Störiga saker vi stör oss på, del 39

Jag skulle ladda ner en ljudbok som skulle komma på Book Beat idag. Men den är helt borta, får upp att jag inte får några sökresultat när jag söker på titeln??? Söker jag på författare kommer den inte heller upp.
Den fanns där igår.

Ja alltså, jag kan ibland bli rent av lite imponerad över hur ouppmärksam, eller obrydd, vissa kan vara över hur mycket plats de tar. Jag önskar ibland att jag hade litelite mer av den förmågan, för jag är snarare väl ängslig över att jag är i vägen, vilket gör att jag har svårt att slappna av och ta den plats jag ju ändå har rätt att ta.

Nåväl, jag skulle heller inte säga att det är enbart män som gör det här, även om de kanske är i majoritet. Snarare tycker jag att det är på olika områden som kvinnor och män är i vägen. I butiker så tycker jag att det kan vara precis lika många kvinnor, som män, som stannar precis innanför dörren, står och dagdrömmer framför mjölken eller stannar mitt i den mest trafikerade gången och pratar när de träffar någon de känner.
I trafiken så är det kanske fler män som parkerar där de tycker det passar sig.

Min empirisk syn på saken är kanske den att män oftare är i vägen för att de anser sig ha rätt att vara det (vadå, hur skulle det vara fel att parkera mitt framför ingången till butiken, jag har ju så svårt att gå) medan när kvinnor är i vägen så är det för att de inte märker av att de är det.
Vi har olika erfarenheter, vilket inte är konstigt.

Sedan jag flyttade tillbaka till Stockholms innerstad för ett år sedan och har mycket mer folk omkring mig så är männen i absolut majoritet, det såg lite annorlunda ut när jag bodde på en lite mindre ort. Har aldrig sett en kvinna stanna mitt på ett övergångsställe med barnvagn för att glo i mobilen men flera män som gjort det. Kvinnor kan stå i vägen i mataffären absolut men jag upplever att de själva oftare inser att de är det till skillnad mot män som man får säga till.

Fårr nya bilar på jobbet och jag är inte ett fan.

Allt skall läsas från och skötas via paddan i mitten. Vilket gör det omöjligt att ha full uppsikt framåt och samtidigt hålla koll på vilken hastighet man kör i (står med pyttesmå siffror för långt till höger om ratten).

Fixa inställningar eller radio tar en massor av tryck, som du inte kan sköta utan att faktiskt LÄSA på sagda skärm, istället för att ha taktila knappar/vred.

Jag känner mig som en gammal surkärring som hamnat efter i tiden när jag känner att platta för att styra bil blir fel.

Körde en av bilarna en längre stund igår och jag bara stör mig ännu met!

Den piper och stönar och gnäller PRECIS HELA TIDEN! Och när den väl pipit så står nån form av text eller indikation på padd:devil: i mitten av bilen och så piper jävulskapet igen med meddelandet 'håll ögonen på vägen!'

Den piper och stönar och gnäller PRECIS HELA TIDEN! Och när den väl pipit så står nån form av text eller indikation på padd:devil: i mitten av bilen och så piper jävulskapet igen med meddelandet 'håll ögonen på vägen!'
Låter förfärligt och trafikfarligt.

Tänker på alla som använder läsglasögon och kan behöva det för att kunna läsa på paddan samtidigt som de inte kan se vägen ordentligt med dem.

Jag tycker det är en av de största skillnaderna som varit mellan "traditionella" biltillverkare som vet hur bilar ska göras och alla de uppstickare som kommit på elbilsfronten som utgår från att bilen är en iPhone eller dator i första hand.

Men de skillnaderna kanske smetas ut vartefter köparna blir mer och mer av den nya generationens förare.

Vi har olika erfarenheter, vilket inte är konstigt.

Sedan jag flyttade tillbaka till Stockholms innerstad för ett år sedan och har mycket mer folk omkring mig så är männen i absolut majoritet, det såg lite annorlunda ut när jag bodde på en lite mindre ort. Har aldrig sett en kvinna stanna mitt på ett övergångsställe med barnvagn för att glo i mobilen men flera män som gjort det. Kvinnor kan stå i vägen i mataffären absolut men jag upplever att de själva oftare inser att de är det till skillnad mot män som man får säga till.
Så kan det säkert vara. Själv bor jag på en mindre ort så skillnaden är inte lika märkbar kanske då det är färre människor överlag som behöver dela på det gemensamma utrymmet. Det fetade så tänker jag att stärker min hypotes, att man oftare behöver säga åt män när de är i vägen för att de inte ens tänker att de är i vägen (de har rätt att vara där), medans kvinnor bara ännu inte har märkt att de är det :)

Jag tycker det är en av de största skillnaderna som varit mellan "traditionella" biltillverkare som vet hur bilar ska göras och alla de uppstickare som kommit på elbilsfronten som utgår från att bilen är en iPhone eller dator i första hand.

Men de skillnaderna kanske smetas ut vartefter köparna blir mer och mer av den nya generationens förare.

Jag tänkte mig att volvo borde hamna bland 'traditionella biltillverkare'. Eller?

Haha. Den här äldre bilföraren skulle sätta sig i verkstans lånebil - den de försäkrat funkade som en vanlig. Trots skärm.

Fattade ingenting.
Gick efter hjälp och det visade sig att spaken ersatts av en vippgrej som fördes framåt för att backa och bakåt för att köra framåt

Ja jag är en aktivitet :rofl:

Haha. Den här äldre bilföraren skulle sätta sig i verkstans lånebil - den de försäkrat funkade som en vanlig. Trots skärm.

Fattade ingenting.
Gick efter hjälp och det visade sig att spaken ersatts av en vippgrej som fördes framåt för att backa och bakåt för att köra framåt

Jag fick låna en elhybrid på verkstaden och fattade inte hur jag skulle stänga fläkten, den stod på full blås

Fattade ingenting.

Jag fick låna grannens elbil, fick inte vindrutetorkarna att fungera 😂 Trots spak( den var tillsammans med automat växelspaken för att göra det mer komplicerat), blev knäpp. Bad grannen visa mig innan jag lånade den igen 😅

Haha. Den här äldre bilföraren skulle sätta sig i verkstans lånebil - den de försäkrat funkade som en vanlig.

Fattade ingenting.
Gick efter hjälp och det visade sig att spaken ersatts av en vippgrej som fördes framåt för att backa och bakåt för att köra framåt :rofl:

Egentligen är det ju helt fel att skratta på det här inlägget. Man borde gråta istället. :cry::cry::cry:

Haha. Den här äldre bilföraren skulle sätta sig i verkstans lånebil - den de försäkrat funkade som en vanlig.

Fattade ingenting.
Gick efter hjälp och det visade sig att spaken ersatts av en vippgrej som fördes framåt för att backa och bakåt för att köra framåt :rofl:
American style? Ser inte tjusningen i den.

Däremot gillar jag att man kan säga till nyare bilar att höja värmen, sätta igång sätesvärmaren, ändra volymen på radion osv 'Hej google, stäng av sätesvärmaren' och så görs det. Däremot extremt störigt de gånger biljäveln inte fattar vad man menar.

American style? Ser inte tjusningen i den.

Däremot gillar jag att man kan säga till nyare bilar att höja värmen, sätta igång sätesvärmaren, ändra volymen på radion osv 'Hej google, stäng av sätesvärmaren' och så görs det. Däremot extremt störigt de gånger biljäveln inte fattar vad man menar.
Eller man stannar bilen. Vevar ner rutan och ropar ”Hej *hästens namn*”
Och bilen bara pling - Jag kan tyvärr inte svara på den frågan

:rofl:

Toyota.

Jag vet, jag förespråkar ju ofta dem. Och de är bra, men somliga bitar kan driva en till vansinne. Vi har en Auris 2016, ena framljuset dog igår och jag köpte ny glödlampa idag. Typ alla andra bilar idag - som inte har Xenon eller LED - använder H1 eller möjligen H7 lampor, kostar typ en femtiolapp styck. Till Aurisen kostar en framglödlampa 496:-... på Mekonomen... Och det är inget hokus pokus utan en hyfsat konventionell halogenlampa såvitt jag kan se.
Hjulbyte är också litet special. Toyota håller, ganska ensamma, kvar vid en äldre teknologi för övervakning av lufttrycket i däcken. En transponder i varje fälg, vars identitet/serienummer behöver programmeras in i bilens styrdator manuellt vid skifte. Och först läsas av med en chipläsare. :meh:
Just ja. Varannan 1500-milaservice är en "oljeservice" för 3000 kr och varannan är en "fullservice" för närmare 9000. Fyra kronor milen i verkstadsservice alltså, plus sedvanliga slitdelar.

Men den går bra, det gör den.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker. 100 101 102
Svar
2 027
· Visningar
98 816
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt! 99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
97 645
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött... 100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
104 222
Senast: Mineur
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill... 12 13 14
Svar
263
· Visningar
13 104
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Distansritt