Störiga saker vi stör oss på, del 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min närmaste chef som är en väldigt bra chef berättade att från och med nu får man tydligen inte vara ledig mer är sina 25 dagar sen får man försöka byta
Inga semester dagar utan lön alltså order uppifrån huvudkontoret

Fattar inte om jag vill vara ledig och det finns ersättare i form av timanställda spelar det någon roll
Känns som om man är livegen
Det spelar roll. Det finns ofta en anledning att en är tillsvidareanställd och planerbar och investerad i och den andra är där som vikarie.

Att ta ut ytterligare tjänstledigt från sitt avtal är inget arbetsgivaren måste ställa upp på, men man kan givetvis lyfta diskussionen.

Det spelar roll. Det finns ofta en anledning att en är tillsvidareanställd och planerbar och investerad i och den andra är där som vikarie.

Att ta ut ytterligare tjänstledigt från sitt avtal är inget arbetsgivaren måste ställa upp på, men man kan givetvis lyfta diskussionen.
Man kan ju ge och ta

Eftersom vi titt som tätt blir ombedda att ändra vårt schema och ställa upp för att kollegor är sjuka och ibland ärligt talat blir jagade för att det saknas folk
Eller helt enkelt får jobba för två

Så om jag ber om ledigt i god tid och det finns kompetenta ersättare som bara är anställda på 22 timmar och gärna tar ett extrapass det är ingen vikare som ska in

Men visst jag blev än mer obenägen att svara i telefon när jobbet ringer eller ta ett extrapass eller stanna kvar längre än nödvändigt

Man kan ju ge och ta

Eftersom vi titt som tätt blir ombedda att ändra vårt schema och ställa upp för att kollegor är sjuka och ibland ärligt talat blir jagade för att det saknas folk

Så om jag ber om ledigt i god tid och det finns kompetenta ersättare som bara är anställda på 22 timmar och gärna tar ett extrapass det är ingen vikare som ska in

Men visst jag blev än mer obenägen att svara i telefon när jobbet ringer eller ta ett extrapass eller stanna kvar längre än nödvändigt
Får du ingen övertid de gångerna? Jag skriver enkel eller kvalificerad övertid som sedan tas i tid och pengar, antingen eller så både och.

Man kan ju ge och ta

Även om man bet om ledigt i god tid, så kan man imo inte kräva/förvänta sig fler lediga dagar än man har.
Vill man ha fler semesterdagar i väntan på att de utökas med åldern så får man semesterväxla, vilket jag kommer göra från nästa år och iom det får jag 6 extra semesterdagar per år.

Får du ingen övertid de gångerna? Jag skriver enkel eller kvalificerad övertid som sedan tas i tid och pengar, antingen eller så både och.
Nope ingen får övertid för ingen är anställd på heltid
Man får heller inte så många pass att man kommer upp i övertid
Många är anställda på 22 timmar och tar gärna extrapass
Även våra sommarjobbare tar extrapass ibland om de inte har skola
Om man bara är ute i någorlunda god tid har det inte varit några problem
Problem blir det när någon blir sjuk

Även om man bet om ledigt i god tid, så kan man imo inte kräva/förvänta sig fler lediga dagar än man har.
Vill man ha fler semesterdagar i väntan på att de utökas med åldern så får man semesterväxla, vilket jag kommer göra från nästa år och iom det får jag 6 extra semesterdagar per år.
Semesterväxla är också något helt frivilligt att acceptera från arbetsgivarens sida, om det inte är reglerat i kollektivavtal. Så det är i princip ingen skillnad mot en frivillig överenskommelse om tjänstledighet (för många).

Jag har aldrig krävt ledigt jag har fått semesterdagar nekade flera gånger också
Jag har frågat om det går att lösa har det inte gått har jag givetvis jobbat jag har inte bokat en semesterresa

Och jag har ställt upp otaliga gånger kommit in tidigare jobbat stenhårt jobbat gratis faktiskt eftersom vi inte får betalt om vi drar över tiden
Jag har gladeligen gjort det där lilla extra och chefen har gett mig ledigt
OM hen har kunnat lösa det
Och som sagt vikarie har vi inga utan det är timanställda som har precis samma kompetens som jag
Men nu fick hen inte det längre så då får det bli så

Semesterväxla är också något helt frivilligt att acceptera från arbetsgivarens sida, om det inte är reglerat i kollektivavtal. Så det är i princip ingen skillnad mot en frivillig överenskommelse om tjänstledighet (för många).
För mig blir det inte tjänstledigt, det blir 6 extra semesterdagar och inget annat.

Möjligheten att få semesterväxla är nog större än att få enstaka dagars tjänstledighet pga man vill vara ledig.

Visa bifogad fil 128771
Nu står den bara och tuggar och tuggar. Måste iväg. Hoppas på att den lagat sig själv tills jag är tillbaka i kväll..... :bag:

Om du har möjlighet, har du en repair eller system på usb kan du starta med den så du iaf kommer åt vad du har på datorn. Sedan rädda allt du vill ha till en extern hårddisk och omformattera. Alternativt om du har backup restore (finns i kontrollpanelen) kan du återställa ditt Windows till innan kraschen.

Mvh någon som har alltför mycket erfarenhet av blue screen of death

Jag stör mig skamligt mycket på folk som måste låta när de äter och dricker. Helst i förhållande till att andas högt. Jag blir så irriterad att det kokar inom mig :meh:
Samma här. Min far är hopplös, så jag vägrar att äta i samma rum. Men när han är bortbjuden så låter han inte lika högt :meh: andas högt gör han åxå. Väser lite med, eller det låter ansträngt. Har tjatat som en idiot om att han ska kolla det. Han själv anser inte att det är nått. Han påstod att inte vc tyckte det var nått heller utan att det lät bra. Jo tjena :meh: han fick lite hostmedicin ett tag men sen lät det lika illa igen. Han hör ju dessutom skitdåligt så han hör ju inte sig själv heller

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker.
36 37 38
Svar
749
· Visningar
32 561
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
92 774
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 835
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008