Relativt få är väl ändå perfekt två- eller flerspråkiga, så att man i alla situationer kan använda helt rätt uttryck. Jag tycker det är bätte att försöka så gott man kan, om det nu sen blir lite fel ibland så är det inte hela världen. Hur många kan ens sitt förstaspråk perfekt?En journalist gör sig, i en krönika, lustig över svenskarnas engelskakunskaper som enligt henne är bristfälliga. För att illustrera detta ger hon exempel på olika situationer där det blivit lite fel, men grejen är att minst två av exemplen i själva verket är helt korrekta. Pinsamt! Samma krönika får sedan spridning i SVT, som fortsätter att göra sig lustiga på ett för mig väldigt platt och olustigt sätt.
(lägger in en brasklapp här för att jag inte har tillgång till hela krönikan, ifall det nu skulle råka vara så att jag missat något stort som SVT inte nämner i sitt reportage)
Någonstans läste jag att man kan anse sig ha fullständig språkkunskap om man kan namnge allting i ett kök på det aktuella språket. Men vad heter egentligen den där äppelskärargrejen? Och har det där munstycket man sätter på påsen när man ska dekorera med smörkräm ens ett namn? På något språk alls? Och jag som trodde mig tala flera språk...
Om man nu gör en internationell jämförelse, så hade jag sagt att svenskars engelskakunskap är alldeles utmärkt.