Störiga saker vi stör oss på del 30.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad gäller resterna så var det mer ett sätt att belysa att verkligheten ser annorlunda ut för många kontra Livsmedelsverkets matsedel som de utgick från när de fick ihop summan 3 700 kr. Matsedeln förutsätter att du lagar en ny måltid varje gång och då är det ny huvudrätt + sallad varje gång, vilket kanske inte alla gör varje dag utan någon hoppar salladen eller liknande. Men ja, matlåda är absolut ytterligare en portion som är en kostnad. Bara att den kan se annorlunda ut beroende på hur man planerar maten.

Jag kan nog tycka att även om det onekligen är bra med ekoprodukter så ska man inte behöva känna ångest och skuld inför att man inte har råd, därför borde Livsmedelsverket ha tänkt till och gjort två summor baserat på vad man faktiskt har råd med. Många kan känna ångest över att summan är så pass stor, det är ändå lite drygt 121 kr om dagen i bara matkostnad.
Fast de har ju räknat på en meny enligt nordiska näringsrekommendationerna och för att få ihop värdena så behövs den där salladen antagligen. Om folk sen äter den, inte orkar göra en sallad eller valfri annan anledning är ju rätt irrelevant för ett räkneexempel. Att man kan planera sina inköp, sin matlagning och att ta hand om eventuella rester osv har väl knappast undgått någon att det är ett sätt att spara pengar, men det är ju inte det som är syftet med dessa siffror.

Konsumentverkets siffror handlar ju inte om vad folk har råd med utan vad det kostar, även om jag som sagt håller med om att bara ekoprodukter ger en missvisande bild. Jag har däremot alltid haft matkostnader under deras siffror så jag har alltid tyckt de varit i överkant. Mat har blivit dyrare och spås bli ännu dyrare nästa år så vi får väl se hur fel det är mot vad folk faktiskt behöver betala.
 
Zkitbilztillverkare! min bil har deckare i däcken, dom läcker zom zåll, förra zäongen bytte jag 5zt, i år bytte dom en innan dom la på dubbdäcken, gick 2 dagar innan bilen började pipa, kollar däcken o då har jag typ 1l i vä bak, zå idag blir det en vända in till verkztaden.
Behöver jag zäga att min bil hänger lözt?
1400 fattigare och 3 nya zenzorer, det var värre än väntat.
Tror jag zka göra hål på kontot o börja leta ny bil
 
Fast de har ju räknat på en meny enligt nordiska näringsrekommendationerna och för att få ihop värdena så behövs den där salladen antagligen. Om folk sen äter den, inte orkar göra en sallad eller valfri annan anledning är ju rätt irrelevant för ett räkneexempel. Att man kan planera sina inköp, sin matlagning och att ta hand om eventuella rester osv har väl knappast undgått någon att det är ett sätt att spara pengar, men det är ju inte det som är syftet med dessa siffror.

Konsumentverkets siffror handlar ju inte om vad folk har råd med utan vad det kostar, även om jag som sagt håller med om att bara ekoprodukter ger en missvisande bild. Jag har däremot alltid haft matkostnader under deras siffror så jag har alltid tyckt de varit i överkant. Mat har blivit dyrare och spås bli ännu dyrare nästa år så vi får väl se hur fel det är mot vad folk faktiskt behöver betala.
Värt att notera också för att få perspektiv är att konsumentverkets siffra för 2023 är 3420kr. 3700kr är drygt 8% högre och i linje med vad de spår att maten kommer öka i kostnad.
 
Jag stör mig på att jag varit sjuk i snart en vecka, att ha spenderat den enda lediga helgen innan mitten av januari i sängen och har jag otur missar jag min tatueringstid den här veckan :arghh:

Jag är fortfarande inte frisk och fick ställa in tatueringstiden också 😞 Tatueraren var sjukt gullig och ska se om hon kan klämma in mig på en annan tid i december men annars får det helt enkelt bli i januari.

Alltså det här viruset kom nästan mer olägligt än när jag blev sjuk över jul för något år sedan. Har missat julfest, ledig helg, födelsedagsfirande, träffa pappa och tatueringstiden. Kunde inte det här hänt i november? 🤧😝
 
Ta med en påse som du kan lägga dem i och då ta med dig in.

Finns det inga skåp?

Du får ta med dig nån variant av kasse och lägga dem i.
Det finns skåp - men de är bara till personalen 😅 Har några gånger lagt skorna i en påse och tagit in till gymmet och fått skäll för att påsen är i vägen. Men om alternativet är att få gå barfota hem, så tar jag hellre skäll framöver!
 
Mår mycket bättre, kommer nog jobba igen på torsdag! Gullig du är som frågar 💕

Krya på dig och hoppas du får din tatueringstid i december ändå!

Vad skönt att höra att du är bättre!

Tack 😊 Just nu ser det mörkt ur, alla andra kunder är också sjuka 😂 Men december går alltid fort och jag har en skidresa bokad i början av januari så det finns mycket att se fram emot. Intalar jag mig 😅
 
MÄNniskor...
Operan ger Barberaren i Sevilla och denna bild läggs ut på FB:

barberaren-i-sevilla_1098webb_3_2.jpg


Direkt sladdar ngn snubbe in och kommenterar: "syns tydligt att det är ngn WOKE skit!"

JAG.ORKAR.INTE.MER!!!! :arghh::arghh::arghh::arghh:
 
Fick svar på varför företaget tydligen skippat julbord i år: någon/några hade tyckt att det var för många julbord. Jaja, kan väl förstå att vissa äter julbord varje dag, även om jag inte gör det. Men ändå, ta någon roligare restaurang än en sportbar! Kanske kunde hittat något alternativt julbord, eller åtminstone en vettig restaurang.
 
Jag åt några pepparkakor och mår nu illa. Jag åt nog för fort! Att jag inte lär mig! Men de var ju goda och tar man en så....det går snabbt till flera. Men väldigt störigt när man kommer på i efterhand att man skulle ätit långsamt. Man skulle haft en varningssignal i telefonen eller något som ljuder när man tuggar för fort :D

Det ska bli kallare igen. Det stör mig väldigt. Jag är trött på att frysa, så det har varit rätt lagom nu ett par tre dagar...
 
Gällande matkostnad om 3700 kr per person hade jag önskat att min matkostnad låg där... 🙈 Lagar nästan all mat hemma. Äter ute typ 3-4 gånger i månaden men även om jag räknar bort det så överstiger min matkostnad för livsmedel 3700 per månad.. Nu är väl just matkostnad, per person, ofta dyrare om man är singel jämför med tex en familj på fyra då det inte går att storhandla på samma sätt. Sen köper jag tyvärr en hel del mat på små ica butiker. Måste bli bättre på att storhandla. Brukar storhandlat "online" på tex ica maxi med hemleverans då jag inte har bil (bor i innerstan i Stockholm) men jag har har börjat misstänka att matpriserna när man handlar online är rätt mkt högre än när man handlar i butik. Ska försöka börja storhandla på Willys och hoppas att dom är billigare för jag vill verkligen sänka min matkostnad.
 
Gällande matkostnad om 3700 kr per person hade jag önskat att min matkostnad låg där... 🙈 Lagar nästan all mat hemma. Äter ute typ 3-4 gånger i månaden men även om jag räknar bort det så överstiger min matkostnad för livsmedel 3700 per månad.. Nu är väl just matkostnad, per person, ofta dyrare om man är singel jämför med tex en familj på fyra då det inte går att storhandla på samma sätt. Sen köper jag tyvärr en hel del mat på små ica butiker. Måste bli bättre på att storhandla. Brukar storhandlat "online" på tex ica maxi med hemleverans då jag inte har bil (bor i innerstan i Stockholm) men jag har har börjat misstänka att matpriserna när man handlar online är rätt mkt högre än när man handlar i butik. Ska försöka börja storhandla på Willys och hoppas att dom är billigare för jag vill verkligen sänka min matkostnad.
Överlag är ju ICA den kedja som höjt sina priser mest, så att byta till Willys kommer säkerligen att hjälpa :) !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 047
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
443
· Visningar
22 242
Svar
2 001
· Visningar
98 096
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 578
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp