Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Här i stan är det de priserna på stamrenoverade lägenheter eller nyproduktion. Just nu ligger den billigaste 1an (22kvm) på 6400:- och den dyraste 4an (76kvm) på 14800.
Det är snudd på hur det ser ut där jag bor. Två på 50 kvm 8900 från januari, trea på mellan 10 och 11 000 kr och fyra på 81 kvm på mellan 12 och 13 000, om det inte har landat på 13 från januari, det vet jag inte.
 
Jag kommer ha en hyra på över 8000 för en etta 🙈
Mycket pengar!

Å andra sidan kanske du bor på ett sätt du trivs med? Jag trivs verkligen där jag bor (förutom just en familj med barn som förstör och stör, men jag lever på hoppet att de flyttar). Jag gillar området, jag gillar hur lägenheten ser ut, jag gillar vad som ingår och jag gillar enkelheten- betala och alla bekymmer är hyresvärden, allt från duschslangen som nu är bytt till att kliva upp i ottan och skotta snö, salta, grusa osv. Har precis haft fastighetsskötare här som först visade mig hur tvättmaskinen fungerar och visat mig hur man tömmer dess avlopp (synenhetens personal som var ute och visade hur den fungerar påstod att den var sönder så jag felanmälde den, den var inte sönder...), men glömde duschslangen så vi bokade in ny dag och hon som kom då såg att lampan ovanför handfatet inte fungerade. Ett lysrör som jag trodde jag skulle köpa men har inte blivit färdig till det. Det ska jag visst inte, hon bytte det, men det fungerar inte utan är något annat fel, som jag inte minns, så de kommer på måndag och åtgärdar det istället. :) Så himla skönt att slippa allt sådant här! Just nu!
 
Mycket pengar!

Å andra sidan kanske du bor på ett sätt du trivs med? Jag trivs verkligen där jag bor (förutom just en familj med barn som förstör och stör, men jag lever på hoppet att de flyttar). Jag gillar området, jag gillar hur lägenheten ser ut, jag gillar vad som ingår och jag gillar enkelheten- betala och alla bekymmer är hyresvärden, allt från duschslangen som nu är bytt till att kliva upp i ottan och skotta snö, salta, grusa osv. Har precis haft fastighetsskötare här som först visade mig hur tvättmaskinen fungerar och visat mig hur man tömmer dess avlopp (synenhetens personal som var ute och visade hur den fungerar påstod att den var sönder så jag felanmälde den, den var inte sönder...), men glömde duschslangen så vi bokade in ny dag och hon som kom då såg att lampan ovanför handfatet inte fungerade. Ett lysrör som jag trodde jag skulle köpa men har inte blivit färdig till det. Det ska jag visst inte, hon bytte det, men det fungerar inte utan är något annat fel, som jag inte minns, så de kommer på måndag och åtgärdar det istället. :) Så himla skönt att slippa allt sådant här! Just nu!
Jag hoppas trivas i lägenheten 🙂 men det är helt klart mycket pengar bara för att bo! Men det är ett förstahandskontrakt! Jag känner mig privilegierad att kunna välja en så dyr lägenhet, hos vad jag hoppas är en seriös hyresvärd.
 
Alltså, det är väldigt mycket pengar, åtminstone jämfört med vad jag tjänar. Men 14tkr är också en hög hyra, mycket högre än vad jag känner att jag har råd med i dagsläget.. Så jag både håller med och inte. Till viss del kan jag känna att det är vettigt att hyresvärden tar ett visst ansvar genom att inte hyra ut till nån som redan som utgångspunkt har tufft att ha råd med hyran. (Precis som banker inte bör låna ut pengar till nån som knappt har råd att betala av det inkl ränta..) Och en annan del av mig tycker att det är min ensak hur jag prioriterar. Kluven.
Det anmärkningsvärda är väl differensen. Att man ska ha över en medelinkomst kvar att leva på - efter att hyran är betald. Då handlar det ju uppenbart om något annat än att försäkra sig om att personen är ekonomiskt kapabel att betala sin hyra.
 
Stör mej på att tv4 visar those about to die ännu senare och när jag kollar på play så finns det ingen text. Varken på detta avsnittet eller förra. Och jag har svårt att hänga med i engelskan. Hade det varit textat engelska så hade det gått bättre. Men inte ens det går. Bara otextat :rage:
 
Den här veckan börjar med två störningar, tar dem i varsitt inlägg...

Först en reprisstörning på (inte alla) busschaufförer. Tidiga morgnar och sena kvällar när det är få på- och avstigande kör somliga busschaufförer i min kommunhuvudstad riiiktigt långsamt (20-30 km/h på 60- eller 70-väg) för att inte hamna före tidtabellen, istället för att köra normalt och istället stanna nån minut på hållplatser när det behövs. Är man på väg till jobbet är det litet småtrist att behöva krypköra genom stan om det inte finns omkörningslägen.
 
...och så en förskolestörning.
Har man flera barn på förskola och ett barn är så sjukt att det behöver stanna hemma med vabbande förälder, så får friska syskon bara vara på förskolan 15 tim/vecka. Det där skiljer mellan kommuner och vår kommun är litet "snålare", grannkommuner låter friska syskon vara på förskolan som vanligt. Om det kan man förstås tycka, eller inte, men det jag mest stör mig på är att vår förskola bestämt att 15 tim/vecka inte alls är 15 tim/vecka (läs: med veckan som begränsningsperiod) utan 5 tim/dag mån+tis+tors och inget alls ons+fre. Så det blir litet lotteri, plus att man inte får lämna/hämta det friska syskonet på ordinarie tider utan först 8:30 respektive 13:30. Så det kan inte den arbetande föräldern göra, utan den vabbande föräldern behöver släpa iväg det sjuka barnet två vändor. Ja, eller stanna hemma med alla barnen då, vilket väl är vad förskolan vill uppmuntra.
 
Mötte precis en vuxen människa som antagligen lämnat sin lilla människa på skolan, med bådas cykelhjälmar hängandes på styret medan hon cyklade. Vad är det med folk som cyklar med hjälmen så, eller med halsbandet nere vid knäna... Har du en hjälm - använd den!!
 
Stör mig på att byggarbetarna glömde sätta upp lapp om stamrenovering och knackade på dörren idag och ville börja stamrenovera...

Vi fick dem att vänta en dag så vi kan åka iväg med katter, flytta möbler osv. Hur fan kan man glömma att sätta upp lapp i den sista porten de stamrenoverar?! 😒
 
Det där är svårt. Jag fikar inte på jobbet för jag inte vill, blir pikad nästan varje gång det bjuds (och det är ofta!). Tänk om folk bara kunde acceptera…

🤗
Ja, visst önskar en att det vore så :heart .
Min kollega gör det bara av omtanke och vi är bara tre i tjänst, så om en köper fika och de andra två inte äter känns det taskigt mot den som bemödat sig om att göra det trevligt för oss.
Jag tog dock upp detta igårkväll och la fram det som något positivt med just lördagsfika och föreslog att vi ska turas om med att ta med något gott när vi jobbar lördagsnatt och så tar med de vi själva vill äta resten av passen.
Jag förklarade min situation med skenande viktuppgång och att jag inte mår väl av att äta för sent på kvällen och jag tror att det togs emot väl. Så nu känns det bra igen :).
 
Såg att Postnord var vid huset och lastade ur vad jag verkligen tror vad mitt paket. Slutade då att titta och väntade på dörrklockan... Nejnej, de verkar inte tagit sig in i huset då jag hade hört även om det inte var mitt paket utan åkte iväg :arghh::arghh::arghh:

uppdatering direkt: Nej jag var tydligen inte anträffbar... Så kommer att behöva hämta det svintunga paketet hos ett ombud :banghead: skulle bara gått och släppt in personen då jag var ivrig men tänkte att det var lite överdrivet, nope
Mejlade för att se om det kunde komma lite närmare men antagligen inte
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 039
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 565
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 453
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
128 682
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp