Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vantrivs sjukt mycket på jobbet. Folk är så otrevliga och sura. Usel stämning. Eftersom jag är ny så måste jag ju fråga om saker och folk suckar, himlar med ögonen och vänder sig bort utan att svara. Men tack så mycket.

Och vädret. Skolorna i stan ställdes in pga av blixthalka. Regn ovanpå is. Men själv måste jag jobba.

På min arbetsplats hade det där lett till omedelbart allvarligt samtal och varning vid upprepning och sen avsked. Kan du ta upp det med din chef, att dina kollegor inte ger dig chansen att lära dig ditt nya jobb? Jag vet att det är i en annan kultur, men lite hyfs och effektivitet vill väl de flesta företag ha ut av sin verksamhet?
 
Nä, fast uppmaningarna hjälper nog lite ändå eftersom det är ganska många som ganska ofta kan styra över sin arbetstid och arbetsställe. Däremot håller jag med om att det är ganska svårt att klandra personer och att man kanske skulle kunna få bättre effekt om det betalades ut någon form av ersättning till företag och individer.

Ja, alltså de som kan jobba hemma borde ju göra det en sån här dag. Jag är en av de som har turen att kunna göra det. Men det betyder inte att jag inte förstår dilemmat för de som inte kan jobba hemma. Där konsekvenserna av att stanna hemma kan bli rätt stora. Dels från chefen och kollegorna som tvingas dra ett tyngre lass och dels beroende på vad man har för jobb. Patienter som får sin tid avbokad med mycket kort varsel (kanske t.o.m. inte hinner få reda på avbokningen). Klassen med elever som inte får nån lärare den dagen. Vad ska skolan göra med flera klasser som samtidigt står utan lärare? Om det hade funnits en koppling mellan varningarna och t.ex. skolan så skolan kunnat ställas in och lärarna kunnat stanna hemma. Men så länge eleverna måste dit så måste lärarna det också. Iaf enligt deras chef och ledning.

Allt är så mycket mer komplext än bara: stanna hemma om det är dåligt väglag. Det är ofta inget som en vanlig person kan bestämma över utan att få en jäkla massa skit för det.

Jag kan tycka att steg 1 är att se till att vid vissa varningar så måste arbetsgivare godkänna hemarbete för de som kan utföra sitt jobb hemifrån. Det finns tyvärr fortfarande arbetsgivare som inte gillar att anställda jobbar hemifrån trots att arbetsuppgifterna tillåter det.

Att lösa det för resten är svårare då samhället har funktioner som måste vara igång oavsett vad. Vård, omsorg, infrastruktur osv.
 
Sydsvenskans lista över olyckor har en gemensam nämnare. Det är inte bilarna utan lastbilarna som ställer till det. Så det kanske är lastbilar som inte ska få lov att ge sig ut ...

Jag har funderat över det faktiskt! Man borde kunna förbjuda lastbilar från att köra i vissa väder. T.ex. när SMHI kommer med vissa varningar så ska det vara förbjudet att köra med lastbil. De är uppenbarligen inte utrustade/kapabla att klara av det lika bra som vanliga personbilar!
 
Jag har funderat över det faktiskt! Man borde kunna förbjuda lastbilar från att köra i vissa väder. T.ex. när SMHI kommer med vissa varningar så ska det vara förbjudet att köra med lastbil. De är uppenbarligen inte utrustade/kapabla att klara av det lika bra som vanliga personbilar!

Det skulle kunna räcka med att utfärda höga (alltså riktigt höga och applicerbara på alla som opererar på svenska vägar så att det alltid blir mer ekonomiskt att planera om) böter om lastbilar fastnar och visar sig ha undermåliga fordon.

Det går att utrusta lastbilar så att de klarar "lika mycket" som personbilar.
 
Det skulle kunna räcka med att utfärda höga (alltså riktigt höga och applicerbara på alla som opererar på svenska vägar så att det alltid blir mer ekonomiskt att planera om) böter om lastbilar fastnar och visar sig ha undermåliga fordon.

Det går att utrusta lastbilar så att de klarar "lika mycket" som personbilar.

Ja, det hade också varit en lösning. Men då måste det verkligen kännas!

Om lastbilar går att utrusta eller ej låter jag vara osagt men det ser ju inte ut som att det görs och därför tycker jag att de ska förbjudas när det är sånt här väder som det är idag.
 
Citerar från Sydsvenskans liverapportering, bortsett från rubriken är det mina fetningar:
I dag 12:01

Trafikuppdatering!​

Ett gäng olyckor pågår samtidigt just nu på E6 och E22. Här kommer en sammanställning.

E22:

• Vid trafikplats Hurva utanför Eslöv har en lastbil kört av vägen i södergående riktning. Räddningstjänsten är på plats och sanerar ett dieselläckage, sen ska lastbilen bärgas. Vägen är avstängd i södergående riktning och kommer vara så någon timme till.

• Vid Gårdstånga har en mindre lastbil kört i diket i södergående riktning. Här har också skett flera följdolyckor. Ingen är skadad. Räddningstjänsten är på plats och vägen är avstängd i södergående riktning. Ingen prognos på när vägen kan öppna igen.

E6:

• Det har skett en seriekrock med flera personbilar och lastbilar i höjd med Flädie, i norrgående riktning. Ingen är skadad, men vägen är avstängd i norrgående riktning. Räddningstjänsten är på plats och även här sanerar man efter ett dieselläckage. Lång och oklar prognos – det kommer alltså vara avstängt här länge.

• Hela sträckan mellan Lomma och Lundåkra är avstängd på grund av det hala väglaget. Här kommer det vara avstängt till klockan 15.

• Strax innan klockan 10 vid trafikplats Hofterup skedde en lastbilsolycka. Lastbilen bärgas just nu och ett körfält är öppet i norrgående riktning. Men eftersom denna olycka har skett norr om Flädie, där det är stopp, så spelar detta öppna körfält mindre roll.

• Vid Glumslösvbacken har flera lastbilar svårt att ta sig uppför backen. Polis, räddningstjänst och Trafikverkets personal är på plats och leder om trafiken.

• Enligt polisen är det ”ett flertal personbilar samt minst två lastbilar som behöver bärgas, vilket innebär att bärgningen kan väntas ta tid”.

Det finns för närvarande ingen uppgift om att någon person har kommit till skada.
 
Alltså... Jag vet inte om det är nått elfel som härjar i min bil eller om jag bara är dum i huvudet.
Igår la som sagt värmen av plus att batteriet har varit lite tjurigt ett tag. Men idag när jag kom ut, så klart efter att det varit snöstorm i flera timmar, var passagerar fönstret nere!!:eek:

Snö. I. hela. Jävla. Bilen!!!! :arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh:

Jag hatar vinter!!
Jag insåg att jag måste ha drömt exakt detta! Att jag kom ut och bilen var full av snö, med passagerarfönstret nere :eek:
 
Vet att jobbet har vinterdäck på alla lastbilar, det är ju inte alla som har, vad jag förstod

Jag vet inte vad alla har. Men jag vet att lastbilarna står för en väldig massa olyckor så vad de än har eller inte har så är det inte tillräckligt. Därför tycker jag att de inte ska få köra i sånt här besvärligt väglag.
 
Ny uppdatering från Sydsvenskan, återigen mina fetningar:
I dag 14:35

Trafikuppdatering igen!​

Det har varit flera olyckor på Europavägarna under dagen. Här är en sammanställning över läget just nu.

E22:

Trafikolyckorna vid Hurva och Gårdstånga är hanterade och räddningstjänsten har lämnat. Vid Gårdstånga skedde flera följdolyckor när en lastbil körde i diket och ett flertal personer (räddningstjänsten har ingen exakt uppgift) fick föras till sjukhus med lindriga skador. Mellan Hörby och Lund är det dock fortsatt trångt att passera på grund av flera lastbilar som står stilla.

Längre norrut på E22, mellan Linderöd och Kristianstad, är det flera lastbilar som blockerar vägen. Här är det stopp i trafiken till klockan 18, enligt Trafikverkets prognos.

E6:

Seriekrocken med flera personbilar och lastbilar vid trafikplats Flädie är hanterad av räddningstjänsten. Ett körfält ska vara öppet i norrgående riktning.

Vägen är däremot avstängd på grund av dåligt väglag mellan Lomma och Löddeköpinge. Beräknas öppna igen klockan 18, enligt Trafikverket.
 
Mig själv. Jävligt störig! * går i ide och diskuterar allt dumt med enbart mig själv medans mina käkar spänner sönder* För...i...helvete... något rätt borde man väl kunna göra? Är inte ens bra på att dricka vatten just nu:rofl:
 
På min arbetsplats hade det där lett till omedelbart allvarligt samtal och varning vid upprepning och sen avsked. Kan du ta upp det med din chef, att dina kollegor inte ger dig chansen att lära dig ditt nya jobb? Jag vet att det är i en annan kultur, men lite hyfs och effektivitet vill väl de flesta företag ha ut av sin verksamhet?
Det är tyvärr annorlunda här än i Sverige. Det blir lite "han sa, hon sa". Igår började jag gråta vid hemgång eftersom alla struntade i mig. Jag kunde inte avsluta jobbet på rätt sätt.
 
Glömde min handdukstork påslagen. Vill inte ha den på när jag inte är hemma. Tack och lov så har dottern nyckel till min lägenhet så jag ringde henne så hon kunde åka förbi och stänga av.

Vet inte hur brandfarligt det är men säkrast att slå av den. Slutar jobbet först 24.00 så det dröjer innan jag är hemma.

Ska nog skaffa en timer till den så att jag inte glömmer fler gånger.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
22 23 24
Svar
460
· Visningar
23 219
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 066
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 606
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 024
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp