Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ständig gin-lullighet matchar väl kedjerökning utmärkt? Kör på bara! Våren är pånyttfödelsens årstid!Störning nummer två: Pollenallergi, som i år för mig verkar ha flyttat ner i luftrören och bröstkorgen. Annars brukar jag främst ha problem med kliande näsa vilket kan vara störande nog, men banne mig om inte det här är värre. Jag hostar och låter som en kedjerökare. Ovan nämnda gin-debacle hjälpte dock lite men tveksamt om det är en hållbar sorts medicinering i längden![]()
Störning nummer två: Pollenallergi, som i år för mig verkar ha flyttat ner i luftrören och bröstkorgen. Annars brukar jag främst ha problem med kliande näsa vilket kan vara störande nog, men banne mig om inte det här är värre. Jag hostar och låter som en kedjerökare. Ovan nämnda gin-debacle hjälpte dock lite men tveksamt om det är en hållbar sorts medicinering i längden![]()
Hur menar du? Får du cykla på vägen för att synskadade har fått säkrare att gå över vägen?Hur kommunen har skapat infrastruktur för synskadade i vissa korsningar. Visst, det är bra att det finns tydlighet kring att "här är det en korsning med bilväg, ta det lugnt". Men att i praktiken spärra av halva GC-banan för cyklister att använda, så att man då i vissa fall behöver cykla på vänster sida av vägbanan, på ett utrymme som inte är tillräckligt brett för att man ska kunna mötas.
Så här: Kommunen bygger en upphöjning med stenkant på ena halvan av en kombinerad gång- och cykelbana för att markera att här är det en korsning mot bilväg. Eftersom det är flera cm hög kant, går det inte att använda den sidan för att cykla längre. Totala bredden på gång- och cykelbanan är inte särskilt bred, vilket gör att cyklister inte kan passera varandra vid korsningen.Hur menar du? Får du cykla på vägen för att synskadade har fått säkrare att gå över vägen?
Hmm, ja det kanske jag borde göra. Eventuellt en väldigt dum fråga men hur gör man om man inte råkar ha symtom just den dag man går dit? Hur går en eventuell utredning ut liksom, räcker det med att jag berättar hur det brukar kännas och vara?Boka läkartid säger jag. Obehandlad astma blir inte bättre med tiden...
När jag utreddes för astma fick jag låna hem en pef mätare, ett slags rör man skulle blåsa i, och anteckna resultatet några gånger om dagen.Hmm, ja det kanske jag borde göra. Eventuellt en väldigt dum fråga men hur gör man om man inte råkar ha symtom just den dag man går dit? Hur går en eventuell utredning ut liksom, räcker det med att jag berättar hur det brukar kännas och vara?
Så du tycker att det var bra som det var? När det var gemensam gång- och cykelbana? Som är dåligt för synskadade redan från början eftersom cyklister aldrig visar någon hänsyn? Kan du inte kliva av och gå på den upphöjda biten som folk som går gör? Eller bild för jag fattar verkligen inte problemet. Var är kanten? Mot vägen så folk inte trillar ut vid just korsningar? Har cykelbanan blivit ÄNNU smalare än tidigare vid korsningar bara? Jag hade förstått om det är hela gång- och cykelbanan, men tolkar det som vid korsningar?Så här: Kommunen bygger en upphöjning med stenkant på ena halvan av en kombinerad gång- och cykelbana för att markera att här är det en korsning mot bilväg. Eftersom det är flera cm hög kant, går det inte att använda den sidan för att cykla längre. Totala bredden på gång- och cykelbanan är inte särskilt bred, vilket gör att cyklister inte kan passera varandra vid korsningen.
Det jag vill få fram är att man borde hitta en lösning som inte gör det farligare för vissa trafikanter, för att man underlättar för andra trafikanter.
Man gör ett besök hos läkare, lämnar blodprover och bokas in för spirometri där man får blåsa i en mätare typ.Hmm, ja det kanske jag borde göra. Eventuellt en väldigt dum fråga men hur gör man om man inte råkar ha symtom just den dag man går dit? Hur går en eventuell utredning ut liksom, räcker det med att jag berättar hur det brukar kännas och vara?
Att anklaga mig för att inte visa hänsyn, visar på att jag inte kommer få dig att förstå vad jag skriver, så det är ingen mening för mig att fortsätta diskussionen.Så du tycker att det var bra som det var? När det var gemensam gång- och cykelbana? Som är dåligt för synskadade redan från början eftersom cyklister aldrig visar någon hänsyn? Kan du inte kliva av och gå på den upphöjda biten som folk som går gör? Eller bild för jag fattar verkligen inte problemet. Var är kanten? Mot vägen så folk inte trillar ut vid just korsningar? Har cykelbanan blivit ÄNNU smalare än tidigare vid korsningar bara? Jag hade förstått om det är hela gång- och cykelbanan, men tolkar det som vid korsningar?
Jag vill ha ut synskadade i samhället istället för att de ska sitta inne utan att kunna eller våga vara ute. Synskadade får liten och oftast ingen hjälp av samhället eftersom man anser att man klarar sig själv trots liten eller ingen syn, det är en verklighet som gör att självmordsstatistiken är hög i den gruppen, arbetslösheten är skyhög, psykisk ohälsa (tja att sitta och uggla i köket gör en inte gott) är hög osv, så allt som gör det säkrare och bättre för synskadade är bra. Får man som frisk person anpassa sig lite på sina ställen här och där kan jag tycka att det nog kan vara lite värt det ändå. Som synskadad gör man inget annat än anpassar sig till de friska.
Hmm, ja det kanske jag borde göra. Eventuellt en väldigt dum fråga men hur gör man om man inte råkar ha symtom just den dag man går dit? Hur går en eventuell utredning ut liksom, räcker det med att jag berättar hur det brukar kännas och vara?
När jag utreddes för astma fick jag låna hem en pef mätare, ett slags rör man skulle blåsa i, och anteckna resultatet några gånger om dagen.
Läkaren analyserade resultatet och konstaterade astma
Man gör ett besök hos läkare, lämnar blodprover och bokas in för spirometri där man får blåsa i en mätare typ.
Toppen, tack för input. Ska nog ta tag i det här faktiskt, för det är inte första gången jag misstänker någon slags astma (även om det tidigare främst varit kopplat till förkylning).För mig var det en kombination av blåstest och beskrivning av symptom... plus att det var min gamla husläkare som var en aning speciellHan hävdade bestämt att jag inte hade astma (vilket jag verkligen har) men skrev ut Symbicort mot andtäppa
Det är många farmaceuter och förskrivande läkare som fnissat åt det där
![]()
Ajdå, du är en av de där ytterst få cyklisterna man stöter på under livet som visar hänsyn. Rör sig om kanske 2-3 om året kanske, av alla som cyklar som jag råkar ut för.Att anklaga mig för att inte visa hänsyn, visar på att jag inte kommer få dig att förstå vad jag skriver, så det är ingen mening för mig att fortsätta diskussionen.