Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Detta stämmer inte in här hemma.
Under min uppväxt fanns alkohol hemma men det dracks inte särskilt ofta.
Vi har trots detta valt att inte dricka.
Nej, det tycker jag inte.
Jag förutsätter att vi fortfarande talar om ungefär samma mängd som tidigare.
Det var småbarn det handlade om.
Och för svar tidigare i tråden.
Jo man blir ofta ifrågasatt varför man inte dricker alkohol (just där och då). Och trugad. Och "kom igen då". Ska man köra så är det en accepterad orsak. Men alla andra orsaker verkar vara "äh". Lite trist.
I mina kretsar är det givet att om en kvinna i fertil ålder är nykter en kväll vid utgång eller tillfällen där alkohol "ska" intas är gravid. Sedan finns det vissa som genom åren visat att de kan avstå utan att vara gravida, men de är få och spekulationerna har varit många innan folk "lärt sig". Trist tycker jag.
Och angående diskussionen om alkoholintag med ansvar för småbarn så förstår jag mycket väl ståndpunkten - för alkohol, även i små mängder, försämrar vårt omdöme och vår reaktionsförmåga. Jag förstår inte hur en får för sig att argumentera mot det. Dock inte sagt att det går att minska riskerna, och visst har även jag tagit något glas vin efter att vår son gått i säng. Men jag är medveten om att alkohol faktiskt minskar vår förmåga att fatta beslut, tänka rationellt och snabbt och liknande. "Vår" i detta fall menar jag människor.