Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
I min morfars släkt hette alla Karl Mårtensson och Mårten Karlsson. Men de kallades för gårdsnamnet. När det beslutades om att efternamn var obligatoriskt råkade det bli Mårtensson.
:rofl: Min farfar, som hette Pettersson (men inte Nils - den första generationen utanför Nils-Petter-pingpongen) skrev till kungen för att byta efternamn. Han gav två förslag och förstahandsvalet accepterades. Pappa hade kvarkorrespondensen.
 
Sjukt halt idag. Allt är täckt av en tunn ishinna 😩
Haft ett par dagar med växlande snö, -10, +5, regn, -3, +3, regn, -3
IMG_4146.jpeg
 
Att alla ytor utomhus är täckt av ett lager is! Julafton var dock värst, när vi åkte på skogsvägen från oss på väg in till stan för firande var det till att köra i Max 30 på raksträckorna, men vi låg mest i 20 och under pga spegelblank is på vägen. Och så blev vi -som tur var- stannade av några som sa att sista backen ner på vägen var totalt glashal så de hade glidit av vägen med bilen.

Så för att inte riskera att glida av/glida in i deras bil, så var det bara att vända och köra en omväg på ca 1 mil för att komma ut på större, saltad väg 🤪! Hemfärden var bättre, då hade det varit plus och regnat så vägarna blivit lite bara. Jag hade hoppats att plusgraderna skulle varit kvar tills allt försvann, men nu har det som sagt vänt och allt som är kvar av snö/smältvatten är nu is….
 
Känner också folk vars nära släkting heter samma! I ett fall ringde faktiskt släktingen och frågade X:s mamma - kan jag döpa min son till samma sak? Mamman tyckte egentligen att det var lite jobbigt men ville inte vara krånglig, så sa OK. Nu är han för evigt korta X…
I min släkt på min pappas sida har flera samma namn. Jag har två kusiner som heter x y (samma för- och efternamn), en kusin och ett kusinbarn som heter S, en kusin och ett kusinbarn som heter D, en kusin och en farbror som heter a y (samma för- och efternamn).

Vet inte hur en person tänker när han ger sin son samma tilltalsnamn som sin brors barn. :confused:

PS. Man döper inte nån till ett namn utan till en religion. Namngivning är separat från dopet.
 
Jag stör mig på vädret med men på ett helt annat sätt än som pratas om i tråden. Vi har haft det varmt, soligt och till och från blåsigt så att all snö och is har smält bort och en del har till och med torkat upp. Jättefint väder och härliga dagar men det känns som vår och jag vet att om några dagar så är det snöblandat regn och slask igen. Vädret luras och får mig att längta till den riktiga våren. Störigt när den är så långt bort.
 
Jag brukar inte störa mig på julfilmer. Men störde mig nå grymt på en jag såg denna vecka där syrran hela tiden pushade huvudkaraktären mot en kille för att han fanns där. Varken huvudkaraktären eller dottern gillade killen men systern propsade på och gnällde på huvudkaraktären när huvudkaraktären flörtade med en kille hon faktiskt gillade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
22 23 24
Svar
460
· Visningar
23 141
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 062
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 596
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 020
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp