Tankar kring alkohol och amning

Sv: Tankar kring alkohol och amning

I (vissa) av de kretsar jag ibland går ut med är det verkligen norm att dricka. Så gott som alla gör det, annars är det något fel. Jag har inte upplevt att ont i magen eller illamående får en att bli gravid i andras ögon, dock gör jag det inte så ofta och berättar för andra mer sällan, så det kanske beror på det. Upplever det som en hets att lista ut om någon är gravid innan de väljer att berätta. Riktigt riktigt trist.

Låter väldigt trist! Såna människor skulle jag inte alls umgås med faktiskt.

Det låter verkligen heltrist, att normen innebär alkoholintag :/

Kanske för att jag faktiskt aldrig upplevt en sådan norm i min bekantskap som jag har lite svårt att förstå själva grejen, jag skulle inte ens komma på tanken att spekulera vad som är den bakomliggande orsaken om någon av mina vänninor är nyktra om vi ska gå ut, det är som inget ovanligt alls..

Är det genom jobbet så förstår jag dock att det är svårt att undvika sådant sällskap fullt ut.

Är det genom jobbet så förstår jag dock att det är svårt att undvika sådant sällskap fullt ut.
Men man måste ju inte umgås med jobbkollegor mer än vad man vill heller. Jag har jobbat på ett ställe där majoriteten var såsom Mammas beskriver. Med dem umgicks jag på jobbtid, ibland på någon firmafest men inte mer än så. Man väljer ju själv om man ska umgås med människor som är så omogna att de förutsätter att alla som inte dricker är gravida.

Jo visst.
Men det kanske inte är så speciellt ofta Mammas umgås med dom och då får det bero. Jag kan ju inte svara för Mammas men så hade kanske jag tänkt i en liknande situation.

Har aldrig druckit särskilt mycket och det mina vänner från ungdomen minns bäst är just det. Intressant nog fast jag faktiskt drack med just dem (fast aldrig så mkt som de gjorde).

Nu som vuxen är det mest besvärligt eftersom jag försörjer mig på mitt körkort och aldrig skulle våga chansa ens minsta lilla. Så då är det lättare att låta bli :D

Men just ifrågasättandet tycker jag är helt galet!

Men då brukar det räcka med att säga att man är vegetarian. Och sen slutar folk truga (jo jag har provat båda varianterna).

Men då brukar det räcka med att säga att man är vegetarian. Och sen slutar folk truga (jo jag har provat båda varianterna).

Då har du större tur med dina släktingar än min man och jag! Gratulerar!

Jag är inte veg nu men han är, och det är ett jäkla tjat år ut och år in om kaninmat och att inte bli mätt osv.

Jag tänker helt enkelt att det lätt blir tjat/tjafs om man bryter normer som gäller i den miljö där man råkar befinna sig (och man kan ju inte alltid helt välja en ny miljö) oavsett vilka normer det gäller.

Bland mina vänner och släktingar blir det tex snarare lite tjat (oro är ett bättre ord) om någon gång på gång dricker för mycket, än om någon inte dricker alls.

Mina släktingar umgås jag inte med.

Men jo, de accepterade rakt av när jag var tolv att jag var vegetarian. Fast jag har ju alltid gjort som jag vill :angel:

Det är faktiskt trevligare att umgås med dem man kan välja :D

Och för lite mer on topic.

Jag skulle inte dricka och amma (nej det är i n t e aktuellt). Ungefär samma nolltolerans som med körningen. Inget vetenskaplig belägg, bara "känslomässigt".

Jag skulle troligen hajja till om jag såg ngn dricka och sen amma men jag skulle inte säga något alls så länge det inte är supa utan tja vin till maten.

Bland mina vänner och släktingar blir det tex snarare lite tjat (oro är ett bättre ord) om någon gång på gång dricker för mycket, än om någon inte dricker alls.

Det låter väldigt bekant, dricker någon för mycket blir folk genast bekymrade, börjar undra hur den personen egentligen mår, vad den har för relation till alkohol, etc.

Att man inte dricker är det däremot ingen som bryr sig om, det gör ju de flesta någon gång. Man tänker väl att personen kanske äter penicillin, ska köra, eller någon annan anledning.

Har inte heller varit med om att det blir reaktioner på att någon inte kött, faktiskt, oftast är det ju flera vegetarianer i sällskapet och det är en fest t ex, så det är ju inte så konstigt. Finns ju många som inte äter kött.

KL

– Men att tacka nej till alkohol är sannerligen ingen lätt match, konstaterar hon. Det hör till det mest provocerande man kan göra i det svenska samhället. Knappt ens graviditet eller bilkörning anses vara acceptabla skäl. Ett litet glas kan du väl ta, tycker de flesta. Det har faktiskt hänt att jag tackat ja till ett glas och sedan inte druckit något av det, bara för att slippa tröttsamma diskussioner.

http://www.dn.se/livsstil/halsa/drick-smartare-och-ma-battre-1.1036496

Känns igen. Och då pratar vi inte om att detta skulle förekomma bara i "bonniga" sällskap som det ofta antyds. Inte av artiklen att döma heller.

Mitt "nej tack" nummer två till "men bara ett glas då?" förvandlas tydligen i den andres huvud till:
"Nej tack, jag har även vissa synpunkter på att DU tar bara ett glas, knipröv som jag är". Eller var det hellörad :angel:?

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
758
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 493
Gravid - 1år Hittade enbart en gammal tråd om detta och där verkade det vara grönt ljus att dricka när man ammar. Från vad jag minns av en tråd för...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 318
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 565
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25