Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Privata hyresvärdar som ställer så sjukt mycket orimliga krav för att få bo i deras lägenheter. Va fan ska de med hur långt jag har till jobbet att göra?!
Visa bifogad fil 154556
Min hyresvärd har som regel att vi inte får ha kamphund. Andra hundraser går bra men inte kamphundar. Det är inte specificerat vilka raser som räknas som kamphundar, så antingen får man gissa vilka raser som åsyftas, eller så får man anta att det gäller samma som svensk lagstiftning- att hundar för kamp inte är tillåtna. För det är ju inte tillåtet att kampa, föda upp osv hundar som kampar med andra hundar eller människor enligt lag, så frågan är om regeln i så fall inte är kaka på kaka?

Nu förstår jag regeln och trivs i ett boende där kamphundar lyser lite mer med sin frånvaro, tryggt, men ändå, känns som en märklig regel när det inte är förbjudet i svensk lag att ha hundraser som folk kallar kamphundar (vilket jag misstänker att det ju är som åsyftas faktiskt).
 
Fyller på med störningsmoment:
För en lägenhet med hyra på 14000:- måste du tjäna 29300 EFTER SKATT om du har en sambo, annars måste du tjäna 39130 EFTER SKATT för att ens få söka.

Jag har fått intrycket att det är relativt vanligt att hyresvärdar (inte bara privata) helst ser att en har ungefär 3 gånger så hög inkomst som hyran är. Min hyresvärd (kommunalt bolag) har ingen sån regel, men kan neka om de bedömer att en inte tjänar tillräckligt för att "både betala hyran och leva" (jag frågade dem inför att jag och sambon skulle flytta ihop, just för att jag hört om det från flera håll tidigare).
 
Jag har fått intrycket att det är relativt vanligt att hyresvärdar (inte bara privata) helst ser att en har ungefär 3 gånger så hög inkomst som hyran är. Min hyresvärd (kommunalt bolag) har ingen sån regel, men kan neka om de bedömer att en inte tjänar tillräckligt för att "både betala hyran och leva" (jag frågade dem inför att jag och sambon skulle flytta ihop, just för att jag hört om det från flera håll tidigare).
Det är så sjukt orimligt!! Liksom, att springa runt och tjäna ca 50lax brutto i månaden... Det är så sjukt mycket pengar! Eller så är jag så verklighetfrånvänd att det är vanligt att tjäna de summorna :crazy:
 
Det är så sjukt orimligt!! Liksom, att springa runt och tjäna ca 50lax brutto i månaden... Det är så sjukt mycket pengar! Eller så är jag så verklighetfrånvänd att det är vanligt att tjäna de summorna :crazy:

Alltså nja, sjukt mycket pengar är det ju ändå inte. Högre än medel- och medianlön men inte ovanligt för det.
Jag själv tjänar drygt 50 000 kronor per månad och jag tycker inte att det är särskilt extremt.

Googlade och fick lite olika siffror men till exempel Advisa skriver att ungefär en miljon människor i Sverige tjänar över gränsen för statlig skatt. (Inte exakt den siffran du angav men åt det hållet.)
 
Jag har precis skrivit kontrakt på en hr hos en privat hyresvärd och vad jag vet hade denna inget direkt krav vad jag vet. De ville se anställningsavtal samt ett lönespecifikation. Nu tjänar jag dock mer än 3 gånger hyran.
 
Min hyresvärd har som regel att vi inte får ha kamphund. Andra hundraser går bra men inte kamphundar. Det är inte specificerat vilka raser som räknas som kamphundar, så antingen får man gissa vilka raser som åsyftas, eller så får man anta att det gäller samma som svensk lagstiftning- att hundar för kamp inte är tillåtna. För det är ju inte tillåtet att kampa, föda upp osv hundar som kampar med andra hundar eller människor enligt lag, så frågan är om regeln i så fall inte är kaka på kaka?

Nu förstår jag regeln och trivs i ett boende där kamphundar lyser lite mer med sin frånvaro, tryggt, men ändå, känns som en märklig regel när det inte är förbjudet i svensk lag att ha hundraser som folk kallar kamphundar (vilket jag misstänker att det ju är som åsyftas faktiskt).
Vad jag vet så är det inte ens hållbart rent juridiskt. Hyresvärdar får förbjuda djur helt om det gäller allergihus, that's it. Allt annat är trams.
 
Vad jag vet så är det inte ens hållbart rent juridiskt. Hyresvärdar får förbjuda djur helt om det gäller allergihus, that's it. Allt annat är trams.
Nej precis, det är därför jag ser att minst en granne har en "kamphund", amstaff tror jag det är i båda fallen. Vi har en regel om att utekatter är förbjudet också. Det känns ju också tveksamt eftersom det är tillåtet enligt svensk lag att ha utekatt. Så jag vet flera grannar som helt sonika har sin katt ute också.

Jag kan förstå att en hyresvärd har önskemål faktiskt, och om det står i kontraktet tänker jag att man vet om önskemålet och förbinder sig lite åt att acceptera det oavsett hur lagligt det är- i alla fall moraliskt, men jag tänker att det då borde stå som just önskemål i stället, och inte som förbud. Eftersom det inte håller lagligt och bara är upp till hyresgästen att följa om den känner för det.
 
jag har en bautakopp. Riktigt rejäl och fortfarande irritation över att teet svalnar för snabbt. Jag har börjat köra den micron så den värms upp igen.
Värma bottenslatten i micron gör jag med. Och tenderar glömma bort den.
Så när jag ska ha micron nästa gång står det en kopp kallt te med mjölk där :rofl:

Fast, en god vän öppnade sin micro och hittade en tinad kyckling som hon inte minns alls.......:D Den doftade inte hallon.
 
Värma bottenslatten i micron gör jag med. Och tenderar glömma bort den.
Så när jag ska ha micron nästa gång står det en kopp kallt te med mjölk där :rofl:

Fast, en god vän öppnade sin micro och hittade en tinad kyckling som hon inte minns alls.......:D Den doftade inte hallon.

Jag lägger in kycklingben och annat som jag inte vill att Megara ska äta på i avstängd ugn. På tallrik med bestick. Sedan glömmer jag att ta ut den när jag ska använda ugnen igen och upptäcker det inte förrän det är rätt temperatur att sätta in något annat :crazy:
 
Det här är första gången jag hör talas om människan, men är han fullständigt dum i huvudet? Heja Farah Abadi och Jennie Walldén som stod upp mot hans idioti!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tipsade-om-sexkop-i-radio-blev-utslangd
Jag blev väääldigt glad att Farah och Jennie sa typ att deras blod kokade och dom kunde inte ens titta på han och att dom inte kunde komma över det osv. Heja dom!!
Och dethär var dendär knäpp skallens såkallade ursäkt:
”Jag försökte bidra för programmets bästa och skapa dynamik, men det blev helt fel. Jag tar avstånd från all form av sexköp”
Han satt liksom och för svarade det att så gör man i Brasilien och Spanien och hela världen och det är så man lär sig där och det är inga problem att säga sånt i Brasilien och dom STACKARS MÄNNEN behöver få hjälp 🤯🤯🤯
Men han tror att nån ska tro på att han "tar av stånd från all form av sex köp"??
Eh nej Farah och Jennie verkar göra det därimot ❤️
 
Värma bottenslatten i micron gör jag med. Och tenderar glömma bort den.
Så när jag ska ha micron nästa gång står det en kopp kallt te med mjölk där :rofl:

Fast, en god vän öppnade sin micro och hittade en tinad kyckling som hon inte minns alls.......:D Den doftade inte hallon.
Jag brukade hitta min vetevärmare i micron på ett tidigare jobb. Fascinerande att jag kände att jag behövde den men ändå glömde 😅
 
Det är så sjukt orimligt!! Liksom, att springa runt och tjäna ca 50lax brutto i månaden... Det är så sjukt mycket pengar! Eller så är jag så verklighetfrånvänd att det är vanligt att tjäna de summorna :crazy:

Alltså, det är väldigt mycket pengar, åtminstone jämfört med vad jag tjänar. Men 14tkr är också en hög hyra, mycket högre än vad jag känner att jag har råd med i dagsläget.. Så jag både håller med och inte. Till viss del kan jag känna att det är vettigt att hyresvärden tar ett visst ansvar genom att inte hyra ut till nån som redan som utgångspunkt har tufft att ha råd med hyran. (Precis som banker inte bör låna ut pengar till nån som knappt har råd att betala av det inkl ränta..) Och en annan del av mig tycker att det är min ensak hur jag prioriterar. Kluven.
 
Alltså, det är väldigt mycket pengar, åtminstone jämfört med vad jag tjänar. Men 14tkr är också en hög hyra, mycket högre än vad jag känner att jag har råd med i dagsläget.. Så jag både håller med och inte. Till viss del kan jag känna att det är vettigt att hyresvärden tar ett visst ansvar genom att inte hyra ut till nån som redan som utgångspunkt har tufft att ha råd med hyran. (Precis som banker inte bör låna ut pengar till nån som knappt har råd att betala av det inkl ränta..) Och en annan del av mig tycker att det är min ensak hur jag prioriterar. Kluven.
Jag håller med där, både 50 000 är mycket pengar i mina ögon, men också 14 000 i hyra. Jag betalar snart nästan 9000 och det är mycket, men jag känner att jag är någonstans i livet att jag prioriterar hyran framför annat och behöver göra det så länge det går helt enkelt. Gör avkall på annat framför att bo som jag gör. Och som du säger borde det vara min ensak. Jag tror det är 4200 kr eller liknande som är normen för försörjningsstöd efter att el och hyra är betald, så om man har den gränsen kvar så tycker jag att det är upp till mig hur jag vill leva. :)
 
Alltså, det är väldigt mycket pengar, åtminstone jämfört med vad jag tjänar. Men 14tkr är också en hög hyra, mycket högre än vad jag känner att jag har råd med i dagsläget.. Så jag både håller med och inte. Till viss del kan jag känna att det är vettigt att hyresvärden tar ett visst ansvar genom att inte hyra ut till nån som redan som utgångspunkt har tufft att ha råd med hyran. (Precis som banker inte bör låna ut pengar till nån som knappt har råd att betala av det inkl ränta..) Och en annan del av mig tycker att det är min ensak hur jag prioriterar. Kluven.
Absolut! Kikade in igen, såhär står det på en annan annons:

"När hyran är betald ska du ha en inkomst med ett bestämt belopp kvar efter skatt. För en ensamstående vuxen är beloppet 6 090 kronor. Och för sammanlevande makar eller sambor är beloppet på 10 061 kronor. Har du barn till och med 6 år ska du ha ytterligare upp till 3 255 kronor kvar per barn. Har du barn till och med 7 år eller äldre ska du ha ytterligare upp till 3 906 kronor kvar per barn."

Då behöver du alltså ha 19800:- netto. För en trea. Alltså lika stor som exemplet vi diskuterar, och bara ungefär 1000:- dyrare. Skillnaden är alltså nästan 20´ efter skatt för två likvärdiga nyproduktioner.

Det märks att den med de (för mig) orimliga kravet på inkomst verkligen gör sitt bästa för att bara en viss typ av människor ska ha råd att bo i området. En bostadsrätt på 3 rum och 100kvm ligger nu ute för 11.8 miljoner. En 3a på samma kvm som hyresrätterna går på 3.7.
 
Jag håller med där, både 50 000 är mycket pengar i mina ögon, men också 14 000 i hyra. Jag betalar snart nästan 9000 och det är mycket, men jag känner att jag är någonstans i livet att jag prioriterar hyran framför annat och behöver göra det så länge det går helt enkelt. Gör avkall på annat framför att bo som jag gör. Och som du säger borde det vara min ensak. Jag tror det är 4200 kr eller liknande som är normen för försörjningsstöd efter att el och hyra är betald, så om man har den gränsen kvar så tycker jag att det är upp till mig hur jag vill leva. :)
Jag kommer ha en hyra på över 8000 för en etta 🙈
 
Jag håller med där, både 50 000 är mycket pengar i mina ögon, men också 14 000 i hyra. Jag betalar snart nästan 9000 och det är mycket, men jag känner att jag är någonstans i livet att jag prioriterar hyran framför annat och behöver göra det så länge det går helt enkelt. Gör avkall på annat framför att bo som jag gör. Och som du säger borde det vara min ensak. Jag tror det är 4200 kr eller liknande som är normen för försörjningsstöd efter att el och hyra är betald, så om man har den gränsen kvar så tycker jag att det är upp till mig hur jag vill leva. :)
Här i stan är det de priserna på stamrenoverade lägenheter eller nyproduktion. Just nu ligger den billigaste 1an (22kvm) på 6400:- och den dyraste 4an (76kvm) på 14800.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 039
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 567
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 460
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
128 694
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp