Störiga saker vi stör oss på, del 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
En journalist gör sig, i en krönika, lustig över svenskarnas engelskakunskaper som enligt henne är bristfälliga. För att illustrera detta ger hon exempel på olika situationer där det blivit lite fel, men grejen är att minst två av exemplen i själva verket är helt korrekta. Pinsamt! Samma krönika får sedan spridning i SVT, som fortsätter att göra sig lustiga på ett för mig väldigt platt och olustigt sätt.

(lägger in en brasklapp här för att jag inte har tillgång till hela krönikan, ifall det nu skulle råka vara så att jag missat något stort som SVT inte nämner i sitt reportage)
Relativt få är väl ändå perfekt två- eller flerspråkiga, så att man i alla situationer kan använda helt rätt uttryck. Jag tycker det är bätte att försöka så gott man kan, om det nu sen blir lite fel ibland så är det inte hela världen. Hur många kan ens sitt förstaspråk perfekt?

Någonstans läste jag att man kan anse sig ha fullständig språkkunskap om man kan namnge allting i ett kök på det aktuella språket. Men vad heter egentligen den där äppelskärargrejen? Och har det där munstycket man sätter på påsen när man ska dekorera med smörkräm ens ett namn? På något språk alls? Och jag som trodde mig tala flera språk... 😉

Om man nu gör en internationell jämförelse, så hade jag sagt att svenskars engelskakunskap är alldeles utmärkt.
 
Relativt få är väl ändå perfekt två- eller flerspråkiga, så att man i alla situationer kan använda helt rätt uttryck. Jag tycker det är bätte att försöka så gott man kan, om det nu sen blir lite fel ibland så är det inte hela världen. Hur många kan ens sitt förstaspråk perfekt?

Någonstans läste jag att man kan anse sig ha fullständig språkkunskap om man kan namnge allting i ett kök på det aktuella språket. Men vad heter egentligen den där äppelskärargrejen? Och har det där munstycket man sätter på påsen när man ska dekorera med smörkräm ens ett namn? På något språk alls? Och jag som trodde mig tala flera språk... 😉

Om man nu gör en internationell jämförelse, så hade jag sagt att svenskars engelskakunskap är alldeles utmärkt.

Ja, jag jobbar praktiskt taget endast med engelsktalande och de är alltid lika förvånade när de kommer hit hur bra engelska vi talar och att nästan ALLA har en fullt förståelig engelska.

Jag vågar faktiskt hävda att vi svenskar generellt är väldigt bra på engelska, med tanke på att det är ett andraspråk för oss.
 
Ja, jag jobbar praktiskt taget endast med engelsktalande och de är alltid lika förvånade när de kommer hit hur bra engelska vi talar och att nästan ALLA har en fullt förståelig engelska.

Jag vågar faktiskt hävda att vi svenskar generellt är väldigt bra på engelska, med tanke på att det är ett andraspråk för oss.
Precis. Och då någon i artiklarna nämnde att fel kan smyga sig in i myndighetstexter om allmänheten skriver fel... Folk som skriver myndighetstexter kan väl ändå antas ha en aning bättre språkkunskaper än andra? Och inte blir min engelska sämre för att någon annan skrivit fel någonstans.
 
Precis. Och då någon i artiklarna nämnde att fel kan smyga sig in i myndighetstexter om allmänheten skriver fel... Folk som skriver myndighetstexter kan väl ändå antas ha en aning bättre språkkunskaper än andra? Och inte blir min engelska sämre för att någon annan skrivit fel någonstans.

Fast om en svensk skriver myndighetsengelska har jag förståelse för om det inte blir helt perfekt. Jag är bra på språk och har mer eller mindre jobbat enbart på engelska men inte uttrycker jag mig perfekt jämt.
 
Fast om en svensk skriver myndighetsengelska har jag förståelse för om det inte blir helt perfekt. Jag är bra på språk och har mer eller mindre jobbat enbart på engelska men inte uttrycker jag mig perfekt jämt.
Jag tänker mig att om en svensk jobbar med att skriva myndighetsengelska, då har den personen lite mer utbildning i engelska än vad jag har, trots att jag studetat och skrivit en del på engelska. 🙂
 
Jag tänker mig att om en svensk jobbar med att skriva myndighetsengelska, då har den personen lite mer utbildning i engelska än vad jag har, trots att jag studetat och skrivit en del på engelska. 🙂

Absolut, men det är som sagt ett andraspråk och mindre fel letar sig gärna in (främst av grammatisk natur) men i allmänhet tycker jag de är väl skrivna :) Jag har fått lova att läsa svenska myndighetsdokument på engelska också pga jobbet :laugh:
 
Helt ärligt... användande av "kramiz" borde f-n vara straffbart :cautious:

Hoho @Lillgrådis ;) :D

Tidöavtalet har helt missat ett enormt område som kräver repressiva åtgärder en masse. Och apropå hårdare tag, fortfarande ser jag ingen utredning om svåra straff för förstörande av gamla vackra hus eller möbler? När införs obligatorisk häktning för dessa grova förbrytelser?! :mad::down:
 
För egen del för jag även upp A-traktorer på dagens stör-lista.

Åtminstone när de måste ut och åka runt på hårt trafikerade vägar runt 17-tiden med både folk som ska ta sig hem från jobbet och en hel drös med turister. Och när man äntligen (som en i en mycket lång kö) lyckats köra om en bromskloss så surprise surprise! Då ligger ju där en till LGF-skylt med snitthastighet strax över 30 km/h strax framför en, på en väg med mycket få omkörningsmöjligheter. :meh:
 
För egen del för jag även upp A-traktorer på dagens stör-lista.

Åtminstone när de måste ut och åka runt på hårt trafikerade vägar runt 17-tiden med både folk som ska ta sig hem från jobbet och en hel drös med turister. Och när man äntligen (som en i en mycket lång kö) lyckats köra om en bromskloss så surprise surprise! Då ligger ju där en till LGF-skylt med snitthastighet strax över 30 km/h strax framför en, på en väg med mycket få omkörningsmöjligheter. :meh:
Jag fattar verkligen inte att de inte kör in på en busshållplats eller liknande när de har en kö med bilar efter sig. Istället klagar de i pressen på bilister som hötter med näven åt dem.
Mvh, irriterad tant som svär åt dem i smyg och hötter min inre näve.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
22 850
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 054
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 586
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 111
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp