Störiga saker vi stör oss på, del 32.

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att de flesta jag stött på med det uttrycket är obildade, rasister och har ingen kunskap om hur ett samhälle fungerar (ja då är vi tillbaka till obildade). Och föraktar kunskap, utbildning och allt som inte ingår innanför deras 50-skyltar.
Jag tycker att det handlar om kunskapssyn.

Man vill hävda att erfarenheter -oavsett slag- ska klassas som likvärdiga med kunskap (som konstrast till att kunskap jämställs med annan kunskap- och då oavsett om denna kommer från bokliga eller praktiska erfarenheter). Ytterst handlar det om att man inte alls kan identifiera vad som öht är kunskap (och därmed inte heller vad som inte är det).

Däremot handlar det primärt inte om jobb/utbildningsnivå/social status/ideologi etc.
Dock finns en samvariation så att bristande kunskapssyn är vanligare i vissa grupper. Men det är inte något direkt beroende. Visst finns det lågutbildade, marginaliserade, arbetshandikappade osv. som inte har några fler brister i sin kunskapssyn än gemene man. Och folk som blivit godkända på en universitetsutbildning som gör tankemässiga bottennapp.
 
Jag tycker att det handlar om kunskapssyn.

Man vill hävda att erfarenheter -oavsett slag- ska klassas som likvärdiga med kunskap (som konstrast till att kunskap jämställs med annan kunskap- och då oavsett om denna kommer från bokliga eller praktiska erfarenheter). Ytterst handlar det om att man inte alls kan identifiera vad som öht är kunskap (och därmed inte heller vad som inte är det).

Däremot handlar det primärt inte om jobb/utbildningsnivå/social status/ideologi etc.
Dock finns en samvariation så att bristande kunskapssyn är vanligare i vissa grupper. Men det är inte något direkt beroende. Visst finns det lågutbildade, marginaliserade, arbetshandikappade osv. som inte har några fler brister i sin kunskapssyn än gemene man. Och folk som blivit godkända på en universitetsutbildning som gör tankemässiga bottennapp.
Håller med om ditt andra stycke.
De som ancänder epitet är sällan insiktsfulla, nyfikna och samhällsintresseraze

Snarare tvärtom.
Det handlar inte om faktiska kunskaper utan om samhällssyn, människosyn etc
 
Lite av samma anledning här; ser man någon med den texten på Facebook så nog tusan är det en person som ganska snart viftar med dålig allmänbildning och ovilja att ta till sig kunskaper och en generell sämre förmåga att kunna diskutera saker konstruktivt.
Det är pga såna fördomar jag tog bort "Livets hårda skola" från min profil. Kan tänka mig att fler tänker som jag och att det därför är de du beskriver ovan som blir synliga.
 
Snarare tvärtom.
Det handlar inte om faktiska kunskaper utan om samhällssyn, människosyn etc
Fast jag pratade inte alls om faktiska kunskaper, utan om förhållningssättet till kunskap som koncept/fenomen/begrepp (eller vad man nu ska säga...)

Jag menar nog ändå att det är kunskapssynen som är det centrala.
Det i sin tur har naturligtvis följder på sådant som samhällssyn, människosyn osv. framför allt hur en etablerar och underbygger dessa. Vilket alltså blir avgörande för om en kan resonera kring och ompröva ...(i princip det mesta som rör människor och samhälle).

Problemet med det som lärts i "livets hårda skola" är att det inte har processats i den utsträckning eller på det sätt som behövs för att det ska bli kunskap av det.
 
Fast jag pratade inte alls om faktiska kunskaper, utan om förhållningssättet till kunskap som koncept/fenomen/begrepp (eller vad man nu ska säga...)

Jag menar nog ändå att det är kunskapssynen som är det centrala.
Det i sin tur har naturligtvis följder på sådant som samhällssyn, människosyn osv. framför allt hur en etablerar och underbygger dessa. Vilket alltså blir avgörande för om en kan resonera kring och ompröva ...(i princip det mesta som rör människor och samhälle).

Problemet med det som lärts i "livets hårda skola" är att det inte har processats i den utsträckning eller på det sätt som behövs för att det ska bli kunskap av det.
Jag tror vi är överens men jag uttrycker mig klumpigt.
Kunskapsföraktet har jag växt upp med. Uppväxt i en bruksort hade jag det runt mig.

Tycker det blivit bättre vartefter de värsta dör undan ;)
 
På ena jobbet är det en arbetsuppgift som ska göras, uppgiften är återkommande med ett givet intervall och det finns en rutin på när man gör vad och vem det är som gör vilken del i uppgiften. Nu har personen som gör en del varit sjukskriven sedan nyår ungefär och då har jag gjort dennes del i uppgiften under de tillfällen som dykt upp i intervallet.
vecka 7 gjorde vi en del - och pratade om nästa del, men beslutade att INTE göra den redan då eftersom den inte skulle publiceras förrän vecka 10 enligt rutinen.
I förrgår kom ordinarie person Y tillbaka till jobbet och igår pratade vi om det här nästkommande momentet. Hon frågar om jag har gjort det? Jag säger nej. Hon säger att X säger att jag har gjort det. Jag säger att nej, jag har inte gjort det eftersom det enligt rutinen inte skulle publiceras förrän nästa vecka. Hon säger igen att X säger att jag har gjort det. Jag säger att jag har inte gjort det. Hon säger att -men X säger att du har gjort det. Jag säger att jag har inte gjort det.
Vi enas om att jag har INTE gjort det utan hon ska göra det, och jag tar vid min vanliga del i uppgiften. Sedan ringer hon, pratar in meddelande för att jag sitter i möte, och säger att det är felräknat i rutinen så uppgiften behöver göras igår. Ok, gör det då. Uppgiften görs - allt är frid och fröjd.

Nu kommer ett mail från X, skickat till "all personal" och Y där X skriver att hon och jag "har redan gjort uppgiften"

MEN NEJ!!!!! :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:🤯
 
Har suttit och storbölat bara för att jag är tvungen att byta stall. Känner mej så himla löjlig, men jag mår verkligen skit över det. Stallägaren kommer säga upp arrendet med och säger att det kan bli svårt att få tillbaka. Varför ska det vara så förbannat svårt att få tag i inackorderingar?
var är det?
 
Jag har ångest för att jag tömde lappar ur en skål på jobbet som visst skulle vara kvar. Frågade en gruppchef innan och hon sa ja.
Idag kom en annan gruppchef och frågade var skålen var 😫

Det är inte hela världen, men Min hjärna schasar upp sig så oerhört, "frågade jag verkligen innan jag slängde" osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
22 23 24
Svar
475
· Visningar
23 858
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 100
Senast: pepp
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 884
Senast: Mkb
·
Svar
2 001
· Visningar
98 155
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp