Störiga saker vi stör oss på del 30.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får se om jag stör mig på något liknande i år... Förr, innan pandemin (och innan jag började) fick min arbetsplats stort julbord och julklapp. Under pandemin, när jag började, fick vi julklappar, typ presentkort som man kunde beställa hem klappar man valt själv. Förra året: ingen julklapp, inget julbord utan ett God Jul-inlägg på intranätet och att de skänkt en liiiten summa pengar till typ UNICEF. Inlägget efter; hälsning från ledningsgruppen på resa i södra Frankrike.
I mitt fall tror jag det är mer ny ansvarig som inte insåg att man måste boka julbord månader i förväg om man ska få plats med ett helt företag, även om det absolut gör att det känns som om att vi anställda inte betyder något.
 
Stör mig på namnet på den här tråden. 😬

Ursprungsversionen hette ”Saker som stör dig orimligt mycket”. Sedan kom en lång lista med andra namn:

Orimliga saker som stör dig, del 2
Saker som stör mig orimligt mycket, del 3
Saker som stör mig orimligt mycket, eller orimliga saker som stör mig, del 4
Här fortsätter vi att störa oss på rimliga o orimliga saker, del 5
Jag stör mig på…, del 6
Vi fortsätter störa oss, del 7

För att sedan slutligen bli ”Störiga saker vi stör oss på”.

1) Det är stor skillnad på betydelserna.
2) Och va? STÖRIGA saker vi STÖR oss på? Som ”Roliga saker vi tycker är roliga” eller ”Tråkiga saker vi tycker är tråkiga”? Finns det ens störiga saker som inte stör oss? O_o

Allt detta stör mig. :arghh:
 
Stör mig på att när jag lade beställning på hundmat + godis som betalas med kundpoäng så bara skickades jag vidare till hemsidan på nytt. Men kundpoängen drogs, signeringen står som ok i Bank-id men ingen beställning gjord. Så nu vågar jag ju inte prova igen pga tänk så går den igenom efter ett tag bara. Men jag behöver ju få tag i maten då den snart är slut hemma 😅 Hoppas kundservice kan svara snabbt...
 
Får se om jag stör mig på något liknande i år... Förr, innan pandemin (och innan jag började) fick min arbetsplats stort julbord och julklapp. Under pandemin, när jag började, fick vi julklappar, typ presentkort som man kunde beställa hem klappar man valt själv. Förra året: ingen julklapp, inget julbord utan ett God Jul-inlägg på intranätet och att de skänkt en liiiten summa pengar till typ UNICEF. Inlägget efter; hälsning från ledningsgruppen på resa i södra Frankrike.
Fingertoppskänsla. :rage:
 
Stör mig på namnet på den här tråden. 😬

Ursprungsversionen hette ”Saker som stör dig orimligt mycket”. Sedan kom en lång lista med andra namn:

Orimliga saker som stör dig, del 2
Saker som stör mig orimligt mycket, del 3
Saker som stör mig orimligt mycket, eller orimliga saker som stör mig, del 4
Här fortsätter vi att störa oss på rimliga o orimliga saker, del 5
Jag stör mig på…, del 6
Vi fortsätter störa oss, del 7

För att sedan slutligen bli ”Störiga saker vi stör oss på”.

1) Det är stor skillnad på betydelserna.
2) Och va? STÖRIGA saker vi STÖR oss på? Som ”Roliga saker vi tycker är roliga” eller ”Tråkiga saker vi tycker är tråkiga”? Finns det ens störiga saker som inte stör oss? O_o

Allt detta stör mig. :arghh:
För mig gör den vagheten att det känns prestigelöst vad man kan skriva om.
Någon nivå av störighet, antingen i fenomenet som sådant eller hos mig själv = platsar i tråden. :)
 
@Iamia Har också stört mig rejält på denna trådserie, mer att innehållet ändrade sig än alla olika namn ( hade inte insett hur många haha). Med tiden har jag lyckats acceptera läget för trådens nuvarande ämne behövs i trådform men då&då vill jag ha en tråd med saker som faktiskt är orimliga att störa sig på såsom den klassiska bussen. Vilket känns jättemärkligt att starta när denna finns:rofl:

edit: ops lät posten ligga oskickad någon h
 
Jag hamnade mitt i ett led med en skolklass de sista 100-150m till hållplatsen. Hållplatsen ligger mitt i vägen så att bilkörfälten går på varsin sida och spårvagnar och bussar kör i mitten, dvs en måste korsa halva vägbanan för att komma dit. När vi hade ca 5m kvar till övergångsstället kom bussen och samtidigt bytte trafikljuset till rött. Då börjar läraren springa. Det i sig är väl inte så konstigt, jag har själv gjort så och ser folk göra det varje dag just där.

Men grejen var ju att läraren hade en hel skolklass med (vad som såg ut som) lågstadiebarn med sig och de började ju också springa. Läraren hade säkert koll på att trafikljuset för bilarna fortfarande var rött när hon passerade, men barnen var utspridda i ett "led" på kanske 10m så det var ju bara några få som hann över. Det var först när läraren längst bak ropade "STOPP!!" som hen vände sig om och såg vad som höll på att hända.

Jag är som sagt långt ifrån perfekt själv och kan gå mot rött ibland. Men det är ändå en enorm skillnad på att göra det som ensam vuxen och att göra det som vuxen med ansvar för 20 barn!

Jag vet inte ens vad jag ska säga. Det stör mig bara så enormt på så många plan att hen ens fick för sig springa mot rött samtidigt som hen hade ansvar för 20 barn i lådstadieålder.

(Allt gick tack och lov bra denna gången… men det hade kunnat sluta så mycket sämre)
 
Personer som tigger pengar till veterinär räkningar på fb. Ha djuret försäkrat eller undansparat pengar till vård. 😒
Det är nog inte så enkelt alla gånger, att trots försäkringar ha råd att behandla sina djur när priset för veterinärvård ökat med 45% senaste året och många djurägare får betala ur egen ficka, trots försäkringar.

https://www.svd.se/a/dwWGew/veterinarbesok-blir-allt-dyrare-har-sett-brutala-prishojningar

Tillsammans med SLU och tre försäkringsbolag har Vetpris ett forskningsprojekt för att ta reda på varför priserna ökat.

– Det är en kraftig utveckling under senaste åren som inte kan förklaras, försvaras eller motiveras av vare sig inflation, krig, höjda strömpriser eller ränteökningar. Ett vårdbesök som kostade 30 000 kronor i fjol kan nu kosta 45 000, säger Odd- Einar Bruem, chef på Svedea djurförsäkringar som är delaktig i projektet.

Han är oroad över prishöjningarna och tror att det börjar närma sig en kritisk nivå där den privata ekonomin kommer spela allt större roll för djurägare.

– Hund- och kattägande i Sverige är snart inte för alla. Det är oerhört bekymmersamt. På vissa kirurgiska ingrepp har vi sett brutala höjningar senaste året, säger Odd-Einar Bruem.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Första veterinärbesöket blev ett akutbesök. Adopterade hunden Shadde hade drabbats av plötsliga magsmärtor. Trots flera prover hittades inget fel, och Shadde med matte Madelene Peippo fick lämna kliniken utan diagnos eller vård. Pris 10 000 kronor.

En summa som Madelene Peippo fick betala ur egen ficka på grund av ett förbehåll i försäkringen. Försäkringsbolaget menade att de nya ägarna borde vetat om hundens magproblem vid adoptionen.

Sedan hunden Shadde adopterades(för fyra år sedan) har det blivit flera veterinärbesök, av olika karaktär. Magproblemen har blivit successivt bättre, efter att Madelene Peippo testat sig fram med olika fodervarianter.

– Vi testade att överklaga förbehållet i försäkringen men det avslogs och då är det inte mycket mer att göra. Det är en stressfaktor, eftersom det kan bli enorma summor i vissa fall.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Det kan skilja tusentals kronor för samma vård beroende på klinik. En undersökning från Sveland djurförsäkringar visar att 74 procent av djurägarna inte frågar om pris före en behandling startar.

Madelene Peippo känner igen sig.

– Det är väldigt svårt att få tydlighet om vad det kommer kosta. Är man i en akut situation med sitt djur som är sjukt, så är det inte första prio att fråga om kostnaden.

Odd-Einar Bruem vill att djurägare ska bli mer medvetna om prisskillnaderna. Han märker att många djurägare blir chockade över hur mycket det kan kosta med ett veterinärbesök.

– Det är konsumenten som i slutändan styr prisbilden. Om man jämför det med att köpa en ny mobil, så kikar man på olika ställen innan köpet för att få bästa priset. Samma beteende borde gälla vid djursjukvård.
 
Jag stör mig otroligt mycket på folk som inte använder hörlurar i kollektivtrafiken. Att behöva lyssna på samtal, musik, film och spelande som kan låta i en hel vagn eller buss. Och så stör jag mig på att ingen säger till. Inklusive att jag stör mig på mig själv när jag inte säger till.
 
Jag stör mig otroligt mycket på folk som inte använder hörlurar i kollektivtrafiken. Att behöva lyssna på samtal, musik, film och spelande som kan låta i en hel vagn eller buss. Och så stör jag mig på att ingen säger till. Inklusive att jag stör mig på mig själv när jag inte säger till.
Med tanke på hur rabiata folk verkar vara när ämnet diskuteras på Facebook säger jag inte heller till. Men ger några mördande ögonkast:o Har inte så höga tankar om mänskligheten men när folk inte förstår att ett samtal på högtalare ofta är högre, man hör vad den andra säger och bara det faktum att den på "andra sidan" får ett helvetes jobbigt ljud när allt bakgrundsljud kommer med.... Nope, det ska tydligen vara en mänsklig rättighet att prata eller spela klipp. Alla andra får ta på sig hörlurar. Hörlurar som ljudet går igenom trots brusreducering:meh:
 
Jag stör mig otroligt mycket på folk som inte använder hörlurar i kollektivtrafiken. Att behöva lyssna på samtal, musik, film och spelande som kan låta i en hel vagn eller buss. Och så stör jag mig på att ingen säger till. Inklusive att jag stör mig på mig själv när jag inte säger till.
Jag sa till en gång när en tjej både smaskade på sitt tuggummi med öppen mun och hade tangentljud på mobilen hon satt och klickade på, hon bara fortsatte. Tyvärr klev hon av samma hållplats så jag hann inte dänga väskan i huvudet på henne när jag klev av. 😂
 
Prova arbeta inom hospitality, det låter en se den sanna sidan av folk. :D Man undrar verkligen hur folk lever när det inte finns någon som springer efter dem och städar toaletter och plockar upp.
Jag hade ALDRIG pallat den aspekten av det. Seriöst. Folk får vara så sviniga de vill hemma (så länge inga barn eller djur far illa liksom) men det här med friska vuxna människor som tycker andra vuxna människor ska ta hand om deras skit… nä, det går jag helt enkelt inte med på. Blodet kokar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 107
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
23 24 25
Svar
485
· Visningar
24 244
Senast: mysboll
·
Svar
2 001
· Visningar
98 156
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 638
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp