Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Kanske kan vara en idé! Den stänger inte av vattnet när den fyllt. Det fortsätter rinna.
Annars är det inget som helst fel. Det är en Ido, från Arabia.
Det är ganska enkel mekanik. Lyft av locket och kolla.

Principen det ska fungera efter är att flytande blåsa stiger när vattnet fylls på, den är med hävarm kopplat till något som trycker emot och stoppar inflödet av vattnet när det nått rätt höjd.

Det kan vara en trasig flottör som inte flyter på rätt höjd. Det kan vara någon led i hävarm som inte sitter ihop som den ska, blivit skev e.dyl. Det kan vara något som ska täta mot inflödeshål som blivit stelt i gummit eller deformerat så det inte sluter till ordentligt.

Det andra felet som kan vara är att spolningsfunktionen inte är tät neråt. Då fortsätter den ta in vatten hela tiden eftersom det rinner ut hela tiden.

Tror det finns något bräddavlopp som gör att även första felet resulterar i att vattnet rinner ut i skålen istället för att svämma över kanten, så kan vara svårt att skilja de två åt utan att ha kollat inuti cisternen. Tryck och peta på de olika delarna och se vilken som ger förändring av flödet när du täpper till utlopp respektive inlopp.
 
Man rider inte alls med ledare, utan efter sina egna förutsättningar,dom 200m kan ridas i skritt,trav,galopp om man vill,jämt fördelat, eller så rider man det långa programmet

Det verkade man kunna ha

"Hästen kan ha en ledare under provet. Det enda kravet är att ledtygel används och att ledaren går vid hästens bog."
 
Jag skrev ju det, man rider efter sin egen förmåga, betyder det ledare så har man det, är man mera van gör man oftast det långa provet

@Lilla störde ju sig på reglerna för ridborgarmärket, att man fick märket om man red 200 m med ledare. När du skrev "man rider inte alls med ledare" så uppfattade jag det som att du invände mot just det.

Att man inte var tvungen att rida med ledare tror jag att alla förstod :)
 
Att flera personer skriver och frågar om varan är kvar och sen när jag svarar ja så skriver de inte till ska. Vad är då vitsen att fråga om varan är kvar ?
Och varför erbjuda ett lägre pris för att man behöver det på fredag ? O_o
 
Fast ridborgarmärket verkar ju ha ett helt annat syfte än simborgarmärket? Jag googlade och enligt ridsportförbundet är det en tävling med möjlighet för deltagande föreningar att tjäna pengar och på att så många som möjligt tar märket, få folk att testa att rida samt marknadsföring för ridsporten "Föräldrar, förstagångsryttare, nya hästvänner, kommunpolitiker, tävlingsryttare eller kanske lokala hockeyklubben? Alla kan ta Ridborgarmärket." Om det är syftet och ambitionen så måste ju kraven vara väldigt lätta...

Sen kan man ju ifrågasätta namnet ridborgarmärket som ger väldigt tydliga associationer till simborgarmärket, som har ett helt annat syfte.
Ja och jag tycker att det är fel.
 
Det är ganska enkel mekanik. Lyft av locket och kolla.

Principen det ska fungera efter är att flytande blåsa stiger när vattnet fylls på, den är med hävarm kopplat till något som trycker emot och stoppar inflödet av vattnet när det nått rätt höjd.

Det kan vara en trasig flottör som inte flyter på rätt höjd. Det kan vara någon led i hävarm som inte sitter ihop som den ska, blivit skev e.dyl. Det kan vara något som ska täta mot inflödeshål som blivit stelt i gummit eller deformerat så det inte sluter till ordentligt.

Det andra felet som kan vara är att spolningsfunktionen inte är tät neråt. Då fortsätter den ta in vatten hela tiden eftersom det rinner ut hela tiden.

Tror det finns något bräddavlopp som gör att även första felet resulterar i att vattnet rinner ut i skålen istället för att svämma över kanten, så kan vara svårt att skilja de två åt utan att ha kollat inuti cisternen. Tryck och peta på de olika delarna och se vilken som ger förändring av flödet när du täpper till utlopp respektive inlopp.
Vet att det är armen Det som ttäpper till har jag bytt :(
 
Sitter med ett grupparbete där vi ska läsa några kapitel i en bok och besvara några frågor. En tjej i min grupp struntade i att läsa kapitlet och ställde frågorna till ChatGPT istället och kände sig sedan klar..

Grupparbete måste göra att djävulen sitter och fnissar så fort det är på tapeten :cautious: Det är få saker som besudlar ens själ så totalt som ett grupparbete :meh:
 
Alltså jag hade säkert kunnat fråga, men om tjugo personer ser en person stå och titta efter en plats, men får gå och ställa sig så tycker jag att det man gör är att flytta på väskan. Det ska liksom inte ens behöva vara en grej att fråga om..
Jo faktiskt. Om jag ser att bussen börjar bli full brukar jag flytta över både väska och hund till knät, det är bara god sed.
 
Fick precis upp reklam för kosttillskott som ska ges till barn. Det står tydligt längst ned "ska inte ersätta en hälsosam livsstil" (typ). Budskapet i reklamen; när det nästan blir sallad till middagen! Alltså, tablett istället för sallad.
 
Fast ridborgarmärket verkar ju ha ett helt annat syfte än simborgarmärket? Jag googlade och enligt ridsportförbundet är det en tävling med möjlighet för deltagande föreningar att tjäna pengar och på att så många som möjligt tar märket, få folk att testa att rida samt marknadsföring för ridsporten "Föräldrar, förstagångsryttare, nya hästvänner, kommunpolitiker, tävlingsryttare eller kanske lokala hockeyklubben? Alla kan ta Ridborgarmärket." Om det är syftet och ambitionen så måste ju kraven vara väldigt lätta...

Sen kan man ju ifrågasätta namnet ridborgarmärket som ger väldigt tydliga associationer till simborgarmärket, som har ett helt annat syfte.
Förr i tiden så var det alla gångarter och man skulle både rida lätt och sitta ner i trav och tror det var sitta ner och lätt sits i galopp också. Tror det var 20 meter per gångart och ”övning” och i båda varven.
Så det har blivit väldigt simpelt nu när kravet är att du ska hålla dig kvar på hästen i 200 meter.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 471
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 924
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 793
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
128 995
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp