Störiga saker vi stör oss på, del 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stör ihjäl mig på min granne (sommargranne, stadsbo egentligen…) som tror att de är ensamma på jorden. Idag har de poppat musik på högsta volym (med stora högtalare ut genom fönstret) sedan klockan 8 i morse. Nyss ledsnade jag fullständigt och bad dem att sänka eftersom det hörs IN till mig. Noll hänsyn.
De kom ut hit igår och poppade då hela eftermiddagen också. Glatt konstaterandes att ”vi poppar här!” På vilket jag lite syrligt svarade att ”jo det märker vi, det hörs lika mycket inne hos mig” - men det flög över huvudet uppenbarligen…
Jag råkar uppskatta att höra fågelkvitter och vinden i träden. Hade jag velat lyssna på 80-talshits så hade jag gjort det, i lurar. Alt på rimlig volym.

Och nej, de har inte fest (det hade jag kunnat köpa såklart). De bara… är. Och låter. Oavbrutet.

#bitter

Ring polisen. En får inte föra oljud hur som helst bara för att en är på landet.
 
Sen mens. 😏🤬

Det kan potentiellt störa mina planer nästa vecka.

KK som ibland lider av selektivt dåligt minne fick panik ett tag. Jag som är barnslig och elak fnissade lite innan jag påminde om steriliserad och tidigare gemensamt samtal om IVF (eftersom vi har varsitt IVF-barn).
Partypooper, sålänge livmoder och en äggstock finns kvar finns alltid risken/chansen för graviditet. Inte ens sterilisering är 100% säker. Jag fick minst sagt en kalldusch när jag fick höra det. Överallt står det att det är helt säkert men enligt gyn är det inte det. Varken med essure, knyt, skär av eller brännmetoden. Ett antal blir gravida varje år men någon procentsats finns inte.
 
Partypooper, sålänge livmoder och en äggstock finns kvar finns alltid risken/chansen för graviditet. Inte ens sterilisering är 100% säker. Jag fick minst sagt en kalldusch när jag fick höra det. Överallt står det att det är helt säkert men enligt gyn är det inte det. Varken med essure, knyt, skär av eller brännmetoden. Ett antal blir gravida varje år men någon procentsats finns inte.
Till och med trots att det inte finns livmoder går det att bli gravid. Helt galet.
 
Menar du utomkvedshavandeskap? För ja, det går ju men det lär inte leda till någon långvarig graviditet iallafall.

Tydligen, under mycket MYCKET specifika förhållanden så kan man bära fram foster på utomkveds också. Typ om det fäster på levern.

Är det lämpligt? Nej. Är det säkert? Nej. Men det går.

(Och där är en av anledningarna till att man i vissa stater i USA nu vägrar att avsluta utomkveds, även när moderns liv är i riskzonen).
 
Insektsbett långt ner på hälsenan. Trodde jag hade fått skoskav men nä, en förvirrad insekt hade lämnat sitt visitkort. Förvirrad då jag vanligtvis inte blir biten, mitt blod är väl inte gott eller nåt.
Det cirkulerar ett tips på twitter att man ska värma vatten till 60 grader, doppa en tesked i det och hålla den på bettet. Då ska det sluta klia. Jag väntar på att få ett myggbett för att kunna prova.
 
Partypooper, sålänge livmoder och en äggstock finns kvar finns alltid risken/chansen för graviditet. Inte ens sterilisering är 100% säker. Jag fick minst sagt en kalldusch när jag fick höra det. Överallt står det att det är helt säkert men enligt gyn är det inte det. Varken med essure, knyt, skär av eller brännmetoden. Ett antal blir gravida varje år men någon procentsats finns inte.

Jag blev inte gravid med allt på plats och har bara en delad/snippad äggledare kvar. Så jag är inte särskilt orolig.
 
Tydligen, under mycket MYCKET specifika förhållanden så kan man bära fram foster på utomkveds också. Typ om det fäster på levern.

Är det lämpligt? Nej. Är det säkert? Nej. Men det går.

(Och där är en av anledningarna till att man i vissa stater i USA nu vägrar att avsluta utomkveds, även när moderns liv är i riskzonen).

USA är dumma i huvudet.

Att jag har en snippad äggledare beror på just att jag har haft utomkveds och hade förblödit annars. I den nu snippade så avstannade graviditeten av sig självt istället.
 
Tyll heter det på svenska iaf :)
Hoppsan, det trodde jag var namnet för själva tyg-delen :o

Tänk, så värdelös jag är på svenska! Det blir ju nästan helt obegripligt ju, precis som när svenskarna försöker prata engelska! Skäms på mig!*



* OBS ironi, för den som inte förstår hänvisar jag till mitt förra inlägg i denna tråd
 
Partypooper, sålänge livmoder och en äggstock finns kvar finns alltid risken/chansen för graviditet. Inte ens sterilisering är 100% säker. Jag fick minst sagt en kalldusch när jag fick höra det. Överallt står det att det är helt säkert men enligt gyn är det inte det. Varken med essure, knyt, skär av eller brännmetoden. Ett antal blir gravida varje år men någon procentsats finns inte.
Finns inget som är helt säkert - vilket de informerar om vid sterilisering. Det är dock typ 99.8% säkerhet med sterilisering enligt den läkare som steriliserade mig.
 
Finns inget som är helt säkert - vilket de informerar om vid sterilisering. Det är dock typ 99.8% säkerhet med sterilisering enligt den läkare som steriliserade mig.
Nej det gör de inte.
Nej de gör inte alltid det. Jag skrev på papper där jag intygar att jag är införstådd med att sterilisering innebär att chansen att bli gravid försvinner helt, dvs. metoden är 100% säker och att man i vissa fall kan återställa men att det inte är något man kan räkna med. Det stod också att om man vill ha barn efter sterilisering och behöver ivf får man bekosta detta själv.
Om det stämmer att det är med 99,8% säkerhet (jag har inte hittat de siffrorna någonstans och till mig sa de som sagt var 100% men jag tror dig) så innebär det att sterilisering bara är yttepyttelite mer säkert än p-piller som är till 99,7 % säkert och jag tror att vi alla känner någon som blivit gravid trots p-piller. Hormonspiral som ofta jämförs med sterilisering säkerhetsmässigt har "bara" 99% säkerhet men ändå framställs det ofta som ett helt säkert skydd. Så märkligt det där...
 
Någon tänkte till och verkar ha transporterat mitt snordyra knäckebröd till personen som egentligen är mest i behov av det pga långvarig kärlek för just detta och hög ålder... So far so good för jag själv hade tänkt göra det när ställe ett visade sig inte funka för den överraskningen. Dock var det TRE förpackningar varav EN var själva poängen med snordyrt inköp. Så nu är jag inne i någon förvirring där två av förpackningarna är hittade hos rätt person men givetvis inte den viktiga. Jag kom över själva knäckebrödet av en slump efter ett långvarigt jagande:arghh::arghh::arghh: Är garanterat möjligt att "transportören" behöll en och jag orkar verkligen inte bråka men detta är fanimej livsviktigt.
 
Nej det gör de inte.
Nej de gör inte alltid det. Jag skrev på papper där jag intygar att jag är införstådd med att sterilisering innebär att chansen att bli gravid försvinner helt, dvs. metoden är 100% säker och att man i vissa fall kan återställa men att det inte är något man kan räkna med. Det stod också att om man vill ha barn efter sterilisering och behöver ivf får man bekosta detta själv.
Om det stämmer att det är med 99,8% säkerhet (jag har inte hittat de siffrorna någonstans och till mig sa de som sagt var 100% men jag tror dig) så innebär det att sterilisering bara är yttepyttelite mer säkert än p-piller som är till 99,7 % säkert och jag tror att vi alla känner någon som blivit gravid trots p-piller. Hormonspiral som ofta jämförs med sterilisering säkerhetsmässigt har "bara" 99% säkerhet men ändå framställs det ofta som ett helt säkert skydd. Så märkligt det där...
Alltså - jag tycker inte detta motsäger varandra? Det är i princip omöjligt att bli gravid efter sterilisering och det är ju viktigt att man är medveten om det MEN att man aldrig kan garantera någonting. Kroppen lyckas ju läka ihop betydligt galnare saker än detta ibland liksom.
Skillnaden är ju att p-piller och dyl kan påverkas av andra saker (magsjuka tex) men att en sterilisering är som den är jämt - om inte kroppen mot förmodan lyckas med något.

Det enda nån kan garantera här i livet är väl att vi alla ska dö någon gång.
 
Hoppsan, det trodde jag var namnet för själva tyg-delen :o

Tänk, så värdelös jag är på svenska! Det blir ju nästan helt obegripligt ju, precis som när svenskarna försöker prata engelska! Skäms på mig!*



* OBS ironi, för den som inte förstår hänvisar jag till mitt förra inlägg i denna tråd
Ja, tyll är verkligen ett jättemärkligt ord för plast- eller metallbiten... :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
22 23 24
Svar
460
· Visningar
23 063
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 062
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 593
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 113
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp