Störiga saker vi stör oss på, del 37.

Att alla är i affären idag med släkten och ska storhandla. Samtidigt är det arbetare i varje gång som fyller på varor. Det var trångt. Det jag skulle handla var också slut. 🤨 Hmm, när blir det lugnt igen? 6:e januari?
Det var därför jag beställde och hämtade för att slippa in och trängas, kändes dock lite pinsamt när hen kom ut med en halvfull papperskasse. :o 🙈 :p

Att alla är i affären idag med släkten och ska storhandla. Samtidigt är det arbetare i varje gång som fyller på varor. Det var trångt. Det jag skulle handla var också slut. 🤨 Hmm, när blir det lugnt igen? 6:e januari?

Eller hur! Jösses, åkte förbi en av "våra" butiker idag och parkeringen var knökfull. Så glad att vi handlade nyårsmat igår kväll, det var lugnt.

1. Pensionärer som handlar under de mest besökstäta tiderna. Och gör det lååååångsamt.

2. Loppisar som vansinniga priser.

3. Min hjärna.
När får pensionärer handla? (Jag är inte pensionär)

Förutom störning på att människor inte bör handla när de själv vill/kan så är min störning liksom så många andras detta jävla smällande.
Åker till min stuga imorgon och där är det tyst men inte strax söder om söder för tillfället. Hunden har varit hyfsat lugn men efter att någon slängt in smällare på altanen är det nervigt värre.

De var nog mer att jag själv aldrig skulle ställa upp på en liknande intervju.
Jag tror att man kanske ser lite annorlunda på det om man är 22 år och har vuxit upp med sociala medier ständigt kring sig. 22 är för övrigt väldigt ungt ännu och det gick att ana just det unga i artikeln också.

Och en del av syftet med inkomstförsäkringen är att buffra under en omställningperiod. Tex. att inte behöva paniksälja huset, innan man avslutat pågående arbeten på det.

Jag antar att de här personerna ungefär har hunnit med att göra diverse investeringar i 'sitt nya liv', men knappast hunnit med att samla buffert från den goda lönen.

Visst är det gynnsamt att ha den försäkringen att falla tillbaka på, men jag förstår också att många kan vara i en situation där de har behov av den.
Ja precis.
Jag hoppas (och tror) att de kommer lösa det. Jag förstår känslan det ger hos en att bli uppsagd osv.

När får pensionärer handla? (Jag är inte pensionär)

Förutom störning på att människor inte bör handla när de själv vill/kan så är min störning liksom så många andras detta jävla smällande.
Åker till min stuga imorgon och där är det tyst men inte strax söder om söder för tillfället. Hunden har varit hyfsat lugn men efter att någon slängt in smällare på altanen är det nervigt värre.
Tydligen aldrig verkar det som. Antar att de tror att pensionärer inte gör något om dagarna så de har all tid i världen, men det känns som om det kvittar när de handlar så är det fel tid, människor är daglediga pga skiftarbete, föräldraledighet, sjukskrivning osv, så det finns ju sällan någon bra pensionärstid? Många pensionärer kan vara rätt aktiva, andra pensionärer passar på att handla när de ändå är ute och har gjort ett annat ärende, för att de inte har ork att ränna fler gånger osv, tror det är få som gör det på ren jäkelskap för att irritera folk med jobb och barn.

Förstår inte störningen på pensionärer som handlar, de behöver väl mat som alla andra? De har väl släkt över och ska fira med och behöver väl handla? Nyårsmaten har väl inte fått plats i kyl och frys, precis som den uppenbarligen inte har fått för andra?

Tydligen aldrig verkar det som. Antar att de tror att pensionärer inte gör något om dagarna så de har all tid i världen, men det känns som om det kvittar när de handlar så är det fel tid, människor är daglediga pga skiftarbete, föräldraledighet, sjukskrivning osv, så det finns ju sällan någon bra pensionärstid? Många pensionärer kan vara rätt aktiva, andra pensionärer passar på att handla när de ändå är ute och har gjort ett annat ärende, för att de inte har ork att ränna fler gånger osv, tror det är få som gör det på ren jäkelskap för att irritera folk med jobb och barn.

Förstår inte störningen på pensionärer som handlar, de behöver väl mat som alla andra? De har väl släkt över och ska fira med och behöver väl handla? Nyårsmaten har väl inte fått plats i kyl och frys, precis som den uppenbarligen inte har fått för andra?
Jag tror att en del ensamma äldre ger sig ut på tider när det är andra människor i rörelse för att de tycker det är trevligt, men visst har den som är pensionär bättre förutsättningar att planera sin tid än den som arbetar? Jag reagerar på de pensionärer i mitt hus som bokar tvätt-tid kvällar och helger. När jag jobbar hemma passar jag på att tvätta dagtid vardagar för att spara de mer attraktiva kvälls- och helgtiderna till de grannar som inte har lika flexibla arbetsscheman.

Jag tror att en del ensamma äldre ger sig ut på tider när det är andra människor i rörelse för att de tycker det är trevligt, men visst har den som är pensionär bättre förutsättningar att planera sin tid än den som arbetar? Jag reagerar på de pensionärer i mitt hus som bokar tvätt-tid kvällar och helger. När jag jobbar hemma passar jag på att tvätta dagtid vardagar för att spara de mer attraktiva kvälls- och helgtiderna till de grannar som inte har lika flexibla arbetsscheman.
Ditt första påstående, det tror inte jag.

Och visst kan pensionärer planera sin tid på annat vis än förvärsarbetare men det kan ju ändå vara så att man handlar när det inte passar för en del.
Men de bokar väl tvättid när det passar dom? Kanske de är på aktiviteter, inte vet hur dagarna ser ut?

Varför i hela friden ska de försöka anpassa sig till resten av omgivningens tider?

Och en störning idag här var ju pensionärer som handlar på en måndag dagtid.

Nä, nedvärderande tycker jag . Ni har ingen aning om varför människor handlar på de tider de gör . Oavsett ålder.

Vet ni varför familjer på 4-6 personer måste handla samtidigt? Eller fler än en i samma hushåll? Tar plats som sjutton i butik.

Det finns säkert en och annan pensionär som gör det, men jag tror nog det är lika vanligt som ickepensionär gör det. Men jag tror nog att många pensionärer har mycket att göra numera trots att de inte jobbar. Föreningsliv och aktiviteter för pensionärer sker dagtid precis som jobb så jag tror helt enkelt att många har en del att göra på dagarna också, trots sin pension. Alla är inte skröppliga vid 65 års ålder som knappt klarar av att gå ut längre. Vet tex att synmottagningens gruppverksamheter jag gått på en del hade sina träffar dagtid mellan tex 9-12 eller 10-13, någon på eftermiddagen med start kl 13 och några timmar fram. Att handla efter det ser jag inte som konstigt. Är man då aktiv i andra saker också som inträffar olika dagar på vardagen har man ju rätt "fullt upp" så att handla och tvätta krockar med icke pensionärer.

Själv jobbar jag 4 timmar per dag, förmiddag. När jag bodde i Skåne fick jag lägga tid på pendling, sedan hundpromenader och hade definitivt ingen ork att tvätta kvällstid, så det blev söndagar. Irriterade säkert någon som visste jag jobbade 50 % och de själv heltid, men mina förutsättningar behöver inte vara helt olika ändå.

Ditt första påstående, det tror inte jag.

Och visst kan pensionärer planera sin tid på annat vis än förvärsarbetare men det kan ju ändå vara så att man handlar när det inte passar för en del.
Men de bokar väl tvättid när det passar dom? Kanske de är på aktiviteter, inte vet hur dagarna ser ut?

Varför i hela friden ska de försöka anpassa sig till resten av omgivningens tider?

Och en störning idag här var ju pensionärer som handlar på en måndag dagtid.

Nä, nedvärderande tycker jag . Ni har ingen aning om varför människor handlar på de tider de gör . Oavsett ålder.

Vet ni varför familjer på 4-6 personer måste handla samtidigt? Eller fler än en i samma hushåll? Tar plats som sjutton i butik.
För mig är det en självklarhet att man, om man har den möjligheten, anpassar sig efter andra. Men det är ett fritt land så det är inget som hindrar folk att sätta sig själv först i alla lägen.

För mig är det en självklarhet att man, om man har den möjligheten, anpassar sig efter andra. Men det är ett fritt land så det är inget som hindrar folk att sätta sig själv först i alla lägen.
Klart man ska försöka anpassa sig, men det är svårt om man inte är hemma eller har haft aktiviteter som gör att man måste vila eller liknande, att tiden för tvätt inte blir dagtid när folk jobbar.

Idag flög BRA sitt sista flyg på Bromma flygplats:(
Jag gillar verkligen den flygplatsen, den är lätt att ta sig till och allt går snabbt och enkelt.

Jag vet förstås att många tycker att ljuden från den är störande, och att det finns risker med flyg i tättbefolkat område. Men jag bodde i Sundbyberg i flera år och stördes aldrig. Mina vänner som bott i området i hela sitt liv stördes aldrig heller.

Men det kanske sker? Men om en pensionär ibland väljer att handla kl 17 en torsdag eller kl 11 en måndag säger väl inget om att anpassa sig? Eller? Tror de flesta som kan undviker trängsel i butik. Men ibland blir det som det blir. Sätta sig själv först är ett starkt uttryckt. Tycker du verkar ha en del fördomar.

Vad tycker du om hela familjen, t ex 2 småbarn o 2 vuxna ska rassla runt i butik?

Eller på dagtid alls? Då ska ju Sveriges hyfsat stora pensionärsbestånd handla.

Vad det gäller handling så har jag svårt att tro att särskilt många alls väljer att åka till affären när de vet att det kommer vara som mest med folk där. Så roligt är det ju inte att trängas och köa för att, i bästa fall, få tag på de varor man vill ha?
Exakt. Och oerhört diskriminerande, på flera vis, att kött ihop en sådan stor del av befolkningen.

Vad det gäller handling så har jag svårt att tro att särskilt många alls väljer att åka till affären när de vet att det kommer vara som mest med folk där. Så roligt är det ju inte att trängas och köa för att, i bästa fall, få tag på de varor man vill ha?
Själv älskar jag att handla när jag jobbat natt. Lite över sex på morgonen är det alldeles lagom med folk ute och rör på sig.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 532
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
104 419
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
637
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 913
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar