Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om honom tittade jag på en dansk film och där var en invandrare som bröt på danska. Invandrare kan ju göra det, inget konstigt alls, men jag reagerade på att det lät så VÄLDIGT svenskt. Det störde mig. Insåg när jag kollade upp skådespelaren att det var fares Fares och han är typ svensk. Så... därför var hans danska svensk! Så väldigt svensk! :D
 
Folk med typ samma namn som efternamn är ett evigt störningsmoment för mig :bag: Nu hette han tydligen Lennart innan han bytte till dubbelknut men jag menar…
Av alla namn som finns i världen, varför döpa ett barn till Erik om ditt efternamn är Eriksson?? :confused: Kreativt
Min moster heter samma som jag. Inte kul som barn att vara "lilla" När mostern då var "stora". Hatade det som barn. Ja, jag har frågat varför jag fick samma namn som mostern men får inget svar.
 
Min moster heter samma som jag. Inte kul som barn att vara "lilla" När mostern då var "stora". Hatade det som barn. Ja, jag har frågat varför jag fick samma namn som mostern men får inget svar.
Mitt efternamn är ovanligt. Konstigt nog var det två släkter i samma by med detta efternamn. Vi är inte släkt. Deras släkt hette "Skägg" + efternamn för att skilja släkterna åt. Mystiskt.
 
På tal om honom tittade jag på en dansk film och där var en invandrare som bröt på danska. Invandrare kan ju göra det, inget konstigt alls, men jag reagerade på att det lät så VÄLDIGT svenskt. Det störde mig. Insåg när jag kollade upp skådespelaren att det var fares Fares och han är typ svensk. Så... därför var hans danska svensk! Så väldigt svensk! :D
Som kompisen som var in på kommunala bostadsbolaget. De ville bytalägenhet och hade sett att en bra var ledig. Hon bär slöja. Talade engelska eftersom hon ännu var lite osäker på sin svenska.

Efteråt träffade jag en anställd där som sa att hon var imponerad över min kompis goda engelska.
Kompisen är från Liverpool :D
 
Som kompisen som var in på kommunala bostadsbolaget. De ville bytalägenhet och hade sett att en bra var ledig. Hon bär slöja. Talade engelska eftersom hon ännu var lite osäker på sin svenska.

Efteråt träffade jag en anställd där som sa att hon var imponerad över min kompis goda engelska.
Kompisen är från Liverpool :D
Ja ibland krockar ens föreställningar ju med verkligheten! Här var min att den här invandraren åtminstone skulle bryta på danska, han skulle ju absolut inte låta som en svensk som talar danska, speciellt inte när han hette Assad (har jag för mig). Det började med att jag rynkade på pannan och tänkte: "fel". Sedan sa jag rakt ut till filmen "men man säger ju så på svenska! Varför säger han det med svensk melodi om han är invandrare". Nu ska jag vara ärlig och säga att jag såg tre eller fyra filmer med det här polisparet, Assad och Mörck och kollade först upp i film två i slutet när jag stört mig länge nog på att han pratade fel melodi för att vara en Assad i Danmark :D Det visade sig att han var en typ Svensson som pratade danska, så tja, den svenska melodin var ju gräsligt genomskinlig :D

Och på tal om namn är ett av mina namn Rebecka. Det ska stavas Rebekka, man stavar det så i Danmark, men när det skulle skrivas in trodde den som skrev in det att det var stavfel så det står Rebecka. Mamma ändrade inte det tyvärr, så mitt namn är "fel".

Sonens namn stavas internationellt. Döpt efter min mammas farfar, varefter min morfar och hans syskon tog hans namn och gjorde till ett -ssonnamn. Så sonen har ett namn stavat på internationellt vis och ett efternamn som är samma fast stavat på svenskt vis. Dock skrevs det fel där för en herrans många år sedan, vårt namn ska stavas med C efter mannen vars namn var med C, och inte K som det är stavat med i halva släkten. Jag har numera bytt hos skatteverket... Det hade varit "ännu värre" om han stavat efternamnet med C kanske :D
 
Min moster heter samma som jag. Inte kul som barn att vara "lilla" När mostern då var "stora". Hatade det som barn. Ja, jag har frågat varför jag fick samma namn som mostern men får inget svar.
Känner också folk vars nära släkting heter samma! I ett fall ringde faktiskt släktingen och frågade X:s mamma - kan jag döpa min son till samma sak? Mamman tyckte egentligen att det var lite jobbigt men ville inte vara krånglig, så sa OK. Nu är han för evigt korta X…
 
Jag hade två kompisar som var är gifta. Bägge hette Kenneth! 😅 och med samma efternamn också.

På bröllopet blev det lite kul: ”tager du Kenneth ehhhh Kenneth…”
Tur de ofta säger ”tager du denna Kenneth?” Jag har två Annor, inte samma efternamn men samma initial. (Deras son kallar dem stora mamman och lilla mamman, varpå de går under stora och lilla Anna.)

Mina föräldrar känner ett par som hette Servin och Cervin i efternamn. De gifte sig och har nu dubbelnamn...
:rofl: Jag känner till en Bolin Bolorin.


I min pappas släkt finns ett antal generationer där far och äldsta son växlade mellan att heta Nils Petterson och Petter Nilsson i typ fem eller sju generationer tror jag.
 
Som kompisen som var in på kommunala bostadsbolaget. De ville bytalägenhet och hade sett att en bra var ledig. Hon bär slöja. Talade engelska eftersom hon ännu var lite osäker på sin svenska.

Efteråt träffade jag en anställd där som sa att hon var imponerad över min kompis goda engelska.
Kompisen är från Liverpool :D
Knasigt! Lika tokigt som att bo i visst sorts hus och ha kläder för dåligt väder och bil som klarar av väglaget idag.

Så störigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
22 940
Senast: Catsu
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 055
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 586
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 014
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp