Störiga saker vi stör oss på del 30.

Status
Stängd för vidare inlägg.
En person i min närmaste krets har bjudit in till 40-årsfest. So far, so good. MEN. Gästerna får bekosta allt själva, och kostnaden bara för middagen (som förvisso innehåller 3 drinkbiljetter, utöver maten) är över 700 kr per person. Och det täcker alltså bara en del av kvällen, planen är sedan att vi ska gå vidare ut och dricka drinkar på ett par andra ställen. Kostnaden för hela kvällen kan alltså lätt sluta på 1000-1500 kr per person, minst. Jag vet inte om det är jag som är snål, men jag tycker att det är lite väl mycket att begära av folk. Eller? Ännu värre blir det av att tillställningen sker precis en månad före jul då många kanske redan har det lite knapert ekonomiskt. Stör mig på att personen bevisligen tycker att det här är en rimlig sak att be folk om, och att jag sitter fast i en rävsax då jag inte har något annat val än att medverka p.g.a den nära relation jag har till personen i fråga.
Det tycker jag låter jättekonstigt. Bjuda till fest som man måste betala själv? Bjuder man till fest anser jag att man också bjuder på mat/dricka anpassat efter vad man har råd med alternativt ordnar en lokal och ber gästerna att bidra med ngt till en buffé istället för present.
 
Att huvor alltid är så förbannat stora :meh:
 

Bifogade filer

  • 20231102_151941.jpg
    20231102_151941.jpg
    412,3 KB · Visningar: 49
För mig beror det helt på.. Är festen på en restaurang låter mat + 3 dryck för 700:- som ett ganska normalt pris. 700:- för en hemmafest, nja...
Sen kanske man kan hänga med på de andra ställena också, men bara dricka någon enstaka drink eller alkoholfritt och därför komma undan billigare.
Jo, priset som sådant är nog inte helt tokigt sett till vad vi får. Dock är det buffé, och kostnaden är närmare 750 kr, så det gör det lite mer tveksamt tycker jag (jämfört med typ tvårätters/trerätters). Men det är egentligen inte priset som sådant jag stör mig på, det vi får kan säkert komma att kännas prisvärt, utan snarare att det räknas med att folk ska betala så mycket för att fira en annan persons födelsedag. Sedan finns det absolut sätt att göra det billigare efteråt så att säga, jag sa till sambon att jag får satsa på öl eftersom en pint för typ 50 spänn tar mig typ en timme att ta mig igenom :laugh:
En stor sak som brukar vara för mig är att dessa drinkbiljetter inte innefattar något jag faktiskt dricker. Dom brukar innebär vin och öl.
Jag dricker både vin och öl så just den saken kan jag inte störa mig på i detta fall ;)
Jag är kanske gammaldags, men jag tycker att den som bjuder in till fest står för kostnaden. Så om jag ordnar en födelsedagsfest för mig själv, då betalar inte mina gäster något. Det känns ganska självcentrerat, att andra människor skulle vilja lägga en massa pengar på att fira att jag blir äldre.
Men om, säg, mina släktingar tilsammans beslutat sig för att de vill fira mig och vi ska gå ut och äta, då skulle nog alla få betala för sig.

Och om man inte har råd med att betala 700 per person för finmiddag för en massa människor (vem skulle ens ha råd med det, ingen i min bekantskapskrets i varje fall), ja då får man ordna ett billigare firande.

Men, ja, jag vet att det är väldigt olika vad folk tycker är normalt, jag hade inte betalat sådana summor för att fira någon på restaurang.
+ @turbofling
Jamen eller hur, det är lite detta som skaver tror jag, just det att födelsedagsbarnet i fråga bjuder in utan att betala för någonting liksom. Jag hade aldrig känt mig bekväm med att be mina vänner betala så mycket pengar för att fira lilla mig, 40-årsdag eller ej.
 
Haha, det påminner mig om en som störde sig på folk som går i mjukisbyxor på stan, jag tror t.o.m. att det var ett tidningsinlägg. Visst kan jag tycka att det finns något fint och mysigt med min farmors sätt att hon alltid skulle vara fin (hatt och kappa) när hon skulle till stan (även om vi bara bor i en liten småstad), men för den skull stör jag mig inte på mjukisbyxor. Har även jag gjort mig skyldig till detta avskyvärda modebrott :D
Jag har alltså gjort mig skyldig denna vecka. Jag går i träningsoverallsbyxor privat denna vecka. Var i affären idag.
 
Satt bekvämt hopkurad på soffan och skulle kliva upp när jag uppenbarligen gjorde nån skum vridning av kroppen ty det kom ett högt och skarpt "knäpp" direkt följt av tappa-andan-smärta 😑

Gissar (och hoppas) att jag lyckades åstadkomma en revbensupphakning, även om de brukar komma mer diskret och utan hastigt påkommen gigantsmärta 🤷‍♀️

Ont som f.n bak i ryggen och ut över revbensbågen är således störningen 😈

Jädra skröppelkropp 😤
 
Jo, priset som sådant är nog inte helt tokigt sett till vad vi får. Dock är det buffé, och kostnaden är närmare 750 kr, så det gör det lite mer tveksamt tycker jag (jämfört med typ tvårätters/trerätters). Men det är egentligen inte priset som sådant jag stör mig på, det vi får kan säkert komma att kännas prisvärt, utan snarare att det räknas med att folk ska betala så mycket för att fira en annan persons födelsedag. Sedan finns det absolut sätt att göra det billigare efteråt så att säga, jag sa till sambon att jag får satsa på öl eftersom en pint för typ 50 spänn tar mig typ en timme att ta mig igenom :laugh:

Jag dricker både vin och öl så just den saken kan jag inte störa mig på i detta fall ;)

+ @turbofling
Jamen eller hur, det är lite detta som skaver tror jag, just det att födelsedagsbarnet i fråga bjuder in utan att betala för någonting liksom. Jag hade aldrig känt mig bekväm med att be mina vänner betala så mycket pengar för att fira lilla mig, 40-årsdag eller ej.
Jag hade kunnat köpt det om jag och mina vänner hade bjudit ut födelsedagsbarnet och alla betalat för sig och delat notan för den inbjudna, det här känns som en variant där ett brudpar bjuder folk till ett bröllop där gästerna ska finansiera fest och smekmånad. :cautious:
 
Det tycker jag låter jättekonstigt. Bjuda till fest som man måste betala själv? Bjuder man till fest anser jag att man också bjuder på mat/dricka anpassat efter vad man har råd med alternativt ordnar en lokal och ber gästerna att bidra med ngt till en buffé istället för present.
Hörde för ett tag sen ett radioprogram där dom pratade om snålhet. Dom frågade bla folk på stan om vad snålhet var. En person svarade typ ”när man ordnar en bjudning och gästerna förväntar sig att bli bjudna på allt”. Ja alltså, du sa det själv: BJUDning. 🙄
Följdfråga från reportern: ”är du snål?” Svar: ”nej”. Hej självinsikt 😆
 
Köpte kvällsmat på McDonalds. Först funkade det inte att med skärmen använda appen så jag var tvungen att beställa i kassan, som någon sorts grottmänniska! :cautious:
Hittade ett erbjudande på en grej som dotterns kompis ville ha. Aktiverade erbjudandet och scannade appen.
När jag sen kom hem och skulle slänga kvittot såg jag att rabatten inte gått in.
Sånt stör mig något oerhört.
Har därför skrivit ett meddelande och får jag inte rätt svar så är det sluthandlat på just den McDonalds.
Jag har principer! (Därför handlar jag inte på min närmaste Subway.)
 
Jo, det är nog bäst att lyda universum och ställa mig och baka i helgen. Vilken otur för mig! :D
Om universum pratar kaka med dig genom lingonsylt och gräddfil (vilket det ju helt uppenbart gör :D ) så tänker jag att det säkert pratar 40-årsfest genom magkänslan. Det är okej att stå upp för sin magkänsla/vilja/ovilja! :heartDet går att säga både ”jag är glad att du vill fira med mig (det vill jag också” - om så är fallet) OCH ”jag känner mig inte bekväm med upplägget och skulle gärna vilja x/y/z istället” om du vill förklara och hitta på alternativ). Bjuda den på en drink ute, en ridtur, något som båda faktiskt VILL göra tillsammans och som kanske också då känns som ett rimligt sätt att spendera en rimlig mängd pengar. Förstår verkligen folk som inte vill ha presenter, men att ålägga andra att spendera pengar utan att det är något båda uppskattar är konstigt för mig. Det blir liksom konsumtion istället för gåva/hyllning. Vilket också är okej om en vill det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 049
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
447
· Visningar
22 510
Senast: Enya
·
Svar
2 001
· Visningar
98 106
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 578
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp