Störiga saker vi stör oss på del 30.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter i väntrummet till ortopeden. Har tid 10.20...Var likadant för en månad sen och då kunde de inte hjälpa mig utan jag fick en tid till idag. Ser mörkt ut. Alla andra kallas in. Nu har jag väntat i över en timme.

Mår så dåligt av andra skäl så jag orkar inte riktigt hantera ännu ett problem.

Väntrummet har ingen tv, bara radio.

Tysk sjukvård är inte alltid så bra som folk tror.
 
Senast ändrad:
Sitter i väntrummet till ortopeden. Har tid 10.20...Var likadant för en månad sen och då kunde de inte hjälpa mig utan jag fick en tid till idag. Ser mörkt ut. Alla andra kallas in. Nu har jag väntat i över en timme.

Mår så dåligt av andra skäl så jag orkar inte riktigt hantera ännu ett problem.

Väntrummet har ingen tv, bara radio.

Tysk sjukvård är inte alltid så bra som folk tror.
Och nu blev jag hemskickad! F-n. Utan kontakt med läkaren.
 
Jag har femtielva ärenden. Allt åt olika håll där vissa saker kan göras imorgon så jag tänkte gå efter viktigast först... Nej, för de två viktigaste saknar antingen helt info om exakt vad som ska köpas in pga ej meddelat mig eller så ligger hemsidan där info ska finnas helt nere :confused: Jahapp :arghh:
 
Att Konsumentverket räknar med att matkostnaden för en person 2024 är ca 3700 kronor per månad, hur många har råd med det? Detta om alla mål lagas hemma.
Tänker att det förutsätter att man inte gör matlådor, kollar efter extrapriser m.m. utan bara handlar rakt av deras matschema utan eventuella rabatter. Laddade ner rapporten som gav lite mer förståelse för hur de räknat.

Men ja, det är en saftig peng som inte alla har råd med.

Edit: såg även att de bara räknat på eko-produkter och bara på svensk kött, kan bli lite missvisande.
 
Tänker att det förutsätter att man inte gör matlådor, kollar efter extrapriser m.m. utan bara handlar rakt av deras matschema utan eventuella rabatter. Laddade ner rapporten som gav lite mer förståelse för hur de räknat.

Men ja, det är en saftig peng som inte alla har råd med.

Edit: såg även att de bara räknat på eko-produkter och bara på svensk kött, kan bli lite missvisande.
Men de räknar med att alla måltider äts hemma
 
På den senaste kvarten har jag klickat bort TIO annonser om urnor för djuraska.

När ska detta ta slut? :arghh::arghh:
Jag blev tvungen att använda adblocker ett tag. Det var ingen annons som var olämplig som sådan, bara störig, och då jag börjat klicka bort den ibland så hände precis det där, den uppenbarade sig överallt och hela tiden, jag såg till slut inga andra annonser alls.
Efter kanske ett halvår tog jag bort adblockern, och har inte sett annonsen nu.
 
Zkitbilztillverkare! min bil har deckare i däcken, dom läcker zom zåll, förra zäongen bytte jag 5zt, i år bytte dom en innan dom la på dubbdäcken, gick 2 dagar innan bilen började pipa, kollar däcken o då har jag typ 1l i vä bak, zå idag blir det en vända in till verkztaden.
Behöver jag zäga att min bil hänger lözt?
 
Men de räknar med att alla måltider äts hemma
Jovisst men tittar man på deras matsedel så är det verkligen inte att du äter eventuella rester från gårdagen utan du ska laga en helt ny måltid varje gång. De har dessutom räknat på att allt är ekologiskt och svenskt, inte tagit hänsyn till säsongsvariationer och andra rabatter som kort datum m.m.

Verkligheten kan se väldigt annorlunda ut, vilket de inte riktigt räknat med. Då blir summan 3 700 kr per person missvisande i det avseendet då man kan komma under eller över den summan beroende på hur man handlar och planerar.

(Måste även påpeka att de räknar med att alla måltider LAGAS hemma, inte äts hemma.)
 
Jovisst men tittar man på deras matsedel så är det verkligen inte att du äter eventuella rester från gårdagen utan du ska laga en helt ny måltid varje gång. De har dessutom räknat på att allt är ekologiskt och svenskt, inte tagit hänsyn till säsongsvariationer och andra rabatter som kort datum m.m.

Verkligheten kan se väldigt annorlunda ut, vilket de inte riktigt räknat med. Då blir summan 3 700 kr per person missvisande i det avseendet då man kan komma under eller över den summan beroende på hur man handlar och planerar.

(Måste även påpeka att de räknar med att alla måltider LAGAS hemma, inte äts hemma.)
Om det alltså enbart är mat - ja då låter det jättehögt.

Jag hajade till lite över reaktionerna men kom på att jag räknar "hushållspengar" dvs mat, hygien medicin, djurmat, kattsand etc. Och då är det inte jättemycket mer än jag räknar med i månaden.
 
Jovisst men tittar man på deras matsedel så är det verkligen inte att du äter eventuella rester från gårdagen utan du ska laga en helt ny måltid varje gång. De har dessutom räknat på att allt är ekologiskt och svenskt, inte tagit hänsyn till säsongsvariationer och andra rabatter som kort datum m.m.

Verkligheten kan se väldigt annorlunda ut, vilket de inte riktigt räknat med. Då blir summan 3 700 kr per person missvisande i det avseendet då man kan komma under eller över den summan beroende på hur man handlar och planerar.

(Måste även påpeka att de räknar med att alla måltider LAGAS hemma, inte äts hemma.)
Vid en sån här uträkning så blir det snarare missvisande om man skulle räkna på att ”varannan gång köper man denna vara med en rabatt”. Så bara för att man kan komma under summan betyder inte att riktlinjerna ska förutsätta det. Förutsättningen måste ändå vara normalpris.

I praktiken om du lagar exakt en portion mat till varje måltid för en person innebär det inte att det kostat mer för att du inte får några rester. Man får ju rester för att man lagar mer än den portionen = kostat mer än just den portionen. Så huruvida man lagar större mängder per gång påverkar inte portionskostnaden.

Att bara räkna på eko varor håller jag med om är missvisande för jag tror inte merparten av befolkningen enbart handlar ekologiskt, men jag kan samtidigt tycka att det är bra för jag tror vi behöver odla mer ekologiskt för en hållbar miljö.
 
Om det alltså enbart är mat - ja då låter det jättehögt.

Jag hajade till lite över reaktionerna men kom på att jag räknar "hushållspengar" dvs mat, hygien medicin, djurmat, kattsand etc. Och då är det inte jättemycket mer än jag räknar med i månaden.
Precis de har räknat bort allt som inte är mat. Så exempelvis kaffe och te är inte med i uträkningen då det räknas som "lyxvara", typ.
 
Den tröttsamma snön.

SMHI skriver uppehåll. Ja jo, men det kommer lite små flingor hela tiden Kanske en till två cm varje dygn. Så, gångarna snöar igen, bilen täcks av snö.

Om ett par dagar blir det rejält varmt och det utlovas regn.

Alltihop är så himla onödigt. Kan inte vädret hålla sig till minus eller plus, uppehåll eller nederbörd.
 
Vid en sån här uträkning så blir det snarare missvisande om man skulle räkna på att ”varannan gång köper man denna vara med en rabatt”. Så bara för att man kan komma under summan betyder inte att riktlinjerna ska förutsätta det. Förutsättningen måste ändå vara normalpris.

I praktiken om du lagar exakt en portion mat till varje måltid för en person innebär det inte att det kostat mer för att du inte får några rester. Man får ju rester för att man lagar mer än den portionen = kostat mer än just den portionen. Så huruvida man lagar större mängder per gång påverkar inte portionskostnaden.

Att bara räkna på eko varor håller jag med om är missvisande för jag tror inte merparten av befolkningen enbart handlar ekologiskt, men jag kan samtidigt tycka att det är bra för jag tror vi behöver odla mer ekologiskt för en hållbar miljö.
Vad gäller resterna så var det mer ett sätt att belysa att verkligheten ser annorlunda ut för många kontra Livsmedelsverkets matsedel som de utgick från när de fick ihop summan 3 700 kr. Matsedeln förutsätter att du lagar en ny måltid varje gång och då är det ny huvudrätt + sallad varje gång, vilket kanske inte alla gör varje dag utan någon hoppar salladen eller liknande. Men ja, matlåda är absolut ytterligare en portion som är en kostnad. Bara att den kan se annorlunda ut beroende på hur man planerar maten.

Jag kan nog tycka att även om det onekligen är bra med ekoprodukter så ska man inte behöva känna ångest och skuld inför att man inte har råd, därför borde Livsmedelsverket ha tänkt till och gjort två summor baserat på vad man faktiskt har råd med. Många kan känna ångest över att summan är så pass stor, det är ändå lite drygt 121 kr om dagen i bara matkostnad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 047
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
22 382
Senast: sthu
·
Svar
2 001
· Visningar
98 105
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 578
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp