Störiga saker vi stör oss på, del 38

Angående råa ägg så har en del restauranger och mataffärer börjat köpa in ägg från andra länder som t ex Ukraina och dessa ägg är inte salmonellafria. Det är alltså inte helt riskfritt att äta ägg på restaurang eller om man köper utländska ägg, ett hundratal har diagnostiserats med salmonella som kan kopplas till just ukrainska ägg. För den som vill läsa mer https://www.folkhalsomyndigheten.se...-utbrott/salmonella-enteritidis-sverige-2024/

Jag håller med om att man inte behöver noja på råa svenska ägg, men att kategoriskt säga att råa ägg är riskfritt skulle jag säga är direkt felaktigt.

Rätt och riktigt. Jag har utgått från svenska ägg eftersom jag inte köper någon annan sorts ägg :)

Angående råa ägg så har en del restauranger och mataffärer börjat köpa in ägg från andra länder som t ex Ukraina och dessa ägg är inte salmonellafria. Det är alltså inte helt riskfritt att äta ägg på restaurang eller om man köper utländska ägg, ett hundratal har diagnostiserats med salmonella som kan kopplas till just ukrainska ägg. För den som vill läsa mer https://www.folkhalsomyndigheten.se...-utbrott/salmonella-enteritidis-sverige-2024/

Jag håller med om att man inte behöver noja på råa svenska ägg, men att kategoriskt säga att råa ägg är riskfritt skulle jag säga är direkt felaktigt.
Tack, äntligen någon som fattar vad jag ville förmedla.

Häller upp pastan på tallriken, river parmesan över + några drag svartpeppar från kvarnen och en rå äggula kröner det hela. Sedan rör jag ihop det med pastan, ingen värmd äggsmet som hälls på.
För mig är carbonara något man rör ihop innan man serverar på tallriken. Äggsmeten ska dock inte värmas på egen hand utan gå tillsammans med pastan i ett par minuter och spädas till rätt krämighet med lite pastavatten under tiden. Men äggsmeten blir lagomt varm, så frågan är nog ändå om det når tillräcklig värme för salmonella att dö. Den får ju inte gå över 80 för då blir det äggröra istället.

Får mäta nästa gång!

Jag hade varit imponerad om min mjölk höll så länge.. Här känns det som att det klumpar sig typ redan dagen innan bäst före.
Jag vårdar den ömt genom att transportera i kylväska från butiken.

Jag gör av med så mycket mjölk att varje paket är inte öppet länge. Ett paket om redan varit öppnat i flera dagar är sällan ok när det är veckogammalt. Är det inte sommar så brukar ett nyöppnat kunna vara ok ungefär så länge, även om hållbarheten efter öppnande är klart begränsad.

Idag är en dag då jag hade behövt bättre emotional support från en mjölk om hjälpte mig genom att ge det lilla extra.
Vilket denna uppenbarligen inte ville. *hmpf*

Många människor som inte kan äta hönsäg kan äta ankägg, vet du om du kan det? :)
Jag har faktiskt ingen aning. Jag är inte allergisk utan det är min IBS som inte klarar av det i någon mängd alls.

Sen är det jag oftast saknar saker som att kunna köpa en muffins på cafe eller liknande. Jag är rätt trött på chokladbollar 😅

*host* sedan när är vägar lika i hela landet? :cautious:
Nä, dåligt exempel.
Men faktum kvarstår att samma vara (el) kostar helt olika beroende på var man bor.
Vilket jag anser galet.
Jämför med tidigare televerket då. Att ha telefon kostade lika överallt.
Har också ssvårt att se bevekelsegrunderna för att vårt elpris ska styras av tillgång i ex.vis Tyskland.

Ska ut och äta med jobbet nästa vecka, och restaurangen envisas med att ha fast meny med två olika alternativ, båda med kött. Högst upp står "vi anpassar menyerna till veganer och vegetarianer". Men vad får man då?! Varför inte bara göra en vegetarisk meny, hur svårt kan det vara?!

Usla vägar är väl utspritt över hela Sverige.
De vägar som är bra och dessutom snöröjs väl, finns i och runt storstäderna, samt på vissa av platser där storstadsborna semestrar.

Vi andra får hålla tillgodo med potthål och bristande snöröjning.
Det där är en myt - det finns fina vägar här men de är antingen helt nya eller mycket tungt trafikerade. Och snöröjningen brister även E6 och E4. Och det blir inte bättre på landsbygden ifall det skulle bli sämre i sta'n (Gudarna ska veta att då funnes inte en olagad vägskada någonannanstans i landet)

Det finns också väldigt många skattebetalare här - i mitt kvarter bor ungefär lika många som i hela Härjedalen. Vem tror du får mest väghållning i sitt närområde per skattekrona?

Det är onödigt att slå split i onödan. Och offerkoffan klär dig illa.

Sänk temperaturen i kylen vår står på 4 grader.

Jag har haft kylen snäppet kallare än så i ett gäng år (och har det fortfarande). Oftast håller maten betydligt längre så. Men just mjölk händer ändå att den blir dålig (sur, skär sig helt - blir till "vatten" + tjock tung sörja, luktar och smakar illa..) i förtid, till och med innan bäst före-datum. Det händer verkligen inte regelbundet eller ofta, men nån gång per år typ (inget mönster med årstid eller så). Det har hänt med helt oöppnad mjölk också. Gissar att det handlar om "måndagsexemplar", det är ju trots allt en färskvara.

Usla vägar är väl utspritt över hela Sverige.
De vägar som är bra och dessutom snöröjs väl, finns i och runt storstäderna, samt på vissa av platser där storstadsborna semestrar.

Vi andra får hålla tillgodo med potthål och bristande snöröjning.

Nja.. Uppsala är väl ändå Sveriges fjärde största stad, och vägarna skulle verkligen behöva rustas upp. Mycket gropar, hål och andra ojämnheter på vägarna i stan. Generellt alltså, inte bara nån enstaka gata som råkat bli eftersatt. (Plus en jäkla massa farthinder, men de är ju medvetet placerade där :p . )

Håller med om att kassa vägar är störigt!

Nja.. Uppsala är väl ändå Sveriges fjärde största stad, och vägarna skulle verkligen behöva rustas upp. Mycket gropar, hål och andra ojämnheter på vägarna i stan. Generellt alltså, inte bara nån enstaka gata som råkat bli eftersatt. (Plus en jäkla massa farthinder, men de är ju medvetet placerade där :p . )

Håller med om att kassa vägar är störigt!
Faktiskt så i förrgår klagade jag på potthål i gatan när vi körde hem. Ett par timmar senare när jag hämtade på skolan så var de igenfyllda! Plötsligt händer det 😅

Faktiskt så i förrgår klagade jag på potthål i gatan när vi körde hem. Ett par timmar senare när jag hämtade på skolan så var de igenfyllda! Plötsligt händer det 😅

Hejja hejja! :D:up:

De lagningar jag märkt av (kör ju en hel del bil runt i stan i jobbet..) har verkat vara "snabb ifyllnad" och har gett sig igen rätt så snart :cautious::meh: . Men men. Hoppas på bättring.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
92 569
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 795
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
129 358
Senast: Lilla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
618
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30