Tankar kring alkohol och amning

Sv: Tankar kring alkohol och amning

Detta stämmer inte in här hemma.
Under min uppväxt fanns alkohol hemma men det dracks inte särskilt ofta.
Vi har trots detta valt att inte dricka.

Absolut, med den bakrunden har jag större förståelse.

Det som föranledde diskussionen var att någon påtalade att det såg för jävligt ut att ta med sina barn in på systembolaget och sedan blev diskussionen till att handla om ett glas vin kontra noll tollerans.

Jag drack också ett glas rödvin på nyår. Alkoholfritt bubbel vid tolvslaget eftersom sambon skulle köra och vi inte orkade fixa med flera flaskor. Sambon var alltså helt nykter under hela kvällen, de som drack på festen höll sig till ett-två glas vin samt bubbel. Den mängden alkohol kan jag tänka mig att vuxna kan dricka i barns närvaro utan att jag tycker det känns obehagligt. Och då är jag ändå rätt känslig för kombinationen barn+alkohol efter att ha vuxit upp med en förälder som drack på tok för mycket och okontrollerat.

Alkoholism verkar slå till i varannan generation i vår familj, och varannan generation dricker sparsamt eller är nykterister. Jag tänkte ha ett eller flera mycket allvarliga snack med barnen när de kommer upp i ålder om hur det ligger till. De ska inte behöva uppleva en redlöst full förälder som jag gjorde. Och de kommer naturligtvis absolut inte att få smaka någon alkohol hemma innan de fyllt 18. Men på något sätt vill jag gärna att de ska veta hur ett "sunt" alkoholintag ser ut, så de inte tror att man antingen aldrig rör sprit, eller så dricker man okontrollerat.

Nej, det tycker jag inte.
Jag förutsätter att vi fortfarande talar om ungefär samma mängd som tidigare.

Det låter vettigt tycker jag!:)

Men jag tycker det låter som att ni visar det redan nu för barnen, om de var med till nyår, för det alkoholintag du beskriver där skulle jag kalla "sunt" - man dricker ett par-tre glas vin under en lång kväll, ingen blir mer än salongsberusad (dvs lite gladare och pratigare än vanligt). Ett vettigt alkoholbruk som ingen far illa av.

Nej, det tycker jag inte.
Jag förutsätter att vi fortfarande talar om ungefär samma mängd som tidigare.

Nej, precis. Och jag skrev om de som tycker det är hemskt om alkohol och barn blandas på något sätt. De som skriver så har ofta själva väldigt tråkiga erfarenheter i bagaget.

Det är alltså avskyn mot alkohol som jag menar är kopplad till tråkiga erfarenheter, inte beslutet att inte dricka.

Jag/vi gör som du/ni, och dricker ett litet glas vin till middagen någongång ibland en fredag eller lördag. Som smakförhöjare till maten, då vi båda är mycket intresserade av matlagning. Vi är inte lättpåverkade och skulle aldrig göra det om vi på något sätt känt att det påverkat oss, vilket är självklart.

Vi samsover inte längre och jag ammar inte längre.

OM vi någongång tar ett litet glas vin båda två till middagen (då barnet dessutom oftast sover, även om det inte har så mycket relevans i sammanhanget eftersom vi aldrig skulle dricka mer av den anledningen) och vi skulle behöva åka hastigt till sjukhus, dvs innan den lilla mängden vi druckit hunnit gå ur kroppen, så har vi väldigt nära till sjukhuset och är där på någon minut med taxi.

Är vi bortbjudna så kör alltid en av oss och då dricker den som inte skall köra ändå högst måttligt vilket känns självklart med småbarn.

Jag personligen tycker att det är ganska så bedrövligt att nätet ofta blir så moralpredikande i sådana här situationer, och att föräldrar med mat/vinintresse skuldbeläggs och mer eller mindre skrivs på näsan att de "minsann inte" kan låta bli att bli påverkade efter ett litet glas vin till middagen en lördagskväll även om de råkar tro/känna så, av en del av de som har nolltolerans.

Jag respekterar fullständig att dessa en del väljer att ha total nolltolerans, då tycker jag att det är synd att dessa inte kan vara mer nyanserade i sina uttalanden och skuldbelägganden.

Vår "nolltolerans" går vid detta lilla glas vin jag skriver om ovan, det är nolltolerans för oss i de läget vi är i nu, med ett litet barn.

Vi verkar ha samma åsikt och approach, med skillnaden att båda vi här hemma har sluppit se alkoholism/vuxna dricka sig redlösa på nära håll som barn.

ja om man hade gett den enbart ersättning så hade jag kunnat ta 1 glas

Det var småbarn det handlade om.

Och för svar tidigare i tråden.

Jo man blir ofta ifrågasatt varför man inte dricker alkohol (just där och då). Och trugad. Och "kom igen då". Ska man köra så är det en accepterad orsak. Men alla andra orsaker verkar vara "äh". Lite trist.

Det var småbarn det handlade om.

Och för svar tidigare i tråden.

Jo man blir ofta ifrågasatt varför man inte dricker alkohol (just där och då). Och trugad. Och "kom igen då". Ska man köra så är det en accepterad orsak. Men alla andra orsaker verkar vara "äh". Lite trist.

I mina kretsar är det givet att om en kvinna i fertil ålder är nykter en kväll vid utgång eller tillfällen där alkohol "ska" intas är gravid. Sedan finns det vissa som genom åren visat att de kan avstå utan att vara gravida, men de är få och spekulationerna har varit många innan folk "lärt sig". Trist tycker jag.

Och angående diskussionen om alkoholintag med ansvar för småbarn så förstår jag mycket väl ståndpunkten - för alkohol, även i små mängder, försämrar vårt omdöme och vår reaktionsförmåga. Jag förstår inte hur en får för sig att argumentera mot det. Dock inte sagt att det går att minska riskerna, och visst har även jag tagit något glas vin efter att vår son gått i säng. Men jag är medveten om att alkohol faktiskt minskar vår förmåga att fatta beslut, tänka rationellt och snabbt och liknande. "Vår" i detta fall menar jag människor. :)

Nej inte vid den tidpunkt då jag skrev här och frågade, då var det oklart om vilken ålder barnet skulle ha för att det skulle vara okej att dricka ett glas vin.

--
Att bli ifrågasatt för att man väljer att inte dricka är sjukt trist/ofint :-/

Senast ändrad:

Jag tycker att det är helt sjukt att man blir anklagad för massor av saker för att man inte tycker att barn och alkohol hör ihop. Tråkiga erfarenheter, fel i barndomen och en del viskar om missbruk och alkoholism i hemmet.

Min pappa gillar att ta en bira till maten då och då. Traumatisk? Missbruk? Han verkar snarare dricka mindre än de flesta här. Jag kan inte se att det direkt påverkat mig negativt.

Jag hindrar heller inte min sambo att dricka till maten om han vill. Det får han gör. Moralpredikan mot allt och alla?? Men JAG vill inte. Tänk att jag måste vara konstig och ha många konstiga saker med min i bagaget bara för det. Jag förstår inte.

Varför är det inte de som dricker som har dåliga och traumatiska erfarenheter? Nej för att dricka det är normen. Det behöver man aldrig förklara.

Jag tycker bara inte att barn och alkohol hör ihop. Jag tycker heller inte att alkohol är gott. Det beror inte heller på något traumatiskt. Jag tycker säkert om något annat som andra tycker är skitäckligt.

delvis kl

Och jag blir vansinnigt provocerad av de antydningar som syns här och var i dessa trådar:

Att det är liite, liiite "bättre" att vara den där som dricker sparsamt än att inte dricka alls. Att man då t o m gör en god föräldragärning för man lär ju ut hur det ska hanteras, vilket då jag som inte dricker "kan" tydligen :grin:

I mina kretsar är det givet att om en kvinna i fertil ålder är nykter en kväll vid utgång eller tillfällen där alkohol "ska" intas är gravid. Sedan finns det vissa som genom åren visat att de kan avstå utan att vara gravida, men de är få och spekulationerna har varit många innan folk "lärt sig". Trist tycker jag.

Och angående diskussionen om alkoholintag med ansvar för småbarn så förstår jag mycket väl ståndpunkten - för alkohol, även i små mängder, försämrar vårt omdöme och vår reaktionsförmåga. Jag förstår inte hur en får för sig att argumentera mot det. Dock inte sagt att det går att minska riskerna, och visst har även jag tagit något glas vin efter att vår son gått i säng. Men jag är medveten om att alkohol faktiskt minskar vår förmåga att fatta beslut, tänka rationellt och snabbt och liknande. "Vår" i detta fall menar jag människor. :)

Det tycker jag enbart beror på personen i fråga. Om en av mina kompisar som vanligtvis dricker vid fest inte gör det är det klart att man undrar varför, sen är inte graviditet det första jag kommer att tänka på dock.
Men om en person helst plötsligt inte äter kött frågar man ju oxå varför och det har ju ingenting med graviditet att göra...

Jag tycker det verkar som att så fort man uppnår en viss ålder så är man gravid så fort man har ont i magen eller mår illa oxå så det gäller inte bara alkohol.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
758
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 493
Gravid - 1år Hittade enbart en gammal tråd om detta och där verkade det vara grönt ljus att dricka när man ammar. Från vad jag minns av en tråd för...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 318
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 565
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?