Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag var klar och tydlig över att jag ville vara anonym. Och jag sa inte mitt namn.Sa du vem du var så var du inte anonym. Telefonnumret ska gå att dölja så det inte syns hos den man ringer till. Syns det så noterar Soc det.
De såg väl ditt nummer då. Om det syns så sparas det i ärendet.Jag var klar och tydlig över att jag ville vara anonym. Och jag sa inte mitt namn.
Säger man sitt namn måste det noteras. Däremot får soc inte notera eller spara telefonnumret oavsett om det syns eller inte. Finns utlåtande från JO om att det inte är tillåtet.Sa du vem du var så var du inte anonym. Telefonnumret ska gå att dölja så det inte syns hos den man ringer till. Syns det så noterar Soc det.
Så får soc inte göra. Man får inte notera telefonnumret om någon inte vill uppge sitt namn. Kommunens socialchef saknade uppenbarligen kunskaper om att Östermalms stadsdelsförvaltning i Stockholm blivit fällda av JO när de gjort det.Dessutom är det inte helt säkert att göra anmälan.
Jag anmälde en ung tonåring från annat land som lämnats hos en medelålders man medan mamman åkte bort till hemlandet i några månader. Krävde anonymitet.
Efter nån dag ringer denne man på min privata telefon och ställer frågor. Jag kontaktade den kommunens socialchef som inte tyckte "det var nåt". Den ende som hade kunnat notera mitt privata nummer var aktuell socialsekreterare.
Never ever jag anmäler nån igen.
Ja, det måste vara oerhört kontraproduktivt att spara folks telefonnummer, det gör ju inte att fler anmäler precis och går stick i stäv med att man inte säger sitt namn och säger att man vill vara anonym. Alla kan ju inte göra sitt telefonnummer skyddat vid samtal. Ett sådant krav för att anmäla anonymt är inte rimligt helt enkelt.Säger man sitt namn måste det noteras. Däremot får soc inte notera eller spara telefonnumret oavsett om det syns eller inte. Finns utlåtande från JO om att det inte är tillåtet.
Verkligen. Vi vill ju att folk ska våga anmäla så att utsatta barn kan få stöd.Ja, det måste vara oerhört kontraproduktivt att spara folks telefonnummer, det gör ju inte att fler anmäler precis och går stick i stäv med att man inte säger sitt namn och säger att man vill vara anonym. Alla kan ju inte göra sitt telefonnummer skyddat vid samtal. Ett sådant krav för att anmäla anonymt är inte rimligt helt enkelt.
Verkligen störigt det där.Klädbutiker online som inte samlar samma plagg i en "post" med olika färger, utan samma tröja kan ge typ fem olika resultat, en för varje färg... Tar ÅR att scrolla igenom.
Om det bara var klädbutiker som gör sådär!Klädbutiker online som inte samlar samma plagg i en "post" med olika färger, utan samma tröja kan ge typ fem olika resultat, en för varje färg... Tar ÅR att scrolla igenom.
Man skulle önska att de kunde göra som på mindre ställen där man får ha en liten väska som kollas igenom när man går in.Att utöver väskförbudet (som är jobbigt och störigt nog), kommer det EJ finnas garderober öppna på 3arena på kent-konserterna. Och ingen jacka tillåten in på arenan antar jag? (det står det inget om i infomailet)
Det ska bli jättekul att vänta på tåget hem i horizontell slushsnö bärandes endast en tunn finklänning där jag smugglat in en telefon för att kunna ha biljetter och betalkort med mig
Ja, jag inser att det är ett I-landsproblem, men det känns så FEL att dessa reglar slår mot min frihet som kvinna, i Sverige, 2025. Jag VILL kunna ha vilka kläder jag vill, när jag vill utan att ha en man med mig som "förkläde" bara för att han har fickor på sina kläder som rymmer mina saker.
Det känns kränkande, förminskande och omyndigförklarande.
Människor som lyckas avskärma sig så från sin omgivning att de inte kan tänka att de är i vägen.
Körde ut från garaget i förmiddags, gata i Stockholms innerstad med bilar parkerade längst trottoarerna och bilar kan passera från båda hållen, dessutom går där bussar. När jag har börjat köra ut genom porten, över trottoaren och ska svänga höger stannar en bil precis framför mig och jag tror att den ska svänga in i garaget. Den står mitt i gatan och jag kommer inte förbi. Föraren tittar ner och jag väntar på att han ska titta upp och se att han måste flytta på sig. Ingen reaktion alls från honom. Till slut tutar jag eftersom han blockerar vägen åt båda hållen. Då tittar han äntligen upp och inser att han blockerar vägen åt alla håll och kör iväg.