Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skänka det till typ Stadsmissionen eller liknande? Soppkök?Jag har en massa mat i frysen som jag med största sannolikhet inte kommer att äta. Behöver utrymmet till saker jag kommer att äta. Men det bär mig något enormt emot att slänga mat. Jag kan bara inte göra det.
Skänka det till typ Stadsmissionen eller liknande? Soppkök?
Bjud på ”har ingen aning om vad jag har lagat” kalasJag har en massa mat i frysen som jag med största sannolikhet inte kommer att äta. Behöver utrymmet till saker jag kommer att äta. Men det bär mig något enormt emot att slänga mat. Jag kan bara inte göra det.
Dessa sabla myggor!
Andra gången jag råkar få en i halsen när jag är ute.![]()
Kan bara instämma! De är verkligen vidriga och konstigt nog är de framme oavsett väder!Dessa sabla myggor!
Andra gången jag råkar få en i halsen när jag är ute.![]()
Försökt titta på serien, the wheel of time och det går bara inte!Har manusförfattarna ens läst böckerna???
![]()
Det var det de hade tänkt ändra på i serien. Jag såg första säsongen och det gjorde nästan ont. I andra har de dessutom bytt ut den enda vettiga castingen så jag vette sjutton...Böckerna är ju sexistiskt dravel så jag förväntar mig inte särskilt mycket.
Det är polisen som är säkra på att hästen stuckits ihjäl....Eller så har hästen råkat ut för en olycklig och ovanlig skada?
Och mycket ledsen hästägare är bergsäker på att hästen mördats?
Nerkapade hårda uppstickande rester av sly som hästen rullat sig över, att springa emot utstickande grenrester på t.ex. en gran, eller t.o.m. grangrenar som kvistats av vid avverkning kan orsaka svåra skador.
En häst jag hade lyckades trampa på en bågböjd grangren efter avverkning så att den "reste sig upp som ett spjut" och hamnade i ljumsken med en otäck stickskada som följd. Den gången gick det bra för hästen, men grangrenen hade lika gärna kunnat sticka hästen rakt in i buken och skadat den så svårt att den dött, eller måste avlivas.
Jag tycker att man ska avvakta vidare utredning innan vi är säkra på vad hänt.
Ja men polisen har också varit säker att människor åstadkommit skadorna runt de fall med påstådda skador runt stons könsorgan som förekommit.Det är polisen som är säkra på att hästen stuckits ihjäl.
Det krävs inte en extremt snäll häst för att bli huggen av en kniv eller annat vasst föremål. Det räcker med att komma nära för att ett hugg ska kunna utdelas även om det inte är omedelbart dödande.Ja men polisen har också varit säker att människor åstadkommit skadorna runt de fall med påstådda skador runt stons könsorgan som förekommit.
Några kan ha orsakats av människor, andra kan ha naturliga orsaker (klia sig på rumpan mot olämpligt föremål med skador som följd).
Poliser är vare sig veterinärer eller experter på hästars beteende.
Poliser (tillspetsad generalisering - gäller såklart inte alla poliser) kan inte ens se skillnad på rådjur och dovhjort. Jag har själv varit med om det i samband med en viltolycka.
I kontakt med en mycket ledsen och upprörd hästägare som är i chock, och som anmäler att hästen mördats eftersom den är död, och är blodig och har skador, är det lätt hänt att polisen rycks med.
En god väns häst fick en anfall av en extremt smärtsam kolik, och rullade sig på ett extremt sätt medan vi tittade på (i telefonkontakt med veterinären). Hästen var så blockerad i huvudet utav magsmärtorna att den höll på att rulla ner för en stenig höjdskillnad i hagen. Den hästen hade skadat sig svårt om vi inte lyckats hejda den från att rulla sig.
Att se stickskador är inte samma sak som att vara säker på hur dessa skador uppkommit.
Hade polisen sagt att ett blodigt stickvapen (kniv, skruvmejsel eller liknande) hittats nära hästen hade jag varit mindre avvaktande.
Hade polisen berättat att hästen var fastbunden eller stod i en liten box hade jag också varit mindre frågande.
Det behöver vara en extremt snäll häst, som ska låta sig bli ihjälstucken, utan att sparka eller bita och i första hand fly.