Modern bilbelysning (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 36)

Men jag vet ju att våran ena har det och det är värdelöst. Reagerar på gatlysen eller hus tex.

På vissa speciella sträckor reagerar min bil på gatlysen med att stänga av funktionen och säga till att jag ska sköta det. Men det är typ en sträcka runt hela Linköping det händer på, där en parallell cykelväg är extremt upplyst (också med LED). Hus har den aldrig reagerat på.
 
De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara är halvljus (vill inte ens veta hur helljusen är :nailbiting: ), och kan inte för mitt liv förstå hur det är lagligt med så skarpa lampor. Om jag som ung, frisk person med utmärkt syn tycker att de är störande vill jag inte ens veta hur de påverkar äldre personer. Det känns faktiskt riktigt läskigt!

Exakt! Jag som sitter i en låg bil med rätt svaga halvljus får tyvärr inte göra något alls för att förbättra mina halvljusen, men bländas något oerhört av höga bilar med skarpa ljusen. Reglerna för halvljusinställningen är ju baserad på fallvinkel från strålkastaren och inte hur högt/långt den får lysa, så en hög bil kommer blända mycket längre än en låg.

Jag förstår fortfarande inte (precis som varje gång diskussionen om automatiska helljus dyker upp) hur man i en mötande bil kan avgöra om personen i bilen bländar av/inte bländar av själv eller om det är automatiskt.

Man kan ju utgå ifrån att en bil där ljuset successivt släcks i väldigt jämn takt inte gör det med en förare som styr om det adaptiva helljuset för hand? Nu har jag inte direkt gjort någon undersökning av det här, men det är tex ytterst sällan jag blir bländad av en audi med adaptiva strålkastare, medan Teslor nästan alltid är störande. Tycker det känns rimligare att anta att Teslas ljusinställning är sämre, hellre än att utgå ifrån att Teslaförare är mer rövhattar än audiförare? :angel:
 
En orsak av många till att man ofta upplever nya bilar som jobbiga är att många nya bilar har felinställda ljus från fabrik, dvs de står för högt och bländar mötande. Eftersom första besiktningen inte är förrän senast 3 år på en ny bil kan man alltså köra runt med felaktig ljusbild i 3 år innan en besiktningsman ger nedslag på det.
 
Men jag vet ju att våran ena har det och det är värdelöst. Reagerar på gatlysen eller hus tex.
Det gör varken min eller sambons bil.
Min däremot kan vara lite dålig på att ”se” mötande i tid så jag får slå av manuellt ibland. Men så har jag en ”billig kinabil” så det är väl inte den mest påkostade tekniken mot sambons bil.
 
Jag håller inte med. 90% av de som slår på och av manuellt slår på ljuset alldeles för tidigt och bländar mig som mötande förare på ett livsfarligt sätt.
Kan bara hålla med, man slår på helljuset igen tidigast när man är mitt för mötande bil alltså passerat förarplatsen, inte när man precis kommer ur mötande bils ljuskägla. Jag har fö. aldrig haft en bil med automatisk avbländning och den jag har nu där får man använda vänsterfoten, strömbrytaren sitter nämligen på golvet.:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp