Störiga saker vi stör oss på, del 39

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Rosett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 069
  • Visningar Visningar 52 210
Tagit ledigt idag för att få några timmar i lugn och ro, bara jag och djuren.

Vaknar med SPRÄNGANDE huvud/ögonvärk.
Sådär att allt gör ont, ljud, ljus osv. :meh:

Så nu har halva dagen gått, inget hästmys, värktabletterna hjälper inte, och barnen kommer snart hem...

Känner mig som en riktig gnällkärring 👿

Dessutom är det inte helt säkert att göra anmälan.

Jag anmälde en ung tonåring från annat land som lämnats hos en medelålders man medan mamman åkte bort till hemlandet i några månader. Krävde anonymitet.

Efter nån dag ringer denne man på min privata telefon och ställer frågor. Jag kontaktade den kommunens socialchef som inte tyckte "det var nåt". Den ende som hade kunnat notera mitt privata nummer var aktuell socialsekreterare.

Never ever jag anmäler nån igen.
Så får soc inte göra. Man får inte notera telefonnumret om någon inte vill uppge sitt namn. Kommunens socialchef saknade uppenbarligen kunskaper om att Östermalms stadsdelsförvaltning i Stockholm blivit fällda av JO när de gjort det.

Säger man sitt namn måste det noteras. Däremot får soc inte notera eller spara telefonnumret oavsett om det syns eller inte. Finns utlåtande från JO om att det inte är tillåtet.
Ja, det måste vara oerhört kontraproduktivt att spara folks telefonnummer, det gör ju inte att fler anmäler precis och går stick i stäv med att man inte säger sitt namn och säger att man vill vara anonym. Alla kan ju inte göra sitt telefonnummer skyddat vid samtal. Ett sådant krav för att anmäla anonymt är inte rimligt helt enkelt.

Ja, det måste vara oerhört kontraproduktivt att spara folks telefonnummer, det gör ju inte att fler anmäler precis och går stick i stäv med att man inte säger sitt namn och säger att man vill vara anonym. Alla kan ju inte göra sitt telefonnummer skyddat vid samtal. Ett sådant krav för att anmäla anonymt är inte rimligt helt enkelt.
Verkligen. Vi vill ju att folk ska våga anmäla så att utsatta barn kan få stöd.

Att utöver väskförbudet (som är jobbigt och störigt nog), kommer det EJ finnas garderober öppna på 3arena på kent-konserterna. Och ingen jacka tillåten in på arenan antar jag? (det står det inget om i infomailet)
Det ska bli jättekul att vänta på tåget hem i horizontell slushsnö bärandes endast en tunn finklänning där jag smugglat in en telefon för att kunna ha biljetter och betalkort med mig
Ja, jag inser att det är ett I-landsproblem, men det känns så FEL att dessa reglar slår mot min frihet som kvinna, i Sverige, 2025. Jag VILL kunna ha vilka kläder jag vill, när jag vill utan att ha en man med mig som "förkläde" bara för att han har fickor på sina kläder som rymmer mina saker.
Det känns kränkande, förminskande och omyndigförklarande.

Klädbutiker online som inte samlar samma plagg i en "post" med olika färger, utan samma tröja kan ge typ fem olika resultat, en för varje färg... Tar ÅR att scrolla igenom.
Om det bara var klädbutiker som gör sådär!

Tyvärr gäller det de allra flesta onlinebutiker numera.

Av typen att man ska köpa skruv, och får ett resultat för varje dimension, längd och bredd...

Tröjor ser ju olika ut, men skruvar gör det definitivt inte på bild.

Vänta bara, snart tar de finniga tonåringarna som får i uppdrag att skapa sidorna det hela ett steg längre:

De kommer att skapa ett resultat för varje färg, och varje storlek också, så att det tar ännu längre tid.

Inför kompetensbevis, certifiering och en nedre åldersgräns på typ 50 år för få lov att beställa och programmera en webshop!

p.s. Det här problemet liknar problemet med att söka efter "vita produkter" (t.ex. eluttag i vit plast, en vit lampa, ett vitt köksredskap), som numera brukar visas på bilder med vit bakgrund, så att man inte kan se hur prylen ser ut...

Jag har tappat rösten :mad: låter som en skadeskjuten kråka eller något liknande. Hostar iallafall lite mindre idag än igår men fortfarande lite förhöjd temp men jag mår efter omständigheterna bra på Alvedon. Så less på att vara sjuk, nu hoppas jag verkligen att immunförsvaret blir ordentligt boostad efter dessa två sjukdomar tätt på varandra.

Att utöver väskförbudet (som är jobbigt och störigt nog), kommer det EJ finnas garderober öppna på 3arena på kent-konserterna. Och ingen jacka tillåten in på arenan antar jag? (det står det inget om i infomailet)
Det ska bli jättekul att vänta på tåget hem i horizontell slushsnö bärandes endast en tunn finklänning där jag smugglat in en telefon för att kunna ha biljetter och betalkort med mig
Ja, jag inser att det är ett I-landsproblem, men det känns så FEL att dessa reglar slår mot min frihet som kvinna, i Sverige, 2025. Jag VILL kunna ha vilka kläder jag vill, när jag vill utan att ha en man med mig som "förkläde" bara för att han har fickor på sina kläder som rymmer mina saker.
Det känns kränkande, förminskande och omyndigförklarande.
Man skulle önska att de kunde göra som på mindre ställen där man får ha en liten väska som kollas igenom när man går in.

Människor som lyckas avskärma sig så från sin omgivning att de inte kan tänka att de är i vägen.

Körde ut från garaget i förmiddags, gata i Stockholms innerstad med bilar parkerade längst trottoarerna och bilar kan passera från båda hållen, dessutom går där bussar. När jag har börjat köra ut genom porten, över trottoaren och ska svänga höger stannar en bil precis framför mig och jag tror att den ska svänga in i garaget. Den står mitt i gatan och jag kommer inte förbi. Föraren tittar ner och jag väntar på att han ska titta upp och se att han måste flytta på sig. Ingen reaktion alls från honom. Till slut tutar jag eftersom han blockerar vägen åt båda hållen. Då tittar han äntligen upp och inser att han blockerar vägen åt alla håll och kör iväg.

Ja alltså, jag kan ibland bli rent av lite imponerad över hur ouppmärksam, eller obrydd, vissa kan vara över hur mycket plats de tar. Jag önskar ibland att jag hade litelite mer av den förmågan, för jag är snarare väl ängslig över att jag är i vägen, vilket gör att jag har svårt att slappna av och ta den plats jag ju ändå har rätt att ta.

Nåväl, jag skulle heller inte säga att det är enbart män som gör det här, även om de kanske är i majoritet. Snarare tycker jag att det är på olika områden som kvinnor och män är i vägen. I butiker så tycker jag att det kan vara precis lika många kvinnor, som män, som stannar precis innanför dörren, står och dagdrömmer framför mjölken eller stannar mitt i den mest trafikerade gången och pratar när de träffar någon de känner.
I trafiken så är det kanske fler män som parkerar där de tycker det passar sig.

Min empirisk syn på saken är kanske den att män oftare är i vägen för att de anser sig ha rätt att vara det (vadå, hur skulle det vara fel att parkera mitt framför ingången till butiken, jag har ju så svårt att gå) medan när kvinnor är i vägen så är det för att de inte märker av att de är det.

Stör mig så grönjävligt på att behöva använda läsglasögon när jag jobbar vid datorn (optikerns förslag) för att det inte går ställa in linserna bättre än så här utan att jag tappar avståndseendet totalt. Vill inte heller gå tillbaka till glasögon på heltid för linserna ger ju ändå en hel del mer frihet
Har just nu -7,5 och +2 på vänster och -7 och +2,5 på höger, sen +1,5 i läsglasögon för att kunna jobba vid skärmen.
Ögonoperstion är inte ett val då jag har ett fel i vänsteröga som diskvalificerar mig för linsbyte.
(Nästa så jag hoppas få gråstarr för då kommer jag få operation ändå)

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker. 100 101 102
Svar
2 027
· Visningar
98 876
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt! 99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
97 673
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött... 100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
104 235
Senast: Mineur
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill... 12 13 14
Svar
263
· Visningar
13 126
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka