Störiga saker vi stör oss på, del 37.

Det finns en intervju med en person som är uppsagd från nordvolt och hen säger att hen inte kan ta vilket jobb som helst pga den höga lönen har haft hos nordvolt, plus de höga utgifter hen har. Är du arbetssökande är det väl bättre med en inkomst?
Samma person sa också att hen hade så bra försäkringar att hen just nu tjänade bättre på att vara arbetslös än att ta ett låglönejobb. Så jag kan förstå det, varför jobba 40h på ett jobb du inte vill ha, "bara för att" när du får ut mer av att vara arbetssökande?

Samma person sa också att hen hade så bra försäkringar att hen just nu tjänade bättre på att vara arbetslös än att ta ett låglönejobb. Så jag kan förstå det, varför jobba 40h på ett jobb du inte vill ha, "bara för att" när du får ut mer av att vara arbetssökande?
Samma person sa också att de hade köpt hus och var mitt upp i renoveringar och lever ett helt annat liv än som kanske är vanligt i deras ålder, vilket ju också gör att de behöver en högre lön någon som bor i en liten billig etta.

Det finns en intervju med en person som är uppsagd från nordvolt och hen säger att hen inte kan ta vilket jobb som helst pga den höga lönen har haft hos nordvolt, plus de höga utgifter hen har. Är du arbetssökande är det väl bättre med en inkomst?

Läste också artikeln. Blev lite förvånad faktiskt, men hon har försäkringar som gör att hon tjänar mer som arbetslös än med ett låginkomstjobb. Var också förvånad att hon inte verkade intresserad av att börja plugga bokföring som hon tydligen vill arbeta med. Särskilt som hon inte har någon utbildning alls.

Men, visst, har man ett hus som kostar 20k i månaden så behöver man iaf en hyfsad lön, särskilt som sambon också verkade hänga tämligen löst.

Samma person sa också att de hade köpt hus och var mitt upp i renoveringar och lever ett helt annat liv än som kanske är vanligt i deras ålder, vilket ju också gör att de behöver en högre lön någon som bor i en liten billig etta.
Och då förmodligen en bostad om kostade rejält mycket när all ny personal skulle dit samtidigt - men är värd bra mycket mindre idag.

Läste också artikeln. Blev lite förvånad faktiskt, men hon har försäkringar som gör att hon tjänar mer som arbetslös än med ett låginkomstjobb. Var också förvånad att hon inte verkade intresserad av att börja plugga bokföring som hon tydligen vill arbeta med. Särskilt som hon inte har någon utbildning alls.

Men, visst, har man ett hus som kostar 20k i månaden så behöver man iaf en hyfsad lön, särskilt som sambon också verkade hänga tämligen löst.
Jag får nog också mer än låginkomstjobb som arbetslös, men det kommer ju en punkt då inkomstförsäkring och A-kassa tar slut och då hade jag hellre tagit ett låginkomstjobb än vara arbetslös.

Och då förmodligen en bostad om kostade rejält mycket när all ny personal skulle dit samtidigt - men är värd bra mycket mindre idag.
Ja, lite så var det jag också tänkte. Visst, läste man bara rubriken lät personen som bortskämd, men läste man artikeln så var det inte alls så i mina ögon. Båda två verkar jobba och har jobbat hårt för sina pengar och har en livsstil som kräver de jobb de har, svårt att gå till lågbetalda ungdomsjobb om man har hus och renoveringsbehov bland annat osv.

Jag får nog också mer än låginkomstjobb som arbetslös, men det kommer ju en punkt då inkomstförsäkring och A-kassa tar slut och då hade jag hellre tagit ett låginkomstjobb än vara arbetslös.

Plus att det är själadödande att gå hemma. Ett tag går det ju och jag förstår att en inte vill hoppa på något som ger väldigt mycket mindre i kassan men det är mycket värt att ha ett jobb att gå till också.

Utan att känna personen gissar jag att hon också gör det i slutändan, jag tolkade artikeln som att hon mest var trött och sur på hela situationen. Julbonus till kvarvarande personal, att bli uppsagd, att tjäna mer som arbetslös, att inte få ett jobb osv. Det är få personer som fortsätter arbetslösheten när den resulterar i inga pengar till slut.

Ja och nej. Det är fortfarande brist på bostäder i/kring Skellefteå, det finns ju flera stora arbetsgivare utöver Northvolt. Visst att priserna kanske går ner lite men jag tror inte på någon vansinnessänkning.
Nja. Många har köpt dyrare hus och skulle inte få tillbaka pengarna idag. Det har blivit massor av lediga lägenheter och många hus står tomma då folk flyttat men inte fått sålt. Så det är köpläge i Skellefteå just nu!

Ja, lite så var det jag också tänkte. Visst, läste man bara rubriken lät personen som bortskämd, men läste man artikeln så var det inte alls så i mina ögon. Båda två verkar jobba och har jobbat hårt för sina pengar och har en livsstil som kräver de jobb de har, svårt att gå till lågbetalda ungdomsjobb om man har hus och renoveringsbehov bland annat osv.
Och en del av syftet med inkomstförsäkringen är att buffra under en omställningperiod. Tex. att inte behöva paniksälja huset, innan man avslutat pågående arbeten på det.

Jag antar att de här personerna ungefär har hunnit med att göra diverse investeringar i 'sitt nya liv', men knappast hunnit med att samla buffert från den goda lönen.

Visst är det gynnsamt att ha den försäkringen att falla tillbaka på, men jag förstår också att många kan vara i en situation där de har behov av den.

Nja. Många har köpt dyrare hus och skulle inte få tillbaka pengarna idag. Det har blivit massor av lediga lägenheter och många hus står tomma då folk flyttat men inte fått sålt. Så det är köpläge i Skellefteå just nu!

Ja, det beror ju givetvis på vad en gett (och läget skulle jag säga, även ni har ju några "gräddhyllor" :D) så få tillbaka pengarna kanske inte får om en måste sälja i dagsläget men det är ju ändå någorlunda priser längs kusten. I inlandet slänger de ju mer eller mindre hus efter en...

Du kanske ska ta och investera lite i fastigheter? :p

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 532
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
104 419
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
637
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 913
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar