Tankar kring alkohol och amning

Sv: Tankar kring alkohol och amning

Fast det är väl fortfarande intressant att höra argument för saken?

Det finns ju inga "fel" val, men det är fortfarande i mitt tycke intressant att höra varför andra valt att göra som de gör. :)

Jag har inga källor på det eftersom jag läst organisk kemi. Det skulle väl vara någon lärobok eller föreläsning i så fall... Det vi läst så är cellens mitokondrie cellens kraftverk och där används "socker" som energikälla (cellandning). Ribosomerna tillverkar proteiner genom att koppla ihop aminosyror osv. Väldigt enkelt.

Alkohol är en utmärkt källa till energi. I princip skulle du överleva bara på det eftersom det är en bra energi för cellen. Däremot får du inga proteiner som är viktiga för uppbyggnad av djur/växter/människor dvs, då överlever man inte i alla fall. Du får heller inte i dig vitaminer och andra näringsämnen som behövs. Men det är därför alkholister kan överleva så onatuligt länge på bara sprit och ingen mat.

Jag vet inte vad människorna åt förr som innehöll kolhydrater. Det måste nog ha varit olika från ställe till ställe vad som fanns tillgängligt. Något var det i alla fall eftersom de inte dog av t.ex. vitaminbrist och fick de i sig frukt och grönt med vitaminer så fick de i sig stärkelse. Jag tror att stärkelse finns i små mängde i bra många fler produkter än vad vi tänker oss.

Vi människor består av hela 0.5% kolhydrater! Mer än så blir det inte eftersom det omsätts så snabbt av cellerna, eller förvandlas till fett. Då borde kanske bytesdjur också innehålla motsvarande. Förr åt man ju ALLT på djuret.

Man kanske kan överleva på 0% kolhydrater, men frågan är om det är optimalt? 3 kolhydrater om dagen är kanske bättre?

Protein blir ju framförallt fria amonisyror. Vet inte om de därifrån kan blir vatten och kol? (Kolhydrat?)

Protein = fria aminosyror
Kolhydrater = monosackarider
Fett = glycerol och fettsyror, Glycerol är en trevärd alkohol så jag tror att det är fett som blir energin och inte proteinet??

Senast ändrad:

Okej, ja det kan nog vara omständigt för dig att hitta, och sedan kommer jag nog inte ta mig till ett bibliotek för att låna boken heller. :p

Ja, en helt kolhydratfri kost kanske inte går att fungera på. Jag har läst en del om LCHF den senaste tiden och de förordar max 20 gram kolhydrater per dag, vilket inte är så mycket. Men den skillnaden från 0 gram kanske är stor nog? De förordar också att ersätta det till stor del med fett och inte protein, vilket Atkins och liknande gör. Då blir det ju fettet som blir till energi, och på så sätt ersätter kolhydraterna?

Jag är som sagt långt från en expert och även experterna verkar ju ha olika åsikter i frågan. Men det du skriver i ditt senaste inlägg stämmer ju med vad jag läst från LCHF-förespråkarna, så de kanske har rätt ändå. Livsmedelsverket har ingen information om LCHF utan bygger sina råd på studier av Atkins-dieten, vilken bygger på att ersätta kolhydraterna med protein där LCHF bygger på att ersätta kolhydraterna med fett, vilket i mina ögon verkar vara en stor skillnad.

Jag kan inget om näring, bara det jag läst direkt om cellen...

Men någonstans har jag för mig att det blev något med hjärnan om man inte åt några kolhydrater alls. Fett hinner typ inte brytas ned så snabbt. Så nej jag tror 20 är rimligare än 0. Du får nog i dig stärkelser med grönsaker och sådana saker. Fast i mer lagom mängd än vad vi äter idag :) Det kan ju varit Atkins kom jag på... Som blev för lite energi eftersom man satsar på protein och inte fett. Det låter väl rimligare??? Hur som helst, vad man stoppar i sig och vad det blir... Det blir iaf samma sorts energi för cellen :idea:

Okej, då förstår jag. Ja, men det är ju viktigt för hur cellen arbetar beroende på vad vi stoppar i oss, så relaterat är det nog. :)

Jo, fast det är ju inte att grönsaker som är godkända om man följer det strikt, just för att vissa innehåller för högt värde av kolhydrater. Men det där med hjärnan låter vettigt. Är också de invändningarna folk jag lyssnat på verkar ha, att man kan bli trög av kosten, då får man avbryta. :p

jag tror det bara är i övergången man känner av det. Som när man fastar. Tredje dygnet är värst. Jag tyckte iofs hela första veckan...

Jag vet inte vad människorna åt förr som innehöll kolhydrater. Det måste nog ha varit olika från ställe till ställe vad som fanns tillgängligt. Något var det i alla fall eftersom de inte dog av t.ex. vitaminbrist och fick de i sig frukt och grönt med vitaminer så fick de i sig stärkelse. Jag tror att stärkelse finns i små mängde i bra många fler produkter än vad vi tänker oss.

Inuiter är väl ett av de få folk somsägs inte haft direkt tillgång till kolhydrater, de åt maginnehåll på bytesdjur för att få vitaminer och kolhydrater, sägs det. Men gudarna vete vilket bytesdjur det handlade om för säl är väl köttätande, ren kanske?. Det åts väl även bär o lavar har jag hört ryktas.

I övrigt har väl de flesta folk haft tillgång till kolhydrater, bär, frukt, rötter, blad whatever. De var väl jägare/samlare helt enkelt och samlarna samlade rötter, bär, frukt, smådjur, insekter (vissa har "honungs" samlingar), larver osv.

Okej, jo så kanske det är. Det som verkar jobbigt med fastan däremot är att de som fastar inte får dricka dagtid. Herrejösses, jag skulle bli galen. Komplett galen.

Inuiter och samer är folk som levt på en kost som inte innehåller speciellt mycket kolhydrater alls.

Jag tänkte på vanlig fasta när man lever på juice och te ett par dagar eller två veckor :) Var rätt poppis på 80-talet, vi sålde massor av fastepaket då ;)

Inuiter vet jag inget om. Men jag är ju uppe på fjällen och där finns massvis med t.ex. blåbär. De finns ända från skogsmark upp till kalfjäll så länge snön täcker marken ordentligt på fjällen, och det är rätt högt. Jag har svårt att tro att det inte har använts under våra intensiva sommarmånader.

Ja sen har vi ju alla andra bär också. Renarna går mellan skogsland och fjäll sommar/vinter. De är alltså inte bara i fjällen. Vandringarna mellan vinter- och sommarmark är långa. Sen var det något med "surblad" också. Jag vet inte vad det heter på riktigt. Men det gör man något med som man kan lämna under lång tid och gräva upp på tillbakavägen. Men mer minns jag inte...

Fast rätt många har ju gång på gång skrivit att det helt enkelt inte känns rätt för dem, men ändå avkrävs de av vissa en förklaring på varför det inte känns rätt. Varför räcker inte det?

Att vara nyfiken är väl en sak, men på vissa ställen i den här tråden har det nästan blivit en häxjakt på de som väljer att avstå alkohol, att man ens ska behöva argumentera för ett sådant val är ju helt absurt! Vill man inte dricka alkohol ska man väl inte behöva förklara varför?

Fast det var helt okej i denna tråd att förklara VARFÖR man drack, men inte okej att förklara varför t.ex. jag INTE drack :p

Vill man inte dricka alkohol ska man väl inte behöva förklara varför?

Fast nu är ju det här ett diskussionsforum, och då får man väl anta att folk som skriver att de inte vill dricka är beredda att diskutera saken?

Om jag erbjuder ett glas vin till någon IRL och de tackar nej, så börjar jag inte fråga varför. Möjligen skulle jag fråga om de ville ha något annat, tex öl, kanske skulle en del uppfatta det som att jag försökte tvinga dem att dricka? Jag vet inte.

*kl*

Uppar tråden och frågar hur ni alla gjorde på nyår?

Själv drack jag både ett glas vin till maten, avec till desserten och skumpa på 12-slaget. Kände mej absolut inte berusad eller att jag på något sätt skulle ha tappat kontrollen över hanteringen av mitt barn. Han är 5 månader och helammas. Ammades vid 7-tiden och sen vid 01:30 och han sov så sött där emellan.
En otrevlig överaskning fick jag dagen efter när jag var bakis på det lilla jag drack. Urk! :crazy:

Kan erkänna att jag "dricker" för att jag tycker det är gott. Ett glas rödvin då och då. Kaluha (stavning?) till efterrätt eller en smarrig drink. Under graviditeten läppade jag på sambons rödvin ett par gånger och rullade runt smaken i munnen. Så gott och inget jag har dåligt samvete över. Litar helt på forskningen om att inget går ut i bröstmjölk och att bebisen i magen får samma promillehalt som mamman. Låter ganska vettigt och framförallt är det personer som har som jobb att ta fram fakta som har publicerat infon.

Mvh Miks

Nu får jag ju ta och väcka denna tråd igen, tyckte det var bättre än att starta en ny!

Jag måste nog säga att jag tog lite illa vid mig i en tråd på senior där just alkohol och barn diskuteras. Jag talade nämligen om att jag drack ibland 1 glas rödvin till middagen på helgen och fick ta emot kritik för detta.

Nu undrar jag hur ni övriga föräldrar ser på saken?

Tappar man så pass mycket omdömme efter ett litet glas vin till middagen så att man är oförmögen att handla snabbt/korrekt vid en plötslig situation?

Ska man hålla sig ifrån vinet tills dess att barnet kan ta hand om sig själv ( 18 år antar jag att man menar då ).

Jag har grunnat och pratat med andra föräldrar, men ville höra med Er här också hur ni ser på saken.

/C

Fast rätt många har ju gång på gång skrivit att det helt enkelt inte känns rätt för dem, men ändå avkrävs de av vissa en förklaring på varför det inte känns rätt. Varför räcker inte det?

Att vara nyfiken är väl en sak, men på vissa ställen i den här tråden har det nästan blivit en häxjakt på de som väljer att avstå alkohol, att man ens ska behöva argumentera för ett sådant val är ju helt absurt! Vill man inte dricka alkohol ska man väl inte behöva förklara varför?

Varför inte? Det är väl bra om man reflekterar lite över sina val, oavsett vilka det är?

Skriver man i en diskussionstråd om alkohol under amning så får man nog leva med att man får förklara varför man gör som man gör, oavsett hur man gör. Och om man skriver orimligheter, så får man nog också stå ut med att folk ifrågasätter.

Jag har läst den andra tråden och förstår inte varför allt är så dramatiskt.
Påhopp hit och dit och ingen vill förstå den andra parten. Inget riktat personligt nu!

Här hemma dricks det ingen alkohol varesig det är helg eller vardag.
Vi har en stor del av skafferiet fullt av vin, det har vi inte handlat själva utan fått i present och det mesta efter att vi fick barn.
Alltså i min bekanskapskrets är det inte fel att dricka vin när man har barn.

JAG tycker att det är helt okej att dricka ett glas vin till maten om man inte samsover eller ammar ( jag vet att det är enl slv okej att dricka vid amning, men inte för mig ).

Jag själv blir tung i huvudet efter första glaset vin och sover tyngre, lika så min man. Då vi samsover så avstår vi eller skaffar barnvakt.

Alla föräldrar jag känner dricker alkohol någon gång ibland, så jag skulle inte uppfatta det som konstigt. Jag har fått intrycket av att många av dem som här på forumet är absolut emot alkohol när barn finns i närheten själva har mycket tråkiga erfarenheter av alkohol, och har vuxit upp och/eller befinner sig i miljöer med alkoholmissbruk eller där alkohol alltid=fylla. Med den bakgrunden kan man ju förstå om man tycker att alkohol och barn inte hör ihop alls.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
758
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 493
Gravid - 1år Hittade enbart en gammal tråd om detta och där verkade det vara grönt ljus att dricka när man ammar. Från vad jag minns av en tråd för...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 318
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 565
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV