Störiga saker vi stör oss på, del 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här hävs eldningsförbudet idag. Vi har fått såpass med regn sista dygnen. Skönt!

Här har det inte regnat (mer än några ynkliga stänk) på två månader eller så. Det är läskigt torrt!

Delvis knappnål:
Ovanstående gör det ännu värre att vi är helt utan vatten sedan i eftermiddags. Tydligen har pumpen havererat och åtgärdas ”förhoppningsvis” imorgon. Förutom att det är förlamande obekvämt att inte ha tillgång till vatten - så känns det extremt otryggt i torkan. Inte minst eftersom grannen (också utan vatten) grillar… ett par gnistor som far åt fel håll och det kommer bli katastrof. 😱
 
Jag drömde en väldigt livlig dröm i natt och den enda delen jag kan minnas är att jag pratade med någon som sa något, varpå jag svarade "men åh vad bra, det är ju en perfekt idé på födelsedagspresent till min bror!". Just denne bror är jättesvår att köpa presenter till så jag kan verkligen behöva all hjälp jag kan få.

Nu kan jag inte komma på vad det var, eller om det ens var en särskilt bra idé. Eller om det ens var en dröm. Kanske har det hänt på riktigt? Men i så fall när, och med vem? Och, eh, vad?

Ja ni hör ju, jag har full koll på läget som vanligt!
 
Min sprängande tandvärk var att jag gnisslade tänder i sömnen vilket ofta kopplas till stress

Varit hos tandläkaren nu, det var faktiskt lite som du sa. Dels hade jag någon form av inflammation i tandfickorna på tre tänder, men sen sa han att jag förmodligen pressar tänderna och jag blev förvånad när det gjorde fruktansvärt ont när han masserade kräkmuskeln. Så nu fick jag i hemläxa att massera muskeln morgon och kväll, och sen skulle jag ha på något bakteriedödande medel morgon och kväll i 10 dagar.

Skönt att slippa laga något! Men förvånad över att det kan göra så fruktansvärt ont utan att något ens är trasigt.
 
Jag stör mig på - eller är egentligen lite road av - mäklarfirman som försöker sälja lägenheter i Karlatornet (den gräsliga skyskrapan på Hisingen som blir (eller kanske redan är) Nordens högsta byggnad och ligger hundra meter från mitt jobb). De har en annons ute nu på en etta och jag tänkte att det vore kul att se hur det ser ut inuti så klickade på annonsen. 24 bilder - alla på byggnaden från olika håll. Ingen i Göteborg har missat hur tornj-veln ser ut och jag hade väl tänkt mig att de åtminstone gjort någon simulering eller vad man ska kalla det som kan visa mer än bara basic planlösning. En bild eller två av exteriören hade jag fattat, men inte 24 stycken.
 
Varit hos tandläkaren nu, det var faktiskt lite som du sa. Dels hade jag någon form av inflammation i tandfickorna på tre tänder, men sen sa han att jag förmodligen pressar tänderna och jag blev förvånad när det gjorde fruktansvärt ont när han masserade kräkmuskeln. Så nu fick jag i hemläxa att massera muskeln morgon och kväll, och sen skulle jag ha på något bakteriedödande medel morgon och kväll i 10 dagar.

Skönt att slippa laga något! Men förvånad över att det kan göra så fruktansvärt ont utan att något ens är trasigt.
Något är trasigt. Dina muskler skriker för att de är just trasiga/överansträngda. Prova ut bettskena så snart du kan. Vill du kan du testa sådan man gjuter själv först men en proffesionellt gjord är värd vartenda öre. När man biter sådär går tänderna förr eller senare sönder. Då gör det inte "bara" ont längre utan kan bli riktigt dyrt. Antingen för att emaljen blir förstörd eller att tänderna spricker.
 
Stör mig på att vården kör en fuling och tar in mig för bedömningssamtal för att det ska se ut som att jag får vård inom vårdgaranti-tiden. Det enda det samtalet gjorde var att skicka vidare mig till röntgen IGEN (som också har lång kötid) så att det blir deras problem att lösa garantitiden istället. Och efter röntgen ska jag ju då tillbaka till samma mottagning... som igen då får tid på sig att lösa garanti-tiden. Så uppenbart fiffel med kötiderna så jag blir less...
 
Lyckades ringa banken igen och hamnade i telefonkö som är 45 minuter. Får se om de lyckas med återuppringningen idag eller om de kopplar bort mig igen. :cautious:

Fick dock svar från utbetalaren att de ser att utbetalningsavin inte lösts ut så de sätter in pengarna åt mig på mitt konto istället så behöver jag inte oroa mig att banken slarvat bort utbetalningen, så egentligen kan jag skita i att svara när de återringer. :up:
 
Något är trasigt. Dina muskler skriker för att de är just trasiga/överansträngda. Prova ut bettskena så snart du kan. Vill du kan du testa sådan man gjuter själv först men en proffesionellt gjord är värd vartenda öre. När man biter sådär går tänderna förr eller senare sönder. Då gör det inte "bara" ont längre utan kan bli riktigt dyrt. Antingen för att emaljen blir förstörd eller att tänderna spricker.
För mig blev det värre med bettskena (formgjuten hos tandläkare) eftersom att käklederna är instabila så om jag inte kan bita ihop på natten så blir lederna arga. Så bettskena är inte alltid en bra lösning.
 
För mig blev det värre med bettskena (formgjuten hos tandläkare) eftersom att käklederna är instabila så om jag inte kan bita ihop på natten så blir lederna arga. Så bettskena är inte alltid en bra lösning.

Precis, jag gnisslar också tänder och hackar tänder i sömnen men ska absolut inte ha bettskena enligt min tandläkare för att det skulle kunna göra det värre.

Och jag kan inte sova med skena i munnen (är känslig när det gäller sömn och att somna samt vaknar lätt). Dvs det är verkligen inte någon universallösning för alla.

Det som hjälpt för mig är att träna med övningar för överkroppen och regelbunden behandling hos naprapat.
 
Fortsättningen på jakten på paketet som är på vift. Igår uppdaterades appen så att paketet vid 9 lastades på "min" sorteringsort för utkörning. kl 13 är nästa uppdatering att paketet inte kunde levereras och att mottagaren kommer meddelas om var paketet finns att hämta.

Nu står det i appen att jag meddelats en avi via sms. Jag har inte fått något sms.

Men - nu bör ju paketet finnas på mitt uthämtningsställe så jag kan hämta ut det 🥳

Det har alltså tagit 9 dagar för ett spårbart paket att åka 2,5 mil
 
En journalist gör sig, i en krönika, lustig över svenskarnas engelskakunskaper som enligt henne är bristfälliga. För att illustrera detta ger hon exempel på olika situationer där det blivit lite fel, men grejen är att minst två av exemplen i själva verket är helt korrekta. Pinsamt! Samma krönika får sedan spridning i SVT, som fortsätter att göra sig lustiga på ett för mig väldigt platt och olustigt sätt.

(lägger in en brasklapp här för att jag inte har tillgång till hela krönikan, ifall det nu skulle råka vara så att jag missat något stort som SVT inte nämner i sitt reportage)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
22 850
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 054
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 586
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 111
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp