Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
I hela 5 dagar fick jag känna mig något sånär frisk och återställd efter influensan, men idag vaknade jag med ont i öron & hals. Känns som att jag glömde ta med mig mitt vanligtvis ganska starka immunförsvar när vi gick från 2023 till 2024 :arghh:
 
Värmaren :confused::o
Min bil är från 2007 och är tydligen full med elfel så tja det är kanske det som äter batteri också :(
haha ja - min vardagslyx att vissa dagar slippa skrapa rutor :D
mm, elfel har ju en tendens att göra det. Min förra bil fick elfel som pajjade batteriet. Fick ha assistanshjälp 2ggr för att batteriet var stendött pga någon elgrej som drog ur strömmen...
 
Värmaren :confused::o
Min bil är från 2007 och är tydligen full med elfel så tja det är kanske det som äter batteri också :(
Har man bränsledriven motorvärmare (t.ex. webasto) så drar den ström, vilket gör att om man kör korta sträckor när man använt värmaren så hinner inte batteriet laddas upp tillräckligt mellan gångerna :) en tumregel (förr åtminstone) var att man inte ska köra värmaren mer än tänkta körtiden (har man t.ex. 10 min. körväg till jobbet ska man inte köra värmaren längre än 10 minuter).
 
Alltså... Jag vet inte om det är nått elfel som härjar i min bil eller om jag bara är dum i huvudet.
Igår la som sagt värmen av plus att batteriet har varit lite tjurigt ett tag. Men idag när jag kom ut, så klart efter att det varit snöstorm i flera timmar, var passagerar fönstret nere!!:eek:

Snö. I. hela. Jävla. Bilen!!!! :arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh:

Jag hatar vinter!!
 
Känner mig rätt klar med vinter nu.
 

Bifogade filer

  • IMG_5849.jpeg
    IMG_5849.jpeg
    378,1 KB · Visningar: 54
Har man bränsledriven motorvärmare (t.ex. webasto) så drar den ström, vilket gör att om man kör korta sträckor när man använt värmaren så hinner inte batteriet laddas upp tillräckligt mellan gångerna :) en tumregel (förr åtminstone) var att man inte ska köra värmaren mer än tänkta körtiden (har man t.ex. 10 min. körväg till jobbet ska man inte köra värmaren längre än 10 minuter).
Klarar mig utan värmare men batteriet verkar laddas ur ändå
Problemet är att jag bara kör korta sträckor och har ingen lust att köra längre sträckor alls ;)
Men jag får väl underhållsladda men är lite tveksam på hur väl min batteriladdare fungerar och hur ofta man behöver underhållsladda
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Jag har ett massivt ilandsproblem. Jag vill ha apelsinjuice. Men kylen är nästan hela vägen bort till andra ändan av kontoret och jag måste överge min filt om jag ska gå å hämta ett glas :(
 
Folk som gett sig ut med bilen i södra Sverige å ny sitter fast i köer!! Näää du behövde inte köpa mjölk idag! Jag skulle ju bara en kort bit mm trodde inte det va så illa!

Har lite svårt att tycka synd om såna som sitter fast nu
Själv har jag dåligt samvete som inte kom iväg till mitt kvällspass utan min kollega som redan jobbat sitt dagpass får ta mitt också.
Tröstar mig med att hon troligen inte kommit hem.
 
Folk som gett sig ut med bilen i södra Sverige å ny sitter fast i köer!! Näää du behövde inte köpa mjölk idag! Jag skulle ju bara en kort bit mm trodde inte det va så illa!

Har lite svårt att tycka synd om såna som sitter fast nu

Vad ska de göra som behöver åka in till jobbet? Arbetsvägra? Det tycker nog inte arbetsgivarna om det minsta lilla. Jag är privilegierad som kan jobba hemifrån. Men alla har inte såna jobb.
 
@LadySara Det hjälper ju inte att Polisen och SMHI uppmanar folk att stanna hemma om deras arbetsgivare inte godkänner det. Jag efterlyser en tydligare koppling mellan vädervarningar och rätten att stanna hemma från jobbet. Så länge det inte finns kan man inte klandra personer som åker till jobbet trots dåligt väder.
 
Vantrivs sjukt mycket på jobbet. Folk är så otrevliga och sura. Usel stämning. Eftersom jag är ny så måste jag ju fråga om saker och folk suckar, himlar med ögonen och vänder sig bort utan att svara. Men tack så mycket.

Och vädret. Skolorna i stan ställdes in pga av blixthalka. Regn ovanpå is. Men själv måste jag jobba.
 

Bifogade filer

  • 20240117_135838.jpg
    20240117_135838.jpg
    449,9 KB · Visningar: 45
@LadySara Det hjälper ju inte att Polisen och SMHI uppmanar folk att stanna hemma om deras arbetsgivare inte godkänner det. Jag efterlyser en tydligare koppling mellan vädervarningar och rätten att stanna hemma från jobbet. Så länge det inte finns kan man inte klandra personer som åker till jobbet trots dåligt väder.

Nä, fast uppmaningarna hjälper nog lite ändå eftersom det är ganska många som ganska ofta kan styra över sin arbetstid och arbetsställe. Däremot håller jag med om att det är ganska svårt att klandra personer och att man kanske skulle kunna få bättre effekt om det betalades ut någon form av ersättning till företag och individer.
 
Kom mig hem utan större problem trots -13° och disregn i kombo gjorde sitt absolut bästa för att frosta igen hela framrutan :cautious:
Flaggade också chefen för att om vädret blir som utlovat ikväll/natt/morgon, så kommer jag inte till jobbet imorgon = hon hinner kolla vilka vikarier som finns tillgängliga redan idag, om jag ringer 06.30 imorgon när hon slår på sin tfn.

Tack och lov anser hon inte att jag ska piskas ut i oplogat snöblåsväder och köra de 4.5 milen, varav ca hälften över skog.
 
Folk som gett sig ut med bilen i södra Sverige å ny sitter fast i köer!! Näää du behövde inte köpa mjölk idag! Jag skulle ju bara en kort bit mm trodde inte det va så illa!

Har lite svårt att tycka synd om såna som sitter fast nu

Sydsvenskans lista över olyckor har en gemensam nämnare. Det är inte bilarna utan lastbilarna som ställer till det. Så det kanske är lastbilar som inte ska få lov att ge sig ut ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
22 23 24
Svar
461
· Visningar
23 247
Senast: Tuvstarr
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 071
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 614
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 029
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp