Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Jag har en person i min närhet som nynnar oavbrutet när jag pratar med hen. När jag påpekar att det inte känns så trevligt att prata med någon som "avbryter" (i brist på bättre ord) genom sitt ständiga nynnande så säger hen bara att "vadå, jag hör ju vad du säger". Ska jag tolka beteendet som att det måste vara oerhört stress- och ångestframkallande att prata med mig? :D
Borde väl kunna vara någon typ av självreglering i det även utan att det behöver vara stress/ångest bakom.
Exempelvis att skärpa uppmärksamhet/fokus för att lyssna på vad som sägs, alltså lite på samma sätt som en fysisk fidget eller att lyssna på vitt brus fungerar för de som har behov av det.

Men socialt är det ju ett rätt märkligt beteende i en kommunikation. Så det är mest nonchalansen inför motparten som jag reagerar på, att avfärda det som en obefogad fråga. Istället för att förklara sig eller bjuda in till dialog, även om det är något hen kommer behöva fortsätta med.

Min halsbränna gör det svårt att svälja.
Undrar om jag ska söka vård?

Det finns mycket du kan göra själv som inte inbegriper medicin.
Kosten är viktig, undvik stora måltider och fet och/eller starkt kryddad mat. Undvik mat som irriterad magslemhinnan, som tomater, citrusfrukter. Om du dricker läsk bör du sluta med det (även light).
Ät inte sent på kvällen och sov med huvudet högt.
Gå ner i vikt om du är överviktig. Det är vanligt med halsbränna och sura uppstötningar vid övervikt då trycket på magmunnen ökar.
Sen är det självklart bra att undvika onödig stress i vardagen.

Lejontämjarens dotter/Lejonbruden
I en sal på lasarettet
några förslag
Jag har kommit så långt att jag insett att jag har mixat ihop två visor som nog inte alls hör ihop. Den första är Amanda och Herman, så det där med Lina var ju helt rätt.

Men sedan har jag kopplat ihop den med en refräng som inte alls hör dit. Jag tycker det är någon slags uppräkning, av tre olika saker, och sedan fjärde raden skulle kunna vara "och även jag" eller "så även jag". Lite i snapsvisestil.

Senast ändrad:
Planera för max restid oavsett. Det kommer vara någon form av skitväder och fortfarande osäkert om snömängden hur de än ändrar prognosen.

Nja det är stor skillnad om jag behöver ta ut barnen till bilen redan 06.20 för att snöa av den, skrapa rutor och köra lugnt eller ta ut barnen 06.45 för att jag inte behöver snöa av bilen och skrapa rutor.

Det finns mycket du kan göra själv som inte inbegriper medicin.
Kosten är viktig, undvik stora måltider och fet och/eller starkt kryddad mat. Undvik mat som irriterad magslemhinnan, som tomater, citrusfrukter. Om du dricker läsk bör du sluta med det (även light).
Ät inte sent på kvällen och sov med huvudet högt.
Gå ner i vikt om du är överviktig. Det är vanligt med halsbränna och sura uppstötningar vid övervikt då trycket på magmunnen ökar.
Sen är det självklart bra att undvika onödig stress i vardagen.
Citrusfrukter och tomat äter jag ändå inte pga superallergisk
Jag är fet ja,men klarar inte av att gå ner i vikt själv. Äter inte sent på kvällen

Nej jag vill diskutera om man kan byta ut nåt

Okej. Du kan ju alltid testa att göra livsstilsförändringar i vardagen. Troligen kommer en läkare på vc att ge liknande tips. Ofta är dessa mer effektiva mot denna problematik än medicinering.
Har för mig att jag läste tidigare i tråden att det fanns förändringspotential när det gäller exempelvis dina kostvanor.
Finns det inget du kan/klarar av att göra själv när det kommer till detta?

Senast ändrad:
Som vanligt efter stressen. Klart på tio minuter, inte en hint av att jag borde tagit bort något mer. Jaja. Det enda var att jag fick jaga efter Megara som absolut skulle vara med och spola. Stängde in henne i sovrummet och släppte just ut sur katt. Som omedelbart gick på toa för att demonstrera hur elak jag var som stängde in henne utan låda i tio minuter 😾

Stör mig på att åkermark är så lite värd att det inte lönar sig att odla ända ut till diket. De växer sakta igen ochblirmindre och mindre. Här bara runt en meter. På andra ställen flera meter.
20241118_101722.webp

Stör mig på att åkermark är så lite värd att det inte lönar sig att odla ända ut till diket. De växer sakta igen ochblirmindre och mindre. Här bara runt en meter. På andra ställen flera meter.
Visa bifogad fil 156950
Får man lov att odla hela vägen ut?
Har för mig att man måste ha en buffertzon till vattendrag när man gödslar. Inte för att det såg ut att finnas så mycket vatten i det där diket.

Okej. Du kan ju alltid testa att göra livsstilsförändringar i vardagen. Troligen kommer en läkare på vc att ge liknande tips. Ofta är dessa mer effektiva mot denna problematik än medicinering.
Har för mig att jag läste tidigare i tråden att det fanns förändringspotential när det gäller exempelvis dina kostvanor.
Finns det inget du kan/klarar av att göra själv när det kommer till detta?
Inte som det ser ut just nu.
Jag klarade inte ens av att ha en bra livsstil trots diabetes typ2
Så jag kämpar varje dag

Inte som det ser ut just nu.
Jag klarade inte ens av att ha en bra livsstil trots diabetes typ2
Så jag kämpar varje dag

Om dina vanor lett till en typ 2 diabetes så är det kanske inte fler mediciner som bör vara fokus utan att hitta hållbara vanor i vardagen? Jag tycker absolut att du ska vända dig till primärvården för att få rätt stöd i det. Sen är det som med allt, att du som patient måste vara i ett läge där du känner motivation att göra förändringar, annars blir det svårt även med stöd från vården.

Om dina vanor lett till en typ 2 diabetes så är det kanske inte fler mediciner som bör vara fokus utan att hitta hållbara vanor i vardagen? Jag tycker absolut att du ska vända dig till primärvården för att få rätt stöd i det. Sen är det som med allt, att du som patient måste vara i ett läge där du känner motivation att göra förändringar, annars blir det svårt även med stöd från vården.
Jaja nu tänker jag inte diskutera detta mer.
Jag är fullt insatt i vad som måste göras.

Varför utgår du med automatik ifrån att det är motivationen, men inte möjligheterna som saknas?

Varför utgår du med automatik ifrån att det är motivationen, men inte möjligheterna som saknas?

Jag utgår inte från någonting. Konstaterade bara att det behöver finnas såväl möjligheter och stöd som motivation.
Tydligen vill Sonic76 nu avsluta denna diskussion, vilket jag tänker respektera.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 742
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
380
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 178
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
112 024
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar