Senast ändrad:

I vårt hus finns det ingen alkohol så länge det bor barn här. Jag blev nykterist sen jag fick barn (iofs inget större beslut, drack kanske 2 glas vin per år), och min man dricker måttligt på fester och liknande. Det var ett helt självklart beslut för mig, då barn löper mindre risk att bli alkoholister när de växer upp i alkoholfria hem och eftersom det finns missbruk på båda sidor av släkten så har vårt barn större risk genetiskt att bli misbrukare. I förebyggande syfte helt enkelt!

Av ren nyfikenhet, finns det forskning på det i sverige? Andledningen till att jag undrar är för att jag slötittade på ett Dr Phil program om just alkohol men då när det gällde tonåringar och han menade på att om man valde att inte dricka själva hemma så måste man vara väldigt tydlig med att tala om för barnen hur alkohol påverkade dem för enligt honom fanns det forskning på att barnbarn till alkoholister ofta fick problem själva, just för att barnet till alkoholisten undvek att dricka så barnbarnet inte fick lära sig farorna med alkohol. Men som sagt jag kom in halvvägs in i det programmet och såg inte restän heller så jag är lite nyfiken.

Vi har börjat planera nyår och i vanlig ordning är det kvinnorna i föräldrapar som inte hittar barnvakt som väljer att vara nyktra.

Nja det beror nog lite på hur man står i livet, de par vi känner som det oftast är mannen som "dricker" har antingen väldigt små barn eller funderar/försöker bli gravida igen och vill då undvika alkhol, annars är det oftast varannan gång som gäller. Jag kör nog oftare av oss två, mest för att jag är lite kinkig, ska jag dricka rödvin så ska det vara gott rödvin, öl kan jag lika gärna vara utan och jag har minst lika trevligt när jag är nykter. Tex om vi åker till svägerskan så får maken nästan alltid köra, de är väldigt kunniga på rödvin och det är nästan alltid det som erbjuds, maken klarar inte av att dricka rödvin för han får huvudvärk omgående alltså kör han. Åker vi däremot till ett kompispar så bjuds det på billigt rödvin som inte är gott och öl, så jag kör oftast...

Det finns väl andra gifter i alkohol som vi inte har pratat om här? Jag och säkert alla andra här är medvetna om att det är mer eller mindre omöjligt att få alkoholhaltig bröstmjölk, men om man vill ge sitt barn giftfri mat låter det väl logiskt att inte dricka alkohol så länge man ammar?

Jovisst har du rätt.

Jag bara utvecklade det vidare, om det för mig var viktigt att mitt barn skulle få giftfri mat (där räknar jag även in att inte krydda mat med vitlök eller muskotnöt, men det är väl inte del av diskussionen egentligen) så måste väl det fortsätta gälla även sedan? Eller är det inte längre viktigt för att barnet blivit lite äldre?

Jag gissar att jag personligen skulle ha svårt att för mig själv motivera ett beslut att undvika alkohol under amning om jag inte sedan skyddade mitt barn från alkohol (och andra gifter). Dvs om jag fattat samma beslut på samma grunder skulle jag ha svårt att motivera varför det skulle vara ok att ge barn som börjat äta fil eller must, eller mat kryddad med vitlök. Så det var mer en fundering om hur det beslutet fortsatte att verka senare i barnets utveckling.

Ursäkta om jag formulerade mig felaktigt, det var inte illa ment, jag var nyfiken på hur det skulle bli senare.

Vilken intressant fråga! Hos oss är det oftast jag som är nykter, men det beror mycket på att jag dricker mer sällan än min man, samt att jag har körkort. Ofta är det bekvämt att kunna ta bilen, något vi bara kan göra om jag är nykter. När jag väl dricker är det oftast ett glas vin till maten/utdraget över hela kvällen, inte mer. Då har jag inga problem med att ta hand om barnet. Skulle jag känna för att dricka mer är det inga problem, då dricker min man mindre och har hand om barnet.

Till jul kommer vi båda att dricka alkohol då vi inte kommer att köra, jag något glas vin och han vad han vill. För att förtydliga: "vad han vill" behöver inte betyda att det är i sådana mängder att vi får bära hem honom. :p

Nu kommer jag att fundera över det här på varje tillställning jag är på från och med nu. :p

Vad finns det för gift i vitlök?

För övrigt kan jag inte svara på din fråga eftersom jag själv inte praktiserar en giftfri kost, jag spann bara vidare på nevins tankesätt.

Tänker efter lite hur det är i vår bekantskapskrets. Generellt tror jag faktiskt att det skiftas om hos oss. I vårt hushåll skiftar vi, beror lite på vilket sällskap det är och annars är det nog varannangångsprincipen. ( med vissa kompisar tycker jag det är roligare med vin än maken och tvärtom).

Det änna olika. Som någon skrev, beroende på vart man är i livet. Jag har senaste åren druckit bara någon enstaka gång per år och har jag velat det har min sambo kört utan att det varit någon diskussion om det eftersom jag annars kör typ jämt :D Samma för mina kompisar.

Någonstans i bakhuvudet... Var det inte vin som innehöll antimögelmedel och sådana saker? Jag ska höra med min sambo när han kommer hem i eftermiddag om han mins det där... Vi körde med något särskilt vin ett tag eftersom det innehöll mindre än vad_det_nu_var (om det nu var något om jag minns rätt)

Jag hade ingen aning om att det var beroendeframkallande. Det får jag nog googla på någon dag när jag inte har något annat för mig :D

Är vitlök beroendeframkallande :eek: det måste vara enorma mängder då, eller?

Jag är inte helt säker, men jag gissar att det ska vara väldiga mängder. Är inte så väldigt insatt i ämnet, jag vet bara att de ingår bland de beroendeframkallande ämnen som finns.

Jag hade ingen aning om att det var beroendeframkallande. Det får jag nog googla på någon dag när jag inte har något annat för mig :D

Jag vet att jag hört det på någon föreläsning från en i mitt tycke säker källa, men de två första sidorna med träffar som kom upp när jag googlade igår kom inte från några sidor som är vettiga som källor. Plus att det kom upp en hel del recept också. ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
758
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 493
Gravid - 1år Hittade enbart en gammal tråd om detta och där verkade det vara grönt ljus att dricka när man ammar. Från vad jag minns av en tråd för...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 318
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 565
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV